Tillväxten lockar i Cint

Nordic Capital testar exakt hur het IPO-marknaden är genom att sälja ut Cint för 10 gånger intäkterna. Räcker de fina tillväxtutsikterna till för att göra noteringen lyckad?
Cint
Cint är en förkortning av Consumer Intelligence. Bolaget startade redan i slutet av 1990-talet. Verksamheten är digitala marknads- och kundundersökningar.
Cint (euro)
Teckningskurs: 67 kr (62-72) Antal aktier: 138,5 m
Börsvärde: 919 miljoner euro Nettokassa: 65 miljoner euro
VD: Tom Buehlmann Ordförande: Niklas Savander

Stockholmsföretaget Cint (teckningskurs 62-72 kr) erbjuder en mjukvarulösning för internetbaserade marknadsundersökningar. Bolaget har 350 anställda, 14 kontor och är ett av de ledande i denna framväxande nisch.

Kunderna är varumärkesbolag eller deras underleverantörer som vill få koll på konsumentbeteende och preferenser. Det kan exempelvis röra sig om att ett bolag vill förstå hur en reklamkampanj påverkar konsumenternas inställning till ett varumärke eller på vad som är viktigast när konsumenter i en viss ålder och ett visst land köper bil.

Det Cint erbjuder är tillgång till ett stort, kvalitetssäkrat underlag för att skicka ut digitala enkäter som ger svar på sådant. Förra året genomförde kunderna 85 miljoner sådana enkäter med hjälp av Cint vilket genererade nära 1 miljard kr i omsättning.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 98 128 166 216
 – Tillväxt +36,6% +30,0% +30,0% +30,0%
Rörelseresultat 6 15 23 32
 – Rörelsemarginal 6,4% 12,0% 14,0% 15,0%
Resultat efter skatt -1 11 18 25
Vinst per aktie neg 0,08 0,13 0,18
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -1% 5% 7% 10%
Avkastning på operativt kapital 46% 90% 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -10,2 -4,8 -3,8 -3,3
P/E neg 82,9 51,0 36,9
EV/EBIT 135,6 55,7 36,7 26,4
EV/Sales 8,7 6,7 5,1 4,0
Kommentar: Bolagets redovisning är i Euro liksom tabellen ovan.

Bolaget ägs sedan 2016 av Nordic Capital. Nu vill riskkapitalfirman göra en delexit och bjuder ut upp till 60% av sina aktier till en kurs i intervallet 62-72 kr. En mindre nyemission genomförs också och Cint får en nettokassa på drygt 700 Mkr när allt är sagt och gjort. Ryktesvägen ska intresset vara stort för erbjudandet och placerare bör räkna med att slutpriset kan hamna nära toppen av det spannet.

IPO-GUIDE Cint
Lista Nasdaq Mid
Omsättning rullande tolv månader 991 Mkr
Antal anställda 347
Teckningskurs 67,00 kr (62,00 – 72,00)
Rådgivare Carnegie, Danske Bank
Storlek på erbjudande 4 824 Mkr (varav 17% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 9 211 Mkr
Emissionskostnad Cirka 85 Mkr (1,8% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 46%
Investerare som ska teckna i IPO Swedbank Robur Ny Teknik, Handelsbanken Fonder, C World Wide, Danica Pension, TIN Fonder (46% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Inga upptäckta flaggor
Sista teckningsdag 2021-02-18
Beräknad första handelsdag 2021-02-19
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Inga upptäckta flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 269 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,9 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar inga flaggor i Cint

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

“Under 2020 gjorde Cint en nyemission om 334 Mkr till en värdering som idag motsvarar cirka 18 kr per aktie. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av aktuell IPO-kurs. Aktierna som emitterades för mindre än ett år sedan har därmed ökat i värde från 334 Mkr till över 1200 Mkr.

Vi har varit i kontakt med företrädare för Cint som menar att emissionen var en intern kapitalisering med Nordic Capital som motpart och att merparten av emissionen avsåg kvittning avseende aktieägarlån. Av prospektet framgår att Nordic Capital före aktuell IPO äger 94% av aktierna i Cint. Övriga ägare i Cint utgörs av styrelse och ledning.

Vi har övervägt att hissa en flagga här men stannar vid att upplysa om transaktionen.”

Marknadsundersökningar är en industri värd 80 miljarder euro per år, där internet alltmer ändrar förutsättningarna. Tidigare jobbade de stora undersökningsföretagen som Nielsen, Ipsos och Kantar ofta med egna fokusgrupper, paneler, telefonintervjuer och liknande för att kartlägga konsumentpreferenser. Nu blir digitala enkäter allt vanligare. Dessa är billigare.

Uppstickare som jobbar med helt digitala och billiga lösningar har dykt upp. Vissa av de etablerade aktörerna har bejakat förändringen och gått över alltmer till digitala kundundersökningar som upphandlas externt. Kantar har till exempel kopplat upp sig mot Cints system.

Cints roll i värdekedjan är som underleverantör av en plattform som kopplar ihop ett stort antal personer som kan tänka sig att svara på digitala enkäter med bolag som vill genomföra sådana. Räckvidden på nätverket – 144 miljoner personer i 134 länder – och kvalitetssäkringen är viktiga kundvärden. Vill en kund få en bild av hur kvinnor i åldern 20-35 år väljer tandkräm, bil eller vad det nu är i exempelvis Indien så är Cint en av inte alltför många aktörer som kan få fram tillförlitligt underlag för just en sådan undersökning.

Kunden designar själv sin enkät i plattformen och får automatiskt ett pris som bland annat beror på antal respondenter. Cint får alltså betalt per genomförd undersökning, även om bolaget också har särskilda storkundslösningar med något annat upplägg. Ungefär hälften av Cints intäkter går tillbaka de personer som besvarar enkäterna.

Cint menar att det finns en nätverkseffekt i spel som kontinuerligt förstärker bolagets konkurrenskraft. Stor räckvidd betyder många kunder som vill göra enkäter. Det ger mer pengar till nätverket vilket drar till sig fler personer. Det ger i sin tur bättre räckvidd. Och så vidare.

Bolagets intäkter finns i Amerika (46%), EMEA (45%) och APAC (9%). De fem största kunderna står för en knapp tredjedel av omsättningen och den enskilt största för 12%. Helhetsbilden är att den operativa riskspridningen är okej.

Cint säljs ut som ett tillväxtbolag. De siffror man kan visa upp är också expansiva. Nedan finns ett urval nyckeltal samt bolagets finansiella mål på medellång sikt.

(miljoner euro) 2018 2019 2020 Finansiella mål
Omsättning 52,8 72 98,3
Organisk tillväxt 27,1% 25,2% 27,3% Växa minst 20% per år
Bruttoresultat 28 38,8 51
 – bruttomarginal 53,1% 53,9% 51,9%
Rörelsevinst (justerad* Ebitda) 4,1 7,4 16,2
 – rörelsemarginal 7,8% 10,3% 16,6% Minst 20% ebitda-marginal
Rörelsevinst (Ebit) -1,4 -0,5 6,3
 – rörelsemarginal -2,7% -0,7% 6,4%
Fritt kassaflöde** -1,3 -8,1 4,6 Avser ej ge utdelning
*Exklusive engångskostnader
**Afv:s beräkning

Tillväxten har snittat 26,5% de senaste åren. Detta går hand i hand med att användningen av bolagets tjänster ökar. Antalet genomförda enkäter har ökat från 22 till 85 miljoner under perioden. Cint har gjort ett förvärv i USA 2019, vilket byggt upp nätverket ytterligare där, men verkar främst lita till organisk tillväxt.

För att fortsätta växa +20% lyfter bolaget särskilt fram att man ökar intäkterna från befintliga kunder. Vi tolkar detta som traditionella kunder som alltmer går över till digitala undersökningar. Det är detta skifte från traditionella metoder till de billiga online-enkäterna som ska driva tillväxten.

Lönsamheten förbättras i takt med att bolaget skalar upp. Det stöder den bild ledningen vill ge att kostnaderna för själva plattformen är relativt fasta. Skillnaden mellan justerad rörelsevinst (ebitda) och riktig (ebit) är relativt stor. Det speglar ”engångskostnader”, förvärvsavskrivningar på USA-bolaget samt att Cint ännu skriver av mycket mindre än man aktiverar av sin produktutveckling.

Det nyckeltal som ledningen vill lyfta fram (justerad ebitda) smickrar lönsamheten en hel del men det ändrar inte bilden att Cint konverterar tillväxt till vinst bra givet sitt tillväxtfokus. Vi ser inte (ebit-) marginaler kring 15% som konstiga givet att skalbarheten inte försämras rejält.

Allt som allt framstår Cint som ett kvalitativt tillväxtbolag. Det finns ett par saker som är minus.

  • Svåröverskådlig bransch. Cints värld är inget man som lekman kommer i särskilt mycket kontakt med såvida man inte har kundundersökningar som ett extraknäck och gillar att ägna timmar åt att knappa med sådant. Hur konkurrensfördelar, tillväxtdrivarna, GDPR och sådant utvecklas är svårt att säga. Och vad händer om en spelare som Google bestämmer sig för att satsa på det här? Men de siffror bolaget visar upp är förtroendeingivande liksom att delar av den etablerade industrin (Kantar och GfK) integrerat med bolagets plattform.
  • Hög värdering. Aktien säljs ut till nära 10 gånger förra årets omsättning. Även när vi är rätt generösa i Afv:s huvudscenario och skissar in ökad tillväxt (30%) under förbättrade marginaler (6->15%), så tvingas vi ta till obekvämt höga multiplar (30x ebit) för att se potential i aktien. Nedsidan är såklart stor om tillväxt istället mattas av. IPO-marknaden är visserligen glödhet – men kan den svälja Cints stora erbjudande och höga prislapp?

Vår gissning som svar på den frågan är trots allt – ja. Främst för att vi tror att marknadsmöjligheten fortfarande är mycket stor för Cint och för att vi ser tecken på att investerare är redo att betala bra för det. USA-bolaget Surveymonkey värderas till 10 gånger intäkterna precis som Cint. De är kund till Cint med något sämre operativ utveckling och (enligt vår mening) konkurrensläge. I dagarna noterade mjukvarubolaget SAP ett bolag (Qualtrics) som också verkar i samma bransch. Där är kursen upp 25% sedan IPO.

Rådet blir alltså att teckna Cint.

Ägare Andel %* Kommentar
Nordic Capital 34,0% Säljer 60% av sina aktier
Swedbank Robur 9,2% Ankarinvesterare
SHB Fonder 4,3% Ankarinvesterare
C Worldwide 3,8% Ankarinvesterare
Danica Pension 3,3% Ankarinvesterare
TIN Fonder 3,3% Ankarinvesterare
Tom Buehlmann 1,8% VD sedan 2017. Säljer inget.
Övrig ledning 1,2% 5 personer. Ingen säljer aktier.
Övriga ägare 39%
*Givet maximalt erbjudande

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Stock Market