Analys Traction
Traction: Värde i portföljen
Traction | |
Börskurs: 271 kr | Antal aktier: 16 m |
Börsvärde: 4 336 Mkr | Substanspremie: 0,7% |
Utdelning: 10,45 kr/aktie | Direktavkastning: 3,8% |
VD: Petter Stillström | Ordförande: Bengt Stillström |
Traction (271 kr) grundades 1974 av Bengt Stillström. Sedan dess har bolaget gått från liten konsultverksamhet till att idag förvalta en portfölj värd över fyra miljarder kronor. Börsnoterade innehav där Traction är betydande ägare eller har representation i styrelsen står för en stor del av substansvärdet, ca 45%.
Bolagets uttalade mål är att öka substansvärdet per aktie inklusive utdelning så att det “väsentligen överstiger Stockholmsbörsens utveckling i allmänhet”.
Bengts son Petter Stillström är nuvarande VD och största ägare med 27% av kapitalet och 55% av rösterna. Totalt kontrollerar familjen Stillström 73% respektive 87% av kapital och röster i bolaget.
Tractions portfölj består i dagsläget av cirka 60% noterade aktier, 8% onoterade samt 32% ränteplaceringar och kassa. I den noterade portföljen redovisas de bolag där innehavet överstiger 10% av rösterna alternativt där Traction har en roll i styrelsen som “aktiva noterade innehav”. Dessa utgör cirka 45% av substansen och består av OEM, Softronic, Nilörn, BE Group, Drillcon, Hifab, Portmeirion och Diales Group.
Resterande 25% redovisas som “finansiella placeringar”. Här har Traction mindre än 10% av rösterna alternativt ingen aktiv roll i bolaget.
Bud på OEM
Vid utgången av Q3 var teknikhandelskoncernen OEM den enskilt största positionen för Traction. Traction har varit storägare i OEM sedan 2009. I början av november 2024 presenterade EQT ett bud på 110 kr/aktie, motsvarande en negativ premie på 12%.
Traction var vid tillfället för budet fjärde största ägare röstmässigt (9,7%) och nionde största kapitalmässigt (2,8%) med 3,8 miljoner A-aktier. Traction har avtalat om att överlåta en del av sina aktier till EQT, oavsett om ett konkurrerande bud inkommer.
Samtidigt är avsikten att kvarstå med cirka 1,9 miljoner aktier, alltså hälften av nuvarande ägande. Det skulle medföra att OEM utgör omkring 5% av Tractions portfölj från februari när acceptperioden går ut. Affären ger ett tillskott på drygt 200 Mkr till kassan.
Vi köpstämplade OEM i samband med budet från EQT. OEM har en stark balansräkning med cirka 280 Mkr i nettokassa och har således goda möjligheter för värdeskapade förvärv. EQT:s inträde borgar för ökat tempo på den front.
Softronic och Nilörn andra viktiga innehav
IT-konsulten Softronic och etikettbolaget Nilörn är utöver OEM de två enskilt största innehaven. Traction köpte ut Nilörn från börsen 2009 för att sedan åter notera bolaget 2015.
Vi analyserade Nilörn under augusti 2024 och landade då i ett köpråd. Bolaget kom då från en tid med svagare konsument och operationella problem (cyberattack och brand i fabrik). Vi lockades av den låga värderingen på knappt 9x rörelseresultatet och såg möjligheter för ett bättre 2025. Nilörn tog även plats i vår utdelningsportfölj för 2025.
Även Softronic är en notorisk högutdelare som hanterat en svagare konsultmarknad väl senaste året.
När vi i höstas analyserade bolaget imponerades vi av den höga och stabila marginalen. Samtidigt sticker inte tillväxten ut och till en värdering på drygt 10x EV/Ebita på 2025E såg vi inte tillräcklig uppsida för att motivera ett köpråd.
Ett annat konsultbolag i portföljen, men inriktat mot fastighetsbranschen, är Hifab. Bolaget har under många år kämpat med fallande omsättning och skral lönsamhet. Nu tycks dock trenden vänt och nya initiativ har fått fart på både verksamhet och aktie senaste året.
I vår analys under hösten tyckte vi inte bolaget stack som som särskilt billigt, framförallt inte givet historiken, på 10x EV/Ebita på 2025E. Vi landade i ett neutralt råd.
Ytterligare innehav
I den “aktiva noterade portföljen” har ståltillverkaren BE Group och gruvborrningsbolaget Drillcon tuffa år bakom sig. BE har kämpat med lönsamheten i en svag stålmarknad samtidigt som Drillcon tvingats hantera oväntade produktionsstopp.
Den senaste nyinvesteringen i den aktiva portföljen är det brittiska Portmeirion Group som tillverkar porslin och husgeråd. Första investeringen gjordes 2020 med målsättningen att växa bolagets starka varumärkesportfölj inom e-handeln och via partners.
Under 2019 gjordes en annan investering i ett brittiskt bolag, Diales. Företaget bedriver konsultverksamhet mot tvisthantering inom bygg och infrastruktur.
Av aktierna som klassificeras som “finansiella tillgångar” var Protector Forsikring, Meko, Essity, SKF och Nordea de fem största innehaven vid utgången av Q3. Dessa stod för 1,5% till 1,6% av substansen vardera. Till denna kategorin tillhör även Duroc och Pion Group, där Traction är relativt stora ägare med 7,1% respektive 5,6% av antalet aktier. Det är dock för lite för att redovisas som ett aktivt innehav samtidigt som Traction inte har någon styrelseplats.
Bland de onoterade innehav återfinns bland annat köksredskapstillverkaren Ankarsrum Kitchen, mätsystemsbolaget Sigicom och räddningssystemsföretaget Recco Holding. Traction är både hel- eller majoritetsägare samt minoritetsägare i de onoterade bolagen. Flera majoritetsägda bolag är turnaround-situationer, där Traction bidrar i förändringsarbetet.
Tabellen nedan visar hur bolagets “aktiva noterade innehav” samt en del av de övriga portföljbolagen värderas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % | Direktavkastning |
OEM International | 9% | 24 | 19,5 | 2,8 | 14,0% | 5,9% | 1,6% |
Softronic | 23% | 15,2 | 11,4 | 1,3 | 11,0% | 4,0% | 4,1% |
Nilörn | 12% | 11,9 | 8,8 | 0,8 | 9,0% | 3,0% | 5,9% |
BE Group | -35% | 2,9 | 4,7 | 0,2 | 5,1% | 2,0% | 9,3% |
Drillcon* | -25% | – | – | – | – | – | – |
Hifab | 30% | 10,6 | 9,3 | 0,7 | 7,5% | 6,0% | 0,0% |
Portmeirion | -38% | 4,9 | 6,1 | 0,2 | 7,2% | 4,8% | 6,3% |
Diales Group* | -7% | 14,5 | 6,3 | 0,2 | 3,3% | 3,3% | 5,8% |
Snitt “Aktiva noterade innehav) | -4% | 12,0 | 9,4 | 0,9 | 8,2% | 4,1% | 4,7% |
Protector Forsikring | 63% | 13,9 | – | – | – | 3,6% | 8,7% |
Meko | 19% | 8,6 | 8,4 | 0,5 | 6,2% | 1,7% | 3,7% |
Essity | 16% | 13,6 | 11,3 | 1,6 | 14,0% | 3,1% | 3,0% |
SKF | 9% | 11,9 | 9,0 | 1,2 | 12,7% | 3,6% | 3,8% |
Nordea | -6% | 8,0 | – | – | – | -1,7% | 8,7% |
Wallenius | -2% | 2,9 | 2,4 | 0,7 | 28,5% | -3,0% | 17,7% |
Subsea 7 | 25% | 11,2 | 6,8 | 0,7 | 10,5% | 2,0% | 3,5% |
Snitt samtliga | 6% | 11,0 | 8,7 | 0,91 | 10,8% | 2,7% | 5,9% |
Källa: Afv/Factset | |||||||
*Finns varken estimat i Factset eller något färsk analys av Afv |
Utpräglad värdestrategi
Traction framstår som värdeinvesterare – i den meningen att deras portfölj är lågt värderad och nyinvesteringar ofta gjorts i företag med låga P/S-multiplar. Den noterade portföljen värderas i snitt till 8,7 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Det är betydligt lägre än börsen som helhet (OMXS30) där snittet ligger på 15,5x.
Strategin över tid är som sagt att utöva aktivt ägande i sina noterade och onoterade innehav i kombination med mer aktiv handel där Traction ser möjligheter till avkastning. Vidare används ingen belåning i Traction och ofta har portföljbolagen låg skuldsättning eller nettokassa. Målet är varaktigt generera en totalavkastning väsentligt överstigande Stockholmsbörsen. Dessutom ska utdelning lämnas som anpassas efter moderbolagets intäkter så ingen skattekostnad uppstår.
Utveckling | Totalavkastning | OMXSGI | Relativtavkastning |
2024 (Q1-Q3) | 9,2% | 15,2% | -6,0% |
2023 | 7,6% | 18,9% | -11,3% |
2022 | -7,4% | -22,4% | 15,0% |
2021 | 47,6% | 39,4% | 8,2% |
2020 | -2,0% | 14,6% | -16,6% |
Under de senaste tio åren (2015-2024) har strategin ökat substansvärdet med 110%, motsvarande 7,7% per år. Inklusive utdelning var totalavkastningen 149% eller 9,5% per år. Senaste fem åren är totalavkastningen 55%, motsvarande 9,2% per år. Det är okej, men inte superimponerande och under bolagets egna mål. Totalt har portföljen slagit ett brett börsindex två av de senaste fem åren.
Jämfört med Öresund, som vi också skulle kalla en vädeinvesterare, har Traction levererat bättre både på tio och fem års sikt. Totalavkastning per år för Öresund uppgår till 7,5% (senaste tio åren) samt 1,1% (senaste fem åren).
Under 2023 ökade Tractions substansvärde per aktie med 9 kr, motsvarande 3,7%. Dessutom skiftades 8,8 kr ut i utdelning. Totala avkastning uppgick således till 7,0%. Under Q1-Q3 2024 var totala avkastningen 9,2%. Främsta bidragsgivarna var OEM, Softronic och Wallenius medan framförallt BE Group tyngde utvecklingen.
Det verkar som Traction har svårt att hitta nya betydande innehav till den aktiva noterade portföljen. Flera av de stora innehaven (exempelvis OEM, Nilörn och Softronic) har funnits i portföljen i mer än 15 år. Det är inte ovanlgit med långsiktighet bland investmentbolagen. Däremot sticker Traction ut med sin stora kassa. Efter OEM-försäljningen kommer kassa och ränteplaceringar stå för nära 40% av substansen.
Dyrare än historiskt
Senaste fem åren har Traction i snitt handlats till 8,7% substansrabatt. Baserat på aktiepris och substansvärde vid utgången av Q3 2024 var rabatten 0,7%. Under Q1 2021 var rabatten som störst, över 40%.
Grafiken nedan visar hur substansvärdet och premien/rabatten utvecklats över tid.
Vi tycker det är rimligt att Traction värderas runt substansen, vilket är fallet idag. Därmed bör avkastningen vid en investering hänga på portföljbolagens värdetillväxt snarare än minskad substansrabatt. Portföljen värderas lågt i relation till börsen.
I dagsläget gillar vi Nilörn och OEM bäst av de aktiva innehaven. OEM kommer nu halveras i storlek, men trots det vara en av de största innehaven för Traction. Bland övriga bolag tycker vi Nordea ser ganska attraktivt ut inför kommande år med begränsad nedsida.
Hur agerar insiders?
VD Petter Stillström köpte i augusti 2024 aktier för drygt 260 000 kr. Inga större insynstransaktioner (> 1 Mkr) har gjorts senaste åtta åren.
Sammantaget ser den nuvarande portföljen relativt attraktiv ut och bör kunna genera en avkastning i nivå med börsen framåt. Familjen Stillström har över flera decennium byggt upp stora värden. Som aktieägare behöver man lita på deras fortsatta förmåga.
Skulle bolaget sätta sprätt på kassan i ett nytt större innehav med god potential kan aktien bli intressant. Vi skulle dock vilja se en substansrabatt för att bli köpsugna idag. För den som är lite nervös för börsen i stort men tror på en revansch för småbolag och värdeaktier kan Traction vara intressant redan nu.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser