Syncro Group: Högtflygande planer inom influencer marketing

Syncro Group har ambitiösa planer för sin sökmotor inom influencer marketing kallad Collabs. Vi frågar oss hur resan dit ska finansieras samt hur det går för den ursprungliga kärnverksamheten Gigger.
Syncro Group: Högtflygande planer inom influencer marketing - 280329446_3113757855608091_4810577219952882882_n
Syncros verksamhet inom egenanställning Gigger erbjuder privatpersoner möjligheten att ta sig an frilansuppdrag utan att ha ett eget bolag.
Syncro Group (f.d. Gigger)
Börskurs: 0,32 kr Antal aktier: 318,4 m (ink. emission Q4)
Börsvärde: 102 Mkr Nettoskuld: 14 Mkr (Q3 2022)
VD: Ebbe Damm Ordförande: Ronny Elenius

Syncro Group (0,32 kr) driver fyra bolag inom marknadsföring, rekrytering och gigg-förmedling. Bolaget noterades 2020 på Spotlight genom ett omvänt förvärv. Bolaget hette då Gigger Group och verksamheten bestod av att tillhandahålla en plattform för så kallad egenanställning.

Under 2021 gjordes tre förvärv som delvis ändrade inriktningen mot marknadsföringstjänster. Bolaget bytte i samband med detta namn till Syncro Group. Koncernen har 56 anställda.

Största ägare, Markku Mäkinen, verkar vara en privatinvesterare som äger 6% av aktierna. VD Ebbe Damm äger knappt 4% av aktierna vilket motsvarar 3 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 91 188 263 368
 – Tillväxt +126,0% +106,2% +40,0% +40,0%
Rörelseresultat -35 -58 -26 4
 – Rörelsemarginal -38,0% -31,0% -10,0% 1,0%
Resultat efter skatt -42 -60 -27 3
Vinst per aktie -0,17 -0,19 -0,07 0,01
P/E -1,9 e.m. e.m. 31,6
EV/Ebit -3,0 e.m. e.m. 27,9
EV/Sales 1,1 0,5 0,4 0,3

 

VERKSAMHETER

Dagens Syncro består av fyra verksamheter som beskrivs lite mer ingående nedan.

WeAreCube

Är en marknadsföringsbyrå med särskild expertis inom så kallad “influencer marketing”. Alltså marknadsföring med hjälp av personer som vanligen byggt upp en stor följarskara på sociala medier. Bolaget har dock ett helhetserbjudande som även inkluderar strategi och konceptutveckling, projektledning, videoproduktion och eventarrangering. Vi tolkar det som att Cubes intäktsmodell bygger på betalning per utfört arbete. Årsomsättningen var vid förvärvstillfället drygt 80 Mkr.

Man lyfter fram en imponerande rad med kunder. På sin hemsida presenterar Cube bland annat fram Carlsberg, Coca Cola, Disney, Storytel och Toyota som kunder.

Gigger

Gigger är en plattform för egenanställning och förmedling av så kallade gig vilket ungefär betyder korta tidsbegränsade frilansuppdrag. Plattformen fungerar dels som marknadsplats för uppdrag men innehåller även andra verktyg som betalningslösningar och schemahantering. Verksamheten påminner ganska mycket om Invoicerys som vi nyligen skrev en analys om. Till skillnad från Invoicery, som ska ha varit lönsamt i princip från start verkar Gigger drivas med underskott. Gigger är även betydligt mindre än Inovicery. Gigger AB omsatte 72 Mkr under 2021 vilket kan jämföras mot 1 443 Mkr för Invoicery.

Gigger bedriver primärt sin verksamhet i Sverige även om man jobbar på att lansera i Storbritannien.

 

Mer om förvärvsrundan

I tabellen nedan framgår vad Syncro betalade för de förvärv som genomfördes 2021.

Bolag Tidpunkt för förvärv Pris (Mkr) Andel som betalades med aktier Omsättning 2021 (Mkr) EBITDA 2021 (Mkr) EV/S Betald tilläggsköpeskillning (Mkr)
Collabs Mars 2021 57,5 100% 12,2 (Enligt Collabs ABs årsredovisning) -2,6 (Enligt Collabs ABs årsredovisning) 4,7 0
Happyr Augusti 2021 31 81% 4,1 (Enligt Happyr ABs årsredovisning) -0,5 (Enligt Happyr ABs årsredovisning) 7,6 5
WeAreCube November 2021 75 80% 84,5 (Enligt PM från Syncro) 5,6 (Beräknad från uppgifter i PM vid förvärvet) 0,9 11,3

Collabs

Collabs har utvecklat en sökmotor för att annonsörer ska kunna hitta influencers att anlita – exempelvis inför en lansering i ett land man inte verkar i och inte känner närmare till. Det uttalade målet är att bli ett “Google” inom influencer marketing. Collabs hade bara en omsättning på lite mer än 10 Mkr när bolaget köptes, men är ändå det som lyfts fram som det primära tillväxthoppet vid Syncros presentationer. Syncros VD Ebbe Damm grundade Collabs och var tidigare dess VD.

När annonsörerna hittat influencers för sin kampanj kan de även använda Collabs plattform för att anlita dem. Collabs sköter då bland annat betalningar mellan annonsör och influencer. För detta tar man ut en transaktionsavgift på 4,95%. Intäktsmodellen verkar bygga på denna avgift plus försäljning av diverse tilläggstjänster.

Även Collabs presenterar ett imponerande galleri av varumärken som sina kunder. På hemsidan presenteras bland annat Burger King, Clas Ohlson, Elgiganten, Philips och Polestar som kunder.

Happyr

Happyr säljer rekryteringstjänster. Tjänsten bygger mycket på att man genom sin digitala plattform testar och profilerar kandidaterna för att sedan kunna matcha dem bra. Omsättningen är mycket liten.

I grafiken nedan framgår vad de bolag som idag ingår i Syncro omsatte 2021.

När förvärven gjordes hänvisade den dåvarande ledningen till att intressanta synergier fanns. Som exempel pekades det på att 30% av de influencers som finns på bolagets plattform Collabs använder Gigger för att få sina utbetalningar.

Nuvarande lönsamhet

I tabellen här intill framgår Syncros utveckling för januari-september 2022 respektive isolerat under tredje kvartalet 2022. Jämförelsesiffror mot 2021 blir missvisande då alla dagens bolag inte var med då.

Syncro (Mkr) Q1-Q3 2022 Q3 2022
Omsättning 133,3 45,8
Rörelsekostnader 169,1 57
Ebitda -26,2 -8,2
Avskrivningar 5,9 17,4
Ebit -43,7 -14,1
Resultat -45,9 -14,8
Kassaflöde* -21,9 -7,2
Eget kapital 141 141
Nettoskuld 14 14
Kommentar: Bolaget redovisar enligt K3 och gör avskrivningar på sin goodwillpost (171 Mkr). *Kassaflöde efter investeringar.

Vi kan se att Syncro är kraftigt olönsamt även om det ska nämnas att resultatet belastas av icke-kassapåverkande goodwillavskrivningar. Kassaflödet är ungefär i linje med Ebitda. Intäkterna ligger runt 185 Mkr i årstakt (Q3x4). Den organiska tillväxten var 74%, enligt ledningen. Detta avser endast utvecklingen för Gigger.

Enligt ledningen har besparingsåtgärder satts in som ska sänka kostnaderna med 20 Mkr under 2023.

NY LEDNING

Vid årsskiftet 2021/2022 tillträdde dåvarande IR-chefen Magnus Winterman som VD. Magnus Wintermans ersattes i sin tur av dåvarande styrelseordförande Ebbe Damm som VD under hösten 2022. Ebbe Damm är Collabs grundare och blev efter förvärvet en av Syncros större aktieägare.

FINANSIERING

Syncro har finansierat sin förvärvstillväxt genom att betala med nytryckta aktier. Antalet har ökat från 83 till 318 miljoner sedan noteringen på Spotlight Q3 2020. Just innan jul i fjol gjordes en riktad nyemission på 15 Mkr. Teckningskursen var 0,40 kr. Det är inte känt vilka som tecknade mer än att Formue Nord Fokus var en och stod för 3 Mkr. De har lånat pengar till bolaget tidigare och 22 Mkr av det utestående lånet refinansierades. Räntan på det nya lånet löper med 1% per månad.

Det finns två utestående teckningsoptionsprogram investerare bör känna till (TO3 och TO4). Detta är optioner som getts ut i samband med nyemissioner. I båda fallen är villkoren att innehavaren får teckna en ny aktie med 30% rabatt mot börskursen. TO3 kan nyttjas i mars i år, TO4 i september.

Utspädningen från dessa optioner är ca 80 miljoner aktier eller 25%. Vad de tillför i likvider till bolaget beror på aktiekursen då och teckningsgraden. Vi har räknat med dagens kurs (0,30 kr) och värderat bolaget efter utspädning, inklusive ca 17 Mkr i nya likvider som dessa optioner skulle ge givet att samtliga utnyttjas. Det är en fullt tänkbar risk att detta kapitaltillskott inte räcker fram till lönsamhet om kassaflödet fortsätter att utvecklas svagt.

HUVUDSCENARIO

Vi har baserat vårt huvudscenario på följande antaganden:

  • Tillväxt: Vi räknar med att den höga organiska tillväxten fortsätter och att omsättningen växer med 40% 2023 och 2024.
  • Rörelsemarginal: Vi räknar med att rörelsemarginalen blir 1% 2024. Det är ett antagande som sannolikt är åt det optimistiska hållet. Värt att nämna är att lönsamheten i Gigger inte skalar särskilt väl då cirka 95% av omsättningen är vidarefakturering från uppdragsgivare till konsulterna.
  • Nyemissioner: Vi räknar i vårt huvudscenario med att två nyemissioner görs under året med stöd av teckningsoptionerna. Det är mycket möjligt att ytterligare nyemissioner behövs 2024 men det är inget vi har räknat med i den här analysen.
  • Multipel: Vi antar en multipel om 0,3x EV/Sales i vårt huvudscenario. Det är betydligt högre än vad Invoicery värderas till men kanske kan motiveras av att Syncros andra verksamhetsben har annan karaktär.

SLUTSATS

Giggers historik imponerar inte om man jämför med Invoicery. Kanske var det därför man valde att förvärva de tre nya verksamheterna? Möjligen finns det intressanta synergier i gruppen. Collabs verktyg känns relevanta inom Cube-verksamheten. Men överlag verkar pratet om synergier krystat.

Vi får dessutom intrycket av att Cubes omsättning har sjunkit i år. Om Gigger forsätter växa 73% även det sista kvartalet borde bara Giggers omsättning i år bli 124 Mkr. Samtidigt räknar vi med att hela Syncro Group i år ska omsätta 188 Mkr. Då får vi alltså att de tre andra verksamheterna tillsammans ska omsätta 64 Mkr mot 101 Mkr förra året.

Det är möjligt att antingen Happyr eller Collabs blir en jättehit och superinvestering. Det imponerande galleriet av kunder inom influencer marketing tyder möjligtvis på att man är skicklig inom detta område. Vi ser det dock som mer sannolikt att synergier har svårt att infinna sig, den operativa utvecklingen förblir dålig och bolaget får hitta nya ursäkter att trycka aktier och resa nytt kapital.

Om bolaget utvecklas svagt som i vårt pessimistiska scenario kommer bolaget att behöva ta in ytterligare nya pengar 2024.

Vi har i vårt huvudscenario använt ganska generösa antaganden. Vi ser inte ens med dessa någon uppsida i aktien. Vårt råd blir sälj.

Tio största ägare i Syncro Group Värde (Mkr) Kapital Röster
Markku Mäkinen 4,9 6,2% 6,1%
Thinkberry AB 4,4 5,5% 5,4%
Avanza Pension 3,9 4,8% 4,8%
Osix Sverige AB 3,7 4,7% 4,6%
Leoett Holding AB 3,3 4,2% 4,1%
Ebbe Damm 2,9 3,6% 3,5%
Felix Granander 2,6 3,2% 3,2%
Olle Stenfors 2,4 3,0% 3,0%
Iasww Holding AB 2,4 3,0% 3,0%
Lindblom Ventures AB 2,2 2,8% 2,7%
Största insider utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Henrik Sundewall 0,8 1,0% 1,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold