Statliga stöden rullar in

Volvo levererar fina marginaler i dagens kvartalsrapport. Men håller lönsamheten framöver?
Statliga stöden rullar in - volvo-700_binary_6846579.jpg

Temperaturen i lastbilssektorn steg på torsdagskvällen. Volvo meddelade att man skulle släppa rapporten för det tredje kvartalet redan efterföljande morgon, istället för på tisdag nästa vecka. Bara några timmar efter beskedet kom en omvänd vinstvarning från konkurrenten Daimler.

Volvo B
Börskurs: 179,00 kr Antal aktier: 2 033 m
Börsvärde: 363,9 mdr Nettokassa: 62,3 mdr
VD: Martin Lundstedt Ordförande: Carl-Henric Svanberg

Dagens kvartalsrapport har dock fått ett ljummet mottagande på marknaden, och Volvo-aktien är i skrivande stund upp drygt 1%. Lastbilskoncernen rapporterar en rörelsemarginal på 9,4% i det tredje kvartalet, väl över analytikernas estimat på 7,8%.  Lönsamhetsförbättringarna hänvisas till kostnadsbesparingar, men vi vet också att Volvo har mottagit statliga stöd på omkring 2,3 miljarder kronor de två senaste kvartalen. Stöden motsvarar 29% av rörelseresultatet under samma period.

Affärsvärldens huvudscenario 2020E 2021E 2022E
Omsättning 335 000 358 450 383 542
 – Tillväxt -22% +7% +7%
Rörelseresultat 23 450 28 676 34 519
 – Rörelsemarginal 7,0% 8,0% 9,0%
Resultat efter skatt 17 822 21 794 26 234
Vinst per aktie 8,77 10,72 12,90
Utdelning per aktie 0,00 5,00 7,00
Direktavkastning 0,0% 2,8% 3,9%
Operativt kapital/omsättning 14% 14% 14%
Nettoskuld/EBIT -3,5 -3,5 -3,3
P/E 20,4 16,7 13,9
EV/EBIT 12,0 9,2 7,3
EV/Sales 0,8 0,7 0,7

Omsättningen föll över 20%, men orderingången var desto bättre: upp över 60% jämfört med motsvarande period i fjol. Man bör dock hålla i minnet att marknaderna började vika 2019 och att orderingången föll ordentligt under året. Volvo kommer ur ett svagt år, där försäljningen är ned drygt 20% på rullande 12 månader.

Prognos totalmarknaden Lastvagnar 2021* Anläggningsmaskiner 2021**
Europa +7% +5%
Nordamerika +14% +5%
Sydamerika +15% +15%
Kina -12% -10%
Asien exkl. Kina +84% +5%
*Sydamerika avser Brasilien och Kina gäller enbart tunga lastvagnar.
**Siffran är beräknas som mitten i bolagets prognosspann.

I tabellen intill finns Volvos marknadsprognoser för 2021. I korthet ser det betydligt ljusare ut än vad det gjorde för ett år sedan, även om tappet på den viktiga kinesiska marknaden oroar.

Dagens rapport visar på ett Volvo som har klarat av krisen hyggligt. Det är positivt, men frågan är hur hållbara marginalförbättringarna är. Corona-framkallade besparingsåtgärder och permitteringsstöd är tillfälliga lönsamhetshöjningar som avtar med tiden. Å andra sidan finns det chans till att vissa av dessa åtgärder, exempelvis minskade försäljningskostnader genom ett minskat resande, blir till rutiner som hänger kvar även efter krisen. Nedgången i försäljningen inspirerar desto mindre. Även om prognoserna för 2021 ser ljusare ut än de gjorde i fjol så kvarstår faktumet att marknaderna har krympt ordentligt sedan 2019.

Vi räknar med att försäljningen kommer igång nästa år och att lönsamheten sakta men säkert kryper uppåt mot målet på 10%. Bolaget återupptar utdelningen till aktieägarna senast nästa år. Vi prognostiserar en återhållsam utdelning på 5 kronor 2021, men nettokassan på 62,3 miljarder kronor kan bädda för betydligt högre belopp än så.

Kanske förtjänar en fortsatt bevisad stabilitet en högre värdering av börsen. I ett optimistiskt scenario räknar vi med fortsatta marginalförbättringar kommande år som värderas till en ev/ebit-multipel på 10. Det är inte alls ett otänkbart utfall, och då får vi en lockande uppsida på drygt 45%.

Affärsvärlden är dock inte fullt övertygade om uthålligheten i de gjorda lönsamhetsförbättringarna.  Vi, liksom Volvo-ledningen själva, ser fortfarande risker i den globala ekonomin de närmsta kvartalen. VD Martin Lundstedt skriver i rapporten att ”osäkerheten är betydande”. Ett sådant medskick dämpar vår aptit för en aktie på all time high. Vi ställer oss neutrala till Volvo.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser