Teslas aktie är inget för den som ogillar att blunda och släppa taget

Apples Iphone ändrade hur världen kommunicerar. Facebook ändrade hur vi umgås och Amazon ändrar nu hur vi handlar. Ska Tesla lyckas ändra hur vi åker bil? De flesta som kört en Tesla hoppas nog det och börskursen indikerar att chansen är stor. Men nu är det upp till bevis. Att klara storskalig produktion beskriver vd Elon Musk som ett helvete. Samtidigt flockas konkurrenterna. Vi hejar på Tesla men alla bolag råkar ut för tillfälliga bakslag. Då lär aktien bli mer prisvärd. Nu är aktien så hajpad att rådet blir sälj.
Teslas aktie är inget för den som ogillar att blunda och släppa taget - 3f31797c-bf0d-42b0-9bc5-37b3c208d377fitcroph450q80upscaletruew800se9c6d2cdddeed440889b19c362367bb5ad9edb22

Entreprenören och supervisionären Elon Musks idoga arbete med elbiltillverkaren Tesla (börskurs 358 dollar 14/8) är ett fascinerande fenomen. Börsplus testförare kan intyga att en bil som både är miljövänlig, snabb och rolig att köra skapar ett stort habegär.

Att få en image som vit riddare i kampen mot klimathotet samtidigt som man kör en fräsig bil är är en stark lockelse för många. Att bilen kan kosta uppåt miljonen är ingen nackdel heller för den som gillar prestige.

Annat är det med dieselbilar. EU flaggar för framtida regler om förbud mot dieselbilar i storstäder. Storbritannien siktar på ett generellt förbud 2040 för bilar som inte har miljöprofil. Flera andra länder går åt samma håll, vissa ännu snabbare. Bilindustrin tvingas nu tänka om helt. Nyligen gick Volvo ut med ett pressmeddelande och säger att alla nya modeller som lanseras från 2019 och framåt kommer att vara eldrivna, antingen renodlade elbilar eller hybrider.

Miljöfrågan, image, PR och hårdare miljöregler är några ingredienser bakom att Tesla värderas till ungefär 10 gånger högre än biljättar som Volkswagen, Fiat och GM mätt som vinstprognos för 2019. (Det är först då Tesla i bästa fall visar någon vinst att tala om.)

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019 EBIT-marginal 2019 % EV/Sales 2017 EV/Sales 2019 Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Tesla 59 65,4 7,0 5,6 2,3 55,2
BMW 4 7,1 9,6 1,4 1,3 3,5
Renault 1 4,9 6,3 0,3 0,3 4,0
GM 15 6,7 5,7 0,8 0,8 0,5
Ford -7 7,1 4,7 1,0 1,0 0,1
Toyota 9 9,4 7,8 1,2 1,1 2,0
Peugeot 37 6,4 5,8 0,2 0,1 11,2
Fiat Chrysler 60 3,8 6,0 0,2 0,2 1,4
Volkswagen 2 4,9 7,3 0,7 0,7 3,1
BYD -4 14,1 7,9 1,5 1,1 17,6
Genomsnitt 17,6 13,0 6,8 1,3 0,9 9,9
Facebook 35 20,6 45,2 11,8 7,3 27,0
Amazon 26 64,2 4,7 2,8 1,9 21,2
Netflix 79 51,3 13,9 6,9 4,7 20,9
Alphabet (Google) 15 19,5 33,5 6,4 4,7 16,4
Genomsnitt 38,5 38,9 24,3 7,0 4,7 21,4
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2019 Förväntad rörelsemarginal 2019 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Sett till värderingen verkar många tro att Elon ska fortsätta resan för Tesla-aktien ut i rymden och blankare har förlorat mycket pengar på Tesla-aktien.

Tesla började få stor uppmärksamhet 2008 med den helelektriska Lotus-baserade sportbilen Tesla Roadster. Nästa modell, Tesla S (sedan), lanserades 2012 och nyligen Tesla X (stadsjeep). Nu är Tesla Model 3 ute och härnäst väntar långtradaren Tesla Semi och sedan också en pick-up truck. Tesla 3 är den första Teslan anpassad för en massmarknad med ett behändigt baspris om 35 000 dollar. Förutom prislappen ska Tesla 3 tilltala massorna med ett basutförande som ger över 30 mil räckvidd per laddning och en maskinvara för autopilot. Videon nedan demonstrerar autopiloten i en tidigare modell.

I takt med att bilarna rullas ut och modeller uppdateras byggs nya bilfabriker. Men inte i samma takt som högen på beställningarna växer. Under 2018 vill Tesla nå en produktionstakt om 500 000 bilar och lika många har redan förbeställt Tesla 3. En förutsättning är storskalig produktion av litium-jon-batterier i samarbete med Panasonic. Detta ska ske i Teslas Gigafactory, världens största batterifabrik som invigdes i början på året.

Det stannar inte där. Tesla utvecklar också solenergi och lagring, som solcellstak och hembatterier för att minska beroendet av fossila bränslen. Förvärvet av solpanelstillverkaren SolarCity gjorde Tesla till världens enda företag som erbjuder ren energi från början till slut. Det hela är oerhört fascinerande men det finns många belackare som menar att Elon Musk spänner bågen alldeles för högt. Megalomani, hybris eller PR-spinn är vad många misstänker att det hela bottnar i.

Teslas börsvärde på 58 miljarder dollar innebär att Tesla är en av världens högst värderade biltillverkare. Elon Musk-faktorn bidrar helt klart. Som mycket ung grundade han Paypal och sålde 2002 till Ebay för 1,8 miljarder dollar. Därefter växte visionerna. Elon Musks privatägda rymdföretag SpaceX är det första privata bolaget som uppnått omloppsbana med en raket driven på flytande bränsle. Tydligen är inte rymden stor nog för Elon Musks fantasi så därför driver han också The Boring Company som ett ”hobbyprojekt” där tanken är att gräva hundratals kilometer småtunnlar under storstäder för snabbtransporter längs ett supersnabbt ”löpande band”. Tillsammans vill Space-X och Tesla också bygga Hyper-Loop, en supertunnel mellan storstäder för ett hypersnabbt vakuumdrivet tåg.

Wow-faktorn i Tesla är alltså enorm. Men hur är aktiens värdering om man bortser från detta och försöker se nyktert på bolagets utsikter?

Wow-faktorn är då fortfarande viktig eftersom den bygger varumärket och skapar ett köpsug från kunder som vill köpa Teslabil och den vägen bli delaktiga i Elon Musks science-fiction-visioner. Andra plusfaktorer för Tesla är en ny marknad präglad av subventioner och som Bloomberg beskriver det, en ny bilupplevelse.

Tesla har i likhet med sina kusiner ”FANG-bolagen” (Facebook, Amazon, Netflix och Google) rusat på börsen i år.

För Tesla handlar det om fina omdömen för Model 3 och höjda produktionsmål på medellång sikt. Elon Musk flaggar dock för att bolaget står inför ett ”produktionens helvete” som måste klaras av först.

Förlusterna är under tiden stora. Hittills i år 0,8 miljarder dollar och det lär öka. Kassaflödet är hemskt och skuldsättningen är hela 120 procent av eget kapital. Tesla gav förra veckan ut en skräpobligation på 1,5 miljarder dollar.

Operationellt är Tesla inne i ett tufft race mot tiden. Tesla måste snabbt öka produktionen och hålla uppe hajpen. Mot sig har man det egna kassaflödet som gör att Tesla är sårbart för alla typer av egna bakslag eller ett större börsras. Tesla är beroende av att hela tiden kunna ta in nya pengar från kapitalmarknaden på en hög värdering.

Den långsiktigt större motståndaren är dock övriga bilbranschen. Tabellen nedan visar att när konkurrenterna får upp farten så kan Tesla snabbt bli en pyttespelare.

International Energy Agency, list on electric car ambitions, April 2017
OEM Kommunicerat
BMW 15-25 % av BMWs försäljning ska utgöras av elbilar 2025
Chinese OEMs 4,5 miljoner sålda elbilar årligen 2020
Ford 13 nya elbilsmodeller år 2020
Honda Två tredjedelar av försäljningen 2030 ska utgöras av elektriska fordon
Renault-Nissan 1,5 miljoner sålda elbilar i ackumulerad försäljning 2020
Tesla 0,5 miljoner sålda elbilar 2018, 1 miljon sålda elbilar 2020
Volkswagen 2-3 miljoner sålda elbilar årligen 2025
Volvo 1 miljon sålda elbilar i ackumulerad försäljning 2025

Ta exempelvis tyska Daimler som under kommande år ska investera 10 miljarder euro i sin elbilssatsning. 2019 kommer de med en el-driven stadsjeep med ett pris på 39 000 dollar och räckvidd på mer än 50 mil.

Tesla är en kontroversiell aktie. På dessa nivåer styrs kursen av entusiasterna som älskar produkten. I andra ringhörnan har vi diverse blankare och andra som ser riskerna. (Här länkar vi till en negativ analys som är ett år gammal men relevant och mycket underhållande.)

En grundfråga är vilka marginaler Tesla uppnår ens om de klarar sina produktionsmål. Vid dagens priser är Tesla 3 en förlustaffär och risken är att konkurrensen gör det svårt att någonsin nå höga marginaler. Här är tre perspektiv på Teslas aktievärdering:

1. Tesla är i allt väsentligt ett bilföretag och värderingen bör ha något slags relation till andra bilföretag. I det perspektivet är aktien orimligt dyr.

2. Tesla handlar om disruption och varumärke. Med detta synsätt kan vissa motivera börskursen enbart med värdet på varumärket. Ovanpå det finns möjligheten att Tesla, likt Amazon för 15 år sedan inom detaljhandel, nu är i full färd med att bygga ett bolag som kommer få inflytande över en rad branscher. I detta perspektiv är aktien dyr eller billig beroende på hur var och en vill värdera varumärke eller den transformativa optionen.

3. Teslas aktie styrs av kapitalflöden. Tesla är en poppis aktie att både äga och blanka och det finns en uppsjö av optioner, warranter och inte minst diverse ETP-produkter (börshandlade fonder) och andra fondprodukter med miljö- eller tekniktema. Kombinationen av världskänt bolag i het bransch och ändå begränsat börsvärde gör att stora ”automatiska” kapitalflöden lätt kan leta sig in och helt styra aktiekursen på kort sikt. Att gå emot sådana flöden kan vara svårt och dyrt. Fram till nu har dessa flöden gynnat Tesla. Men det kan på några månader vända och istället bli kraftiga utflöden.

Börsplus Slutsats: Hjärtats röst är tydlig. Vi vill att det ska gå bra för Tesla. Det är ett fantastiskt bolag med enastående produkter och en fantastisk mission.

Magen och hjärnan säger oss dock att inte ens bolag som ändrar världen gör det utan tillfälliga bakslag längs vägen. Tesla är väldigt sårbart för sådana bakslag. Bolaget är också på väg in i tidszonen ”sanningens minut”.

Litar man inte på Elon Musk så finns det inga skäl att äga aktier i Tesla. Litar man däremot på Elon Musk bör man nog ta hans ord om produktionshelvete på allvar. Musk har för övrigt själv på Twitter flaggat för att aktien är dyr nu. Vi håller med. Sälj Teslas aktie om du äger den.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase