Analys Fastighet IPO-guiden Train Alliance
Train Alliance: Notering inom tågunderhåll
Train Alliance (efter notering) | |
Teckningskurs: 50 kr | Antal aktier: 14,7 m |
Börsvärde: 735 Mkr | Nettokassa: 34 Mkr |
VD: Joakim Weijmer | Styrelseordförande: Otto Persson |
Train Alliance (teckningskurs 50 kr) är ett projektutvecklingsföretag. Som namnet antyder är inriktningen på tåg och järnväg. Slutprodukten är anläggningar för tågunderhåll och uppställningsplatser för tåg.
Bolaget hanterar hela processen från markköp och planarbete till färdiga byggnader som antingen säljs eller behålls som förvaltningsfastighet i egen balansräkning.
Börsplus huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 126 | 144 | 166 | 191 |
– Tillväxt | 36% | 15% | 15% | 15% |
Rörelseresultat | 19,7 | 21,7 | 23,3 | 24,9 |
– Rörelsemarginal | 15,6% | 15,0% | 14,0% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 12,1 | 17 | 18 | 20 |
Vinst per aktie | 1,25 | 1,12 | 1,20 | 1,35 |
Utdelning per aktie | 0,55 | 0,55 | 0,55 | |
Direktavkastning | 1,1% | 1,1% | 1,1% | |
Avkastning på eget kapital | 3,5% | 3,3% | 2,7% | 2,4% |
P/E | 40 | 44,6 | 41,7 | 37,0 |
EV/EBIT | 22,9 | 20,8 | 19,4 | 18,1 |
EV/Sales | 3,6 | 3,1 | 2,7 | 2,4 |
Företaget startades 2009 av Otto Persson och Sven Jemsten. Deras idé var att det var på väg att bli brist på underhållslokaler för järnvägen. Ett första markköp gjordes av en bonde i järnvägsknuten Hallberg – i anslutning till banområdet – och visionen var utveckla området till ett nationellt centrum för tågunderhåll.
Idag står bolaget på tre huvudsakliga ben:
- Egna fastigheter (“Anläggningspartner”), bland annat en lokverkstad i Eskilstuna som hyrs av Green Cargo. Dessa genererar runt 13 Mkr i årliga hyresintäkter. Det är cirka 10 procent av bolagets intäkter.
- Konsulttjänster (“Koncept och kompetens”). En del av bolagets anställda bistår med tjänster kring etablering av anläggningar på järnvägen. Också en tiondel av intäkterna.
- Markinnehav i olika utvecklingsfas (“Markförädling”). Den stora saken är Hallsberg-projektet som värderats till 610 Mkr. Här har Train Alliance byggt, och sålt, ett par anläggningar. Mark ägs även i Eskilstuna och Sigtuna (i ett intressebolag delägt med Kilenkrysset).
Företaget står nu i begrepp att noteras på First North. Aktien har faktiskt handlats tidigare på Pepins efter Train Allians 2017 sålt aktier till allmänheten. Kursen i senaste handelsperioden låg kring 44,50 kr.
Nu erbjuds nytryckta aktier för 250 Mkr. Hälften av kapitalet ska gå till markköp i områden som bolaget identifierat som intressanta. En femtedel av kapitalet är vikt för anläggningsarbeten i Hallsberg.
Läs mer om noteringen på bolagets sida på IPO-guiden.
IPO-GUIDE | Train Alliance |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 126 Mkr |
Antal anställda | Ingen uppgift |
Teckningskurs | 50,00 kr |
Rådgivare | Avanza Bank |
Storlek på erbjudande | 250 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 736 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 14 Mkr (5,5% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 74% |
Investerare som ska teckna i IPO | PriorNilsson, Investment AB Spiltan, ITG Ingenieur- Tief und Gleisbau, Polar Structure (74% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2020-02-12 |
Beräknad första handelsdag | 2020-02-20 (8 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Börsplus / bolaget |
En varningsflagga enligt Börsplus IPO-guide
Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 217 granskade börsnoteringar är 1,7 flaggor för miljardbolag, 3,2 för småbolag och 4,3 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus IPO-guide hittar en flagga i Train Alliance
# Bristfällig information
Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.
“Prospektet, som är ett så kallat EU-tillväxtprospekt, saknar uppgift om bland annat antalet anställda och tabell över aktiekapitalets utveckling. IPO-guiden är medveten om de kontraintuitiva aspekterna av EU:s nya så kallade tillväxtprospekt. IPO-guidens utgångspunkt är dock vilken information som investerarna bör ha för att kunna fatta ett bra beslut. Den utgångspunkten förändras inte av nya EU-regler. Efter samtal med branschexperter är det IPO-guidens uppfattning att det också finns sätt för bolag som önskar informera att också göra det, även om det innebär tilläggsdokument som går utöver EU-reglernas nya krav.”
En kort men lönsam historik
Efter en i järnvägssammanhang snabb planprocess på cirka fem år hade Train Alliance 2016 alla tillstånd på plats för att börja exploatera sitt över 900 000 m2 stora markområde i Hallsberg, kallat Rala. En tågserviceanläggning, med utrustning för hjulsvarvning, byggdes och hyrdes 2018 ut på 15 år till TXG Maintainance. Fastigheten har sedan styckats av och sålts. En kombinationshall har också byggts och ska säljas.
Dessa, och liknande, affärer har svarat för merparten av bolagets intäkter. Ungefär 80 procent av intäkterna består av fastighetsförsäljningar. Exploateringen har varit lönsam och marginalerna runt 15-16 procent, se faktarutan. En stark finansiell utveckling.
År | 2019 | 2018 | 2017 |
Omsättning, Mkr | 13 | 8 | 20 |
Övriga intäkter, Mkr | 113 | 84 | 70 |
Rörelseresultat, Mkr | 19,7 | 15,3 | 16,7 |
Rörelsemarginal | 15,7% | 16,5% | 18,5% |
Eget kapital, Mkr | 371 | 328 | 346 |
Bolagets mål är att dubbla omsättningen till 250 Mkr under 2025 och då ha en rörelsemarginal på minst 10 procent.
Av målbilden att döma finns ingen strävan efter att bli mer av ett förvaltande bolag där intäkterna i högre grad består av hyror från egna verkstäder, kombihallar, spår och liknande. Då borde nämligen marginalen vara en annan. Sveriges största ägare av den här typen av lokaler, Jernhusen, har en rörelsemarginal kring 55 procent för sitt affärsområde Depå och Kombiterminaler.
Train Alliance uppger dock att man utvärderar möjligheter från fall till fall och inte är främmande för att utveckla och äga större anläggningar med långa hyresavtal.
Goda utsikter i Hallsberg
I nuläget är det bara bolagets mark i Hallberg som är ”järnvägsklar” och klar för exploatering. I den övriga portföljen finns högintressanta möjligheter, till exempel i Sigtuna, men de kräver att en osäker planprocess når i mål innan det kan bli tal om exploatering. Detta är processer som kan ta mycket lång tid – om de alls lyckas.
Så för tillfället har Train Alliance lite karaktär av ”single property” genom sitt beroende av Hallsbergsprojektet.
I Hallsberg är dock förutsättningarna mycket goda. Bolaget lyfter i alla sammanhang fram att behovet av ny kapacitet inom underhåll och uppställning av tåg kommer att öka kraftigt i framtiden. Detta efter att flera tågföretag köpt in nya fordon. Detta är en bild som delas av Jernhusen som skriver om samma sak i sin senaste rapport.
Train Alliance har bland annat diskussioner med Trafikverket och avsiktsförklaring med ett tyskt stålföretag, som vill säkra plats för lager för en kommande eventuell expansion i Sverige. Det är sannolikt att detta leder till etableringar på bolagets mark i Hallsberg de kommande åren.
Hur värdera en svart låda?
Projektutvecklingsföretag är ofta vanskliga att värdera. Vinstnivån kan pendla mycket med projektvinster enskilda år och ge dålig vägledning om ett långsiktigt värde. En stor del av värdet ligger i råmark, byggrätter och andra tillgångar vars värde är osäkert. Detta gäller i hög grad Train Alliance där värdet på slutprodukten, som en tågservicehall, dessutom är mer oklart för en lekman än exempelvis bostäder som flera av börsens övriga projektutvecklare sysslar med.
Train Alliance marknadsvärderar inte sina tillgångar i varje rapport utan redovisar mark till anskaffningsvärde. Inför noteringen har dock en värdering gjorts av externa firmor. Per årsskiftet var de för övervärdet justerade tillgångarna 1,16 miljarder kr. Skulderna, också justerade för skatt på värdeökningen, var 441 Mkr. Om vi ser skillnaden som ett substansvärde så motsvarar dessa 719 Mkr cirka 65 kr per aktie inklusive kassatillskottet efter noteringen.
En klar rabatt mot teckningskursen på 50 kr.
Det ser ju bra ut, men vi är osäkra på hur mycket man ska förlita sig på siffran. Det kan finnas väldigt stora värden i Train Alliance men bolaget är något av en svart låda. Man bör nog snarast se en investering som att man litar till att ledning och storägare kan förvalta pengarna väl på en marknad med goda förutsättningar, snarare än att man köper en krona för 70 öre.
Ägarbild med tyskt i topp
Det finns omständigheter som vi tycker talar för att man kan lita på att ledningen gör något bra av bolaget även i framtiden.
Den största ägaren är till exempel ett stort tyskt företag inom järnvägsanläggning (med mera), ITG. De tecknar ytterligare en miljon aktier i erbjudandet vilket ökar ägarandelen till drygt 10 procent. Detta är en aktör som borde ha extra goda möjligheter att bedöma bolaget och särskilt planerna i Hallsberg. Mer om ägarbilden finns i tabellen.
Ägare | Andel av kapital | Kommentar |
IGT | 10,2% | I ägarlistan står Commerzbank, men aktierna ägs av ITG. Det är ett tyskt anläggningsbolag som gör spårarbeten, järnvägsrelaterade byggnationer och projektutveckling. Storägare inför noteringen som nu är ankare och tecknar ytterligare 1 miljon aktier. |
Sven Jemsten | 8,4% | Styrelseledamot sedan 2010. Avsikt teckna 0,4 milj. Har ca 24% av rösterna tack vare A-aktieinnehav. Skånsk affärsman och fastighetsägare som även äger en större post i bostadsutvecklaren Besqab. |
Prior & Nilsson Fond | 6,8% | Ankarinvesterare. Tecknar 1 milj aktier. |
Investmentbolaget Spiltan | 8,9% | Ankarinvesterare. Tecknar 1 milj aktier. |
Polar Structure | 4,8% | Ankarinvesterare. Tecknar 700 000 aktier. |
Svenska Investorpartner | 3,6% | Ägs till 50% av Otto Persson (styrelseordförande TA) |
Banque Pictet & Cie | 3,4% | |
Otto Persson | 2,9% | Styrelseordförande sedan 2019. Medgrundare och VD 2009-18. Har direkt/indirekt ca 19% av rösterna tack vare A-aktieinnehav. Avsikt teckna 0,4 milj för 20 Mkr |
Patirk Lingårdh | 2,4% | Styrelseledamot sedan 2019. Avsikt teckna 0,4 milj aktier för 20 Mkr. |
Som framgår i ägartabellen så har bland annat grundarna uttalat intresse för att teckna mer aktier i bolaget. Det är också lovande.
Under 2018 bytte bolaget VD till Joakim Weijmer. Han är veteran inom Train Alliance, anställd 2011, och har en bakgrund som chef inom underhållsbolag som Euromaint.
Börsplus slutsats
Bolaget ger ett bra intryck och har visat att de kan utveckla järnvägsnära fastigheter med lönsamhet. Visst kan det vara så att Hallsberg var en lyckträff och bolaget misslyckas investera nytt kapital till samma lovande avkastning. Det får vi se. Insiders och befintliga ägare visar tilltro genom att köpa mer aktier vid noteringen vilket är bra.
Det finns inte så många investeringar att välja på för den som vill ha exponering mot järnväg i Norden. Vi har skrivit om ett par, servicebolaget Railcare och norska anläggningsbolaget NRC Group. Aktierna har utvecklats olika med rally för Railcare medan NRC varit trögare.
Train Alliance är en investering av helt annan karaktär med högre risk. Men det är inte otänkbart att den får ett lyft av intresset för hållbara investeringar. Vi lutar åt rådet att teckna detta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser