Traton: Ska det vara så billigt?

Lastvagnsjätten har inte fått någon vidare start på börsen. Men frågan är om inte placerarna snart får upp ögonen för den mycket låga värderingen. I så fall borde aktien få revansch.
Traton: Ska det vara så billigt? - traton-scania-r450-innovation-day
Traton är en av världens största tillverkare av tunga lastbilar och bussar. De två viktigaste varumärkena är Scania och MAN. Huvudägare är den tyska fordonsjätten VW som 2019 sålde drygt 10 procent av sina aktier i samband med notering av Traton i Stockholm och Frankfurt. Koncernen har huvudkontor i München och drygt 80 000 anställda.

När Traton (242 kr) noterades lutade Börsplus åt att man kunde teckna en post även om Volvo såg ut som ett fullgott alternativ. Teckningskursen sattes på den lägsta nivån i teckningskursintervallet (27 euro). Trots det har aktien dalat. I skrivande stund är den ned 16 procent sedan notering.

Trist förstås för de som tecknade sig men ett litet plus i kanten ändå för att VW lät priset bli lägsta möjliga. Det visade i alla fall god vilja mot minoriteten, vilket varit ett frågetecken i andra VW-sammanhang.

Efter noteringen har bolaget lämnat sin halvårsrapport. Den visade att vinstmässigt går det ändå bra för Traton, även om det helt drivs av Scania och koncernens andra stora märke, MAN, går svagt. Scania vinner marknadsandelar med sin nya lastbilsgeneration och är nu i en fas där produktionen optimeras och marginalen stiger. MAN står förhoppningsvis inför en liknande resa. Deras nya generation fordon når marknaden under året.

Miljoner Euro Första halvåret 2019 Första halvåret 2018 Förändring
Orderingång, enheter 120 491 127 543 -6%
Omsättning 13 541 12 609 7%
Rörelseresultat 1075 863 25%
 – varav Scania 828 618 34%
 – varav MAN 253 285 -11%
Rörelsemarginal 7,9% 6,8%
Vinst/aktie 1,54 0,95 63%

Utsikterna mörknande något under sommaren. I andra kvartalet föll Tratons orderingång och företagsledningen talar om att konjunkturutsikterna försvagats. Trots att Traton ligger på 7,9 procent i rörelsemarginal efter första halvan av 2019 så vågade företaget inte säga att helåret hamnar i högre delen av prognosintervallet 6,5-7,5 procent, vilket vi hade trott på.

Konjunkturutvecklingen är en joker i leken. Ser vi till konsensusprognoserna så väntas ingen nedgång i försäljningen för Traton, vilket däremot ligger korten för i USA-tunga Volvo under 2020. Traton är stora i Europa och Sydamerika – två världsdelar som inte haft lika kraftig återhämtning efter krisåren som USA.

Nedan finns våra uppdaterade prognoser för bolaget. Hypoteserna om försäljning och marginaler är ungefär i linje med konsensus enligt Factset. Värderingen sticker ut som låg, särskilt på skuldjusterad basis (EV/Ebit). Multiplarna påminner mest om personbilstillverkare. Volvo handlas till p/e 9,8 på nästa år och EV/Ebit 10.

Traton
Börskurs: 242,50 kr
Antal aktier (miljoner): 500,0
Börsvärde: 121 250 Mkr
Nettokassa: 7 344 Mkr
VD Andreas Renschler
Styrelseordförande Hans Dieter Pötsch
Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 272 752 286 390 289 254 292 146
 – Tillväxt 6,4% 5,0% 1,0% 1,0%
Rörelseresultat 15 917 20 620 20 826 21 035
 – Rörelsemarginal 5,8% 7,2% 7,2% 7,2%
Resultat efter skatt 12 109 15 001 15 239 15 412
Vinst per aktie 24,22 30,00 30,50 30,80
Utdelning per aktie 0,00 10,00 10,50 11,00
Direktavkastning 0,0% 4,1% 4,3% 4,5%
Avkastning på eget kapital 8% 9% 10% 9%
Operativt kapital/omsättning 37% 25% 28% 30%
Nettoskuld/EBIT -0,4 -0,3 -0,4 -0,5
P/E 10,0 8,1 8,0 7,9
EV/EBIT 7,2 5,5 5,5 5,4
EV/Sales 0,4 0,4 0,4 0,4

Möjligen bidrar Tratons redovisning till den låga värderingen. Till skillnad från exempelvis Volvo så särredovisar inte tyskarna sin finansieringsverksamhet tydligt. Man anger att industrirörelsen har en nettokassa på knappt 700 miljoner euro, men det verkar inte som alla analytiker och screeningverktyg går på den linjen utan inkluderar finansrörelsens skulder, men inte alla dess tillgångar, i beräkning av nettoskuld. Det innebär att skulden ser mycket stor ut. Nyckeltal som fritt kassaflöde blir också svårare att syna.

Det borde på sikt rätta till sig, kanske genom att finans- och industrirörelsen redovisas var för sig som hos Volvo.

Använder man en multipel på EV/Ebit 7 på Traton, motsvarande p/e 10, så är avkastningspotentialen kring 40 procent. Det är fortfarande en mycket låg värdering av vad som till tre fjärdedelar är ett världsledande företag inom sin nisch (Scania). Att köpa aktien här innebär visserligen ett brott mot tumregeln att inte investera i cykliska bolag som kan stå inför en nedgång. Vi ser ändå nedsidan som begränsad genom den låga värderingen, upprepar köprådet och tar in en liten Traton-post i Börsplus portfölj.

Traton tio största ägare Värde (Mkr) Andel Land Verifierat
Volkswagen AG 107129 88,5% Tyskland 2019-06-27
AMF Försäkring & Fonder 873 0,72% Sverige 2019-06-30
Swedbank Robur Fonder 581 0,48% Sverige 2019-06-30
Nordea Fonder 290 0,24% Sverige 2019-06-30
LBBW Asset Management Investment GmbH 241 0,20% Tyskland 2019-06-30
Tredje AP-fonden 202 0,17% Sverige 2019-06-30
Lannebo Fonder 173 0,14% Sverige 2019-06-30
Union Investment 102 0,08% Tyskland 2019-06-30
Catella Fonder 67 0,06% Sverige 2019-06-30
Cicero Fonder 36 0,03% Sverige 2019-06-30
Källa: Holdings 
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander