Analys IPO-guiden Truecaller
Rätt att teckna Truecaller?
Truecaller | |
Teckningskurs: 44-56 kr | Antal aktier: 374,4 m |
Börsvärde: 18 722 Mkr | Nettokassa: 1 207 Mkr |
VD: Alan Mamedi | Ordförande: Bingham Gordon |
Truecaller (teckningskurs 44-56 kr) tillhandahåller en app som används för att identifiera telefonnummer. Bolaget grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, som är kvar i bolaget både operativt och ägarmässigt. Mamedi är VD och Zarringhalam är strategichef. Före börsnoteringen äger de 7,4% var av bolaget.
Företaget har huvudkontor i Stockholm och tre kontor i Indien. Riskkapitalbolaget Sequoia Capital India är största ägare med 19,3% av aktierna. De, tillsammans med grundarduon och en hel del av incitamentsprogramsdeltagare i personalen, vill minska sina respektive innehav i Truecaller. Därför noteras nu aktierna på Stockholmsbörsen.
Affärsvärldens huvudscenario baserat på 50 kr teckningskurs | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 491,7 | 850 | 1233 | 1787 |
– Tillväxt | 64,4% | 73,0% | 45,0% | 45,0% |
Rörelseresultat | -99 | 168 | 276 | 447 |
– Rörelsemarginal | -33,5% | 19,8% | 27,4% | 30,0% |
Resultat efter skatt | -16 | 128 | 256 | 407 |
Vinst per aktie | -7,28 | 0,34 | 0,68 | 1,09 |
Avkastning på eget kapital | -11% | 11% | 21% | 34% |
Nettoskuld/EBIT | -1,1 | -8,0 | -4,7 | -3,8 |
P/E | -6,9 | 146,7 | 73,0 | 45,9 |
EV/EBIT | -190,1 | 103,6 | 50,7 | 31,2 |
EV/Sales | 38,1 | 20,5 | 13,9 | 9,3 |
Erbjudandet har ett teckningsintervall på 27% och erbjudandet kan genom utökningsoption och övertilldelningsoption utökas med över 50%. Det breda teckningsintervallet har renderat i en flagga i Affärsvärldens IPO-guide. I denna analys värderar vi aktien givet en kurs på 50 kr, i mitten av intervallet.
EC-bolagen (bolagen som äger aktier för incitamentsprogram) säljer aktier för drygt 1,34 miljarder kronor (49,7% av det totala innehavet). Därtill sker en nyemission på drygt 1 miljard kronor. Det nya kapitalet går till fortsatt expansion (se avsnittet om Mål och medel).
OM TRUECALLER
Truecaller är en samtalsidentifikationsapp med huvudmarknad i Indien. Bolaget har idag över 280 miljoner månatliga användare som gör och tar emot runt 3,2 miljarder samtal på daglig basis till och från nummer de inte har i sin telefonbok. Bolaget har drygt 5,7 miljarder identifierade telefonnummer i sin databas.
Truecaller har sina målmarknader i så kallade phone first-samhällen där telefonnummer är det viktigaste identifikationsverktyget. Bolaget vill lösa missförtroendet som uppstår när telefonnumret inte går att identifiera. Bland annat kan användarna direkt se om ett uppringande nummer är kopplat till en misstänkt bedragare. Andra funktioner gör det möjligt att automatiskt blockera oönskade samtal. Läs mer om Truecaller i intervjun med grundaren Alan Mamedi här.
Sequoia kvarstår som största ägare med 18,0-19,3% av aktierna, beroende på om utöknings- och övertilldelningsoptionen nyttjas eller ej. Grundarduon säljer ned sig från 8,2% till 7,1,-7,3% av aktierna. De är dock fortsatt röststarkast med 29,8% vardera av rösterna.
Nya ägare blir bland annat Första AP-Fonden, Handelsbanken och Coeli som har tecknat sig i erbjudandet.
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Truecaller |
Lista | Nasdaq Stockholm |
Omsättning rullande tolv månader | 746 Mkr |
Antal anställda | 266 |
Teckningskurs | 50,00 kr (44,00 – 56,00) |
Rådgivare | Carnegie, Goldman Sachs, J.P Morgan, Citigroup |
Storlek på erbjudande | 2 709 Mkr (varav 37% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 18 722 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 75 Mkr (2,8% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 84% |
Investerare som ska teckna i IPO | Första AP-fonden, Handelsbanken Fonder, Malabar Investments, WF Asian Reconnaissance Fund, Coeli Asset Management, m.fl. (84% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-10-07 |
Beräknad första handelsdag | 2021-10-08 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 358 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 3,0 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Truecaller
# Komplext erbjudande
Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.
Truecaller har ett teckningsintervall på 27 procent. Erbjudandet kan genom utökningsoption och övertilldelningsoption utökas med över 50 procent. IPO-guiden hissar en flagga.
# CV med plumpar
För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.
Av prospektet framgår följande. En av grundarna i Truecaller blev 2014 dömd för insiderbrott. En annan ledningsperson är del i pågående utredning i Indien. En ledamot i Truecaller har varit ledamot i Swedbank som blev ålagda vite av Nasdaqs disciplinnämnd för brister i processer och rutiner att motverka penningtvätt. Affärsvärldens IPO-guide hissar en flagga.
Historik och nuvarande lönsamhet
Truecaller är ett tillväxtorienterat bolag som har varit förlustdrivande sedan starten 2009. 2015 tvingades man till kostnadsbesparingar efter en misslyckad kapitalanskaffning. Det året omsatte företaget knappt 3 miljoner kronor och gjorde en förlust på 180 miljoner kronor. Bolaget har sedan dess arbetat hårt med att få upp intäkterna. 2017 omsatte man 100 Mkr.
Sedan 2018 har tillväxten accelererat och legat strax över 60% om året. VD Alan Mamedi beskriver det som att man under mellanåren har rört sig under radarn och fokuserat mycket på att förbättra produkten.
Både tillväxt och lönsamhet har ökat när bolaget gått ur Covid-19-krisen. Man skulle varit lönsamma redan 2020 om det inte vore för goodwillavskrivningar på drygt 100 Mkr relaterade till förvärvet av ChillR (se avsnitt Mål och medel).
På rullande 12 månader är nu rörelsemarginalen 16,7% och omsättningen 746 Mkr. Första halvan 2021 växer Truecaller hela 151%. Bakom den starka tillväxten ligger främst nyförsäljning sedan det corona-drabbade första halvåret 2020.
Försäljningen sker inom tre områden och som framgår i diagrammet är den stora saken annonsintäkter. Dessa kommer från gratisversionen av appen (som finns att ladda ned både i AppStore och Google Play). Truecallers databas gör att annonseringen kan nå både brett och djupt. För att ta ett exempel så levererade Truecaller 2 miljarder annonsvisningar på en enda dag (!) för en e-handelskampanj. Dessutom kan Truecaller tack vare den stora mängden data erbjuda riktad annonsering. Man har hittills identifierat runt 200 specifika marknadssegment.
I slutet av förra året lanserades det nya affärsområdet Truecaller for business. Det är en plattform som gör det möjligt för företag att kunna verifiera sig själva och integrera sig i Truecallers app. Man har redan nu 500 stora företag, som också är betalande kunder. Det är en volymbaserad betalningsmodell, där Truecaller tar ut en avgift för varje samtal företagen gör. Omsättningen är dock ännu blygsam. Under första halvåret omsatte segmentet runt 7 Mkr.
Antalet dagliga användare (DAU:s) har växt med 20-25% de senaste åren. Det är väl under den försäljningstillväxt på 45% man har satt som mål.
För att accelerera intäkterna tänker man dels växa betaltjänsterna (premiumfunktionen och Truecaller for business), men även öka annonsintäkterna. Truecaller ser möjlighet både att öka antalet annonser på plattformen och att få upp intäkten per tusen annonsvisningar som är ett viktigt branschnyckeltal (cost per mile, CPM).
Idag ligger CPM på 0,15 USD, vilket är långt under motsvarande för exempelvis Snapchat (0,71 USD). Det har delvis att göra med att Truecaller verkar på marknader med låga CPM-priser. För att optimera CPM-priserna planerar Truecaller att lägga till nya format för annonsering med hög CPM (t.ex större annonser och videovisning), och tror sig få ett uppsving när man går in på marknader med högre CPM.
Truecaller idag
Idag har Truecaller nära 280 miljoner aktiva användare på månadsbasis. 79% av dessa använder någon av bolagets produkter varje dag. Bolaget finns i 150 länder, men är särskilt stora i så kallade phone first-samhällen där telefonnummer är den viktigaste identifikationsnyckeln istället för exempelvis e-mail. Dessa strukturer återfinns oftast i utvecklingsländer.
Den största marknaden är Indien. Drygt 70% av omsättningen kommer därifrån och lite över hälften av bolagets anställda finns där. Bolaget har över 205 miljoner användare i Indien, vilket gör Truecaller till den tredje största kommunikationsplattformen i landet (efter Facebook och WhatsApp).
Bolaget har inga registrerade patent.
Global ambition
Grundarna har från start haft en ambition om att bli det självklara valet inom samtalsidentifikation världen över. Enligt bolaget finns fortfarande ingen direkt konkurrent inom just detta område.
Konkurrensen kan dock uppstå på lite olika sätt. Ett sätt är olika OEM:s som säljer till smartphones. Exempelvis har Hiya utvecklat “Smart Call” som identifierar samtal och sms för Samsung-telefoner. Smart Call hade runt 100 miljoner användare i början av 2020.
Dessutom finns leverantörer av mobila operativsystem som exempelvis “Phone by Google” som är en förínstallerad app på Google-tillverkade smartphones, med funktioner för att upptäcka spamsamtal. Phone by Google hade runt 70 miljoner användare i början av 2020.
Det finns några tredjepartsappar, som i alla fall för en lekman liknar Truecallers erbjudande. Det är CallApp och Eyecon, Bolagen grundades dock senare än Truecaller, och har därför en mindre databas. Mängden data är kritiskt i denna bransch, och Truecaller har en fördel på grund av sin relativt långa historik och stora databas.
Mål & medel
Målsättningen för Truecaller är att växa minst 45% om året fram till 2024. Efter 2024 ska man tjäna minst 35% i ebitda-marginal. För att accentuera vikten av en lönsam tillväxt har man kombinerat båda målen till ett 70%-mål: den årliga tillväxten mätt i procent plus ebitda-marginalen ska tillsammans överstiga 70%.
Det är helt klart att tillväxten kommer gå först. Det kapital man tar in i emissionen och de pengar man väntas generera (målet är att bibehålla en nettokassa på medellång sikt), kommer att gå till att förvärva både användare och bolag. Den noterade aktien ger dessutom fler möjligheter att förvärva bolag med den egna aktien som betalningsmedel. I bolagsväg letar man både efter fördjupande (liknande aktörer med lokal databas) och kompletterande objekt (spelare med annan teknik för att bredda tjänsteerbjudandet).
Vi noterar att Truecallers förvärvshistorik inte är helt fläckfri. 2019 köpte man det indiska betallösningsbolaget ChillR för 103 Mkr, för att sedan ångra sig och pausa/lägga ned fintech-satsningen man hade planerat. Orsaken uppgavs vara för mycket regleringar i sektorn. I fjol tog bolaget goodwillnedskrivningar runt 100 Mkr, och så sent som i augusti i år betalade man 172 Mkr till bolagets säljare som erhållit syntetiska optioner som del i betalningen. Då skulden per juni uppgick till 110 Mkr medförde utbetalningen en negativ resultatpåverkan på -62 Mkr i augusti. Ytterligare en betalning ska ske enligt optionerna, med ett tak på 61 Mkr.
Ska man teckna aktien?
Det är svårt att få någon riktig fynd-känsla i Truecaller. Bolaget säljs ut till ett EV/Ebit på över 100x på rullande 12 månader. Samtidigt säljer anställda, grundare och huvudägare aktier för totalt 1,5 miljarder kronor.
Marknadspotentialen är stor, och de senaste årens tillväxt imponerar verkligen. Vi räknar med att bolaget kan hålla i en mycket stark tillväxt (45% för prognosåren) och att man når över det totala 70%-målet. Trots det är det svårt att räkna hem en investering på nuvarande värdering. Även när vi applicerar en väl tilltagen EV/Ebit-multipel på 30x så blir avkastningspotentialen negativ, -3%. Vi avstår från att teckna Truecaller.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser