Analys Awardit
Styrkebevis från Awardit

Awardit | |
Börskurs: 135,20 kr | Antal aktier: 8,3 m |
Börsvärde: 1 127 Mkr | Nettoskuld: 45 Mkr |
VD: Erik Grohman | Ordförande: Samir Adnan Taha |
*Nettoskuld inkluderar villkorad tilläggsköpeskilling förvärvet av MBXP. |
Awardit (135,2 kr) är ett CRM-bolag vars verksamhet till stor del handlar om att sköta poängbaserade lojalitetsprogram åt kunder, som exempelvis Ahlsell och SAS Eurobonus. Typiskt sett rör det sig om en kundklubb där medlemmen tjänar poäng på inköp. Poäng som sedan kan lösas in mot produkter, rabatter, presentkort och liknande.
Affärsmodellen är speciell. Det är kunderna (programägarna) i lojalitets- och presentkortsprogrammen som betalar Awardit genom fasta uppstarts- och månadsuppgifter samt rörliga transaktionsavgifter när poängen utnyttjas eller när presentkorten laddas på. Produktförsäljningen i lojalitetsprogrammen sker när en medlem i ett program väljer att lösa in poäng mot varor i det sortiment som Awardit tillhandahåller. Detta rör sig idag till stor del om ett sortiment som bolaget själva köper in och lagerhåller.
Awardit har varit aktiva på förvärvsfronten och har idag 18 dotterbolag. Fokus har framförallt varit på den nordiska marknaden men via ett stort förvärv förra året tog man steget in på den tyska marknaden.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 815 | 880 | 951 |
– Tillväxt | +54% | +8% | +8% |
Rörelseresultat (Ebita) | 98 | 110 | 124 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 12,0% | 12,5% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 73 | 84 | 94 |
Vinst per aktie | 8,71 | 10,03 | 11,27 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | -5% | -5% | -5% |
Nettoskuld/EBITA | -0,3 | -1,1 | -1,8 |
P/E | 15,5 | 13,5 | 12,0 |
EV/EBITA | 11,2 | 9,2 | 7,4 |
EV/Sales | 1,3 | 1,1 | 1,0 |
Kommentar: Awardit är ett förvärvsintensivt bolag. Vi använder oss därför av resultatmåttet ebita som exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar. |
STYRKEBEVIS I Q2
Awardit har haft en motig start på 2022. Bolaget vände oväntat till förlust i årets första kvartal, mycket på grund av en misslyckad förvärvsintegrering. Det blev inte bättre av att grundare respektive styrelseordförande hade sålt aktier för 22 respektive 10 Mkr bara en dryg månad innan rapporten. Awardit-aktien har sedan dess, med rätta, tyngts av en stor förtroenderabatt.
Därför blev förra veckans Q2-rapport ett viktigt styrkebevis för bolaget. Den nya VD:n Erik Grohman verkar styra Awardit i rätt riktning och levererade fina premiärsiffror. Tillväxten i kvartalet landade på 74% (varav 20% organisk), samtidigt som Ebita-marginalen landade på 14,3%, motsvarande 27,8 Mkr. Enligt bolaget har den positiva trenden hållit i även efter kvartalets slut och låg i juli på 23%.
BONUSDOPAT?
Förbättringarna kommer framför allt från högre omsättningsvolymer i kundernas lojalitetsprogram, inom både B2B och B2C. Lite utmärkande är att bolagets kund SAS Eurobonus har haft en osedvanligt hög omsättning under slutet av kvartalet. En möjlig förklaring till detta är att kunder har fått bråttom att casha in sina poäng då SAS har ansökt om rekonstruktion under sommaren.
VD Grohman ser dock än så länge inga direkta hot relaterade till flygbolagets situation. Eurobonus är ett fristående bolag med flera intäktskällor och poängsinsamling utanför SAS-verksamheten. Dessutom har B2C-affärsområdet lägre lönsamhet än B2B, vilket gör att en eventuell nedgång i Eurobonus-affären inte kommer slå så hårt mot resultatet.
En del av förbättringarna härrör också från stabilisering i de förvärvade verksamheterna. Det nyligen förvärvade tyska Prämie Direkt verkar ha fått bukt med det intäkts- och lönsamhetstapp som tyngde årets första kvartal. Bolaget hade tidigare en betydande exponering mot energisektorn, där kunderna pausade sina lojalitetsprogram och kampanjer i Q1, vilket ledde till ett intäktsbortfall på 15 Mkr. VD Grohman verkar inte tro att dessa kunder kommer tillbaka igen utan tänker framförallt nyförsälja i andra kundgrupper. Man talar även om kompletterande förvärv i Tyskland och Dach-regionen. Awardit har en kassa på drygt 200 Mkr.
SVAGT KASSAFLÖDE
Även om vinsten ökar hamnar inte mycket i kassan. I Q2 låg kassaflödet från den löpande verksamheten på 2 Mkr (på halvårsbasis -13,4 Mkr). Awardit har förvisso en historik av svagare första halvår där man ökar lagret inför andra halvårets försäljning. I slutet av Q2 låg varulagret på 45,5 Mkr, vilket är 16,9 Mkr högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. De förvärvade bolagen (Prämie Direkt och TIC) har påverkat lagervärdet med totalt 9,9 Mkr. Övrig ökning beror enligt uppgift på den ökade omsättningen samt fler kundshoppar.
Enligt VD:n finns också viss eftersläpning i fakturering inom vissa affärsenheter, exempelvis relaterade till kampanjer. Frågan är hur stor denna är. Investerare har blivit hyperkänsliga för ökade kundfordringar sedan bland annat Sinch, ett annat serieförvärvande plattformsbolag, misslyckats med periodiseringsprocessen när räkenskaperna för alltfler förvärv skulle harmoniseras. För att verkligen lugna investerarna krävs det att Awardit levererar ett stärkt kassaflöde i andra halvåret.
LÅG VÄRDERING
Årets kursras gör att Awardit värderas lockande lågt. Om man lyckas hålla i marginalerna, det vill säga. Det är inte helt lätt att sia kring konjunkturkänsligheten i caset. Även om man växer kraftigt med fina marginaler så har vi sett indikationer på viss känslighet i affärsmodellen, exempelvis från energikunderna i Tyskland.
Vi räknar med en organisk tillväxt på runt 8% för prognosåren i vårt huvudscenario. Awardit har inte gjort något förvärv i år, men bolaget säger sig vara i diskussioner med flera förvärvsobjekt. Bolaget skulle kunna fortsätta förvärva utan att skuldsätta sig alltför mycket. Bolagets lånevillkor säger att nettoskuld/ebitda inte får överstiga 2,75. Nu ligger motsvarande skuldsättning runt 0,4.
Lönsamhetsmässigt skissar vi på Ebita-marginaler kring 12-13%, vilket speglar att bolaget fortsätter växa och skala. Awardit har i de flesta nordiska programmen avtalade fasta marginaler vilket innebär att inflationen inte ska påverka negativt. Vi tror dock inte att Awardit kommer klara sig helt oskadda från inflation och prishöjningar vilket kan skära lite i marginalerna.
SLUTSATS
Det är inte svårt att se en stor kurspotential i Awardit. När vi applicerar en EV/Ebita-multipel på 12x får vi en uppsida på över 50%. Q2-rapporten var ett viktigt styrkebevis, även om det kan dröja ytterligare kvartal för att återfå marknadens fulla förtroende. På plussidan kan vi notera att flera insynspersoner, bland annat grundare, VD samt ordförande, har köpt aktier efter rapporten. Vi tar rygg och utfärdar ett köpråd.
Tio största ägare i Awardit | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Visionalis AB | 302 | 25,1% | 25,1% |
Niklas Lundqvist | 148 | 12,3% | 12,3% |
Consensus Asset Management | 62 | 5,1% | 5,1% |
Johan Hagman | 49 | 4,1% | 4,1% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 48 | 4,0% | 4,0% |
Samir Taha | 42 | 3,5% | 3,5% |
Filip Engelbert | 42 | 3,5% | 3,5% |
Jonas Nordlander | 42 | 3,5% | 3,5% |
Livförsäkringsbolaget Skandia | 38 | 3,2% | 3,2% |
Avanza Pension | 34 | 2,8% | 2,8% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser