Analys Tencent
Tencent: Ett bra sätt att spela på Kina

Ett sätt att beskriva det kinesiska jättebolaget och IT-konglomeratet Tencent (296 HKD) är med ett antal liknelser till för oss mer välkända bolag. Grundstommen i Tencent är bolagets app WeChat som används av över en miljard kineser och kan beskrivas som en sorts plattform inom social media som kombinerar en rad olika kringtjänster, exempelvis:
- Kommunikation. Folk med bättre insyn beskriver det som att WeChat fyller ungefär samma roll för kineser som Facebook, Twitter, WhatsApp, LinkedIn och Skype tillsammans fyller i västvärlden.
- Betaltjänster. Plattformen inkluderar snabba överföringar och betaltjänster som påminner om Paypal.
- Speldistribution. Appen fungerar som en säljkanal för digital underhållning och spel där bolaget bedöms kontrollera ungefär halva kinesiska marknaden. Tencents ställning här kan liknas ungefär med Apple App Store inom distribution av mobilspel eller Steam inom distribution av datorspel.
- Streaming. Bland annat av musik likt Spotify och e-sport likt Twitch som ägs av Amazon.
- På senare tid har WeChat även integrerats allt mer mot tjänster inom transport, finans och shopping.
97 procent av intäkterna kommer från Kina. Marknaden är enorm med en befolkning på 1,4 miljarder där antalet ”medelklassinvånare” bedöms uppgå till 430 miljoner (mer än USA:s totala befolkning) och väntas växa med kring 30 procent till 2022.
Tencents börsvärde är cirka 3 000 miljarder kronor vilket gör det till ett av de högst värderade bolagen i världen.
WeChat är som sagt navet i bolaget men även chatt- och medieplattformarna QQ och Qzone är viktiga inslag. Grafiken nedan visar hur antalet användare av WeChat växt över tid tillsammans med Tencents intäkter.
Det kanske tydligaste (men lite förskönande) sättet att se på Tencent är just att betrakta det som ett företag inom social media likt Facebook – men som i stället för att tjäna pengar enbart på annonsering har använt relationen till användarna som en säljkanal för andra kringtjänster.
Antalet användare av WeChat är ungefär hälften av Facebooks 2,2 miljarder. Men Facebook lyckas bara krama ut ungefär 190 kronor per användare i årliga intäkter där 98 procent kommer från annonsering av olika slag.
Resultatet av Tencents strategi är att bara 17 procent av intäkterna kommer från annonsering. I stället nyttjar man användarbasen inom social media för att sälja produkter som spel, musik, betalningar och andra tjänster som byggts kring och distribueras genom bolagets plattformar som WeChat. På det sättet lyckas Tencent få ut ungefär 340 kronor i årliga intäkter per användare.
Tabellen nedan visar hur intäkterna är fördelade mellan olika produkter och tjänster.
Den sista punkten i tabellen visar även att Tencent i jakt på nya intäktskällor investerat allt mer av bolagets vinster i andra företag och potentiella samarbetspartners. Investeringarna inkluderar bland annat ägarandelar i en lång rad välkända speljättar och satsningar inom transport, fordon, e-handel och mycket mer.
Som man kan gissa har aktien länge varit ganska dyr. Ofta över 10 gånger försäljningen eller 30 gånger rörelseresultatet. Det har dock ändrats lite, bland annat efter Tencents senaste kvartalsrapport som var betydligt sämre än väntat. Tillväxten stannade av och rörelseresultatet föll. Aktien har rasat en dryg tredjedel från toppen i januari. Detta i likhet med flera andra kinesiska jättar.
Problemet ligger främst i bolagets viktiga dator- och mobilspelsverksamhet. Tencent är inblandade i några av spelvärldens absolut största titlar som League of Legends (genom helägda Riot Games), Fortnite (genom 40 procent ägarandel i Epic Games), PUBG (äger publiceringsrättigheterna för Kina) och egna storsäljare som Honor of Kings och QQ Racing.
Partnerskap med andra har varit en viktig väg framåt för Tencent som samarbetar med flera av de största spelbolagen i världen som Activision Blizzard, Electronic Arts och Take-Two Interactive. (Se länkar till Börsplus analyser nedan.)
Tencent sitter på den nästan oumbärliga nyckeln till Kinamarknaden eftersom bolaget genom WeChat kontrollerar en av de allra viktigaste distributionskanalerna för spel i Kina. Varje seriös spelmakare som vill sälja i Kina är nästan tvungen att gå genom Tencent.
Delvis är partnerskapen också ett sätt för internationella speltillverkare att komma runt snårig reglering kring censur och kontroll av spel i Kina. Att många amerikanska sidor är blockerade i Kina gör förstås sitt för att bevara Tencents starka ställning.
Just nu verkar dock de regleringsmässiga vindarna blåsa till nackdel för Tencent vilket är också är en bidragande orsak till bolagets svaga utveckling senaste tiden.
I ett försök av myndigheterna att stärka kontrollen kring spelsektorn och begränsa hur mycket ungdomar spelar (bland annat för att stävja problemet med närsynthet i Asien har vissa spel plötsligt blockerats medan andra begränsats från att tjäna pengar. Inga nya licenser som tillåter meningsfulla intäkter ska ha godkänts sedan i mars vilket slår hårt mot Tencent.
Tabellen nedan visar en sammanställning av 43 analytikers prognoser för Tencent. Av dessa är 41 positiva till aktien vilket innebär att det lär finnas en klart positiv underton i siffrorna. Om inte myndigheternas inställning till spelsektorn klarnar snart ska man nog räkna med att det kan bli betydligt värre än i tabellen.
Tencent | |||
Börskurs: | 296,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 9 563,0 | ||
Börsvärde: | 2 830 380 MHKD | ||
Nettoskuld: | 43 928 MHKD | ||
VD | Ma Huateng | ||
Styrelseordförande | Ma Huateng | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
(HKD) | 2018E | 2019E | 2020E |
Omsättning | 363 090 | 481 094 | 611 952 |
– Tillväxt | 34,9% | 32,5% | 27,2% |
Rörelseresultat | 110 379 | 138 555 | 177 466 |
– Rörelsemarginal | 30,4% | 28,8% | 29,0% |
Resultat efter skatt | 91 592 | 112 491 | 141 983 |
Vinst per aktie | 9,58 | 11,76 | 14,85 |
Utdelning per aktie | 0,99 | 1,22 | 1,54 |
Direktavkastning | 0,3% | 0,4% | 0,5% |
Operativt kapital/omsättning | 4% | 4% | 4% |
Nettoskuld/EBIT | -0,4 | -1,0 | -1,5 |
P/E | 30,5 | 25,1 | 21,1 |
EV/EBIT | 26,1 | 20,5 | 15,6 |
EV/Sales | 7,9 | 5,8 | 4,4 |
Utöver myndigheternas hårdare tag kring spelsektorn finns ett antal andra saker att fundera kring:
- Tencent når redan en stor del av den kinesiska befolkningen och tillväxten i antal användare har saktat ned från kring 40 procent i årstakt (2015-2016) till 10 procent (2018). I kombination med att man trots höga ambitioner misslyckats exportera framgången utanför Kinas gränser riskerar tillväxten att falla framöver.
- Bolagets styrka bygger mycket på att vara en stark partner till västländska bolag som vill kapitalisera på den kinesiska marknaden. Vad händer om amerikanska aktörer successivt skulle släppas in på marknaden? Skulle det hota Tencents monopolliknande ställning som portvakt till den digitala delen av Kina? Kanske, men med redan en miljard befintliga användare ser vi inte risken som jättestor.
- På en skakig börs är det kanske särskilt hypade tillväxtbolag som tagit mest stryk. Även när det gäller investeringar i Kina kan sentimentet svänga rejält som senaste månaderna visat. Tencent tvingades exempelvis nyligen skjuta på noteringen av Tencent Music Entertainment, den kinesiska jättens motsvarighet till Spotify.
Den långsiktiga investeringstesen i Tencent lockar dock och summerar vi intrycken tror vi följande saker kommer vara särskilt viktiga.
Vi tror definitivt det kan bli fortsatt skakigt på kort sikt och att köpa aktien innan spelreglerna för spelmarknaden är tydliga är riskabelt. För den som vågar lockar ändå aktien med en värdering kring 20 gånger nästa års rörelseresultat (EV/Ebit). Det är historiskt lågt så för den med lång investeringshorisont kan det vara en intressant tillgång att ha i portföljen.
Så köper du aktien
Tencent är listat i Hongkong men finns också noterad som amerikansk ADR (American Depository Receipt).
Den Hongkong-listade aktien är knepig att få tag på. Hos nätmäklare som Nordnet, Avanza och Degiro kan det vara möjligt att köpa aktien men i vissa fall krävs orderläggning per telefon via mäklare.
Hos Nordnet ska Tencents ADR (med ticker TCEHY) gå att köpa.
Hos Avanza finns i stället en del certifikat och warranter som hittas genom att söka på TENCENT eller TNCNT. Några av dessa är hävstångsprodukter så här krävs att man läser och förstår villkoren.
Stalltipset från Börsplus är att ringa din mäklare om du vill köpa aktien men är osäker på hur.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.