Analys IPO-guiden Sozap
Sozap – nytt mobilspelbolag med utvecklingspotential
Sozap (teckningskurs 16 kr) är ett spelutvecklingsföretag som idag har ett huvudsakligt mobilspel i drift – Armed Heist. Ett skjutspel där användaren rånar banker och annat i jakt på värdefullt stöldgods. Trailern nedan visar hur det ser ut och vad det går ut på (varning för grafiskt innehåll).
Sozap grundades 2014 och har idag två spelstudios i Sverige respektive Serbien som sysselsätter totalt 25 anställda. Upphovsman är Rade Prokopovic som också är VD och största ägare med 21,5% av aktierna efter genomförd notering. Han är serieentreprenör och bland annat medgrundare av Furniturebox som 2017 såldes till Bygghemma/BHG. Även hans bror Ivan Prokopovic är stor ägare med 9,3% av bolaget. Vi noterar att Ossian Hellers kommer äga 4,7%. Ägare till 3,4% är också Onoterat AB som är listat på Nordic SME.
Sozap söker nu notering på First North till en värdering om 110 Mkr (pre-money). I samband med det tar bolaget in 26 Mkr i nytt kapital som ska användas till marknadsföring av Armed Heist, nyrekryteringar samt lansering av två nya spel.
Drygt 80% av erbjudandet är tingat på förhand av diverse investerare, bland annat Patrick Bloch (techinvesterare, f.d. CFO Catena Media) och David Wallsten (VD för spelstudion Dimfrost som ägs av svensklistade Zordix).
LÄS MER OM AKTUELLA BÖRSNOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN
IPO-GUIDE | Sozap |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 14 Mkr |
Antal anställda | 25 |
Teckningskurs | 16,00 kr |
Rådgivare | Augment Partners |
Storlek på erbjudande | 26 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 136 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 3 Mkr (10,4% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 81% |
Investerare som ska teckna i IPO | Patrik Bloch, David Wallsten, Alexander Eskilsson, Martin Bauer, Dariush Hosseinian, m.fl. (81% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-05-31 |
Beräknad första handelsdag | 2021-06-09 (9 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 313 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Sozap
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
Augment Partners som är Sozaps finansiella rådgivare i IPO:n är aktieägare i bolaget. IPO-guiden hissar en flagga.
# Bristfällig information
Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.
Sozap visar inte alla teckningsåtagare i aktuell IPO. Vi hissar en flagga.
Några reflektioner kring spelet Armed Heist
Utöver nyckelpersonerna i bolaget har Sozap en väsentlig tillgång – mobilspelet Armed Heist. Vad det kan vara värt är svårt att bedöma som utomstående men nedan listar vi ett antal spaningar och funderingar.
- Sozap har på imponerande vis lyckats öka konvertering och monetisering av användarna det senaste året. Man lyfter fram att antalet unika betalare ökat kraftigt från omkring 100 personer per dag under första kvartalet i fjol till runt 300 i år. Snittintäkten per daglig användare har under samma period ökat från ungefär 2 till 6 cent senaste året. Förbättrad spelupplevelse och ny intäktsmodell i form av säsongsabonnemang sägs vara viktiga drivkrafter. Sammantaget gör detta att omsättningen under första kvartalet steg från 1,0 Mkr i fjol till 4,4 Mkr i år – imponerande! Men det är alltjämt en nivå som inte riktigt täcker nuvarande kostnadskostym. Första kvartalet slutade med förlust på knappt 100 000 kronor.
- Vi noterar att tillväxten i huvudsak kommer från optimering av intäkterna snarare än ökat antal nedladdningar och spelare. Förbättrad monetisering bör innebära bättre möjlighet att använda marknadsföring för att växa användarbasen som pendlar kring 70 000 dagliga spelare. Att komma till börsen med bevisad användartillväxt hade ju varit att föredra framför löften om densamma. Kanske har man inte nått upp till den nivå där livstidsvärdet (LTV) överstiger kundskaffningskostnaden (CAC)? Eller så kanske man saknat kapital? Kassan var på nere på 1,6 Mkr vid årsskiftet men sedan dess har en emission på 14 Mkr gjorts. Det är svårt att som utomstående avgöra ifall detta var tillväxtkapital eller räddningskapital.
- Blickar vi framåt finns ett antal initiativ som ska lyfta Armed Heist ytterligare. Under 2021 planeras ett PvP-läge där spelare kan tävla mot andra spelare. Det är lovande. Vi har dock svårt avgöra hur stor uppsida som finns när det gäller fortsatt bättrad monetisering eller användartillväxt. Det nämns ingen tid för hur lång tid det tar bolaget att få tillbaka sina investeringar i användarförvärv. Man nämner att 30% av kundanskaffningskostnaden återvinns på sju dagar, men den är siffran är svår att tolka utan att samtidigt veta hur länge snittanvändaren fortsätter spela spelet.
- Armed Heist påminner mycket om Starbreeze spel Payday2 till PC. Paydays egna mobilversion Payday Crime War har efter mångårig utvecklingspaus tagits upp på nytt och planeras nu lanseras under 2022. Kanske kan detta spel knycka användare från Armed Heist? Möjligt, men vi lutar åt att detta inte är någon större risk med tanke på att Armed Heist är etablerat sedan länge.
- Skeptikern kan även fundera kring en möjlig coronaeffekt bakom bolagets tillväxt. Inte heller detta ser vi som en särskilt stor risk, eftersom det stora lyftet i bolagets siffror verkar startat i höstas. Alltså många månader efter att den stora nedstängningen av samhället började.
Andra reflektioner kring Sozap
- Utöver bolagets redan etablerade spel Armed Heist finns ett okänt värde i den tillväxtoption där bolagets två spelstudios nu jobbar med att utveckla tre nya spel. Planen är att lansera dessa på fler plattformar än mobilt (exempelvis konsol och/eller PC) vilket man beskriver som en ”game changer” för bolaget. Två av spelen ska lanseras under tredje och fjärde kvartalet i år, Spells & Loot samt Legends of Libra. Det sistnämnda är i mjuklansering sedan mitten av 2020. Eftersom det är snart ett år sedan tycker vi en mer informativ uppdatering hade varit på sin plats i prospektet där spelet knappt nämns – en varningssignal? Vissa menar också att bara 1 av 20 mobila gratisspel faktiskt lyckas nå lönsamhet. Vi vågar därför inte tillskriva de planerade spellanseringarna något större värde förrän det finns tydligare bevis på framgång.
- Sozap ser förvärv som tänkbart för att addera ytterligare spel till portföljen eller skickliga utvecklare till bolaget. Skulle bolaget få en hög värdering på börsen är det troligt att man använder den taktiken för att växa bolaget. Hög börskurs plus förvärv är den kombination som fått i övrigt halvdana små spelföretag som EG7 och Zordix att bli till miljardbolag.
- Ett scenario likt det i föregående punkt görs mer troligt av att erbjudandet nu marknadsförs i sociala medier av diverse tunga Twitterprofiler. De inblandade har förvisso bra track record när det kommer till investeringar, men med tanke på att detta är litet bolag med bara ett etablerat spel där endast 5 Mkr av erbjudandet är tillgängligt för allmänheten så tycker vi situationen kräver visst ansvar av dessa profiler, som följs av tiotusentals användare.
Slutsatser
Sozap är ett litet spelbolag med ett etablerat spel i Armed Heist som visar lovande utveckling, även om den mediokra användartillväxten är ett frågetecken. Ytterligare förbättringspotential finns sannolikt även om det är omöjligt att säga hur mycket spelet kan gå att skala. Utöver det finns en tillväxtoption i två spelteam med ytterligare tre spel i pipeline, varav två ska lanseras redan i år.
I ett optimistiskt scenario vore det inte osannolikt ifall intäkterna steg från dagens cirka 14 Mkr till säg 50 Mkr. Exempelvis om man trefaldigar intäkterna från Armed Heist ännu en gång samtidigt som ett av de nya spelen blir hyggligt bra. En värdering på 5,0 gånger försäljningen vore kanske möjligt om ytterligare tillväxt finns på kartan. Det kan jämföras med exempelvis 3,3 gånger för Qiiwi eller 3,5 gånger för Mag Interactive. I detta rätt så generösa scenario finns ändå bara en dubbling av aktien i korten.
Risken i ett pessimistiskt scenario är istället att det inte går att förbättra monetiseringen och skala användarbasen i Armed Heist ytterligare. Och att bolagets nya spel floppar. Då skulle aktien sannolikt föra en blygsam tillvaro längre ned på börslistan.
Vi är inte jättesugna att satsa på ett bolag med bara en bevisad lyckträff. Det finns gott om exempel på mobilspelsutvecklare som haft svårt att replikera tidigare framgångar i nya lanseringar. Och bolag som Mag Interactive och Qiiwi visar tydligt hur svårt det är att varaktigt tjäna pengar trots att bägge dessa har flera lyckade spel i portföljen och omsätter betydligt mer än Sozap.
Det stora intresset bland vissa investerare talar dock för att aktien mycket väl kan bli en snackis. Erbjudandet lär bli rejält övertecknat och vi ser därför inget skäl att avråda från aktien. Även om risken är stor att Sozap utan förvärv kommer förbli ett bolag med begränsade möjligheter att visa vinst på sista raden. Vi är neutrala till aktien och erbjudandet.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
- 1 eller 2 = Teckna ej
- 3 eller 4 = Neutral
- 5 eller 6 = Teckna
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser