Trelleborg: Hoppas på studs i gummibolaget

Trelleborg har pressats av oro för konjunktur och handelskrig. Kanske oförtjänt mycket? Vi är lite osäkra på vad som ska få aktien att vända i närtid – men den låga värderingen talar ändå för goda odds i Trelleborg. Börsplus köper en post till portföljen.
Trelleborg: Hoppas på studs i gummibolaget - 2022dc31-bf04-43dc-ae28-8da6f506b75bfitcroph450q80upscaletruew800se46e6d813980ddf101c6979edc5f103daac7907e

Att investerare skyr bolag med fordonsexponering som pesten är tydligt i aktier som Autoliv, Hexpol, Beijer Alma, Bulten, Gränges – och Trelleborg (133 kr).

Trelleborg utvecklar och tillverkar en rad olika produkter i gummi- och plastmaterial (så kallade polymerer). En lista med exempel och bilder på lite olika lösningar finns på bolagets hemsida, här.

En stor del av bolagets försäljning går mot kapitalintensiv och generell industri, som bilden nedan visar. 11 procent går till personbilssektorn.

Sedan toppen för drygt ett år sedan har aktien fallit nästan 40 procent. Utöver dystra signaler från fordonsindustrin har allmän konjunkturoro och handelskrig spätt på det hela.

Trelleborg handlas nu till 10–11 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Det är klart lägre än bolagets historiska värdering senaste åren kring 15 gånger rörelseresultatet.

Trelleborg
Börskurs: 133,00 kr
Antal aktier (miljoner): 271,1
Börsvärde: 36 053 Mkr
Nettoskuld: 12 818 Mkr
VD Peter Nilsson
Styrelseordförande Hans Biörck
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 34 005 35 800 36 874 37 980
– Tillväxt 7,7% 5,3% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat 4 518 4 654 4 978 5 127
– Rörelsemarginal 13,3% 13,0% 13,5% 13,5%
Resultat efter skatt 3 190 3 113 3 405 3 557
Vinst per aktie 11,77 11,50 12,60 13,10
Utdelning per aktie 4,75 5,00 5,25 5,50
Direktavkastning 3,6% 3,8% 3,9% 4,1%
Avkastning på eget kapital 11% 10% 10% 10%
Operativt kapital/omsättning 47% 48% 48% 49%
Nettoskuld/EBIT 2,2 2,1 1,7 1,4
P/E 11,3 11,6 10,6 10,2
EV/EBIT 10,8 10,5 9,8 9,5
EV/Sales 1,4 1,4 1,3 1,3

Årets första kvartalsrapport talade varken för eller emot någon tydlig avmattning på marknaden. Både nuvarande läge och utsikterna för nästa kvartal beskrivs vara stabila.

Tillväxten under första kvartalet var stark men mest av allt drevs detta av valutaeffekter. Vikande leveranser till fordonsindustin tyngde något men samtidigt var läget bättre på andra håll, som i flygindustrin.

Den lägre rörelsemarginalen oroar lite, men skylls mest på (tillfälliga?) faktorer som sämre försäljningmix och högre råvarupriser inom bolagets verksamhet för däck till traktorer och entreprenadmaskiner.

Kan det trots en svag start på året lönsamhetsmässigt finnas skäl att tro på bättre marginaler framöver? Åtminstone menar analytikerna som följer bolaget det.

Trelleborgs vd Peter Nilsson har suttit sedan 2005 och fått rejäl fart på lönsamheten genom att sälja underpresterande bolag och renodla bolagets ”portfölj” av olika verksamheter.

Av Trelleborgs fem nuvarande affärsområden har man senaste åren växt kraftigt i de fyra mest lönsamma. Allra mest imponerar verksamheten inom industriella tätningar (Sealing Solutions) som tjänar över 20 procents rörelsemarginal.

Bara ett affärsområde underpresterar. Det är Offshore & Construction, det vill säga lösningar för olja, gas och infrastruktur. I fjol hade verksamheten en rörelsemarginal på −7 procent men prognosen är att visa svarta siffror redan mot slutet av året.

Det är bolagets minsta affärsområde så effekten av bättre resultat här är begränsad. Men vi räknar ändå med att det kan slå drygt en halv procentenhet på rörelsemarginalen till nästa år. Sammantaget är vi ändå något mer försiktiga i våra estimat än analytikerna som följer Trelleborg.

Trelleborgs aktie är billig kring 10 gånger vinsten jämfört med andra någorlunda likartade bolag som Hexpol och Beijer Alma.

Samtidigt är det möjligt att värderingen hålls tillbaka av att mer renodlade fordonsunderleverantörer värderas ännu lägre. De i nedre halvan av tabellen nedan handlas under 8 gånger rörelseresultatet, exempelvis.

Man ska nog inte räkna med att den njugga synen på fordonsexponerade aktier förändras inom kort. Det skulle möjligtvis kunna göra Trelleborg till en ganska ospännande aktie framöver.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Trelleborg -31,1 9,7 10,0 1,4 14,0 2,9
Hexpol -20,7 14,2 11,3 1,8 15,5 2,0
Beijer Alma -1,0 14,9 12,0 1,7 14,2 3,8
Concentric -14,7 11,8 8,2 2,0 24,2 5,0
Bulten -25,2 8,4 7,7 0,6 7,2 8,6
Bridgestone -2,4 9,9 7,4 0,8 11,5 2,8
Continental -39,8 8,7 7,1 0,6 8,9 4,3
NOK Corporation -27,2 9,1 7,7 0,4 5,6 2,7
Genomsnitt -20,3 10,8 8,9 1,2 12,6 4,0
Källa: SvD Börsplus / Factset

Till nuvarande värdering ser vi Trelleborg som en värdeaktie med möjlighet till lite extra värdeskapande genom förvärv. Senaste året har bolaget gjort ett antal mindre köp som adderat några procents tillväxt.

Den halvhöga nettoskulden en bit under tre gånger rörelseresultatet medger dock inga större drag finansierade med egna medel.

Vi har svårt att se någon större nedsida i Trelleborg med mindre än att lönsamheten börjar falla kraftigt framöver. Även i ett pessimistiskt scenario där marginalerna faller till lägsta nivån på sju år är nedsidan inte överdrivet stor.

I ett optimistiskt scenario finns å andra sidan chansen till en vändning i börshumöret på lite sikt. Det kan göra Trelleborg till en kursdubblare. Direktavkastningen på 4 procent är hygglig medan man väntar på det.

Det är svårt att se exakt vad som ska lyfta Trelleborg i närtid. Men den låga värderingen ger goda odds som talar för att man ändå kan äga aktien. Vi köper en post till Börsplus portfölj.

Trelleborgs tio största ägare Värde (Mkr) Kapital Röster
Henry Dunkers Donationsfond & Stiftelser 3 829 10,7% 54,1%
Didner & Gerge Fonder 2 301 6,4% 3,3%
Allianz Global Investors 1 218 3,4% 1,7%
Lannebo Fonder 1 179 3,3% 1,7%
Handelsbanken Fonder 1 101 3,1% 1,6%
AMF Försäkring & Fonder 943 2,6% 1,3%
Första AP-fonden 905 2,5% 1,3%
Vanguard 873 2,4% 1,2%
Janus Henderson Investors 816 2,3% 1,2%
Andra AP-fonden 806 2,2% 1,2%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.