Take-Two behöver lägga i ny växel efter GTA-rallyt

Take-Two är bolaget som bland annat ligger bakom en av världens mest sålda spelserier, Grand Theft Auto. Spelutvecklaren har kommit betydligt kortare i transformationen mot digital distribution och bolaget har nog fortsatt en resa av stigande marginaler framför sig. Men aktiemarknaden har redan tagit ut mycket av segern i förskott och vi ser inte mycket mer att hämta.
Take-Two behöver lägga i ny växel efter GTA-rallyt - de2eb40c-908c-4355-939a-a7e5b2656753fitcroph450q80upscaletruew800sa2ad9ad0e3d0e1a4c8033f5cc9a94b5e269bc4a7

Sist ut i genomgången av amerikanska spelbolag är Take-Two Interactive (börskurs 109 dollar 3/11) med ett börsvärde på drygt 11 miljarder dollar.

Bolaget har två stora dotterbolag där 2K ligger bakom spel som bland annat Bioshock, Borderlands och Civilization medan Rockstar Games nått enorma framgångar med serien Grand Theft Auto (som totalt sålt över 250 miljoner kopior). De franschise som nämns i tabellen nedan har alla haft individuella titlar som sålt mer än 5 miljoner upplagor.

TAKE-TWO INTERACTIVE
Viktiga dotterbolag 2K och Rockstar Games
Största spelfranschise idag Bioshock, Borderlands, Carnival Games, GTA, L.A. Noire, Mafia, Max Payne, Midnight Club, NBA 2k, Red Dead, Sid Meier’s Civilization
Spelutvecklingsstrategi Mycket egen utveckling på egna varumärken men använder vissa licensierade varumärken. Viss förlagsverksamhet med extern utveckling.
Intäktsfördelning per plattform Ca 80% konsol och 20% PC & övrigt
Distributionsmodell Ca 50% digitalt
Dominerande intäktsmodeller Ca 25% återkommande intäkter
Lönsamhet Ca 40% bruttomarginal historiskt men analytiker räknar med närmre 60% framöver. Har historiskt inte redovisat några större vinster enligt GAAP-regler men justerat ligger rörelsemarginalen kring 15-20%

Jämfört med övriga bolag sticker Take-Two ut med hög andel konsolspel, låg andel digital distribution och låga marginaler. Allt detta hänger förstås ihop då konsolspel (som spelas på t.ex. Playstation eller Xbox) i större utsträckning säljs i fysiska butiker med lägre marginaler som följd.

Men även konsol migrerar mot digital distribution. Och det är nog en stor del av caset för Take-Two.

Utvecklingen släpar visserligen efter den för PC-spel något. Men andelen digital distribution kommer successivt gå åt rätt håll. Kanske särskilt för den typ av spel som Take-Two gör som riktar sig mer mot vuxna spelare, som köper sina spel själva och borde vara mindre beroende av julhandeln exempelvis.

Bara under de senaste två åren har andelen digital distribution stigit med 10 procentenheter. Det väntas fortsätta och analytikerna räknar med att bruttomarginalen når närmre 60 procent under kommande år med en rörelsemarginal som lyfts ordentligt till 20-25 procent. Det är en tydlig förbättring för Take-Two men fortfarande klart lägre än många andra spelbolag. Chansen är nog god att lönsamheten på lång sikt kan fortsätta uppåt.

Bolag Börsvärde (mn) EV / EBIT 2017E EV / EBIT 2019E EV / Sales 2017E EV / Sales 2019E EBIT-marginal 2017-2019 % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Activision Blizzard 50,1 mdr dollar 21,3 14,5 7,2 5,6 36,3 7,3
Electronic Arts 34,8 mdr dollar 18,0 12,2 5,8 4,6 35,1 7,3
Take-Two Interactive 12,8 mdr dollar 30,0 14,6 6,0 3,9 24,0 21,0
Ubisoft Entertainment 7,5 mdr euro 28,9 14,0 4,3 3,1 19,0 13,9
Paradox Interactive 9,7 mdr kr 24,5 16,5 11,6 7,3 45,9 23,6
THQ Nordic 5,2 mdr kr 27,1 13,8 9,2 4,4 33,3 34,7
Starbreeze 2,4 mdr kr 37,0 5,8 2,2 4,5 55,6
Stillfront 0,7 mdr kr 23,5 6,9 4,7 2,2 26,7 39,0
Genomsnitt 24,8 16,2 6,8 4,2 28,1 25,3
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E Förväntad genomsnittlig rörelsemarginal 2017-2019 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Till viss del verkar detta redan vara inprisat och aktien har presterat klart bättre än många andra bolag i sektorn. På nuvarande lönsamhetsförväntningar är Take-Two något dyrare än övriga bolag.

Detta trots en mer slagig och svårprognosticerad försäljning. Bolagets återkommande intäkter uppgår exempelvis bara till ungefär en fjärdedel. Bolagets omsättning spås också hastigt och lustigt stiga med dryga 50 procent för räkenskapsåret som slutar i mars 2019. Det kan vara spekulationer om en uppföljare till storsäljaren GTA V som ligger inbakade här – en titel som Take-Two nog är särskilt beroende av.

Andra saker man kan lyfta är att bolaget inte heller nått framgång mobilt. Och Take-Two:s spelstudio 2K Sports, ärkerival till EA Sports, verkar inte alls ha samma starka ställning som konkurrenten. 2K Sports har bland annat snuvats på viktiga exklusiva licenser inom både fotboll och amerikansk fotboll, och har av okänd anledning inte gjort några hockeyspel till konsol på flera år.

Take-Two Interactive USD
Börskurs: 108,50
Antal aktier (miljoner): 117,8
Börsvärde: 12 776 miljoner VD Strauss Zelnick
Nettokassa: 1 478 miljoner Styrelseordförande Strauss Zelnick
Konsensusprognos (Factset)
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 1 904 1 757 2 745 2 572
– Tillväxt 22,0% -7,7% 56,2% -6,3%
Rörelseresultat 91 351 692 689
– Rörelsemarginal 4,8% 20,0% 25,2% 26,8%
Resultat efter skatt 67 266 533 538
Vinst per aktie 0,73 2,26 4,50 4,60
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 13% 24% 36% 27%
Nettoskuld/EBIT -16,2 -4,4 -3,2 -3,5
P/E 149,5 48,0 24,1 23,6
EV/EBIT 124,2 32,1 16,3 16,4
EV/Sales 5,9 6,4 4,1 4,4

Givet utmaningarna är aktien inte överdrivet billig längre även om vi på sikt tror att lönsamheten kan bli bättre när andelen digital distribution stiger.

Det är också möjligt att aktien kan få lite extra fart när diskussioner kring GTA VI går från spekulativa till officiella. Än så länge har inget datum för spelet släppts men med tanke på att GTA V släpptes 2013 är en uppföljare under 2018 eller 2019 nog en bra gissning. Det kan skapa ytterligare hype kring aktien.

Men även när vi använder en multipel på 20 gånger rörelseresultatet, motsvarande nästan 5 gånger en (tillfälligt?) upptryckt försäljningssiffra om tre år, ser vi ingen vidare uppsida i aktien. Och i denna generösa värderingsmultipel har vi redan tagit viss höjd för att lönsamheten kan fortsätta förbättras.

Sammantaget är intrycket att bolaget nog går en bättre tid till mötes. Men aktiemarknaden har redan i dag tagit ut väl mycket av vinsten i förskott. Vi stannar därför med en neutral inställning till aktien.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET
Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon