Analys Thule
Thule Group fortsätter att imponera
Thule | |
Börskurs: 414,00 kr | Antal aktier: 104,6 m |
Börsvärde: 43 304 Mkr | Nettoskuld: 909 Mkr |
VD: Magnus Welander | Ordförande: Bengt Baron |
Thule (414 kr) utvecklar och tillverkar produkter för sport- och fritidsbranschen. Företaget är mest känt för sina takboxar och cykelställ för personbilar. I dessa kategorier har Thule runt 50% av världsmarknaden.
Thule sköter såväl produktutveckling som tillverkning och försäljning via detaljhandelspartners och specialiståterförsäljare i 140 länder. Produktinnovation och det starka varumärket som förknippas med sport och friluftsliv är två viktiga konkurrensfördelar. Thules produkter återfinns generellt i premiumsegmentet och tenderar vara dyrare än konkurrenternas. Sedan några år har Thule satsat på att etablera sitt varumärke inom väskor och sittvagnar för barn.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 7 828 | 9 628 | 10 110 | 10 514 |
– Tillväxt | +11,2% | +23,0% | +5,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 1 591 | 2 166 | 2 224 | 2 261 |
– Rörelsemarginal | 20,3% | 22,5% | 22,0% | 21,5% |
Resultat efter skatt | 1 166 | 1 619 | 1 663 | 1 699 |
Vinst per aktie | 11,23 | 15,50 | 15,90 | 16,20 |
Utdelning per aktie | 15,50 | 10,00 | 11,00 | 12,00 |
Direktavkastning | 3,7% | 2,4% | 2,7% | 2,9% |
Avkastning på eget kapital | 24% | 30% | 29% | 27% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,1 |
P/E | 36,9 | 26,7 | 26,0 | 25,6 |
EV/EBIT | 27,8 | 20,4 | 19,9 | 19,6 |
EV/Sales | 5,6 | 4,6 | 4,4 | 4,2 |
Idag presenterar bolaget räkenskaperna för årets första halvår. Utvecklingen i andra kvartalet var starkare än väntat och aktien är i skrivande stund upp 8%.
Thule Group | Q2 2021 | Prognos Q2 2021 | Q2 2020 | Q2 2019 |
Omsättning | 3229 Mkr | 2953 Mkr | 2043 Mkr | 2311 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 58% | 45% | -12% | 7% |
Rörelseresultat | 886 Mkr | 762 Mkr | 430 Mkr | 558 Mkr |
Ebit-marginal | 27,4% | 25,8% | 21,0% | 24,1% |
Vinst per aktie | 6,43 kr | 5,63 kr | 3,02 kr | 4,06 kr |
- Några kommentarer:
- Omsättningen i säsongsmässigt starka Q2 uppgick till 3229 Mkr jämfört med analytikerkonsensus prognoser om 2953 Mkr. Thule har ett mycket starkt försäljningsmomentum och detta var fjärde kvartalet i rad med en organisk tillväxt på 45% eller mer. Den organiska tillväxten i årets andra kvartal uppgick till hela 68,5%. Visst var jämförelsekvartalet i Q2 2020 påverkat av corona (-12,3% organiskt) men försäljningsutvecklingen imponerar. Jämfört med Q2 2019 ökade omsättningen med 918 Mkr eller 40%. Också det ett styrkebesked.
- Något annat som imponerar är bolagets höga lönsamhet och goda skalbarhet. Rörelsemarginalen steg till 27,4% (21,0). Under andra kvartalet har materialpriser och priserna för frakt ökat globalt. Thule har infört prisökningar i två steg för att kompensera detta. Den första ökningen trädde i kraft 1 juli och nästa höjning införs från 1 januari nästa år.
I diagrammet nedan visas den organiska försäljningsutvecklingen på kvartalsbasis för Thule och Dometic.
Initialt påverkades båda bolagen negativt av pandemin. Men sedan Q3 ifjol har den organiska tillväxten accelererat rejält, inte minst för Thule. Framöver väntar dock tuffare jämförelsetal.
Semestrande med bil som färdmedel och den starka cykeltrenden gynnar Thule. Utvecklingen inom kategorin “Active with Kids” fortsätter vara mycket positiv inom cykelvagnar, cykelbarnstolar samt barnvagnar.
VD Magnus Welander lyfter fram att Thule väntar sig en längre högsäsong än vanligt som löper in i tredje kvartalet. Samt att konsumenter som inväntat vaccineringar och en större grad av resmöjligheter kommer vilja köpa bolagets produkter.
Thules fokus framöver är att ta marknadsandelar inom de lite nyare kategorierna “Active with Kids” och “Packs, Bags & Luggage”. Bolaget bedömer att marknaden för kabin- och resväskor kommer att växa jämfört med det mycket svaga och coronadrabbade 2020. Men att det kommer ta flera år innan marknaden är tillbaka på 2019 års nivåer. Produktkategori Packs, Bags & Luggage stod för 8% av koncernens omsättning 2020.
I våras presenterade Thule nya finansiella mål. Målsättningen är att fördubbla försäljningen fram till 2030 vilket motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxttakt på drygt 7%. Tidigare var målet en organisk tillväxt på över 5%. Gällande rörelsemarginalen är ambitionen att långsiktigt bibehålla minst 20% Ebit-marginal. 75% av nettoresultatet skall delas ut till aktieägarna jämfört med tidigare 50%.
Affärsvärldens huvudscenario.
- Tillväxt. Vi räknar med 23% tillväxt under innevarande år. Första halvåret är omsättningen upp 52%. Andra kvartalet är vanligtvis säsongsmässigt starkast (2020 undantaget då Q3 uppvisade högst omsättning). Nästa år möter Thule betydligt tuffare jämförelsetal. Vi skissar generöst på 4-5% tillväxt kommande år.
- Lönsamhet. Under 2015-2019 var rörelsemarginalen drygt 17% i snitt. Men fick ett uppsving under fjolåret till 20%. Rörelsemarginalen var 25,6% första halvåret i år. På helårsbasis räknar vi med 22%. På lite sikt skissar vi generöst med 21-22% i marginal. Det är alltså en bra bit högre än vad Thule mäktat med historiskt.
- Värdering. Thule har de senaste tre åren värderats till cirka 18x det framåtblickande rörelseresultatet i snitt. Värderingen är numera betydligt högre än så. Vi räknar med Ev/Ebit 20x långsiktigt. Givet våra antaganden finns en uppsida kring 10%.
Bolag med exponering mot friluftstrenden har värderats upp på börsen senaste åren. Thule värderas högst bland bolagen nedan, men har å andra sidan också starkast marginaler. För en dryg månad sedan noterades RevolutionRace som säljer friluftskläder på nätet direkt till konsument.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Thule | 55,5 | 26,0 | 19,9 | 4,4 | 22,0 | 4,5 |
Dometic | 62,8 | 18,7 | 13,6 | 2,1 | 15,7 | 7,2 |
Fenix Outdoor | 35,7 | 19,3 | 15,6 | 2,6 | 16,8 | 4,4 |
Genomsnitt | 51,3 | 21,4 | 16,4 | 3,0 | 18,2 | 5,3 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Thule är ett kvalitetsbolag som har uppvisat solid tillväxt i kombination med stigande marginaler över tid. Bolaget har en stark marknadsposition. Avsaknaden av en tydlig huvudägare är däremot ett minus.
Friluftstrenden har accelererat under pandemin. Bolaget verkar vara inne i ett starkt momentum med en längre högsäsong än vanligt. Däremot möter Thule också tuffare jämförelsetal samtidigt som värderingen inte är låg. Vi landar i en neutral hållning.
Thule Group tio största ägare | Andel |
AMF Pension & Fonder | 9,27% |
SEB Fonder | 4,82% |
ODIN Fonder | 3,72% |
Swedbank Robur Fonder | 3,61% |
Handelsbanken Fonder | 3,55% |
T. Rowe Price | 3,39% |
Nordea Fonder | 3,22% |
Vanguard | 3,15% |
BlackRock | 2,86% |
Lannebo Fonder | 2,81% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser