Ta rygg på USWE Sports?

Noteringsaktuella USWE säljer ryggsäckar och vätskesystem som används vid exempelvis cykling, skidåkning eller motorsport.
Ta rygg på USWE Sports? - USWE.
USWE utvecklar och säljer ryggsäckar och vätskesystem som kan användas vid exempelvis mountainbikecykling eller vid skidåkning och löpning. Ryggsäckarna är utrustade med en patenterad bärsele som ger bra passform vid högfartsaktiviteter av olika slag.
USWE Sports
Teckningskurs: 39,50 kr Antal aktier: 4,3 m
Börsvärde: 170 Mkr Nettokassa: 41 Mkr
VD: Jacob Westerberg Ordförande: Mats Jacobson

USWE Sports (teckningskurs 39,50 kr) utvecklar och säljer ryggsäckar och vätskesystem för den internationella sport- och outdoor-marknaden inom premiumsegmentet. Fokus är på cykel, motorsport samt outdoor (löpning, vandring, skidåkning).

Bolagets ryggsäckar är utrustade med ett unikt och patenterat bärsystem kallat “No Dancing Monkey”. Systemet har fyra fästpunkter, stretchmaterial och ett knäppe på bröstet som gör att ryggsäckarna hamnar nära kroppen utan att förflytta sig vid aktivitet.

USWE Sports grundades 2007 av Karl-Johan Engdahl och Jörgen Gustafsson. Engdahl är marknadschef och Gustafsson är produktionschef på USWE. Bolaget har idag knappt tio anställda och huvudkontor i Malmö.

Bolaget använder sig av en omni-kanal-strategi. Direktförsäljningen till kund (D2C) via egen e-handel utgör 35% av omsättningen. Resterande 65% består av en mix av distributörsförsäljning samt försäljning till återförsäljare. Exempelvis Stadium, Team Sportia, XXL samt Outnorth. USA är bolagets största marknad (60% av försäljningen).

Affärsvärldens huvudscenario 2021/22E 2022/23E 2023/24E
Omsättning 64 80 96
 – Tillväxt +45% +25% +20%
Rörelseresultat 4 8 12
 – Rörelsemarginal 7,0% 9,5% 12,0%
Resultat efter skatt 3 6 9
Vinst per aktie 0,79 1,34 2,03
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 46% 46% 46%
Nettoskuld/EBIT -7,9 -4,4 -3,1
P/E 49,9 29,4 19,4
EV/EBIT 30,1 17,9 11,7
EV/Sales 2,1 1,7 1,4

Erbjudandet i samband med noteringen uppgår till 50 Mkr och består i sin helhet av nyemitterade aktier. USWE kommer tillföras 42,1 Mkr efter avdrag för ägarlån (cirka 3 Mkr) samt emissionskostnader (4,9 Mkr).

80% av emissionen är säkrad av teckningsåtagare. Däribland Joel Eklund via sitt holdingbolag Fosielund AB (18,6 Mkr) samt Swedencares VD Håkan Lagerberg genom Mastan AB (5 Mkr). Joel Eklund kommer efter förestående emission vara största ägare med cirka 22% av aktierna. Eklund är dessutom största ägare i cykelhjälmsföretaget Hövding. Familjen Eklund har grundat företaget TePe som säljer munhygienprodukter.

Emissionslikviden skall främst användas till utökning av lagerkapacitet samt leverans- och distributionslösningar (50%). Resterande ska gå till utveckling av nya produkter (30%) samt övrigt rörelsekapital (20%).

LÄS OM AKTUELLA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN

IPO-GUIDE USWE Sports
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 44 Mkr
Antal anställda 8
Teckningskurs 39,50 kr
Rådgivare Västra Hamnen
Storlek på erbjudande 50 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 170 Mkr
Emissionskostnad Cirka 5 Mkr (9,8% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 80%
Investerare som ska teckna i IPO Joel Eklund via Fosielund Holding, Mastan, JCC Group Invest Sweden, Jesper Langebro, Tibia Konsult, m.fl. (80% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2021-06-14
Beräknad första handelsdag 2021-06-24 (10 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 330 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i USWE Sports

# Bristfällig information

Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.

Prospektet saknar kassaflödesanalys, information om styrelse och ledning har konkurser i bagaget och alla teckningsåtagare anges inte. Vi hissar en flagga.

USWE Sports CFO Bo-Goran Jaxelius kommenterar:

– “Enligt vår legala rådgivare har de inte funnit några konkurser hos styrelse eller ledning.”

USWE har vuxit med cirka 50% per år de senaste tre åren. Bolaget har brutet räkenskapsår som löper från 1 april – 31 mars. Under det senaste räkenskapsåret 2020/21 som avslutades i våras landade omsättningen på 44 Mkr. Det var en ökning på 55% mot föregående år. Bolagets rörelsemarginal uppgick till 4,6% jämfört -13,2% året innan. Bruttomarginalen är cirka 56-57% på koncernnivå.

Bolaget påverkades dock negativt av förseningar på grund av covid-19. Det medförde att 10 Mkr i försäljning kommer intäktsföras under första kvartalet innevarande år (Q1 2021/22). Förutom mindre leveransstörningar har pandemin haft en positiv inverkan på USWE:s marknad och försäljning, med accelererande näthandel och ett ökat intresse för friluftsaktiviteter.

Målsättningen framöver är att nå uppnå en årlig omsättningstillväxt på över 40% årligen med lönsamhet. USWE har dock inget explicit lönsamhetsmål och bolaget vill inte heller ge några som helst ledtrådar kring vad lönsamheten i ett mer moget scenario på sikt skulle kunna bli.

USWE Sports utvecklar och designar sina egna ryggsäckar. Produktion sker i Vietnam genom samarbete med en koreansk tillverkare som bland annat jobbar med de största aktörerna inom outdoor-ryggsäckar på global basis.

Idén till bolaget uppkom när de båda grundarna körde motocross och fick tanken att utveckla egna vätskeryggsäckar (alltså ryggsäckar där det finns en dunk med vätska i, exempelvis vatten/energidryck). De traditionella ryggsäckarna satt inte alls fast på ryggen på samma sätt. Man brukar prata om den “dansande apan” det vill säga att ryggsäcken inte sitter fast på ryggen utan hoppar runt. Det är där bolagets patenterade bärsele “”No Dancing Monkey” kommer in i bilden.  Systemet har fyra fästpunkter, stretchmaterial och ett knäppe på bröstet som gör att ryggsäckarna hamnar nära kroppen utan att förflytta sig vid aktivitet.

USWE har därefter expanderat till idrotter utanför motorsport som exempelvis löpning, skidåkning eller mountainbike. Bolagets fokus är vätskeryggsäckar med kapacitet på mellan 2 och 30 liter. Marknaden för olika typer av ryggsäckar är globalt sett en mångmiljardindustri. Några svenska varumärken inom området är Fjällräven och Haglöfs. Den finns även stora giganter som amerikanska Osprey och Gregory eller tyska Deuter.

Marknadssegmentet för vätskeryggsäckar som USWE Sports adresserar uppgår till cirka 20 miljarder kronor. Marknadstillväxten inom segmentet är cirka 10% per år och drivs av ett ökat intresse för träning, hälsa och utomhusaktiviteter. USWE har positionerat sig som ett premiumvarumärke med fokus på prestation och aktivitet snarare än rekreation som exempelvis Fjällräven. Bland varumärkesambassadörerna finns skidåkaren Johan Olsson.

 

Tillväxtstrategin framöver baseras på att både växa på befintliga och nya marknader. Bolaget arbetar kontinuerligt med att etablera nya produkter. USWE:s ambition är att fortsätta växa i Nordamerika men även att Europa skall bli en betydande marknad på sikt.

Jacob Westerberg är VD sedan 2017 och äger 180 000 aktier värda drygt 7 Mkr givet teckningskursen. Westerberg tecknar inga ytterligare aktier i emissionen. Westerberg har varit VD för en laboratoriekedja i Norge samt är lagkapten USWE Adventure Racing Team. Adventure Racing är tävlingar som genomförs i lag exempelvis paddling, cykling och löpning och pågår 1-6 dygn. Det var initialt så Westerberg kom i kontakt med USWE.

Grundarna Karl-Johan Engdahl och Jörgen Gustafsson äger 110 000 st (4,3 Mkr) respektive 152 800 aktier (6,0 Mkr).

Styrelseordförande Mats Jacobson har haft ordförandeklubban sedan 2011 och äger 20 000 aktier (0,8 Mkr). Jacobson har arbetat som strategikonsult och rådgivare senaste tio åren. I styrelsen sitter också Fredrik Carling som är VD för airbag-cykelhjälmsföretaget Hövding. Jenny Graflind som är CFO på Swedencare sitter också i styrelsen.

2021/22 räknar vi med 45% tillväxt. Notera dock att 10 Mkr flyttas från Q4 2020/21 till Q1 innevarande år. Underliggande räknar vi således med en tillväxt på 18% rensat för överflyttningseffekten om 10 Mkr. Åren därpå skissar vi på 20-25% tillväxt. Det är lägre än bolagets målsättning på 40% årlig tillväxt.

Vi räknar med en rörelsemarginal på 12% ett par år ut. Varumärkesbolag har som Fenix Outdoor, Rugvista och Desenio tjänar kring 20% i marginal. Renodlade e-handelsbolag som Nelly och Boozt spås att tjäna mellan 2,5-6,5%. Två tredjedelar av USWE Sports försäljning sker igenom distributörer och återförsäljare medan en dryg tredjedel går genom bolagets egen e-handelskanal. Använder vi en multipel på 15 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på drygt 20%. Att USWE handlas till rabatt mot exempelvis Desenio och RugVista känns rimligt. Nelly och Björn Borg värderas till cirka 10 gånger rörelsevinsten 2022.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
USWE Sports 29,4 17,9 1,7 9,5 22,5
Nelly 123,8 16,5 10,6 0,3 2,5
Björn Borg 107,5 11,6 10,4 1,1 10,8 4,9
Boozt 162,5 37,5 25,8 1,7 6,5 15,2
Thule 79,9 28,2 21,3 4,5 21,1 5,3
Fenix Outdoor 36,1 18,1 14,4 2,5 17,4 4,3
RugVista 31,1 23,0 4,3 18,8 16,0
Desenio 33,7 24,5 5,8 23,7 29,5
Genomsnitt 102,0 25,8 18,5 2,7 13,8 14,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

USWE Sports ryggsäckar verkar vara uppskattade bland användare och kunder. Bolagets patenterade bärsele är en viktig konkurrensfördel. Konkurrensen är dock tuff med stora globala spelare som har ett brett produktsortiment. USWE har gynnats av det accelererande intresset för friluftsaktiviteter och träning.

Uppsidan i huvudscenariot är godkänd, möjligen är våra antaganden något försiktiga. Samtidigt är det inte fel att vara konservativ. Vi landar i en neutral hållning. Men skulle bolaget närma sig sitt tillväxtmål är uppsidan i aktien sannolikt stor (se optimistiskt scenario). Vi skulle inte avråda att teckna för den som gillar snabbväxande småbolag.

Ägare Innehav Andel
Joel Eklund via Fosielund Holding 36.8 Mkr 21.6%
Hexiron 22.1 Mkr 13%
Tibia Konsult 19.9 Mkr 11.7%
Ålasaxen 11.6 Mkr 6.8%
Poqvint 10.2 Mkr 6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF
Annons från AMF