Analys Nobina
Svårt att nobba Nobina
Bussbolaget Nobina (börskurs 54 kronor 2/5) omsätter knappt 9 miljarder kronor på knappt 9 000 anställda. Två tredjedelar av verksamheten är i Sverige och resten fördelas ganska jämnt mellan övriga nordiska länder. Branschen har låga marginaler. Nobina ligger över branschsnittet med 5,6 procent rörelsemarginal senaste året och väntade 6 procent i år. Men kassaflödena är goda och det saknas inte möjligheter att öka vinsten. Mer om det senare. Den omedelbara lockelsen är utdelningen på 3,10 kronor i juni som motsvarar en direktavkastning på 5,7 procent.
Men lika lite som det finns gratis luncher finns det gratis bussresor. Vad gäller nedsidan i Nobina har Börsplus framförallt granskat och fokuserat på tre områden.
- Riskerna i Nobinas kontrakt (faktaruta i slutet)
- Nobinas skuldsättning (faktaruta i slutet)
- Ägarbild och vd-skifte
I korthet kan man säga att dessa är listade i stigande ”orosordning”. Riskerna i Nobinas kontrakt förefaller hanterbara och rimliga. Nobinas skuldsättning ser hög ut på över 10 gånger årets väntade vinst. Visserligen tål bussflottan hög skuldsättning rent operationellt men det är ändå en stor risk finansiellt eftersom aktien kommer ta mycket stryk om lönsamheten kärvar.
Den svåraste nöten att sätta ner foten kring tycker vi nästan är ägarbilden och det stundande vd-skiftet. Nobinas mångårige vd Ragnar Norbäck sitter kvar i styrelsen men ersätts i sommar av Magnus Rosén som var vd på Ramirent Oy 2008–2016. Tyvärr måste man konstatera att maskinuthyraren Ramirent under denna tid har gått väldigt dåligt. Konkurrenten Cramos aktie har gått cirka 100 procent bättre. Vilken roll har Magnus Rosén spelat i detta misslyckande? Det är omöjligt att säga men hans meriter är åtminstone klart svagare än den succé som Ragnar Norbäck presterat under sin långa vd-tid.
Till saken hör att det är mer regel än undantag att det brukar bli några trögare år efter att man byter ut en framgångsrik trotjänare på vd-stolen. Det kommande året är alltså lite extra riskabelt för aktieägarna.
Vi ser det också som ett minus att Nobina saknar huvudägare helt. Ledningens ägande är inte heller jätteövertygande med tanke på bolagets historik. Nobinas börsnotering 2015 fick välförtjänt kritik för att ledningen fick en bonus som kostade nära 200 Mkr. Det är dessa ”gratispengar” som återinvesterats i Nobinas aktie och utgör nära nog hela ledningens nuvarande ägande i bolaget. Det är dock en lättnad att Eltels beryktade förre vd Axel Hjärne snart lämnar styrelsen i Nobina.
Nobinas 10 största ägare | Andel |
Invesco | 6,97% |
Swedbank Robur Fonder | 4,85% |
JP Morgan Asset Management | 4,71% |
Franklin Templeton | 4,34% |
Danske Invest Fonder | 4,29% |
Öhman Fonder | 4,12% |
Bluemountain Capital | 3,22% |
Copper Rock Capital Partners | 3,20% |
Evermore Global Advisors Fonder | 2,81% |
Artemis | 2,69% |
Källa: Holdings |
Nog med det negativa. Det finns nämligen också mycket positivt med Nobina. Affärsmodellen är exempelvis mycket bättre än vad bussbranschens historiskt vingliga lönsamhetshistorik ger sken av. De senaste tre åren har Nobina exempelvis inte haft ett enda kontrakt som gått med förlust. Det vet vi eftersom Nobinas redovisningsregler tvingar dem att ta en nedskrivning på förlustkontrakt.
Huvudkonkurrenterna ägs av norska, franska respektive tyska staten och har en klart lägre lönsamhet än Nobina. Det ser vi som ett plus även om statliga aktörer kan vara potentiellt läskiga konkurrenter om de börjar priskriga på irrationella grunder.
Nobina är som sagt bäst i klassen men har ändå låga marginaler. Dessa varierar dock rätt mycket beroende på vad beställaren kräver för bussprestanda. Vill man ha dyrare miljöbussar så ökar kapitalbehovet och då kan kontraktet kräva tvåsiffriga marginaler för att ge en acceptabel lönsamhet på bussinvesteringen. I Finland har man å andra sidan mer spartanska vanor och nöjer sig med enklare bussar av äldre modell. Dessa är billiga att köpa in och då kan det räcka med mycket låga rörelsemarginaler för att det ändå ska bli en god affär.
Poängen med detta är att en trend mot dyrare miljöbussar (Nobinas favoritdrivmedel är för övrigt biodiesel.) gör att marginalerna ökar.
Även om detta ”värdeskapande” äts upp av högre kapitalkostnader så kommer det nog uppfattas som positivt av börsen med stigande marginaler.
En mer närliggande faktor som talar för högre marginaler är att kontraktsportföljen i dagsläget är relativt ”omogen” (3,7 år i snitt) vilket rent matematiskt innebär lägre marginaler. Alla kontrakt är olönsamma första året men med trimning och avskrivningar ökar lönsamheten med tiden. Detta innebär att Nobinas ägare antingen kan se fram mot högre marginaler i takt med att kontraktsportföljen mognar (4,5 år är ”medelålders mognad”) eller god tillväxt om man vinner många nya kontrakt.
Nobinas affärsmodell
Nobinas huvudsakliga kunder är kollektivtrafikmyndigheter som SL, Västtrafik eller Skånetrafiken. Dessa huvudmän upphandlar busstrafiken offentligt genom kontrakt där bussoperatören får ersättning efter en eller flera faktorer såsom antal bussar som behövs, arbetade timmar, antal körda kilometer, antal passagerare, punktlighet, med mera. Trafiken för ett specifikt område kontrakteras ofta på 5-10 år i taget med möjlighet till förlängning i 1-2 år. När ett kontrakt övergår från en bussoperatör till en annan följer fast anställda chaufförer med kontraktet. Det hela sker på en natt och sett över kontraktets livslängd är kostnaden för övergången mycket liten.
Nobina ses just ofta som ett ”bussbolag” men faktum är att affärsmodellen och bolagets resultat till stor del är mer beroende av hur bolaget hanterar dessa kontrakt.
Nyckeln till lönsamhet sitter i hur Nobina kan hantera så och stora ändringar. En ”bråkig” huvudman som ändrar trafik och rutter utan hänsyn till Nobina kan med minimala förändringar snabbt urholka lönsamheten i ett avtal. Om Nobina i stället får mer frihet att påverka tidtabeller och annat kan lönsamheten bli mångfaldigt bättre än genomsnittskontraktet. Exempelvis kan 5 minuters ändring i en tidtabell göra att en buss kan nyttjas dubbelt så bra under en viss tidsperiod.
I bland hamnar man också in i den mörkare delen av en gråskala där klantigt gjorda upphandlingar ger bussoperatören möjlighet att tjäna pengar på ett sätt som tydligt missgynnar resenärer eller beställare.
Vi får intrycket av att Nobina är rätt så skickliga inom sin kontraktshantering, och det är inte särskilt svårt att tänka sig att det finns ett ordentligt kompetensövertag gentemot huvudmännen/kollektivtrafikmyndigheterna.
Nobina | SEK | |||
Börskurs: | 54,25 | |||
Antal aktier (miljoner): | 88,4 | |||
Börsvärde: | 4 793 Mkr | VD | Ragnar Norbäck | |
Nettoskuld: | 3 753 Mkr | Styrelseordförande | Jan Sjöqvist | |
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2016/2017 | 2017/2018E | 2018/2019E | 2019/2020E | |
Omsättning | 8 858 | 9 124 | 9 397 | 9 679 |
– Tillväxt | 6,5% | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 494 | 547 | 564 | 581 |
– Rörelsemarginal | 5,6% | 6,0% | 6,0% | 6,0% |
Resultat efter skatt | 518 | 320 | 343 | 356 |
Vinst per aktie | 5,86 | 3,60 | 3,90 | 4,00 |
Utdelning per aktie | 3,10 | 3,25 | 3,50 | 3,75 |
Avkastning på eget kapital | 41% | 22% | 23% | 23% |
Operativt kapital/omsättning | 52% | 51% | 50% | 49% |
Nettoskuld/EBIT | 7,6 | 6,9 | 6,7 | 6,5 |
P/E | 9,3 | 15,1 | 13,9 | 13,6 |
EV/EBIT | 17,3 | 15,6 | 15,2 | 14,7 |
EV/Sales | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Av försiktighetsskäl räknar vi inte med stigande marginaler men vill alltså flagga för att det finns en klar möjlighet att Nobina klättrar upp ett par pinnhål. Då blir vinsttillväxten fin. Tillsammans med de säkra kassaflödena och en marknad som gynnas av befolkningstillväxten så finns det möjligheter till en uppvärdering. Snittet för aktierna i tabellen nedan med stabila vinster är p/e 15. I ett optimistiskt scenario vore det inte konstigt om Nobina värderades över snittet.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2018 | Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 % | Direktavkastning % |
Nobina | 42,5 | 13,7 | 2,8 | 5,7 |
Coor | 44,5 | 15,4 | 3,7 | 2,8 |
Telia | 2,3 | 11,8 | 0,4 | 6,8 |
Telenor | 8,4 | 13,3 | 1,3 | 5,5 |
Axfood | 0,3 | 18,8 | 3,6 | 4,2 |
ICA | 20,5 | 17,0 | 3,4 | 3,4 |
ISS | 19,3 | 16,2 | 3,9 | 2,7 |
Capio | 16,9 | 13,3 | 5,3 | 1,8 |
Attendo | 13,3 | 17,4 | 7,3 | 1,4 |
Securitas | 20,5 | 16,0 | 3,9 | 2,5 |
Genomsnitt | 18,8 | 15,3 | 3,6 | 3,7 |
Källa: SvD Börsplus/Factset | ||||
Definition | Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2018 | Förväntad årlig tillväxt 2017-2019 | Senaste utdelning delat med dagens börskurs |
Detta bygger dock på ett antal inte helt självklara antaganden om skuldsättning, vinstpotential och inte minst aktiemarknadens syn vad som utgör en ”obligationsaktie”.
Vi ogillar det riskabla läge som vd-skiftet innebär men landar ändå i att Nobina är en köpvärd aktie. Letar man efter typiska sparaktier är Nobina till och med ett favoritval.
Riskerna i Nobinas kontrakt
Med tanke på att många av Nobinas kontrakt är både långa och omfattande är det centralt att förstå riskerna i de kontrakts som upphandlas. Ett dåligt kontrakt där förutsättningarna förändras tidigt kan vara mer eller mindre omöjligt att få lönsamt redan från start, och det hänger som sagt med under flera års tid.
Nobina försöker därför inte prissätta dessa risker utan avstår ofta helt från att ge anbud på kontrakt med oklara förutsättningar eller svåra huvudmän. Historiskt har Nobina bara lämnat anbud på ungefär hälften av den volym som kommit ut till upphandling.
Ungefär 80 procent av Nobinas kontrakt beskrivs som väl presterande medan 20 procent underpresterar. De avtal där huvudmännen på något sätt förändrat lönsamhetsförutsättningarna står för en klar majoritet av de underpresterande. Utöver det finns ett fåtal kontrakt där Nobina haft svårt att nå effektivitet eller där man helt enkelt räknat fel, men mätt i kronor och ören står den typen av förluster för en liten andel. Den fjärde teoretiska källan till låg lönsamhet är vädret där hårda vintrar alltid stökar till det.
Om ett kontrakt presterar så dåligt att täckningsbidraget blir negativt ska bolaget göra en förlustreservering. Detta har inte skett de senaste tre åren vilket talar för att Nobina har bra koll på verksamheten. En annan redovisningsteknisk sak som kan vara värd att känna till är att bolaget trots de långa kontrakten inte gör några periodiseringar. Redovisningen skiljer sig alltså från den i exempelvis bygg- eller entreprenadkontrakt, där lönsamheten är svårbedömd och möjligheten till subjektiva bedömningar stor.
En annan riskreducerare är att kontrakten oftast till stor del har kostnadsindexering där bussoperatören kompenseras för stigande bränsle-, löne- eller i vissa fall räntekostnader.
Nobinas skuldsättning
Nobina har en till synes hög skuldsättning på runt 7 gånger rörelseresultatet (ND/Ebit). I många ”vanliga” rörelsedrivande bolag är motsvarande siffra ofta kring 0-3.
Hela skuldmängden i bolaget är dock relaterad till bussflottan och säkras alltså både av hyfsat stabila kassaflöden och själva busstillgångarna. Nobina har ett nettoskuldsättningsmål på 3-4 gånger Ebitda vilket i det här fallet skulle kunna motsvara kanske 7-9 gånger Ebit, vilket då alltså borde vara en rimlig nivå enligt dem själva.
Nobina använder sig oftast av finansiell leasing vilket innebär att bussarna redovisas ungefär som om Nobina själva hade köpt och ägt bussarna men finansierat transaktionen enbart med skuld.
Räntan i leasingen är rörlig, men om räntan stiger ökar även Nobinas intäkter genom indexering i bolagets kundkontrakt. Det innebär att Nobina borde klara ränteökningar rätt så väl, så länge inte räntan stiger betydligt mer än inflationen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.