Storytel: Kan tillväxtsagan fortsätta?

Ljudboksbolaget presenterar halvårsrapporten och har nu nått över 1 miljon betalande abonnenter. Men hur ska man se på bolagets konflikt med Bonnier och den ökade konkurrensen i Norden?
Storytel: Kan tillväxtsagan fortsätta? - storytel
Ljudbokstjänsten Storytel är lanserad på drygt 20 marknader runt om i världen och har över 1,5 miljoner prenumeranter.

Ljudboksbolaget Storytel (109 kr) rapporterar idag räkenskaperna för årets första halvår. Aktien är i skrivande stund ned cirka 3 procent på beskedet. Som brukligt är intäkterna redan kända. Dessa offentliggörs några dagar efter varje kvartalsslut. Denna gång överträffade Storytel sin egen prognos.

Från och med denna rapport redovisar Storytel intäkter på två nya segment. Nämligen Norden och övriga länder. Tidigare var segmenten Sverige respektive utlandet.

Streaming-intäkterna uppgick till 320 Mkr (239). Jämfört med samma kvartal i fjol var tillväxten 34 procent (43). I Norden steg intäkterna 26 procent. Som synes i tabellen nedan adderade Storytel drygt 53 000 (43 000) prenumeranter i andra kvartalet.

I går meddelade Storytel dessutom att bolaget passerat en miljon betalande prenumeranter. Det är en häftig milstolpe. Storytel kommunicerar alltid en prognos för intäkts- och abonnenttillväxten för innevarande kvartal. Prognosen för det, säsongsmässigt starkaste, tredje kvartalet är 1 005 000 prenumeranter. Spontant känns detta kanske lite defensivt? Men september månad kanske även har högre churn?

Streaming total Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019 Q3E 2019
Intäkter (Mkr) 222 239 280 291 296 320 395
Bruttomarginal 10,8% 10,5% 7,9% 10,5% 10,6% 9,2%
Betalande prenumeranter (st) 577 900 621 200 720 900 768 700 834 300 887 500 1 005 000
Nya prenumeranter (st) 44 500 43 300 99 700 47 800 65 600 53 200 117 500
ARPU (kr/månad) 128 128 129 126 118 120 131

Det mesta i Storytel handlar än så länge om utvecklingen i Norden. Segmentet utgjorde cirka 86 procent (91) av streaming-intäkterna i andra kvartalet. Varav den svenska marknaden utgör drygt 50 procent av de nordiska intäkterna. 4 av 5 marknader uppges vara lönsamma i Norden.

Som synes i tabellen nedan väntar sig Storytel att den genomsnittliga intäkten per prenumerant (ARPU) stiger i tredje kvartalet. Detta till följd av sänkt moms från 25 till 6 procent. I Norge har bolaget sänkt priset till 179 norska kronor (199). Medan priserna i Finland och Sverige än så länge är oförändrade. På dessa marknader höjs istället ersättningen till författarna och andra inblandade, med hur mycket är dock oklart.

Streaming Norden Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019 Q3E 2019
Intäkter (Mkr) 206 219 253 259 258 276 338
Bruttomarginal 27,5% 26,5% 24,6% 31,9% 29,2% 25,5%
Betalande prenumeranter (st) 503 200 530 200 595 400 616 300 645 500 669 200 732 000
ARPU (kr/månad) 136 138 142 140 133 138 154

En av de mest centrala händelserna under andra kvartalet är bolagets konflikt om ersättningsnivån med Bonnier. Det krävs som bekant alltid två för att dansa tango. Bonnier ger sin sida av myntet via denna länk. Tvisten innebär att inga nya titlar från Bonnier släpps på Storytel.

Bonnier driver själva ljudbokstjänsten Bookbeat. Den kostar 149 kr per månad i Sverige jämfört med Storytels 169 kr. Båda tjänsterna erbjuder en gratis provperiod i två veckor. Även Nextory har ett liknade upplägg, där deras billigaste variant kostar 139 kr i månaden. Bokus som ägs av börsnoterade Volati har också en ljudbokstjänst, Bokus Play. Den kostar 139 kr per månad. Kunder som använder Bokus Play får rabatt på Bokus och Akademibokhandeln (ägs också de av Volati). Branschutvecklingen beskrivs även i en aktuell podd som är länkad här.

Att konkurrensen i Norden ökar är naturligt. Storytel har en stark ställning i Norden och vi förväntar oss att tillväxttakten kommer kunna upprätthållas på en god nivå även framgent.

Streaming Övriga länder Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019 Q3E 2019
Intäkter (Mkr) 16,1 20,4 26,9 32,1 37,7 43,7 57,0
Bruttomarginal -201,3% -161,3% -149,7% -162,8% -116,6% -93,9%
Betalande prenumeranter (st) 74 700 91 000 125 500 152 400 188 800 218 300 273 000
ARPU (kr/månad) 72 75 71 70 67 67 70

Övriga marknader som utgör de resterande 14 procenten av streaming-intäkterna växte 114 procent i kvartalet. Här är intäkten per användare generellt sett lägre.

En marknad som går bra är Nederländerna. Där har Storytel dessutom nyligen höjt priserna något och siktar på att marknaden skall vara lönsam senast i början på 2020. Även utvecklingen i Ryssland och Polen verkar varit bra.

Under andra kvartalet har Storytel lanserat tjänsten i Tyskland. Det är en stor växande marknad som uppges vara värd 180 miljoner euro årligen. Storytel kommer under andra halvan av 2019 att lansera ljudbokstjänsten i både Brasilien och Sydkorea, som är ytterligare två stora marknader.

Nedan följer en sammanställning på hur många marknader Storytel är verksamma på, hur många abonnenter de har etc. 2019 avser bolagets egna prognos.

Storytel bedömer själva att de är marknadsledande på cirka hälften av de marknader som är de är verksamma på. Det är bra. På ett flertal av dessa är Storytel fortsatt i ett ganska tidigt stadium. Likt de streamingtjänster som finns för filmer och serier som Netflix, HBO, Cmore och Viaplay är just eget exklusivt innehåll en viktig framgångsfaktor. Här står Storytel sig starkt. Även om liknande konflikter likt den med Bonnier alltid kommer vara en risk. Men det är något som man får leva med i den här typen av bolag.

Målsättningen för 2019 är att växa streaming-intäkterna med 36-41 procent. Detta innebär implicit streaming-intäkter på 1400-1450 Mkr. Storytel kommunicerar i samband med rapporten att de förväntar sig intäkter i de övre intervallet bland annat till följd av högre ARPU. Vi räknar med cirka 1435 Mkr. Bolaget förväntar sig cirka 1,1 miljoner prenumeranter vid årsskiftet.

Ovanpå detta kommer intäkterna från förslagsverksamheten (bland annat Norstedts förlag) på ungefär 450-500 Mkr. Nedan följer våra prognoser för hur de kommande åren skulle kunna utvecklas.

Storytel
Börskurs: 109,00 kr
Antal aktier (miljoner): 55,9
Börsvärde: 6 089 Mkr
Nettokassa: 214 Mkr
VD Jonas Tellander
Styrelseordförande Rustan Panday
Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 1 486 1 880 2 350 2 820
 – Tillväxt 23,9% 26,5% 25,0% 20,0%
Rörelseresultat -247 -338 -223 -85
 – Rörelsemarginal -16,6% -18,0% -9,5% -3,0%
Resultat efter skatt -212 -269 -178 -73
Vinst per aktie -3,80 -4,80 -3,20 -1,30
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -44% -56% -71% -57%
Operativt kapital/omsättning 11% 5% -1% -7%
Nettoskuld/EBIT 0,8 0,0 -0,3 0,5
P/E e.m e.m e.m e.m
EV/EBIT e,m e.m e.m e.m
EV/Sales 4,0 3,1 2,5 2,1

Storytels fokus är fortsatt tillväxt. Att bolaget redan idag är lönsamma på en handfull marknader kan vara något som lätt glöms bort. Exempelvis är i princip alla nordiska marknader lönsamma. Vi har tidigare skissat på en multipel på 3 gånger försäljningen. Vi ser inga direkta anledningar till att ändra på detta. Med dessa antaganden tillsammans med en tillväxttakt på cirka 20-25 procent de kommande åren ger en uppsida på 40 procent.

Nedan visas hur några andra bolag inriktade mot streaming värderas. Nordic Entertainment Group som äger Viaplay värderas betydligt lägre, men i de bolaget ingår även tv-verksamheten för exempelvis TV3.

Bolag Avkastning 1 år % EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Storytel -15,2 2,5 -9,5 23,8
Netflix -10,1 6,0 16,1 22,1
Spotify -20,1 2,8 -0,7 23,1
Nent Noterade sedan mars 2019 1,2 9,9 4,7
Genomsnitt -15,1 3,1 3,9 18,4
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E Förväntad rörelsemarginal 2020E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Börsplus slutsats 

Förväntningarna på Storytel är höga. Det finns vissa orosmoln i form av tvisten med Bonnier och att konkurrensen ökar. Dessutom är förlusttakten fortsatt (planenligt) hög.

I den andra vågskålen finns den strukturella trenden med en växande marknad och Storytels starka position. En multipel på 3 gånger försäljningen ger en uppsida på 40 procent. Det tycker vi är tillräckligt attraktivt för att behålla köprådet.

Storytel tio största ägare Andel
Jonas Sjögren och bolag 19,74%
Handelsbanken Fonder 9,76%
Jonas Tellander 8,95%
Swedbank Robur Fonder 7,48%
Annamaria Tellander 5,71%
Swedbank Försäkring 4,04%
Rustan Panday 3,99%
Paul Sverdrup 3,24%
Livförsäkringsbolaget Skandia 2,72%
C WorldWide Asset Management 2,70%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase