Sportamore växer in i nytt lager

Sportamore säljer sportartiklar som kläder, skor och utrustning på internet. Bolaget har medvind i ryggen och visar kraftig tillväxt - så pass att bolaget nu behöver investera i ett nytt, automatiserat lager. Om det blir lyckosamt bådar det gott för framtiden.
Sportamore växer in i nytt lager - 0ccdcf8c-86df-46d7-968f-cc97f0da5570fitcroph450q80upscaletruew800s502d914847dfbb7ffc8b1f5983ab55bb0eb774b7

Att de traditionella sporthandelskedjorna var hopplöst oförberedda för e-handel var en faktor som banade väg för Sportamore, som säljer sportartiklar på internet och nu växt till att omsätta nära 740 Mkr på årsbasis.

De senaste tre åren har Sportamore (dagskurs 107 kr 21/4 2017) växt med kring 30-50 procent årligen, men det är först efter att verksamheten ställt om något från tillväxt till lönsamhet som aktiemarknaden verkligen fått upp ögonen för aktien. I dag är börsvärdet drygt en miljard kronor.

Sportamore fungerar som ett varuhus på internet, lite likt jätten Zalando som de flesta kanske känner till. Bolaget säljer i första hand sportrelaterade kläder, skor och tillbehör från ett stort antal externa varumärkesägare såsom Nike eller Adidas. Sportamore riktar sig något mer mot kvinnor och är inte lika lågprisfokuserat som exempelvis konkurrenten XXL.

Vi noterar ett par saker som vi gillar med bolaget:

Strukturell medvind. Just nischen inom sportartiklar som säljs online har växt med kring 30 procent årligen de senaste fyra åren. Visserligen var branschutvecklingen svag under inledningen av året men på lite sikt är det högst troligt att Sportamore står inför fortsatt tillväxt. Övergången från fysisk handel till online har inte kommit lika långt som för andra likartade produkter, och intrycket är att det delvis beror på att det saknats aktörer som drivit utvecklingen lika starkt som inom kläder exempelvis.

Lönsamhetsfokus. Tidigare spenderade Sportamore ganska så stora resurser på kundanskaffning och marknadsföring – hela 18,5 procent av omsättningen under 2015, till exempel. Nu har dock bolaget skruvat om verksamheten, som fortfarande ska växa kraftigt men med högre lönsamhet. Under 2016 minskade bolaget på marknadsföringssatsningarna till 10 procent av omsättningen vilket gett ett omedelbart påslag på rörelsemarginalen, som gått från klart negativ till en liten vinst. Positivt är också att Sportamore trots det upprätthöll en tillväxttakt på hela 30 procent under 2016.

Stark konkurrensposition. Det finns visserligen gott om konkurrenter, från nischade sportspecialister (exempelvis en tennis- eller golfbutik) till modegeneralister (som Zalando, med brett utbud inom kläder vilket delvis också inkluderar sportkläder). Men som bredare aktör inom sport finns främst Sportamore och XXL, och de verkar åtminstone delvis ha lite olika profil. Traditionella fysiska sportkedjor som Intersport eller Stadium verkar varit trögstartade online, med butiks- och lagerstrukturer som tidigare varit dåligt lämpade för satsningar på e-handel. Numer finns dock även de på internet och man ska förstås inte räkna bort dem helt med tanke på deras starka varumärken.

Bra personer. Bolaget grundades av Johan Ryding (nuvarande vd), Joakim Friedman (marknadschef, vVD) och Jan Friedman (styrelseordförande). Jan Friedman var bland annat medgrundare till vitvaruhandlaren tretti.se som framgångsrikt såldes 2011 till det som i dag är Qliro. I styrelse och ledning finns också erfarenhet från en rad olika e-handelsaktörer, sportvarumärken och sporthandlare.

En viktig sak att hålla ögonen på framöver är bolagets investering i ett nytt, automatiserat varulager i Eskilstuna. Sportamore köper in och levererar merparten av produkterna ur eget lager, vilket så klart ställer vissa krav när verksamheten växer. Bolaget kommer investera i ett Autostore-system vilket blir en av de största satsningarna som gjorts hittills. Systemet är rätt så imponerande och den intresserade kan med fördel söka rätt på en del häftiga filmklipp över det robotiserade varulagret.

Investeringar i lagret väntas uppgå till kring 80 Mkr över tre års tid vilket finansierats med hjälp av en nyemission. Utöver det tillkommer engångskostnader på 20-25 Mkr relaterade till lagerbytet vilka bokförs under tredje kvartalet i år.

Om satsningen blir lyckosam kommer både kapacitet och effektivitet i lagret förbättras avsevärt. Men det är också en riskfylld manöver när tusentals pallar med varor ska flyttas och nya system ska trimmas in. Vi minns till exempel järnhandelskedjan Swedol som hade stora problem med inkörningen av deras Autostore-lager. Men den bästa gissningen är förstås att övergången till nytt lager går relativt smärtfritt och att lönsamheten kan återhämta sig bortåt 2018. Det är vad vi skissar på i tabellen nedan.

Sportamore SEK
Börskurs: 107,25
Antal aktier (miljoner): 9,8
Börsvärde: 1 007 Mkr VD Johan Ryding
Nettokassa: 171 Mkr Styrelseordförande Jan Friedman
SvD Börsplus förväntningar
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 710 852 1 023 1 176
– Tillväxt 29,1% 20,0% 20,0% 15,0%
Rörelseresultat 18 9 51 71
– Rörelsemarginal 2,6% 1,0% 5,0% 6,0%
Resultat efter skatt 40 7 40 54
Vinst per aktie 4,68 0,70 4,00 5,50
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 35% 4% 16% 18%
Operativt kapital/omsättning 11% 10% 10% 10%
Nettoskuld/EBIT -3,2 -16,5 -3,2 -2,9
P/E 22,9 153,2 26,8 19,5
EV/EBIT 46,0 98,2 16,4 11,9
EV/Sales 1,2 1,0 0,8 0,7

Sportamores finansiella mål

Växa snabbare än marknaden och stärka vår position som den ledande online-sporthandlaren i Norden.

Löpande förbättra bolagets lönsamhet i syfte att år 2020 uppnå EBITDA-resultat om 5-10% i segmentet Sverige och positivt EBITDA-resultat i segmentet Övriga Norden.

Det är rätt så försiktiga mål som bolaget var nära att uppfylla redan under 2016.

Bilden blir att aktien gått och blivit rätt så dyr på 17 gånger vår prognos för nästa års rörelseresultat (EV/Ebit). Men värderingen sjunker också snabbt till 12 gånger rörelseresultatet 2019, om prognoserna slår in och tillväxten håller i sig.

Värderingen påminner också om den betydligt större konkurrenten XXL, som visserligen har en helt annan affärsmodell med stort butiksnät, men som också väntas växa med 15–20 procent årligen. XXL värderas till 14 gånger nästa års och 12 gånger 2019 års rörelseresultat.

Vi står och väger lite över hur mycket man ska betala för bolaget, men lutar ändå åt att man skulle kunna ta rygg på det här så länge tillväxten håller i sig. Med hög värdering kan det vara ett riskfyllt spel för om tillväxten stannar av kan kursfallet bli brant.

Samtidigt ser vi framför oss ett bolag som drivet av duktiga entreprenörer skulle kunna vara betydligt större om ett par år. Att grundarna köpt mer aktier i januari är inte heller dåligt, även om aktien visserligen stod i 84 kronor då.

För den som letar tillväxtaktier är det här en köpkandidat.

Sportamores 10 största ägare Andel
J3 Brunkeberg Invest AB 13,09%
Håkan Lindström 10,39%
Kalin Setterberg AB 8,74%
Swedbank Robur Fonder 7,45%
Jan Friedman 6,48%
Nordea Liv & Pension 3,85%
AMF Försäkring & Fonder 3,69%
Handelsbanken Liv Försäkring AB 3,69%
Joakim Friedman 3,55%
Friedman & Ryding 2,82%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.