Sportamore: Värderas i linje med Zalando

I hela e-handelssegmentet har förhoppningarna om högre lönsamhet skruvats ned rejält under hösten. När den synen sprider sig till Sportamore lär aktien pressas ytterligare.
Sportamore: Värderas i linje med Zalando - d06aae3f-6b09-44fb-b6e7-defa564a3e12fitcroph450q80upscaletruew800sef5cde715a81428b85c27091818ef9309f2aca62

Likt de flesta e-handlare fortsätter Sportamore (90 kr) att växa men utan att tjäna pengar. 2018 innebar dock ett fall framåt jämfört med 2017 som tyngdes hårt av bolagets lagerflytt från Spånga i Stockholm till ett nytt högautomatiserat i Eskilstuna.

SPORTAMORE Helåret 2018 Helåret 2017
Omsättning 922 Mkr 745 Mkr
– tillväxt +24% +6%
Bruttoresultat 344 Mkr 280 Mkr
– bruttomarginal 36,3% 36,9%
Rörelseresultat 3,0 Mkr -11,4 Mkr
– rörelsemarginal 0,3% -1,5%
Vinst per aktie 0,12 kr -0,82 kr

Tittar man på fjärde kvartalet isolerat var utvecklingen mer blandad. Vi kommenterar det viktigaste från bäst till sämst.

(+) Tillväxten var god på 22 procent vilket jämföras med 6 procent samma kvartal föregående år.

(+) Bolaget redovisar lägre rörelsekostnader tack vare effektiviseringar och bolagets nya lager.

(+/-) Sportamore minskade marknadsföringskostnaderna vilket höjer marginalerna här och nu men kan tynga tillväxten framöver.

(-) Bruttomarginalen föll rejält till 34,6 procent jämfört med 38,0 procent samma kvartal föregående år. Framför allt är det varulagret som tynger där Sportamore gjort större reserveringar för inkurans.

Den sista punkten oroar lite extra. Tidigare har andelen varor äldre än sex månader legat under 15 eller till och med 10 procent. Nu överstiger siffran 15 procent trots att bolaget under kvartalet skrivit ned värdena. Det verkar alltså finnas ett lagerproblem här som bolaget skjutit framför sig. Frågan är om kvartalets justering räcker för att komma på banan.

Sportamore har också bundit upp en hel del kapital senaste året i just varulagret och i processen förbrukat hela den feta nettokassan på 125 Mkr som fanns för drygt ett år sedan. Att nu behöva skriva ned en del av lagret ger alltså ingen vidare bra signal. Aktien faller 9 procent på rapporten.

Blickar man i stället framåt finns ett par saker att hålla ögonen på.

Det ena är att Sportamore nu följer exempelvis Zalandos fotspår genom att bli mer av en partner till varumärkesägarna snarare än en ren återförsäljare. Tanken är att externa leverantörer ska kunna sälja från egna lager via Sportamores plattform vilket minskar kapitalbehovet för Sportamore. Först ut i detta experiment är Adidas som ju är ett stort varumärke inom sport.

Det andra är att Sportamore nu allt tydligare siktar på nya marknader utanför Norden. Den nya lager- och logistikinfrastrukturen sägs vara en viktig pusselbit här och uppstartskostnaderna för att öppna en ny marknad ska vara så låga som 1 Mkr. Först i pipeline är lansering i Frankrike som förväntas ske under andra halvåret 2019.

Baksidan är att ytterligare expansion garanterat lär dra kostnader på andra håll som till exempel marknadsföring. Den som hoppats att Sportamore på allvar skulle ställa om mot högre lönsamhet lär alltså få skjuta på planerna.

Sportamores finansiella mål är att 2020 nå 5-10 procents rörelsemarginal före avskrivningar (Ebitda) i Sverige och positiv marginal i övriga Norden. I nuläget innebär det en lägsta ribba på knappt 3 procents Ebitda på koncernnivå vilket efter avskrivningar blir ungefär 2 procents Ebit. Vi räknar här med att Sportamore når dit och därefter förbättrar rörelsemarginalen ytterligare något.

Den enda analytiker (ABG) som följer Sportamore räknar med 7 procents rörelsemarginal redan nästa år. Det kommer inte hända.

Sportamore
Börskurs: 90,00
Antal aktier (miljoner): 9,8
Börsvärde: 878 Mkr
Nettoskuld: 17 Mkr
VD Johan Ryding
Styrelseordförande Jan Friedman
SvD Börsplus huvudscenario
2019E 2020E 2021E
Omsättning 1 106 1 306 1 514
– Tillväxt 20% 18% 16%
Rörelseresultat 17 26 38
– Rörelsemarginal 1,5% 2,0% 2,5%
Resultat efter skatt 12 18 26
Vinst per aktie 1,26 1,89 2,70
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 27% 27% 27%
Nettoskuld/EBIT 3,2 3,4 3,1
P/E 71,3 47,7 33,4
EV/EBIT 56,2 37,0 26,3
EV/Sales 0,84 0,74 0,66

Problemet i hela e-handelssektorn är att – för att citera vd Johan Ryding i denna intervju – effektivisering är en resa utan slut. Samtliga konkurrenter investerar i allt mer effektiva lösningar när det gäller lager och logistik.

Och förbättringsåtgärderna verkar inte för någon aktör i branschen leda till högre vinster i slutändan. I stället är det kunderna som tar uppsidan i form av lägre priser och bättre service.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Sportamore -30,0 71,3 56,2 0,84 1,5 19,0
Boozt -37,1 38,1 31,6 0,89 2,8 25,9
Zalando -44,7 62,6 35,4 0,88 2,5 20,8
Asos -60,9 53,8 41,7 0,87 2,1 16,4
Genomsnitt -43,2 56,4 41,2 0,87 2,2 20,5
Källa: För Sportamore avses Börsplus prognoser. Övriga estimat är sammanställningar ur Factset.

E-handlarna har slaktats på börsen de senaste månaderna och lönsamhetsprognoserna skruvats ned rejält. Analytikerna räknar inte ens på lite sikt att jättar som Zalando eller Asos kommer nå över 3 procents rörelsemarginal.

I en bransch där allt handlar om skalfördelar har små nordiska e-handlare ännu sämre förutsättningar och ska då inte heller värderas på samma sätt som jättarna. Vi använder 0,6 gånger försäljningen (EV/Sales) som rimlig värderingsmultipel och då ska aktien ned till 70 spänn innan vi ser någon uppsida som investerare.

Sportamores 10 största ägare Andel
Friedman & Ryding 12,5%
Tajete AB 12,2%
Kalin Setterberg AB 9,9%
La Financière de l’Echiquier 8,7%
Swedbank Robur Fonder 6,5%
Nordea Liv & Pension 3,7%
AMF Försäkring & Fonder 3,6%
Handelsbanken Liv Försäkring AB 3,5%
Joakim Friedman 2,7%
Kent Stevens Larsen 2,3%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.