Analys Anders Sundström
Struntpratet som gynnar Swedbank
Sedan styrelseordförande Anders Sundström fick silkessnöret av valberedningen har många börjat spekulera i att Swedbank ”är i spel”, alltså öppet för uppköp. Vinstvärderingen är ju låg, styrelse och ledning är svårt demoraliserade och synergierna skulle vara enorma med rätt partner. Men ett bud måste ändå uppfylla vad vi ser som benhårda grundförutsättningar:
1. Det måste bli ett aktiebud. Swedbanks börsvärde är 192 miljarder kronor och ingen nordisk bank kan eller vill äventyra sina finanser genom att betala kontant.
2. Det kan inte bli någon stor premie. De nordiska bankernas relativvärderingar är för lika för det. Vinsten i en affär ligger i de enorma synergierna. Men synergier tar flera år att utvinna och det vore omöjligt att försvara att det värdeskapandet skulle tillfalla Swedbanks ägare redan dag ett.
3. Otänkbart med fientliga bud. Ett aktiebud utan stor premie förutsätter ett bud som är förankrat hos större ägare på båda sidor. Det är alltså rena dumheterna att prata om ”fientliga bud” mot Swedbank.
**Vem skulle kunna **köpa Swedbank? Vi går igenom de teoretiskt tänkbara aktörerna i tur och ordning. (Kontinentaleuropeiska banker kan vi glömma helt. De är upptagna med annat.)
SEB
Synergierna skulle vara fantastiska och dessa banker har tidigare varit nära en fusion. Frågan är dock om Wallenberg klarar att ta fajten om konkurrensen med Finansinspektionen, regeringen, opinionen och skeptiker bland kunder och anställda i båda bankerna. Vår magkänsla är att tiden inte är mogen för Sverige att gå från fyra till tre storbanker.
Handelsbanken
Samma fördelar som för SEB men också samma nackdelar. Stora förvärv strider också mot Handelsbankens grundstrategi och Industrivärdensfären klarar heller inte utspädningen från ett samgående med Swedbank.
Nordea
Synergierna finns där men Nordens största bank skulle möta extra våldsam kritik om man försökte sluka ytterligare en storbank. Särskilt efter Panamapappren. Dessutom är Nordea fullt upptagna med att ändra regulatorisk struktur från nationella dotterbolag till filialer.
DNB
Norska DNB är på ett sätt den mest logiska partnern för Swedbank. Båda banker har en tydlig kulturell förankring i sparbanksrörelsen, som också är näst största ägare i DNB efter norska staten. Mot en affär talar att DNB är klart lägre värderat på grund av exponeringen mot de norska parad- och problembranscherna olja och sjöfart. Den begränsade geografiska överlappningen gör också att synergieffekterna är relativt blygsamma.
Danske Bank
Konkurrensmässigt skulle det kanske funka samtidigt som synergierna skulle vara meningsfulla eftersom Danske Bank har en stor verksamhet i Sverige sedan man förvärvade Östgöta Enskilda Bank på 1990-talet. En bärande del av Danske Banks strategi är också att bygga en plattform där verksamhet i flera länder kan hanteras på ett effektivt sätt.
Man kan säga att Danske Bank ligger närmast Nordea i att vilja bygga en äkta pannordisk bank. Kulturellt ligger dock Danske Banks välskräddade “finbankskultur” en bra bit från bonde- och sparbanksrörelsens mer folkliga Swedbank. Dansksvenska storaffärer brukar också bli dåliga för svenska regionala intressen. Postnord och Arla är två danskpräglade bolag som skapat mycket bitterhet i svenska småorter, vilket sparbankerna är väl medvetna om.
Ovanstående genomgång landar i den för aktieägare tråkiga slutsatsen att det är väldigt osannolikt med en strukturaffär mellan nordiska storbanker i närtid. Kanske om några år men inte nu.
Men notera att inget argument mot en strukturaffär handlar om att Swedbank skulle ha några oöverstigliga problem. Storbanker tuffar på och drar in mångmiljardvinster nästan oavsett om ledningen är fågel eller fisk.
Det lösa pratet om strukturaffärer för också det goda med sig att det blir uppenbart för allt fler att det finns mycket stora besparingsvinster att hämta i branschen. Det stämmer både vid strukturaffärer och vid fortsatt löpande drift där resurser läggs på effektiviseringar och digitalisering av verksamheten.
Spekulationerna om att så kallade ”fintech”-bolag skulle omstörta banksektorn genom olika ”disruptiva” tjänster stämmer på vissa viktiga nischer. Men bankernas grundfunktion, att bedriva in- och utlåning, kommer alltid vara kringgärdad av omfattande regleringar och stordriftsfördelar av olika slag. Det ligger helt enkelt inte i samhällets intresse att låta alternativa aktörer ta över dessa livsviktiga grundfunktioner.
**Lärdomen från i stort **sett alla finanskriser är att de värsta avarterna uppstår i det man kallar ett skuggbanksystem. Exempelvis svenska finansbolag på 1980-talet eller subprimelån, CDO:er med mera i bostadsbubblans USA.
Ett annat minfält är storskaligt fusk. Exempelvis den härva inom så kallad crowdfunding som uppdagats i Kina nyligen eller det grekiska fusket som bidrog starkt till eurokrisen.
Nej, vår slutsats är att Swedbank är en i raden av storbankaktier som ger ägarna väldigt mycket vinst- och utdelningskronor för pengarna. Köper man aktien idag tisdag för cirka 175 kronor så kommer en utdelning på 10,70 kronor per aktie några dagar efter bolagsstämman.
Räknar men sedan med att börsen värderar Swedbank till modesta 12 gånger vinsten om ett drygt år så har man inklusive utdelningar fått en avkastning på runt 25 procent. Risken man löper är en större härdsmälta för bankvärderingar eller att Swedbanks vinster oväntat krymper. Skulle något av detta hända så är det dock troligen kopplat till större skeenden i ekonomin där andra branscher lär drabbas ännu hårdare.
Läs fördjupad analys av Swedbank ↓
Fördjupad analys Swedbank
SvD:s förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 37 624 | 39 129 | 40 303 | 41 109 |
– Tillväxt | -4.3% | 4.0% | 3.0% | 2.0% |
Rörelseresultat | 20 371 | 21 717 | 22 973 | 23 432 |
– Rörelsemarginal | 54.1% | 55.5% | 57.0% | 57.0% |
Resultat efter skatt | 15 727 | 16 939 | 17 919 | 18 277 |
Vinst per aktie | 14.23 | 15.20 | 16.10 | 16.40 |
Utdelning per aktie | 10.70 | 12.00 | 12.50 | 13.00 |
P/E | 12.2 | 11.4 | 10.8 | 10.6 |
EV/EBIT | 8.6 | 8.0 | 7.6 | 7.5 |
EV/Sales | 4.6 | 4.5 | 4.3 | 4.2 |
Swedbanks affärsmodell
- Intäkterna i en bank kommer från två huvudsakliga källor – räntenettot och provisionsnettot. Räntenettot är mellanskillnaden mellan bankens ränta för upplåning respektive utlåning. Låga eller till och med negativa styrräntor har på senare tid pressat räntenettot eftersom det finns ett stort motstånd mot att ta betalt av sparare för att sätta in pengar. Trots det har Swedbank tillsammans med Handelsbanken lyckats hålla uppe räntenettot medan SEB och Nordea haft det tuffare. Provisionsnettot å andra sidan är en mer blandad post. Här ryms avgifter för tjänster som kort, betalningar, aktiehandel och kapitalförvaltning, samt provisioner från rådgivning och hantering av låneaffärer, obligationsemissioner, fusioner, förvärv och andra kapitalmarknadstransaktioner.
- Swedbank, som stammar ur konsolideringen av sparbanksrörelsen och sammanslagningen med bonderörelsens Föreningsbanken, domineras fortfarande av svensk bankverksamhet. Swedbank har ett nära samarbete med sparbankerna som innebär att Swedbanks kunder får tillgång till ett rikstäckande kontorsnät, medan sparbankerna får möjlighet att erbjuda sina kunder Swedbanks produkt- och tjänsteutbud. Svenska privatkunder samt små- och medelstora företag står för cirka 60 procent av koncernens intäkter och rörelseresultat. Resterande 40 procent utgörs av ungefär lika delar storföretagsverksamhet och baltisk bankverksamhet.
- Att driva storbank är oerhört lönsamt mätt mot intäkterna men det är oerhört små marginaler mätt mot hur mycket tillgångar som binds i balansräkningen. Avkastningen på totalt kapital är runt 1 procent per år för Swedbank. Att Swedbank trots det kan ha en god avkastning på eget kapital (ROE) på cirka 13 procent beror så klart på den mycket stora andelen kapital som är upplånat från allmänheten till låg eller ingen ränta.
- Den operationella effektiviteten i en bank mäts ofta genom att titta på relationen mellan kostnader och intäkter (K/I-talet). Här har Swedbank sedan 2010 gjort ett riktigt hästjobb. Medan intäkterna har ökat med över 20 procent har kostnaderna minskat med 7 procent. Det har förbättrat K/I-talet från dåvarande 0,57 till dagens 0,43 vilket i slutändan motsvarar 14 procentenheters påslag på rörelsemarginalen.
- Kruxet i bankverksamhet är risken för kreditförluster. Swedbank har 2 149 miljarder kronor i totala tillgångar och 123 miljarder kronor i eget kapital. Den enorma hävstången i balansräkningen innebär att även en enstaka procent i kreditförlust i kristider kan innebära hög risk för en finansiell kollaps. Utgår man från branschens egna soliditetsmått, tungvrickaren kärnprimärkapitalrelationen, ser Swedbank ut att vara välkapitaliserat. Men banker går sällan under för att kapitalet konstateras vara slut utan för att blotta misstanken kan få marknaden att rycka undan den kortsiktiga finansieringen.
Swedbanks marknad
- Konkurrensen är inte knivskarp på bankmarknaden. Konkurrensverket fastställde 2013 i en rapport att kunder ofta blir allt för inlåsta i förhållandet till sin bank. Inom vissa områden har kundernas ställning dock förbättrats. Det har blivit allt lättare att jämföra priser både på lån och sparande, och kunderna idag är mer lättrörliga än tidigare. Inom aktiehandel har många kunder övergivit storbankerna i jakt på lägre courtagekostnader. Billiga indexfonder fortsätter att ta marknadsandelar från fonder som är mer lönsamma för bankerna.
- Bankvärlden har även förändrats i kölvattnet av finanskrisen. Regelförändringar har kraftigt ökat kraven på de kapitalbuffertar som banker måste hålla i reserv, och ständiga investeringar i IT-system krävs för att leva upp till lagar gällande penningtvätt och liknande.
- Trots dessa påfrestningar har bankerna klarat av att anpassa sig förvånansvärt väl. I en modern ekonomi finns alltid ett behov av finansiella intermediärer som kan koppla samman sparare med låntagare, samt leverera tjänster och produkter som hör därtill.
- Banker har påfallande stabila intäkter även om kreditförlusterna varierar en del. Med större kapitalbuffertar står dagens banksystem sannolikt betydligt stabilare än det system vi hade innan finanskrisen.
- Ökade kapitalkrav och regleringar leder också till höga inträdesbarriärer. Samtidigt leder digitaliseringen till att horder av uppstickare försöker kapa åt sig av bankernas intäkter i snart sagt varje nisch. Nettoeffekten av högre inträdesbarriärer och digitala utmanare är sannolikt negativ för storbankerna men det verkar yttra sig i lägre tillväxt snarare än fallande vinster. Kanske att Swedbank lever lite farligare då många upplever att banken inte har någon spetskompetens att luta sig mot. Man gör allt men är inte bäst på något.
Swedbanks strategi och mål
- Bakom de vackra orden handlar Swedbanks strategi om att slå vakt om intäkterna samtidigt som man effektiviserar och tar ner kostnaderna. Nöjda kunder är ett välkänt mantra men i praktiken handlar det om att hålla sig i mittfältet och inte tappa mer marknadsandelar än snittet bland storbankerna.
- För 2016 ska kostnaderna i Swedbank ner mot 16 miljarder kronor vilket är strax under 2015 års nivå på 16,3 miljarder. Det pekar på möjligheten att även K/I-talet förbättras ytterligare trots att Swedbank redan ligger klart under genomsnittet för de andra svenska storbankerna. Samtidigt måste investeringar i IT-utveckling ta mer fart. Det är generellt en tung post hos storbankerna, men nödvändig för att hänga med i digitaliseringen. Här finns det kanske utrymme för negativa överraskningar och högre kostnader än väntat? Å andra sidan är IT-investeringskalkylen ofta väldigt god med stora besparingsmöjligheter.
- Avkastningen på eget kapital ska uppgå till minst 15 procent. Det är ett högt ställt mål givet dagens låga räntenivå och höga kapitalkrav. Swedbank uppger själva att man kommer få svårt att nå målet framöver, och det är inte omöjligt att målet behöver omformuleras.
- Likt alla storbanker eftersträvar Swedbank starka finanser. Det har man också enligt kärnprimärkapitalrelationen som senast uppmättes till 24,1 procent. Detta kan jämställas med Finansinspektionens krav på Swedbank som för närvarande uppgår till 19,0 procent. Detta borgar för fortsatt höga utdelningar framöver.
Swedbanks aktie
- Swedbanks aktie har de senaste åren gått ungefär som index. P/E-talet har ofta pendlat kring 10-14 med ett snitt på 12. Idag kostar aktien 174 kronor eller 11,5 gånger vårt estimat för innevarande års vinst efter skatt. Det motsvarar ett börsvärde på cirka 193 miljarder kronor.
- Analytiker förväntar sig att Swedbank fortsätter förbättra effektiviteten. K/I-talet spås fortsätta ned mot 0,40 jämfört med dagens 0,43. Det talar för vinstlyft även om intäkterna står och stampar.
- Aktiemarknadens förväntningar på Swedbank är generellt nära kopplade till synen på breda makrofrågor som svensk konjuntur, negativa räntor, skuldproblem i EMU och svensk bostadsmarknad.
Ägare
Swedbank har två jämnstora huvudägare med vardera drygt 9 procent av aktierna. Det är dels Sparbankerna samt Folksam som kom in under finanskrisen eftersom sparbankerna klantade till det för sig när pengabehovet var akut. Nu har övriga storägare bland svenska institutioner markerat ett missnöje med kooperationens starke man Anders Sundström. Stolsvärmaren Lars Idermark åtnjuter inget bredare förtroende och sparbankerna ligger förvånansvärt lågt. Vi bedömer dock att Folksam stannar kvar som ägare under överskådlig tid men att de håller lägre profil än under Anders Sundström.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.