Spännande år väntar Dist IT

Distributören Dist IT är en imponerande stark aktör på en tuff marknad som inte riktigt värderas efter sina inneboende kvaliteter. Men beslutet av bolaget att knoppa av sin mest lönsamma del är något av en joker.
Spännande år väntar Dist IT - ecf52dee-83d4-4649-ad67-cc73d76a1bc6fitcroph450q80upscaletruew800s70e50c8083aa99f87def43fc8e5dbaf18dd24d73

Dist IT är ett bra exempel på att en växande marknad inte är ett nödvändigt villkor för att ett bolag ska nå framgång. Företaget, som startade 1992, är en distributör inom IT-tillbehör. Det handlar om att köpa in tangentbord, routrar, hörlurar och en lång rad andra produkter av leverantörer i Europa och Asien och sätta ihop ett attraktivt sortiment för handelsledet i Norden. Kunderna är stora bolag som Elgiganten, Media Markt, Atea och Dustin.

Det här är varken en marknad som växer särskilt mycket (i värde) eller erbjuder överdrivet goda marginaler. Trots det har Dist IT ett starkt track-record med 100 kvartal i rad med vinst. Framgången handlar sannolikt om att göra många småsaker rätt varje dag och riskerar vara tätt kopplad till ett antal nyckelpersoner. Att Dist IT lyckats hålla god avkastning på sina tillgångar och skapliga marginaler under många år tyder ändå på att det finns ett strukturvärde i bolaget.

Och det är ju inte bara en nackdel att verka i en pressad bransch. Tvärtom innebär det ofta att nischen inte drar till sig mycket kapital och konkurrens. Etablerade aktörer som har ordning på sina affärer kan köpa upp mindre spelare utan att betala större pengar. Just det senare har Dist IT lyckats bra med sedan bolaget blev ett självständigt börsbolag 2011. Intäkterna har ökat från knappt 500 Mkr till mer än 1,5 miljarder i årstakt. Merparten av tillväxten kommer genom förvärv.

Med en stark historik och en bra marknadsposition finns det mer som talar för än mot Dist IT, anser vi. Som bolaget står och går framstår det som försiktigt värderat givet historik och inneboende kvaliteter. Vinstnivån ligger på 3,79 kr per aktie för de senaste 12 månaderna. Det ger ett p/e-tal på 13,3. Då ska man känna till att 2015 var ett väldigt besvärligt år för Dist IT – bland annat misslyckades ett logistikprojekt vilket skapade engångskostnader på 0,6 kronor per aktie. Det talar för att en ”normalvinst” alltså är klart större än vad bolaget presterade i fjol.

Det som är extra spännande med aktien är att 2016 kan bli ett år då mycket spännande händer med bolaget. Detta av flera skäl.

  • En stor faktor i Dist IT:s (relativt branschen) goda marginaler på runt 4-5 procent är en hög andel intäkter från egna märkesvaror. I nuläget genererar dessa runt en tredjedel av intäkterna i koncernen men målet är att få upp den siffran till 40-45 procent. Lyckas det så har Dist IT möjlighet höja sin rörelsemarginal upp mot 6-8 procent. Man bör inte räkna med att bolaget tar hela klivet på kort tid men redan mot slutet av 2016 kan effekter på marginalen börja synas. Nyligen har ett nytt sortiment hushållsprodukter lanserats under nya varumärket Nordic Home Culture (fläktar, luftrenare med mera).
  • Ledningen är tydlig med att förvärv står på agendan igen efter ett 2015 då man fick ägna sig åt krishantering i samband med att logistiken skulle flyttas över till Postnord. Sedan noteringen har Dist IT gjort ett lysande förvärv (Alcadon) och ett som fick en trög start men nu ser ut att bli riktigt bra (Aurora). Med andra ord finns det skäl att se positivt på om Dist IT hittar något mer att köpa. Man letar främst i Baltikum och Finland.
  • Den största saken i år är planerna på att knoppa av Dist IT:s mest lönsamma affärsområde som eget börsbolag. Tanken är att detta ska synliggöra verksamhetens kvaliteter och ge bolaget, som heter Alcadon, större friheter att expandera efter eget huvud. Köper man aktier i Dist IT idag kommer man att få aktier även i Alcadon vid utdelningen som är planerad till tredje eller fjärde kvartalet.

Normalt sett är avknoppningar högintressanta investeringssituationer, men möjligen kan vi känna att styrelsen i Dist IT varit lite väl påhittig i det här fallet. Alcadon har endast en försäljning på 300 Mkr och tjänar runt 30 Mkr vilket är i minsta laget för att bära noteringskostnader och dra till sig bredare investerargruppers uppmärksamhet. Affärsmodellen är inte väsensskild från resten av koncernens och Alcadons vinster värderas på samma vis som resten av bolagets. Att en avknoppning skulle lyfta dolda värden känns långsökt. Men å andra sidan ser vi det inte direkt som något skadligt för bolaget.

I grafiken här nedan skissar vi på en utveckling där Dist IT i normalscenariot växer 3-5 procent och förbättrar sina marginaler något varje år i takt med att andelen egna märkesvaror ökar. Bilden blir då att aktien kan handlas till 60 kronor 2018, vilket tillsammans med utdelningar betyder en kurspotential på 30 procent. Det är ganska försiktiga antaganden som bolaget har möjligheter att överträffa. Ovanpå det finns chansen att bolaget hittar nya förvärv vilket kan göra kalkylen ännu bättre.

Dist IT har mycket på agendan under 2016 vilket lovar gott för aktien som redan i utgångsläget är relativt försiktigt prissatt. Risken är alltid högre i småbolag som detta men givet den brasklappen anser vi att Dist IT är en köpvärd aktie.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Dist IT

SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 1 575 1 654 1 703 1 754
– Tillväxt 13,2% 5,0% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat 72 79 85 91
– Rörelsemarginal 4,6% 4,8% 5,0% 5,2%
Resultat efter skatt 42 53 57 62
Vinst per aktie 3,43 4,30 4,70 5,00
Utdelning per aktie 1,60 2,20 2,30 2,50
P/E 14,6 11,6 10,6 10,0
EV/EBIT 11,7 10,6 9,9 9,2
EV/Sales 0,5 0,5 0,5 0,5

Om Dist IT

Dist IT är en distributör inom IT-tillbehör som säljer både till kunder som riktar sig mot konsument- och mot företagsmarknaden. Bolaget är verksamt i Norden samt Baltikum. Företaget saluför ett brett sortiment med olika slags kablar som största enskilda produktkategori.

Under 2015 var omsättningen 1575 Mkr, rörelsevinsten 80 Mkr och resultatet per aktie 3,43 kronor. Avkastningen på eget kapital var 21,4 procent och Dist IT drevs med en soliditet på 25,9 procent mätt per årsskiftet. Bolaget har en historik av lönsamhet. De senaste åren har marginalerna tenderat att falla men vinsten har ändå ökat tack vare större försäljningsvolymer.

Företaget äger tre olika verksamheter som drivs som självständiga bolag: Swedeltaco (42 procent av intäkterna), Aurora (41 procent av intäkterna) och Alcadon (17 procent av intäkterna). Swedeltaco är ursprungsrörelsen inom koncernen och har fokus på Sverige. Aurora är ett danskt företag som förvärvades 2013. De säljer främst mot fysiska butiker som vänder sig mot konsumentmarknaden. Alcadon är ett svenskt bolag som riktar in sig på proffsmarknaden inom kabelsystem för fiber- och telenät. Dist IT förvärvade Alcadon 2012 och äger 80 procent av bolaget.

Av intäkterna kommer 55 procent från Sverige, 16 procent från Norge, 12 procent från Danmark, 11 procent från Finland och 6 procent från Litauen.

Totalt har koncernen drygt 210 anställda. Huvudkontor och koncernens största lager finns i Tullinge utanför Stockholm.

Dist IT:s affärsmodell

Bolaget köper in produkter från en stor mängd leverantörer i Europa, Asien samt USA och lagerhåller ett sortiment vilket möjliggör snabba leveranser till kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark samt Baltikum. Förutom snabba och säkra leveranser är låga priser, ett attraktivt sortiment samt bra support och service konkurrensmedel på marknaden. Ledningen framhåller att man ständigt jobbar med att minimera riskerna i affären. Exempel på det är att endast ta in etablerade produkter i sortimentet.

Dist IT beskriver sig som en nischdistributör i kontrast till volymdistributörer som har ett komplett erbjudande av IT-, eller hemelektronikvaror. Nischdistributörer har ofta ett mycket omfattande sortiment av varor som säljs till låga priser och som är komplicerade att köpa in. Nischspelarna är därför inte lika utsatta för direktimport och liknande initiativ från slutkunderna.

Bolaget saluför även en rad egna varumärken som tillverkas i bland annat Kina på uppdrag av Dist IT. På dessa produkter är Dist IT mer fri att sätta egna priser och det medger typiskt sett mycket bättre bruttomarginaler än marginalerna på externa leverantörers produkter. Förra året kom 30 procent av intäkterna från egna varumärkesprodukter (”Deltaco”, ”Streetz”, ”ECS, European Cabling Systems” med flera).

Dist IT:s marknad

Alcadon upplever en stark marknad vilket är kopplat till den snabba utbyggnaden av fibernät för närvarande. Företaget konkurrerar med betydligt större aktörer som Elektro Skandia och Ahlsell.

Aurora arbetar med tillbehör till hemelektronik och säljer framför allt till kunder med butiksförsäljning. Många kunder har problem med tillväxt och lönsamhet och nyligen gick en i konkurs vilket skapar förluster i Aurora. Bolaget breddar sitt sortiment med agenturer för Duracell och Braun vilket kompenserar för nedgången.

Swedeltacos marknad, IT-tillbehör, beskrivs som stabil men under stark och tilltagande prispress. Motmedlet är framför allt att öka försäljningen av egna varumärken där Dist IT har mer kontroll över kostnader och marginaler.

Konkurrensen för Aurora och Swedeltaco kommer från många mindre bolag och ett fåtal större. EEF är en av de största konkurrenterna med 2,5 miljarder kronor i omsättning och en marginal runt 7 procent. De är dock verksamma i fler länder än Dist IT.

Tillbehör är ofta viktiga produkter för kunderna som icke sällan tjänar mer pengar på att sälja laddare, skyddande höljen, väskor till märkesdatorer än på själva hårdvaran.

Dist IT:s strategi och mål

Dist IT har två uttalade mål. Dels att öka vinsten per aktie med 10 procent per år över en konjunkturcykel, dels att soliditeten ska uppgå till minst 35 procent. Förra året steg vinsten per aktie 17 procent. Innan dess har ökningarna varit mycket stora under år då bolaget gjort förvärv samtidigt har vinsten fallit under andra år. Soliditeten var 28,7 procent per sista mars 2016. Enligt Dist IT kommer den siffran att öka med tre procentenheter i samband med utdelningen av Alcadon och ledningen ser inget hinder i att förvärva eller växa trots att soliditeten ligger under målbilden.

Dist IT:s aktie

Verksamheten ingick tidigare i IT-konglomeraten Turnit och sedan i Nocom (som sedermera blev Intoi) men delades ut och blev eget börsbolag 2011. Kursen låg då kring 12 kronor och idag noteras aktien kring 50 kronor. Kursen har gått upp 23 procent under det senaste året vilket är klart bättre än index. Till dagskurs uppgår börsvärdet till 614 Mkr.

De största ägarna i bolaget är Ribbskottet AB och Catella Fondförvaltning. Vd och medgrundare av Swedeltaco Siamak Alian äger 2,4 procent av aktierna. I år har en ny storägare dykt upp i form av hedgefondbolaget Athanse Industrial Partners Fund som drivs av Creades ex-vd Stefan Charette. De äger 8,6 procent av aktierna och ökade sitt innehav så sent som den andra maj.

Dist IT har lämnat utdelning alla år sedan noteringen. I år blir det 1,60 kronor per aktie (1,50) vilket ger en utdelningsandel på 47 procent av vinsten. Till kursen 50 kronor blir direktavkastningen 3,2 procent.

Tidigare aktieanalyser:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ProRealAlgos