Spetsbetyg för Edgeware

I fjärde kvartalet visade teknikbolaget Edgeware prov på den grova lönsamhetspotential som finns i bolagets affärsmodell. Det bådar gott för aktien så länge tillväxten håller i sig. Vi ser få tecken på motsatsen.

Edgeware (slutkurs 37 kronor 22/2–2017) utvecklar och säljer utrustning som teleoperatörer, kabel-Tv-bolag och mediaägare använder för att producera bra video-streamingtjänster via Internet. Intäkterna var lite drygt 250 Mkr under 2016 och rörelsevinsten 34 Mkr. Aktien noterades strax innan jul för 29 kronor på börsen. Inför noteringen var vi på Börsplus positiva. Idag har kursen letat sig upp till 37 kronor – är detta fortfarande en köpvärd aktie?

Edgeware
Börskurs: 37,00
Antal aktier (miljoner): 30,0
Börsvärde: 1 112 miljoner VD Joachim Roos
Nettokassa: 195 miljoner Styrelseordförande Michael Ruffolo
SvD Börsplus förväntningar
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 252 315 384 461
– Tillväxt 23,8% 25,0% 22,0% 20,0%
Rörelseresultat 19 44 65 83
– Rörelsemarginal 7,6% 14,0% 17,0% 18,0%
Resultat efter skatt 16 34 49 63
Vinst per aktie 0,60 1,10 1,60 2,10
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 10% 14% 18% 19%
Operativt kapital/omsättning 10% 12% 15% 17%
Nettoskuld/EBIT -10,2 -4,4 -3,5 -3,2
P/E 61,7 33,6 23,1 17,6
EV/EBIT 48,0 20,8 14,0 11,0
EV/Sales 3,6 2,9 2,4 2,0

Efter att synat det färska bokslutet över 2016 och talat med bolaget så lutar vi åt det. Det fanns, för det första, en hel del fina besked i rapporten. Q4 är alltid det bästa kvartalet för Edgeware, ihop med Q1. Därför var det ingen direkt överraskning att vinsten blev bra. Men att bolaget lyckades tjäna motsvarande 21,1 procent i marginal (7,0) var oväntat starkt. Tillväxten var 31 procent och omsättningen nådde 85 Mkr.

Faktum är att den skalbarhet som Edgeware visar upp i kvartalet, då 6,70 av 10 kronor i ökade intäkter blir till vinst, är bäst av alla växande bolag som rapporterat hittills under kvartalet.

Den höga marginalen visar att affärsmodellen är attraktiv och att Edgeware inte behöver spendera stora pengar när bolagets kunder växer. Initialt köper de och installerar servrar i sina nät och när dessa ska hantera större trafikmängder så behöver Edgeware bara ”låsa upp” utrustningen vilket sker utan större kostnader med några knapptryckningar på en dator.

Kort om Edgeware produkter och marknad

Edgeware säljer specialbyggda dataservrar som mellanlagrar populärt streaming-material ute i näten åt sina kunder, främst teleoperatörer.

När en slutanvändare vill titta på, säg, Netflix så är oddsen goda att den dataströmmen kan levereras från en ”edge”-server nära kunden ifråga istället för att färdas hela vägen från en stor datahall som kanske finns på andra sidan jorden.

Den lösningen ger lägre kostnader och mer kontroll för operatören och bättre kvalitet på tjänsterna för slutkunden, enligt Edgeware.

Alternativet är vanligen att köpa in lagringen som tjänst av aktörer som Akamai eller Level3.

Bolaget började utveckla sina produkter 2004 och två år senare en genombrottsorder från Telia. Idag anses Edgeware vara tredje största leverantör av den här typen av utrustning globalt efter Huawai och ZTE.

Marknaden är värd drygt 5 miljarder kronor per år, enligt undersökningsbolaget Frost & Sullivan.

Som jämförelse kan vi nämna att i ursprungsanalysen räknade vi med att bolaget långsiktigt skulle nå 18 procent i marginal på helåret och att målet säger ”över 15 procent”. Utvecklingen under Q4 visar att det helt klart är möjligt även om man behöver ta med i bilden att Q2-Q3 är mycket svaga kvartalet eftersom kunderna då är uppe i högsäsong tittarmässigt och ogärna mixtrar med sina nät under den perioden.

Kortsiktigt ska man inte heller vänta sig särskilt bra marginaler eftersom Edgeware bygger upp en större försäljningsorganisation. Runt 15 nya anställda planerar man att ta in vilket är ett betydande antal för ett företag med 92 personer på lönelistan vid årsskiftet. Vi har tidigare tagit höjd för att 2017 blir ett mellanår rent vinstmässigt – eftersom det vanligen ta lite tid mellan att säljkåren rampas upp och att den levererar nya order och ökande intäkter.

Om affärsmodellen är ett tydligt plus med Edgeware som investering så finns också ett par stora minus. Ett är kundkoncentrationen. De fem största kunderna svarade för nästan två tredjedelar av intäkterna 2015. Tappar man någon av dessa vore det allvarligt. På den punkten går i alla fall trenden åt rätt håll med en andel som föll till 55 procent helåret 2016. Enligt bolaget var det även ett flertal kunder som drev på tillväxten i Q4 – inte en enskild stororder. Storkundsberoendet är ändå en stor riskfaktor i bolaget.

Ett annat minus är tuff konkurrens och svårsynade konkurrensfördelar för just Edgeware. Bolaget verkar i en relativt liten nisch, värd runt 5 miljarder årligen men med 20 procents tillväxt. Trots litenheten finns här stora drakar närvarande som Huawei, Ericsson och ZTE. De har förstås inte samma fokus på området som Edeware men saluför erbjudanden inom ramen för större helhetslösningar och är formidabla konkurrenter.

Tydligen är det ändå så att bolaget snarare tar än tappar marknadsandelar och enligt en färsk undersökning gick Edgeware 2016 om Ericsson som nummer tre i nischen, i termer av antal abonnenter på bolagens system (här – se avsnittet om VOD).

Sammantaget framstår Edgeware som ett något lite starkare företag idag än när vi senast tittar på det. Börplus fortsätter att skissa på en utveckling i linje med bolagets mål om mer än 20 procent tillväxt och över 15 procents marginal, kommande år. Nu lägger vi även till 2019. Eftersom vi tror att utsikterna för bolaget är ungefär lika goda då som 2018 så är en multipel i linje med förra analysen rimlig även på 2019, det vill säga Ev/ebit 14 respektive p/e 22.

Bolaget har en installerad bas som kommer att generera intäkter i takt med att deras tjänster används mer och underliggande väntas marknaden växa runt 20 procent även bortom perioden 2017–19.

Avkastningspotentialen blir i det perspektivet 28 procent.

Det vimlar inte av tillväxtbolag med den teknikhöjd och marginalpotential som Edgeware har, som man också kan räkna hem på dagens heta börs. Aktien är köpvärd på lång sikt.

Läs mer i vår huvudanalys om varför bolaget gynnas av att tjänster som Netflix hela tiden växer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF