Analys Swedol
Swedol: Håller marknaden för tillväxtbygget?
Swedol (35,65 kr) driver ett hundratal butiker i Sverige, Norge och Finland. Bland annat säljs verktyg, arbetskläder och skyddsutrustning till små- och medelstora företag särskilt inom bygg, anläggning, industri och verkstad.
Som grafiken nedan visar hade Swedol stora problem i flera år efter att en illa genomtänkt butiksexpansion spårade ur. Detta samtidigt som bolagets då nyetablerade logistikcenter i Örebro skapade problem med varuförsörjningen.
Nuvarande vd Clein Johansson Ullenvik kom till bolaget 2013. Ett av Swedols större drag sedan dess är köpet av Grolls, inom kläder och skydd, vilket dubblerade koncernens omsättning.
Efter det har Swedol fått bra fart på lönsamheten och satsar nu återigen på att öka tillväxttakten. Genom att öppna nya butiker och genom mindre förvärv.
I kvartalet öppnade Swedol två nya butiker netto (i Enköping och Bergen) och förvärvade ytterligare två i Finland (Helsingfors och Kotka). Totala antalet butiker är nu 103 st – alltså sju fler än vid samma period föregående år. Det är också det som lyfter försäljningen i kvartalet.
Q2 2019 | Q2 2018 | |
Omsättning | 923 Mkr | 841 Mkr |
– tillväxt | +10% | +8% |
– varav jämförbara butiker | -0% | +7% |
– varav nya butiker | +10% | +0% |
Bruttoresultat | 377 Mkr | 343 Mkr |
– bruttomarginal | 40,9% | 40,8% |
Rörelseresultat | 90 Mkr | 89 Mkr |
– rörelsemarginal | 9,7% | 10,6% |
Vinst per aktie | 0,77 kr | 0,82 kr |
Däremot minskade försäljningen marginellt i jämförbart butiksbestånd. Det vill säga de befintliga butiker som varit öppna hela det senaste året. Det är ledningen inte nöjda med. Tyvärr är det också fortsättningen på en trend som pågått senaste åren.
Tillväxt i jämförbart butiksbestånd |
|
2015 | +11,4% |
2016 | +9,6% |
2017 | +6,5% |
2018 | +3,7% |
H1 2019 | +2,1% |
Den viktiga svenska marknaden (drygt 75 procent av bolagets omsättning) var stabil sett över hela perioden – men avmattades mot slutet av kvartalet. Det är inte heller något vidare bra budskap eftersom det sätter ett frågetecken för utvecklingen även i nästa kvartalsrapport.
I Finland var marknadsläget bättre. Och även i Norge, men där påverkades försäljning och resultat i stället av en IT-implementering där landets butiksnät integrerades i resten av koncernens IT-system.
Att rörelsemarginalen backade under kvartalet förvånar oss ändå inte särskilt mycket. För den som lyssnat på ledningen de senaste kvartalen är det tydligt att Swedol inte strävar efter att maximera marginalerna – utan att växa med rimligt god lönsamhet.
På lite sikt vågar åtminstone inte vi räkna med några marginaler över 10 procent som uthålliga, även om bolaget de senaste kvartalen presterat något över den nivån.
Swedol | (Siffror exklusive IFRS 16 Leasing) | |||
Börskurs: | 35,65 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 83,2 | |||
Börsvärde: | 2 966 Mkr | |||
Nettoskuld: | 512 Mkr | |||
VD | Clein Johansson Ullenvik | |||
Styrelseordförande | Lars Lindgren | |||
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 3 241 | 3 600 | 3 852 | 4 045 |
– Tillväxt | 5,7% | 11,1% | 7,0% | 5,0% |
Rörelseresultat | 325 | 360 | 366 | 384 |
– Rörelsemarginal | 10,0% | 10,0% | 9,5% | 9,5% |
Resultat efter skatt | 252 | 264 | 277 | 294 |
Vinst per aktie | 3,03 | 3,20 | 3,30 | 3,50 |
Utdelning per aktie | 1,20 | 1,30 | 1,40 | 1,50 |
Direktavkastning | 3,4% | 3,6% | 3,9% | 4,2% |
Avkastning på eget kapital | 22% | 20% | 19% | 18% |
Operativt kapital/omsättning | 25% | 25% | 25% | 25% |
Nettoskuld/EBIT | 1,0 | 0,8 | 0,5 | 0,1 |
P/E | 11,8 | 11,1 | 10,8 | 10,2 |
EV/EBIT | 10,7 | 9,7 | 9,5 | 9,1 |
EV/Sales | 1,1 | 1,0 | 0,9 | 0,9 |
Helt centralt är förstås att tillväxtsatsningarna ger resultat och inte bara kostar pengar. I kvartalet bidrog nya enheter som sagt med 10 procents tillväxt, så problemet ligger inte här just nu åtminstone.
Däremot kan man känna viss oro över att bolaget drar igång ett större expansionsprogram samtidigt som marknaden börjar vika och tillväxten i befintliga butiker tappar fart.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % | Direktavkastning % |
Swedol (bygg) | 14,4 | 9,9 | 10,0 | 10,6 | 6,3 | 3,4 |
Momentum (industri) | -8,7 | 11,0 | 10,8 | 5,7 | 1,3 | 2,9 |
Byggmax (privatkunder) | -19,8 | 8,1 | 12,6 | 5,4 | 5,9 | 0,0 |
Genomsnitt | -4,7 | 9,7 | 11,1 | 7,2 | 4,5 | 2,1 |
Källa: Börsplus / Factset |
Swedol är billigare än övriga handelskedjor, har bra lönsamhet och lockar med både tillväxt och lite utdelning.
Vi har inte särskilt många cykliska aktier i Börsplusportföljen men Swedol är en sådan. Aktien lär förstås gå dåligt om marknaden tvärnitar. I annat fall tror vi aktien kan värderas upp något om marknaden bara vågar tro på idén att expansion är en vettig strategi. Att detta faktiskt visar sig i siffrorna är alltså viktigt för Swedol.
Swedols tio största ägare | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Nordstjernan | 1 987 | 67,0% | 72,4% |
Handelsbanken Fonder | 206 | 6,9% | 5,8% |
Avanza Pension | 123 | 4,2% | 3,5% |
Familjen Zetterberg | 78 | 2,6% | 2,2% |
Canaccord Genuity Wealth Management | 69 | 2,3% | 2,0% |
AMF Försäkring & Fonder | 37 | 1,2% | 1,0% |
Danica Pension | 34 | 1,1% | 1,0% |
La Financière de l’Echiquier | 21 | 0,7% | 0,6% |
SEB Fonder | 19 | 0,6% | 0,5% |
XACT Fonder | 16 | 0,6% | 0,5% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser