Tagmaster vill bli nya tidens tullmästare

Företag som lyckas sälja sina produkter med höga bruttomarginaler bär väldigt ofta ett frö till riktigt bra lönsamhet. Just så är det i Kistabolaget Tagmaster som bland annat tillverkar kameror för trafikövervakning. Men det återstår en del jobb innan aktieägarna kan njuta av den potentialen.
Tagmaster vill bli nya tidens tullmästare - ae925628-332a-4766-b2fa-872459824ef2fitcroph450q80upscaletruew800s2f89e69b5217e5eaf4745481d60d29bcc45b38c6

First North-noterade Tagmaster (börskurs 1,57 kr 7/5) tillverkar kameror och så kallad RFID-utrustning som används för att identifiera fordon. Sådan utrustning blir allt vanligare i trafiklösningar.

Vägtullar är ett exempel. Istället för bommar och biljettbås används numera ofta kameror med nummerplåtsavläsare för att identifiera bilar och sedan fakturera deras ägare. Stockholms vägtullar använder kameror med nummerplåtsavläsare, dock inte de som Tagmaster tillverkar och säljer.

Parkeringar och tillträdeslösningar är andra tillämpningar där Tagmasters teknik används. Ofta rör det sig om RFID, där bilden utrustas med en ”tagg” som upptäcks av en sändare som då exempelvis kan leda till att en port öppnas automatiskt.

Den typen av trafiktillämpningar svarar för drygt halva Tagmasters intäktsbas. Därtill har man en affär i att förse tågoperatörer med RFID-utrustning för att positionera tåg, främst i tunnelbanor och på spårvägar. Härifrån kommer 40 procent av intäkterna.

Tagmaster
Börskurs: 1,57 kr
Antal aktier (miljoner): 201,4
Börsvärde: 316 Mkr VD Jonas Svensson
Nettokassa: 14 Mkr Styrelseordförande Rolf Norberg
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 199 240 264 285
– Tillväxt 74,4% 21,0% 10,0% 8,0%
Rörelseresultat* 15 24 29 37
– Rörelsemarginal* 7,3% 10,0% 11,0% 13,0%
Resultat efter skatt 17 18 22 28
Vinst per aktie 0,09 0,09 0,11 0,14
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 24% 17% 17% 18%
Operativt kapital/omsättning 14% 20% 23% 22%
Nettoskuld/EBIT -1,1 -0,7 -0,9 -1,4
P/E 18,5 17,4 14,3 11,2
EV/EBIT 20,7 12,6 10,4 8,1
EV/Sales 1,5 1,3 1,1 1,1
* Avser rörelseresultat exklusive goodwillavskrivningar för prognosåren 2018-2020

Bolaget är inte särskilt stort med runt 200 Mkr i omsättning och 90 anställda. Ledningen har valt att nischa in sig på vissa tillämpningar av tekniken och vissa länder. Inom kameror för nummerplåtsavläsning (så kallade ANPR-kameror) har man runt 4 procent av marknaden. Inom RFID 10-15 procent. Konkurrenterna är mestadels andra småbolag. Dock finns även konkurrens från andra typer av tekniska lösningar.

Historiskt har inte den här affären varit lysande. Lönsamheten har varit svängig och ofta låg.

Sedan 2013 har den nuvarande ledningen, med vd Jonas Svensson i spetsen, expanderat bolaget genom förvärv som breddat Tagmaster produkt- och kundmässigt. Positionen inom ANPR är resultatet av två brittiska förvärv. Därtill har man köpt ett bolag i Frankrike som nu samlar koncernens kompetens på Rail-sidan. Senaste draget var ett nytt köp i Frankrike som adderade en distributionsaffär där Tagmaster planerar stoppa in sina produkter.

Många av de förvärvade bolagen har haft lönsamhetsproblem. Tagmaster har blivit lite av företagsakut inom sin bransch. Under 2016-17 har man tagit 13 Mkr i olika förvärvs- och omstruktureringsrelaterade kostnader. Exklusive dessa var förra årets resultat på 22 Mkr ett stort steg framåt. Det motsvarade en rörelsemarginal (Ebita) på 11,4 procent.

Det goda underliggande resultatet, plus ett par andra omständigheter, talar för att Tagmaster kan vara intressant att hålla koll på som investering:

  • Bra tillväxtchanser. Den typ av teknik Tagmaster sysslar med används mer vid stads- och trafikplanering. Det gäller särskilt på ANPR-sidan där tillväxten är 10-15 procent årligen. Därtill har Tagmaster mycket initiativ för att ta marknadsandelar. Ett är att fylla sina försäljningskanaler med produkter från alla fem varumärken som numera ingår i koncernen, rekrytera fler säljare och göra en särskild satsning på USA. Den organiska tillväxten är svår att syna på grund av många förvärv (mer om det nedan), men Börsplus uppskattar att den varit runt 5–10 procent 2016 och kring 30 procent i fjol.
  • Höga bruttomarginaler. Nivån på 60-65 procent pekar på att det finns teknikhöjd i det som Tagmaster gör. Bolaget har lång historik inom RFID och stor trovärdighet i kundledet. På Rail-sidan är det viktigt då lösningarna där ska hålla i 10-tals år. Inom ANPR-kameror anser sig bolaget vara kvalitetsledande. Det skapar kundnytta genom att minimera behov av kompletterade manuell avläsning.

Bra tillväxt plus höga bruttomarginaler är en kombination som kan ge finfin vinstutveckling i bolag med koll på kostnaderna. Tagmaster börjar få det. Rörelsemarginaler på 15 procent och mer än så borde inte vara omöjliga i så fall. Då finns det potential i aktien som vårt optimistiska scenario illustrerar.

Men detta alltså inte vårt huvudscenario. Det känns vågat att räkna med det när historiken är halvdan, det svängiga affärsområdet Rail hade ett ovanligt bra år i fjol och den färska Q1-rapporten visade på obefintlig organisk tillväxt, såvitt Börsplus kan uppskatta.

En viktig fråga är om Tagmaster fortfarande är för litet för att bära kostnader för produktutveckling inom tre olika teknikområden (det tredje efter RFOD och ANPR är radar) och dessutom ha marknadsnärvaro i stora länder som England och USA . Kanske krävs ännu fler och större förvärv? Ledningen indikerar att man letar efter det. Som aktieägare bör man dock stålsätta sig för att nyemissioner kan komma att krävas under resans gång, i så fall.

Här och nu stannar vår skiss vid att Tagmaster når en marginal på 13 procent, vilket även det är ganska bra jämfört med historiken. Parat med en tillväxt på 8–10 procent ger det en vinstnivå (ebita) på knappt 40 Mkr 2020. Med en multipel på EV/Ebit 10, motsvarande p/e 15, blir avkastningspotentialen 35 procent.

Givet riskerna och att detta är ett litet bolag tycker vi inte att det är bra nog för att köpa men Tagmaster är som sagt värt att ha koll på framöver.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Tagmaster

Affärsmodell

Tagmaster utvecklar, tillverkar, lagerhåller och säljer hårdvara i form av ANPR-kameror, RFID-taggar, RFID-sändare, radarprodukter och annat. Bolaget har utveckling och tillverkning i Sverige, England samt Frankrike. Ungefär en tredjedel av personalen sysslar med produktutveckling. Produkterna säljs till systemintegratörer, ofta via partners, som i sin tur installerar lösningarna hos slutkund.

Detta slår oss inte som en extra attraktiv affärsmodell.

  • Den binder en del kapital bland annat i form av varulager då framförhållningen i kundledet inte verkar så stor samtidigt som Tagmaster behöver leverera snabbt. Operativt kapital är 20-25 procent av omsättningen.
  • Affärerna genererar inte mycket återkommande intäkter utan är av engångstyp och avser hårdvara. Inslaget av mjukvaror för analys av trafikflöden och liknande ökar dock.
  • Rörelsemarginalen har historiskt sett inte varit tillräckligt hög (snitt 4,9 procent 2013-17) för att kompenserat för nackdelar med kapitalbindning och intäktsvolatilitet. Men som lyfts fram i huvudtexten finns ett frö till något bra då bruttomarginalen är godkänd kring 65 procent.

För små bolag är kundstrukturen ofta en akilleshäl med ohälsosamt beroende av enstaka kunder. Det stämmer inte riktigt på Tagmaster vars affärer inom affärsområdet Traffic är med en lång rad partners och sällan så omfattande volymmässigt. På Railsidan, däremot, är kunderna få och beställningarna stora. Det är dock trafiklösningarna som drar in merparten av pengarna till bolaget och det är där ledningen verkar fokusera sina resurser.

Tagmasters produkter och marknad

Tagmasters ursprung finns inom RFID men efter en handfull förvärv under senare år har man kompletterat

RFID: Mogen teknik med många användningsområden. Tagmaster använder den för att identifiera fordon. Bygger på att det finns två enheter som ”talar” med varandra. Dels en sändare, dels en mottagare eller ”tag”. En enkel tillämpning är att installera taggar i vindrutan på bilar som har tillträde till en viss lokal (till exempel lager eller parkering) och en sändare vid infarten. Då bilen upptäckas automatiskt, boomar öppnas och inpassering ske smidigt och säkert. En kort film om detta finns nedan (notera att den är relativt gammal, från 2009).

RDID är ursprunget för Tagmaster som svarar för största delen av intäkterna, cirka 55 procent (Börsplus uppskattning). Den tillgängliga marknaden är liten, värd kanske 1 miljard, och växer runt 5 procent årligen. Förutom trafiklösningar har Tagmaster en betydande RFID-affär mot tunnelbana och spårvagn. Här sätts sändare under vagnarna och taggar i spåren för att man ska kunna positionera tågen exakt (med 1-2 cm noggrannhet). Det krävs bland annat för att kunna köra trafik med små intervall.

ANPR: Förkortningen står för Automatic Number Plate Recognition. En kamera läser av nummerplåtar, typiskt sett på 3-20 meter, gör om bilden till digitalt format som sedan kan matchas mot exempelvis bilregistret. Så använder polisen ANPR-kameror för att upptäcka oskattade fordon, exempelvis. Tagmaster är specialister på parkerings- och inträdeslösningar där ANPR-kameran läser in plåten och matchar mot ett ägarregister för att generera faktureringsinformation.

ANPR-kameror drar in cirka 45 procent av intäkterna (Börsplus uppskattning). Affären kommer i huvudsak de två brittiska förvärven CA Trafic och CitySync. Det säljs runt 200 000 ANSR-kameror inom Tagmasters nisch varje år vilket motsvarar en affär på 2-2,5 miljarder. Tillväxten är 12-15 procent.

Det finns många konkurrerande tillverkare och dessutom sker teknikutveckling inom ansiktsigenkänning och annat som kan leda till disruption. Tagmasters konkurrerar med hög kvalitet (bra algoritmer) och tillämpningsanpassade produkter. Dessutom har bolagen lång historik från 1990-talet och trovärdighet.

Radar: Används här främst för datainsamling som exempelvis cyklisträknare. Detta är det minsta teknikområdet för Tagmaster.

Tagmasters mål

  • Årlig tillväxt om minst 20 procent per år räknat som genomsnitt över en femårsperiod.
  • EBITDA ska vara minst 12 procent i genomsnitt över femårsperioden
  • Kassaflödet ska vara positivt.

Tillväxtmålet har infriats tack vare de fyra förvärv som genomförts sedan 2013 medan marginalmålet inte nåtts. Kassaflödet var positivt under 2017.

I Börsplus prognoser antar vi att bolaget lyckas överträffa sin målbild avseende marginalen framöver. Exklusive engångseffekter gjorde man det 2017 och ledningen har antydit att målet kan justeras upp.

Företaget har inte som ambition att betala någon utdelning inom ”den närmaste framtiden”.

Bolags största ägare Andel av röster & kapital
Gert Sviberg med bolag 14,25%
CTM Invest Ab 11,73%
LMK-bolagen & Stiftelse 8,89%
Didrik Hamilton 7,72%
Jan Vestlund 4,65%
Avanza Pension 3,94%
Nordnet Pensionsförsäkring 3,09%
Anders Bladh 2,80%
Mikael Aronowitsch 2,48%
Jonas Svensson 1,64%
Hedensbergs Kapitalförvaltning AB 1,34%
Rolf Norberg 1,29%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.