Styrkebevis från Link Mobility

Norska Link Mobility lämnar styrkebevis i form av en stark Q2-rapport. Mycket talar för att den positiva trenden ska hålla i sig framöver.
Styrkebevis från Link Mobility - sociala-medier-iphone-appar-900
Foto: Jenny Kane/TT
Link Mobility
Börskurs: 37,00 NOK Antal aktier: 291,0 m
Börsvärde: 10 767 miljoner Nettoskuld: 3 032 miljoner
VD: Guillaume Alain van Gaver Ordförande: Jens Rugseth

Kommunikationsbolaget Link Mobility (37,00 kr) är en nygammal bekantskap på Oslobörsen. Bolaget har varit börsnoterat tidigare, men 2018 köptes det ut av private equity-fonden Abry Partners för 3,4 miljarder NOK. I höstas sattes bolaget åter på börsen. I samband med noteringen tog man in 2,5 miljarder NOK, med bland andra Swedbank Robur och TIN Fonder som ankarinvesterare. Noteringskursen sattes till 47 NOK, motsvarande ett börsvärde runt 14 miljarder NOK. Det blev en av Nordens största noteringar 2020.

Affärsvärldens huvudscenario 2021E 2022E 2023E
Omsättning 4 500 5 580 6 780
 – Tillväxt +27% +24% +22%
Rörelseresultat* 540 725 949
 – Rörelsemarginal 12,0% 13,0% 14,0%
Resultat efter skatt 334 487 676
Vinst per aktie 1,15 1,67 2,32
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning -24% -24% -24%
Nettoskuld/EBIT 4,7 2,5 0,9
P/E 32,2 22,1 15,9
EV/EBIT 24,7 17,3 12,2
EV/Sales 3,0 2,3 1,7
*Kommentar: Link Mobility är ett förvärvsintensivt bolag. Vi använder oss därför av resultatmåttet ebitda som exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar och speglar kassaflödet bättre än ebit. Prognostiserat rörelseresultat 2021-2023 avser ebitda.

Efter en ganska trist börsstart har den snart årsgamla Link Mobility-aktien (37,00 kr) tagit fart igen. Under tisdagen släppte det norska kommunikationsbolaget styrkebevis i form av en stark Q2-rapport. Link är verksamma inom plattformskommunikation, det som på branschspråk kallas CPaaS (Communication Platform as a Service). Den svenska kursraketen Sinch är en av bolagets närmsta konkurrenter. Bolagen gynnas av att detaljhandlare, hotell och  restauranger använder deras tjänster. Även vaccinationspåminnelser behöver skickas ut digitalt.

Kommunikationen sker främst via SMS men även via andra slags av kanaler som exempelvis WhatsApp eller Facebook Messenger. Till skillnad från USA-fokuserade Sinch har Link fram tills nyligen koncentrerat sig på Europa och små och medelstora företag.

Men saker har förändrats under det gångna året. Link Mobility har sedan IPO:n i fjol förvärvat fem bolag (se tabell nedan). Huvudnumret ägde rum i juni då man annonserade uppköpet av Soprano, ett globalt CPaaS-bolag med huvudkontor i Australien. Bolaget har runt 4000 företag i kundlistan och en hög ebitda-marginal runt 24%. Genom förvärvet får Link tillgång till viktiga marknader som Latinamerika och Asien-Stillahavsregionen, som enligt Link själva är lågpenetrerade marknader.

Bolag Tidpunkt för förvärv Land Omsättning LTM** Köpeskilling Förvärvsmultipel (EV/S)
WebSMS nov-20 Österrike 40 MEUR* 50,9 MEUR 2,1*
Tismi mar-21 Nederländerna 20 MEUR
MarketingPlatform jun-21 Danmark 13 MEUR
AMM maj-21 Italien 18,7 MEUR
Message Broadcast jun-21 USA 21,3 MEUR 222 MEUR 10,4
Soprano Inom kort Australien 58 MEUR 345 MEUR 5,9
*Uppskattning av Affärsvärlden. Link Mobility redovisar inte de mindre förvärvens enskilda försäljning.
**Message Broadcast helår 2020

Majoriteten av köpeskillingen (95%) betalas med aktier, vilket gör Link Mobility får in en ny storägare i Soprano. Affären väntas gå igenom inom kort och innebär att Link går från att vara en europeisk aktör till en global spelare. Den ökade geografiska diversifieringen är inte bara bra ur ett riskperspektiv, utan stärker också Links marknadskännedom och förbättrar möjligheterna till fler förvärv.

Link Mobility har trenden i ryggen och framtiden för sektorn ser ljus ut. Analysföretaget IDC uppskattar att CPaaS-marknaden kommer att nå 151 miljarder NOK 2024, motsvarande en genomsnittlig årlig tillväxt på 38%.

Links ledning med VD Guillaume van Gaver i spetsen verkar också optimistisk, och släppte nya finansiella mål tidigare i år. Ambitionen är att nå en försäljning på 10 miljarder NOK 2024, motsvarande en genomsnittlig årlig tillväxt runt 30%. Det skulle innebära en andel på drygt 6% av den globala marknaden. Det är inte omöjligt, men vi är något mer försiktiga i våra antaganden. Vi tror på en årlig tillväxt runt 20-25% för våra prognosår.

Utöver detta har bolaget nyligen uppdaterat sitt lönsamhetsmål. Flera av de förvärvade bolagen har betydligt bättre marginaler än Link vilket har fått bolaget skruva upp det tidigare målet om en justerad ebitda-marginal på 13-15% till ett intervall på 15-17%. Bolaget flaggar även för att man kan komma att höja målet ytterligare, till 18-20%, när Soprano-affären gått igenom.

Q2 2021 LTM (MNOK) LINK Proforma Soprano Totalt
Intäkter 4362 683 5045
Bruttovinst 1308 366 1674
Justerad ebitda 622 182 804

Rimligheten i dessa ebitda-mål beror såklart på vad man justerar för, men Affärsvärlden är lite mer konservativa i våra beräkningar. Vi räknar med en ebitda-marginal på 12% för prognosåret 2023. För helåret 2020 var den 8,3%, nära sektorkollegan Sinchs 9%.

Så till värderingen. Det är en svårprissatt sektor, där värderingarna ser ut att ha tappat markkontakten på sina håll. Vi använder oss av en EV/Sales-multipel på 3,0 för prognosåret 2023. Det är en motiverad rabatt relativt den betydligt större sektorkollegan Sinch, vars motsvarande prognosmultipel ligger på 4,2 i analytikersammanställningen i Factset.

I vårt huvudscenario får vi en riktkurs på 67 NOK. Det motsvarar en EV/Ebitda-multipel på 22x, också en klar rabatt mot Sinchs prognosmultipel kring 31x.

Kurspotentialen i vårt huvudscenario är stor. Men man ska dock ha med sig att det finns flera risker med caset, inte minst relaterade till förvärv och ny teknik i sektorn. Marknaden är som sagt fragmenterad och det finns många konkurrenter som slåss om marknadsandelarna. Men möjligheterna i det nya, globala Link Mobility överväger riskerna. Vi behåller köprådet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group