Storytel skriver nya tillväxtkapitel

Kommande år kommer Storytel lansera ljudbokstjänsten på 20 nya marknader. Är bolaget i närheten av sitt finansiella mål 2023 kommer aktien bli en vinnare.
Storytel skriver nya tillväxtkapitel - storytel
Ljudbokstjänsten Storytel är lanserad på drygt 20 marknader runt om i världen och har över 1,5 miljoner prenumeranter.
Storytel
Börskurs: 224,00 kr Antal aktier: 67,9 m
Börsvärde: 15 213 Mkr Nettokassa: 1 447 Mkr
VD: Jonas Tellander Ordförande: Rustan Panday

Ljudboksbolaget Storytel (224 kr) är en riktig tillväxtsaga. Tjänsten är nu lanserad på drygt 20 marknader världen över. Under 2020 var lanseringstakten lugnare med två nya marknader, Belgien och Thailand.

Mellan 2021 och 2023 väntas lanseringstempot skruvas upp igen med 20 nya marknader. Storytels sikte är inställt på 4 miljoner prenumeranter och 5 miljarder kronor i streamingintäkter 2023. Det motsvarar en årlig tillväxttakt på 40% i antalet prenumeranter och 35% årlig intäktstillväxt.

Efter sektorrotation har en del tillväxtaktier tagit stryk på börsen. Storytel-aktien är ned ungefär 20% sedan årsskiftet. Nyligen genomförde Storytel en riktad emission som tillförde bolaget knappt 1,2 miljarder kronor.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 2 338 3 040 3 800 4 559
 – Tillväxt +26,9% +30,0% +25,0% +20,0%
Rörelseresultat -192 -213 -76 46
 – Rörelsemarginal -8,2% -7,0% -2,0% 1,0%
Resultat efter skatt -184 -213 -78 42
Vinst per aktie -2,99 -3,10 -1,14 0,62
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -24% -12% -3% 2%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. Neg. 16%
Nettoskuld/EBIT 2,2 e.m. e.m. -28,7
P/E -75,0 e.m. e.m. 361,3
EV/EBIT -71,8 e.m. e.m. 301,9
EV/Sales 5,9 4,5 3,6 3,0

Ljudboksmarknaden har det senaste decenniet vuxit med cirka 20% per år i snitt. Storytel har globalt sett en marknadsandel på ungefär 5%. Dock skiljer det sig mycket mellan olika marknader, men det ger i vart fall någon indikation på bolagets position. Framöver väntas marknaden fortsätta växa snabbt med en tillväxt på 15-20% årligen.

Storytel Prognos 2020 Utfall 2020 Prognos 2021
Streamingintäkter 1,9-2,0 Mdkr 1,9 Mdkr 2,4 – 2,5 Mdkr
Abonnenter 1,5 m 1,4 m 2,1 – 2,2 m
Ebitda-marginal -10-12% -3% 0-5%

2020 ökade Storytel streamingintäkterna med 31% till 1,9 miljarder kronor. Abonnentbasen uppgick till 1 442 000 betalande kunder vid årsskiftet, en ökning med 33%. I mitten på januari 2021 passerade Storytel 1,5 miljoner betalande kunder.

För 2021 är målsättningen att öka streamingintäkterna till 2,4 – 2,5 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxttakt på 28-33%. Målsättningen är att nå 2,1-2,2 miljoner betalande prenumeranter.

2020 adderade Storytel 358 600 nya kunder. Motsvarande siffror 2019 var knappt 315 000. Som synes har kundintaget varit stabilt senaste åren. Tredje kvartalet sticker vanligtvis ut med ett extra starkt inflöde av kunder under semesterperiod och sommarmånader.

Segment Norden står alltjämt för cirka 80% av streamingintäkterna. 2020 var ett rekordår för antalet sålda böcker i Sverige (63 miljoner) enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Det var en ökning på 21% mot året innan. 2020 var också det första året där det såldes mer ljudböcker jämfört med tryckta böcker i Sverige. Här har pandemin säkerligen bidragit till en accelererande digitalisering.

Ljudboksanvändningen är betydligt högre i Norden relativt övriga världen. I Sverige är ljudbokspenetrationen uppskattningsvis 6%. Den genomsnittliga intäkten per kund (ARPU) är cirka 145 kr i månaden. I första kvartalet 2021 väntas intäkterna i Norden öka med 14% jämfört med samma period 2020.

Konkurrenten Bookbeat som ägs av Bonnier ökade intäkterna med 63% till 508 Mkr under 2020. Bookbeat hade vid årsskiftet 421 000 betalande användare (tillväxt på 65%). Den genomsnittliga intäkten per kund var 125 kronor per månad. Bookbeats största marknader är Sverige, Finland och Tyskland. Under hösten expanderade de till Polen och Danmark.

Även konkurrenten Nextory växer snabbt. Affärsvärldens bedömning är att Storytel är klart ledande i Norden och större än vad de båda ovan nämnda konkurrenterna är tillsammans.

Storytel segment

Streaming Norden Q1 2019 Q2 2019 Q3 2019 Q4 2019 Q1 2020 Q2 2020 Q3 2020 Q4 2020 Q1 2021E
Omsättning (Mkr) 258 276 340 352 350 366 394 400 399
Tillväxt Y/Y 25% 26% 34% 36% 35% 33% 16% 14% 14%
Tillväxt Q/Q 0% 7% 23% 3% -1% 5% 8% 1% 0%
Bruttomarginal 29,2% 25,5% 32,2% 32,8% 32,4% 29,3% 31,8% 33,6%
Betalande prenumeranter (st) 645 500 669 200 736 000 757 600 785 800 833 300 902 000 926 000 954 000
ARPU (sek/månad) 133 138 154 155 148 147 146 144 139
Streaming Övriga världen Q1 2019 Q2 2019 Q3 2019 Q4 2019 Q1 2020 Q2 2020 Q3 2020 Q4 2020 Q1 2021E
Omsättning 38 44 59 69 79 93 96 104 115
Tillväxt Y/Y 134% 114% 119% 116% 111% 112% 62% 50% 46%
Tillväxt Q/Q 18% 16% 35% 18% 15% 17% 3% 8% 11%
Bruttomarginal -116,6% -93,9% -96,0% -81,9% -26,3% -7,2% -12,4% -26,1%
Betalande prenumeranter 188 800 218 300 278 400 325 800 369 000 423 700 458 300 516 000 588 000
ARPU (sek/månad) 67 67 70 71 72 73 70 67 65

 

I segment Övriga världen (Non-Nordic) är tillväxttakten betydligt högre. Den genomsnittliga intäkten per kund är däremot lägre. På sikt tror vi Storytel har goda chanser till att höja prisnivån både i Norden och globalt. Andra bolag med fokus på streaming som Netflix och Spotify har höjt priserna på sina abonnemang. Streamingtjänsten Disney Plus som lanserades under hösten i Sverige hade initialt ett pris på 69 kronor per månad. Bolaget har nu höjt priset till 89 kronor i månaden. Generellt tror vi att det finns en god betalningsvilja för olika typer av underhållningstjänster samt att kunderna är relativt okänsliga för prishöjningar.

Marknad Antal månader att nå 50 000 prenumeranter Antal år att nå lönsamhet
Sverige 44 mån 5 år
Polen 40 mån 5 år  (2021)
Nederländerna 38 mån 6 år
Finland 36 mån 5 år (2021)
Norge 36 mån 2 år
Danmark 28 mån 3 år
Ryssland 20 mån 4 år (2021)
Turkiet 15 mån Inte lönsamt

Under 2021 väntas Storytel nå lönsamhet i Finland, Polen och Ryssland. Strategin är att nå lönsamhet inom fem år från lansering. Når Storytel detta mål är bolaget totalt sett lönsamma på åtta marknader. Storytel är sedan tidigare lönsamma i Sverige, Norge, Danmark, Island och Nederländerna.

Som vi skrev inledningsvis kommer lanseringstakten att accelerera under 2021 och kommande år. Storytel har bevisat att bolagets tillväxtmodell fungerar bra. Tillväxtstrategin framöver handlar även om att fortsätta växa på befintliga marknader och även lansera nya produkter. Storytel har exempelvis en tilläggsprodukt som heter Ztory vilket är en prenumerationstjänst för tidningar och tidskrifter likt svenska Readly, som börsnoterades i höstas. Ztory kostar 99 kronor i månaden.

I fjärde kvartalet 2020 ökade streamingintäkterna med 19% jämfört med föregående år. Justerat för negativa valutakurseffekter var tillväxten 26%. 2021 räknar vi med 30% tillväxt. Därefter omkring 20-25% per år. Mycket beror förstås på hur mycket Storytel väljer att investera i tillväxt under respektive år. Därutöver tillkommer förlagsintäkter (från bland annat Norstedts förlag) på cirka 550-600 Mkr årligen.

Ebitda-marginalen under 2021 väntas uppgå till 0-5%, enligt bolagets egen prognos. Sedan första kvartalet 2020 aktiverar Storytel utvecklingskostnader på balansräkningen. Tidigare tog Storytel dessa kostnader direkt över resultaträkningen. Förändringen är således redovisningsteknisk. Det viktiga framöver är fortsatt att följa hur kassaflödet utvecklas.

I mitten på mars genomförde Storytel en riktad emission på 1171 Mkr till institutionella investerare. Teckningskursen var 218 kr per aktie (rabatt på 1,6% jämfört med stängningskursen 10 mars). Nettokassan uppgår efter emissionen till cirka 1,5 miljarder kronor. Därutöver har Storytel en outnyttjad kredit på 500 Mkr.

Vi skissar att rörelsemarginalen successivt stärks framöver. Däremot ligger mogna marginaler sannolikt en bit fram i tiden då fokus här och nu fortsatt är tillväxt. Det tror vi är en sund strategi. Det hade även varit bra om Storytel kunde redovisa rörelsemarginalen på respektive segment. I dagsläget redovisas enbart bruttoresultatet.

I huvudscenariot använder vi oss av en multipel på 4 gånger omsättningen. Givet våra antaganden finns en uppsida på cirka 30%. Ledningen i Storytel har historiskt sett varit pricksäkra avseende bolagets prognoser. Tror man på bolagets mål om 5 miljarder i streamingintäkter 2023 så kommer aktien bli en mycket bra placering (optimistiskt scenario). Risken är ökad konkurrens och prispress (pessimistiskt scenario).

Nyligen meddelade svenska podcastbolaget Acast att de kommer utvärdera en börsnotering under våren 2021. Det torde också öka intresset för sektorn ytterligare.

Bolag Avkastning 1 år % EV/Sales RTM EV/Sales 2021E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Storytel 68,5 5,8 4,5 3,6 -2,0 22,5
Spotify 92,8 6,2 4,5 3,8 -0,3 18,8
Readly 4,3 2,9 2,2 -25,1 32,3
Netflix 39,0 10,3 8,0 6,9 22,6 15,6
Genomsnitt 66,8 6,6 5,0 4,1 -1,2 22,3
Källa: Affärsvärlden / Factset
Definition Inkl. utdelningar Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning rullande 12 mån Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2022E Förväntad rörelsemarginal 2022E Årlig tillväxt omsättning 2021-2023

Ljudboksmarknaden växer strukturellt och användningen av ljudböcker globalt är fortsatt låg jämfört med Norden. De långsiktiga tillväxtmöjligheterna lockar. På sikt kommer den genomsnittliga intäkten per kund sannolikt öka vilket är en central värdedrivare. VD Jonas Tellander är dessutom erkänt skicklig och äger mycket aktier. Det är positivt.

Att aktörer som Spotify börjar satsat alltmer på ljudböcker är dels en risk ur ett konkurrensperspektiv men samtidigt tyder det på att ljudboksmarknaden är attraktiv. Den riktige optimisten ser Storytel som ett potentiellt uppköpsobjekt.

Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Kassan är välfylld och ger utrymme för tillväxtsatsningar. För den som inte oroas av sektorrotation bland tillväxt- och teknikbolag så blir rådet köp.

Storytel tio största ägare Andel
Jonas Sjögren och bolag 14,80%
Handelsbanken Fonder 9,18%
Jonas Tellander 7,83%
Swedbank Robur Fonder 7,79%
Annamaria Tellander 4,78%
Vitruvian Partners 4,22%
Swedbank Försäkring 3,51%
Rustan Panday 3,24%
Paul Sverdrup 2,89%
C WorldWide Asset Management 2,43%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser