Analys Essity
Sunda tillväxtutsikter
Essity | |
Börskurs: 268,00 kr | Antal aktier: 702,3 m |
Börsvärde: 188 228 Mkr | Nettoskuld: 45 694 Mkr |
VD: Magnus Groth | Ordförande: Pär Boman |
Essity (268 kr) koppades av från SCA sommaren 2017. Bolaget utvecklar, tillverkar och säljer en rad olika hygienprodukter. Några exempel på produkter är toalett- och hushållspapper, servetter, inkontinensprodukter, handdesinfektion samt avtorkningsprodukter och sensorteknik. Produkterna säljs under en rad varumärken som Tork, Tena, Libero, Edet med flera.
Den underliggande marknadstillväxten för de segment Essity adresserar växer omkring 3-4% per år. Essity har vuxit organiskt med ungefär 2-4% årligen de senaste åren jämförelsevis. Bolaget har en stark marknadsposition och är ledande inom ett flertal produktkategorier.
Affärsvärldens huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 128 975 | 122 000 | 125 660 | 129 430 |
– Tillväxt | +8,8% | -5,4% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 14 349 | 17 080 | 17 907 | 18 767 |
– Rörelsemarginal | 11,1% | 14,0% | 14,3% | 14,5% |
Resultat efter skatt | 9 216 | 11 198 | 12 013 | 12 743 |
Vinst per aktie | 13,12 | 15,90 | 17,10 | 18,10 |
Utdelning per aktie | 6,25 | 6,50 | 11,50 | 12,10 |
Direktavkastning | 2,3% | 2,4% | 4,3% | 4,5% |
Avkastning på eget kapital | 16% | 17% | 17% | 16% |
Avkastning på operativt kapital | 26% | 30% | 32% | 32% |
Nettoskuld/EBIT | 3,6 | 2,4 | 1,9 | 1,7 |
P/E | 20,4 | 16,9 | 15,7 | 14,8 |
EV/EBIT | 16,3 | 13,7 | 13,1 | 12,5 |
EV/Sales | 1,8 | 1,9 | 1,9 | 1,8 |
När Covid-19 bröt ut i våras började människor runt om i världen att hamstra stora mängder toalettpapper och hygienprodukter. Den tillfälligt ökade efterfrågan fick avtryck i Essitys räkenskaper under första kvartalet 2020 då den organiska tillväxten landade på knappt 8%.
Essity | Q1-Q3 2020 | Q1-Q3 2019 |
Omsättning | 90 796 Mkr | 95 289 Mkr |
Tillväxt | -4,7% | 9,0% |
Organisk | -2,4% | 4,8% |
Varav Professional Hygiene | -14,4% | 3,8% |
Varav Personal Care | -0,8% | 3,7% |
Varav Consumer Tissue | 3,6% | 6,5% |
Bruttomarginal | 32,5% | 28,8% |
Rörelsemarginal koncern | 13,8% | 10,3% |
I andra och tredje kvartalet minskade försäljningen i stället med 9 respektive 5% organiskt. Ackumulerat årets tre första kvartal var omsättningen ned 2,4% organiskt och 4,7% totalt sett. På mogna marknader föll omsättningen med 4,3%. Medan den ökade med 1,2% på tillväxtmarknaderna, som stod för 36% av omsättningen.
Utvecklingen inom Essitys tre affärsområden har varit blandad. Koncernen har påverkats av lägre efterfrågan inom affärsområde Professional Hygiene. Där kunderna är verksamma inom hotell, restaurang, catering, skolor som påverkats negativt av nedstängningar runt om i världen. Å andra sidan har affärsområdet sett en ökad konsumtion av pappershanddukar, tvål och handsprit relaterat till pandemin.
Försäljningen inom affärsområde Personal Care, som bland annat omfattar inkontinensprodukter och medicinska produkter har minskat något under året. Varumärket Tena är global marknadsledare och ökade omsättningen med 2,6% organiskt under årets första nio månader.
Efterfrågan inom Consumer Tissue (bland annat toalett- och hushållspapper) har ökat till följd av nedstängningar och att konsumenterna har vistats hemma i större utsträckning. Essity är starka inom detta segment med varumärket Edet och är den näst största aktören på området globalt sett. Affärsområdets lönsamhet har förbättrats till följd av högre andel egna varumärken och fokus på segment med högre marginaler.
Essity har under de senaste åren jobbat en hel del med kostnadsbesparingar. I september 2018 startade bolaget ett koncernövergripande besparingsprogram som avslutades vid årsskiftet 2019/2020. Kostnadsbesparingarna uppgick i årstakt till drygt 900 Mkr och innefattar bland annat effektiviseringar samt samordningar och besparingar vid inköp.
Bruttomarginalen under de tre första kvartalen i år stärktes rejält mot fjolåret och uppgick till 32,5% jämfört med 28,8% 2019. Bruttomarginalen påverkas bland annat av massapriser, oljepriser och energipriser. Dessa faktorer kommer naturligt variera över tid.
Essity arbetar med prishöjningar mot kund för att minska dessa effekter. Lägre massapriser och oljepriser har alltså varit en bidragande orsak till förbättringen men även bolagets kostnadsbesparingsprogram (622 Mkr Q1-Q3 2020). Den justerade Ebita-marginalen, som Essity själva lyfter fram, stärktes hela 3 procentenheter och uppgick till 14,6% (11,6). Rörelsemarginalen på Ebit-nivå var 13,8% jämförelsevis.
I samband med kvartalsrapporten för det tredje kvartalet som presenteras i oktober meddelade Essity att de kommer investera cirka 2,6 miljarder kronor i en ny digital plattform. Konkret väntas investeringarna leda till betydande kostnadsbesparingar och minskat rörelsekapitalbehov. Essity kommer effektivisera bolagets 60 helägda produktionsanläggningar samt stärka logistik och distribution.
Hur viruskrisen kommer påverka samhället på lång sikt är ovisst. Trender som att folk kommer jobba mer på distans ligger nära till hands. Samtidigt är det väldigt sannolikt att människor världen över har fått en ökad medvetenhet om vikten av hygien och hälsa. Detta är faktorer som kan komma att driva efterfrågan på Essitys produkter under en lång tid framöver.
Ifjol uppgick Essitys onlineförsäljning till 13 miljarder kronor motsvarande cirka 10% av koncernens totala omsättning. Onlineförsäljningen kommer troligtvis kunna öka kommande år. E-barometern som tas fram på uppdrag av PostNord spår att e-handeln i Sverige kommer växa 33% under året. Det är en rejäl förbättring mot 2019 då tillväxten var 11% mot året innan. På sikt kommer folk sannolikt köpa allt mer förbrukningsvaror och hygienartiklar på nätet.
I diagrammet här intill visas den organiska tillväxttakten för Essity och några andra bolag som säljer liknande produkter (Duni) eller direkta konkurrenter (Investorägda Mölnlycke Healthcare samt amerikanska Kimberly-Clark).
Osäkerheten på kort sikt är relativt stor, mycket beror förstås på hur hårt en andra våg av pandemin slår mot länder runt om i världen. Framöver tänker vi oss att Essity växer ungefär 3% per år. Det är i linje med den underliggande marknadstillväxten och vad bolaget presterat historiskt sett. Även analytikerkonsensus räknar med 3%.
Essity har som sagt gjort en del initiativ för att stärka marginalerna det senaste åren, vilket nu fått effekt. En orsak till förbättringen är effektivare produktion samt fokus på segment med högre marginaler inom affärsområde Consumer Tissue. Essity har inte mottagit några statliga stöd. Vi räknar med en rörelsemarginal på 14% i år som under prognoshorisonten stiger till 14,5%. Det är något lägre än analytikerkollektivet. Ökade massa- och oljepriser är ständiga orosmoln men borde jämna ut sig över tid.
Essity har sedan avknoppningen från SCA sommaren 2017 värderats till cirka 15 gånger den framåtblickande rörelsevinsten. Värderingen är nu lägre än så. Använder vi en multipel på 14 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 30% på radarn. Det är helt okej för ett stabilt bolag med starka marknadspositioner.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2021E | EV/Ebit 2021E | EV/Sales 2021E | Ebit-marginal 2021E % | Årlig tillväxt 2020-2022 % |
Essity | -12,2 | 15,7 | 13,1 | 1,9 | 14,3 | 3,0 |
Kimberly-Clark | 0,9 | 16,9 | 14,4 | 2,7 | 18,9 | 2,2 |
Procter & Gamble | 15,3 | 24,9 | 21,4 | 5,1 | 24,0 | 3,8 |
Unilever | -0,3 | 20,3 | 16,3 | 3,2 | 19,3 | 2,7 |
Unicharm | 36,0 | 37,9 | 24,5 | 3,7 | 15,2 | 4,8 |
Genomsnitt | 7,9 | 23,1 | 18,0 | 3,3 | 18,3 | 3,3 |
Källa: Affärsvärlden / Factset | ||||||
Definition | Inkl. utdelningar | Börskurs delat med vinst per aktie 2021E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2021E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E | Förväntad rörelsemarginal 2021E | Årlig tillväxt omsättning 2020-2022 |
Essity höjde nyligen sitt mål för justerad avkastning på sysselsatt kapital till över 17% år 2025. Tidigare var målet 15% vilket har uppnåtts de senaste 12 månaderna. Koncernen har en stark position på en global marknad. Hittills har effekterna av Covid-19 varit blandad för bolaget. På sikt har Essity potential att bli en vinnare kring ökad medvetenhet om hygien.
Bolaget har nyligen lanserat munskydd för försäljning inom både detaljhandel och affärsområde Professional Hygiene. Samtidigt har Essity minskat skuldsättningen och möjligheten till förvärv finns. VD och styrelseordförande har köpt aktier för tillsammans 1,6 Mkr efter rapporten. Aktien är ned cirka 10% i år. Essity är ett stabilt och defensivt bolag som kanske inte riktigt värderas efter förtjänst. Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Rådet blir köp.
Essity tio största ägare | Kapital | Röster |
Industrivärden | 9,65% | 29,71% |
MFS Investment Management | 5,00% | 2,74% |
Norges Bank | 3,75% | 6,96% |
AMF Pension & Fonder | 3,64% | 5,48% |
Swedbank Robur Fonder | 3,52% | 1,97% |
T. Rowe Price | 2,98% | 1,64% |
BlackRock | 2,78% | 1,55% |
Vanguard | 2,54% | 1,41% |
SEB Fonder | 2,38% | 1,33% |
Handelsbanken Fonder | 2,12% | 1,18% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser