Tokmanni: Hela Finlands lågprisvinnare

Lågpriskedjor tar andelar i lågkonjunktur. Stora aktörer väntas också klara sig bättre genom pandemin. Båda faktorer gynnar Tokmanni.
Tokmanni: Hela Finlands lågprisvinnare - Tokmanni_myymäläkuvat_2018_74 (1)
Pressbild: Tokmanni
Tokmanni (EUR)
Börskurs: 10,36  EUR Antal aktier: 58,9 m
Börsvärde: 610 miljoner Nettoskuld: 111 miljoner
VD: Mika Rautiainen Ordförande: Seppo Saastamoinen
Affärsvärldens huvudscenario 2020E 2021E 2022E
Omsättning 897 942 989
 – Tillväxt -5% 5% 5%
Rörelseresultat 45 59 74
 – Rörelsemarginal 5,0% 6,3% 7,5%
Resultat efter skatt 34 46 58
Vinst per aktie 0,57 0,78 0,99
Utdelning per aktie 0,40 0,50 0,70
Direktavkastning 3,9% 4,8% 6,8%
Operativt kapital/omsättning 17% 17% 17%
Nettoskuld/EBIT* 1,5 0,9 0,4
P/E 18,2 13,4 10,5
EV/EBIT* 15,1 11,3 8,7
EV/Sales* 0,8 0,7 0,6
Kommentar: * Affärsvärldens prognos för nettoskuld och EV justerar bort effekt av ändrad leasingredovisning (IFRS 16).

Med 190 fysiska butiker omsätter Tokmanni (10,36 euro) drygt 950 MEUR som Finlands största lågpriskedja. Både affärsmodellen och marknadspositionen liknar inköpspartnern och Norges största lågpriskedja Europris, som Affärsvärlden satt köpråd på under våren.

Börsnoteringen i Helsingfors skedde våren 2016 till teckningskursen 6,70 euro. Drygt fyra år senare har aktien totalavkastat +17% i årstakt. Detta drivet av att rörelseresultatet har vuxit +15% per år under börsperioden.

Intäktstillväxten har snittat +6% per år. Två tredjedelar av tillväxten har kommit från ökad butiksyta. Både genom nyetablerade och utbyggda butiker, men också småförvärv av lokala konkurrenter. Resterande 2% tillväxt har kommit från växande jämförbar försäljning.

Tokmanni ska behålla sin position som prispressare men ser ändå möjlighet att få upp bruttomarginalen från 2019 års dryga 34%. Tricket är att använda sin ökande storlek till att kapa mellanhänder.

Dels ska inköpen direkt från tillverkare fortsätta öka. 2019 stod dessa för 26% av försäljningen. Av det kom drygt hälften från ett inköpssamarbete i Shanghai med norska Europris samt svenska ÖoB (delägt av Europris). Dels ska andelen egenmärkesvaror (EMV) öka samt varor som Tokmanni har exklusiv rätt att sälja i Finland. EMV och exklusiva varor stod för 32% av försäljningen 2019.

Så här långt under börsresan har Tokmanni fokuserat mer på tillväxt än lönsamhet. Toppnoteringen för rörelsemarginalen är fjolårets 7,3%. För kedjans nyetablerade butiker har det i regel tagit runt ett år att nå lönsamhet och två år till full vinstförmåga. Väl etablerade är butikernas återinvesteringsbehov låga, vilket ger starka kassaflöden.

Borträknat dagligvaror så har covid-19 pressat försäljningen i finländsk detaljhandel med -7% i Q1 2020 och då slog viruset till först i mars. Av Tokmannis totalt sju varukategorier pekas kläder ut som särskilt svaga i statistiken från handelsorganisationen FGTA.

Tokmannis jämförbara försäljning växte dock i linje med dagligvaruhandelns +4% i Q1. Bolagets övriga sex kategorier prickade in bunkringen av varor så som livsmedel, rengöringsprodukter och toalettpapper. Dessutom sålde bolaget mer fritidsprodukter, hushållsvaror och heminredning.

Hur Tokmannis aktuella försäljning fördelar sig är affärshemligheter. Nedan listar vi bolagets kända kategorier i fallande ordning från hur negativt påverkade vi tror de är av coronakrisen. Vi noterar även vad Tokmanni själva säger om kategorierna.

  1. Kläder. “Försäljningsmässig tvåa eller trea i Finland.”
  2. Heminredning och kök
  3. Hälsa, skönhet och välmående
  4. Hemmafix
  5. Trädgård. “Etta i Finland.”
  6. Städ- och förvaringsprodukter. “Etta i Finland.”
  7. Livsmedel (ej färskvaror). 31% av omsättningen vid noteringen. Tokmanni bekräftar för Affärsvärlden att den nivån är ”indikativ” även för andelen idag.

Tokmannis e-handel hade 2019 inte vuxit till mer än 0,6% försäljningsandel. Det är inget akut problem, än. På mer mogna e-handelsmarknader som Storbritannien och USA har de största lågpriskedjorna under lång tid visat sig kunna ta marknadsandelar med fysiska butiker. Vid sidan av e-handelns snabba framväxt.

Långsiktigt driver dock hotet från internationella e-handelsjättar som Amazon.com även de tuffaste lågpriskedjor mot nätet. Tokmanni kommer under pandemin öppna upp allt större del av sortimentet för click & collect, alltså nätbeställningar som hämtas i butik.

Covid19-paus

Efter bunkringslyft i Q1 ser vi en svag vårsäsong i Q2, Tokmannis näst viktigaste kvartal försäljningsmässigt. Finlands rörelserestriktioner från mitten av mars samt den snabba omställningen minskar köpsuget. Samtidigt kan varupartier försenas. Det säsongsmässigt viktigaste Q4 är så långt bort att köpbeteendet då bör ha normaliserats. Om än i lågkonjunktur vilket historiskt gynnat lågpris. För helåret 2020 tar vi höjd för 5% intäktstapp och 5% rörelsemarginal.

Två andra scenarier

Optimistiskt scenario

Om Tokmanni adderar ytterligare några små tilläggsförvärv så kan tillväxten ur krisen bli kraftigare, på uppåt 8% 2021 och 2022. Då passerar intäkterna drömgränsen 1 miljard euro med råge 2022. Med snäppet högre 8 procentig rörelsemarginal och ett årsresultat högre multipel (EV/Ebit 13 för 2022) så ökar kurspotentialen mot 18 euro.

Pessimistiskt scenario

Konkurrensen hårdnar i en ekonomi som förblir svag. Bolaget riskerar att få gå på defensiven och städa upp låglönsam butiksyta, snarare än bygga ut ny. Då kan rörelsemarginalen stanna vid 5% och värderingen vid EV/Ebit 10 för 2022. Balansräkningen håller, men aktiekursens nedsida blir mot 7 euro.

Fortsatt tillväxt

I vårt huvudscenario kan Tokmanni nästa år återgå till planen att netto växa med ungefär fem nya eller utbyggda butiker per år (+3% nettoökning av butiksytan per år). Då nås milstolpen 200 butiker och nytt omsättningsrekord 2022. Lönsamhetsmässigt ser vi rörelsemarginalen återhämtas och förbättras marginellt till 7,5% 2022. Finland förblir en hårt konkurrensutsatt marknad och även Tokmanni måste investera i bättre digital närvaro för att behålla sin position.

Värdering

Bolagets konjunkturtåliga och kapitallätta tillväxt motiverar en multipel på 12 gånger vår prognos för rörelseresultatet 2022 (EV/Ebit 12). Riktkursen blir därmed mot dryga 14 euro eller nära +50% totalavkastning de närmsta åren.

Bolag Land Börsvärde, MEUR Omsättning 2022E, MEUR Årlig tillväxt i omsättning 2020E-2022E % EV / Sales 2022E Brutto-marginal 2022E % EBIT-marginal 2022E % EV / EBIT 2022E
Tokmanni FIN 610 989 2 0,6 35,0 7,5 8,7
Europris NOR 566 641 1 1,4 43,4 11,0 13,0
Dollar General USA 42 529 24 584 5 1,1 29,5 7,0 15,0
Dollar Tree USA 17 074 32 173 9 1,7 30,9 8,6 19,6
Kesko FIN 5 781 11 135 1 0,8 14,3 4,5 17,6
Medel 16 487 17 133 4 1,2 29,5 7,8 16,3
Källa: Affärsvärlden (Tokmanni) / Factset (konsensusprognoser övriga samt nyckeltal).
Definition Förväntad omsättning 2022E. Årlig tillväxt i omsättning = förväntad årlig tillväxt 2020E-2022E. EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2022E. Bruttomarginal = förväntat bruttoresultat delat med förväntad omsättning 2022E. EBIT-marginal = förväntad rörelse-marginal 2022E. EBIT = förväntat rörelse-resultat 2022E.

Som Finlands största lågpriskedja kan Tokmanni erbjuda hela grannlandet det bredaste utbudet till låga priser. Gör inte bolaget betydande felsatsningar så ger ledarpositionen skalfördelar som är svåra att konkurrera med. Vi ser ett köpläge på försiktigt värderad, konjunkturtålig vinsttillväxt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase