Analys Sportamore
Sportamore: River ribban
Sportamore | |
Börskurs: 52,80 kr | Antal aktier: 9,7 m |
Börsvärde: 512 Mkr | Nettoskuld: 20 Mkr (ca, exkl IFRS 16) |
VD: Johan Ryding | Ordförande: Jan Friedman |
Idag kom Sportamore (52,80 kr) med en vinstvarning för fjärde kvartalet och helåret 2019. Aktien rasar närmre 20 procent på beskedet som är följande:
”Sportamore har under oktober upplevt en svagare försäljning än förväntat. November och Black Friday week har haft en bättre utveckling men inte i tillräcklig omfattning för att kunna kompensera för kvartalets inledning. Det är vår bedömning att detta innebär att omsättningsutveckling i fjärde kvartalet inte kommer vara tillräcklig för att materialisera förväntade skalfördelar och effektivitetsvinster.
Detta medför att rörelseresultatet för fjärde kvartalet och helåret 2019 inte längre väntas förbättras jämfört med 2018.”
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 947 | 1 080 | 1 210 | 1 331 |
– Tillväxt | +24,9% | +14,0% | +12,0% | +10,0% |
Rörelseresultat | 3 | -11 | 12 | 40 |
– Rörelsemarginal | 0,3% | -1,0% | 1,0% | 3,0% |
Resultat efter skatt | 1 | -10 | 8 | 29 |
Vinst per aktie | 0,12 | -1,03 | 0,81 | 3,00 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 1% | -4% | 4% | 12% |
Operativt kapital/omsättning | 23% | 21% | 20% | 18% |
Nettoskuld/EBIT | 5,7 | -2,1 | 2,1 | 0,0 |
P/E | 430,7 | -51,3 | 65,2 | 17,6 |
EV/EBIT | 177,2 | -49,2 | 44,0 | 13,3 |
EV/Sales | 0,6 | 0,5 | 0,4 | 0,4 |
Kommentar: Exklusive IFRS 16 (Leasing) |
Vinstvarningen ska ses i ljuset av en stark Q3-rapport där rörelseresultatet vände från minus till plus och ledningen pratade om ett ”tydligt trendbrott i koncernens resultatutveckling”. Det fick fart på aktien som på rapportdagen rusade till närmre 70 kronor.
Anmärkningsvärt är att bolaget då (22 oktober) även valde att återupprepa bedömningen att rörelseresultatet för 2019 ska överstiga det för 2018. Indirekt innebär det att resultatet för Q4 hade behövt stiga från 9 Mkr i fjol till omkring 20 Mkr. Nu skyller man på plötsligt på att oktober varit svagt och den nya förväntningen är i stället att rörelseresultatet blir sämre än 9 Mkr.
Vinstvarningen sätter alltså ett stort frågetecken både för det påstådda trendbrottet i lönsamhet och även för trovärdigheten i bolagets prognoser. Antingen har ledningen varit på tok för optimistiska eller så har de blivit rejält överraskade av den svaga utvecklingen. Ingen tolkning är vidare bra.
Även i ett längre perspektiv oroar lönsamhetstrenden. Tanken är bland annat att bolagets högautomatiserade lageranläggning ska ge effektivitet och skalbarhet som stärker resultatet i takt med att försäljningen växer. Än ser man inte särskilt mycket av detta i siffrorna. Lönsamheten har annat än tillfälligt haft svårt att lyfta över nollan.
Att Sportamore kan uppvisa bra resultat på största marknaden Sverige (omsätter 601 Mkr) är extra viktigt eftersom det möjligtvis kan ses som en riktlinje för vad bolaget i framtiden kan mäkta på de mindre marknaderna Finland (208 Mkr), Norge (162 Mkr) och Danmark (68 Mkr).
Utvecklingen i Sverige har dock under lång tid gått i fel riktning. Från att ha presterat ett justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar (Ebitda) på 21 Mkr (2016) har siffran fallit till 15 Mkr (2017) vidare till 0 Mkr (2018). Och 2019 ser alltså ut att bli ett ytterligare något sämre år.
Viktigast är nog ändå att tillväxten fortsätter. Den skeptiske noterar att tillväxten hittills i år (+16 procent) fallit jämfört med i fjol (+27 procent) trots att bolaget spenderat något mer på marknadsföring. Vi tror inte man ska läsa in för mycket i det eftersom 2018 års tillväxtsiffror är dopade i jämförelse med ett svagt 2017 då Sportamore bytte lagerlokal.
På marknaderna utanför Sverige växer Sportamore drygt 20 procent vilket är med tvekan godkänt givet hur små marknaderna är. Vi hade velat se något högre tillväxttal här.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
Sportamore | -27,2 | 23,2 | 20,1 | 0,5 | 2,5 | 15,5 |
Boozt | 4,4 | 28,4 | 25,3 | 0,8 | 3,3 | 19,4 |
Lyko | 67,4 | 32,0 | 26,3 | 1,1 | 4,3 | 15,4 |
Zalando | 59,1 | 79,0 | 46,3 | 1,3 | 2,9 | 17,6 |
ASOS | -37,1 | 55,8 | 43,7 | 0,8 | 1,9 | 14,2 |
Genomsnitt | 13,3 | 43,7 | 32,3 | 0,9 | 3,0 | 16,4 |
Källa: Factset |
Börsplus slutsats
Kan Sportamore någon gång i framtiden tjäna säg 4 procents marginal är aktien lätt en dubblare från nuvarande kurser (se optimistiskt scenario). Även mätt per försäljningskrona är aktien billig kring 0,5 gånger försäljningen jämfört med andra e-handlare som Boozt och Lyko som handlas närmre 1,0.
För den som vill investera i små svenska e-handlare tycker vi Sportamore är det bästa valet. Vi är dock inte särskilt imponerade av sektorn i stort och för Sportamore behöver lönsamheten utvecklas i rätt riktning innan vi vågar slå om till något köpråd.
Tio största ägare i Sportamore | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Friedman & Ryding | 63 | 12,5% | 12,5% |
Tajete AB | 61 | 12,2% | 12,2% |
Kalin Setterberg AB | 35 | 6,9% | 6,9% |
Swedbank Robur Fonder | 33 | 6,5% | 6,5% |
AMF Försäkring & Fonder | 22 | 4,3% | 4,3% |
Aktia Asset Management | 20 | 3,9% | 3,9% |
Nordea Liv & Pension | 18 | 3,7% | 3,7% |
Handelsbanken Liv Försäkring AB | 17 | 3,5% | 3,5% |
Erik Mitteregger | 15 | 3,0% | 3,0% |
Joakim Friedman | 13 | 2,7% | 2,7% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser