Analys Solid Försäkring
Solid Försäkring: Osäkra utsikter
Solid Försäkring | |
Börskurs: 62,00 kr | Antal aktier: 18,8 m |
Börsvärde: 1 164 Mkr | |
VD: Marcus Tillberg | Ordförande: Lars Nordstrand |
Solid Försäkring (62 kr) är ett sakförsäkringsbolag med inriktning mot så kallade nischförsäkringar som främst förmedlas av andra. Till exempel förmedlar Netonnet Solids försäkringar då de säljer dyrare produkter som TV-apparater. Solid Försäkring knoppades i december 2021 av från Resurs.
Största ägare är Siba-familjen Bengtsson genom holdingbolaget Waldakt med 30% av aktierna i Solid.
FÖRSÄKRINGSBRANSCHENS NYCKELTAL
Premieintäkter motsvarar omsättning i försäkringsbranschen. Det är de premier som bolaget tjänat in under perioden. Premierna tjänas in under försäkringens löptid och alltså inte vid tidpunkten då försäkringen tecknas.
Skadeprocent är andelen av premieintäkterna som under perioden gått till skadeutbetalningar till försäkringstagarna.
Totalkostnadsprocent är försäkringsbolagens totala kostnader i relation till periodens premieintäkter.
Tekniskt resultat motsvarar försäkringsbranschens rörelseresultat. Det är det överskott som blir kvar i försäkringsrörelsen efter att alla kostnader har tagits bort.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Premieintäkter | 1 100 | 1 100 | 1 133 | 1 167 |
– Tillväxt | +12,1% | 0,0% | +3,0% | +3,0% |
Tekniskt resultat | 163 | 132 | 136 | 140 |
– Totalkostnadsprocent | 86,7% | 88,0% | 88,0% | 88,0% |
Resultat efter skatt | 111 | 150 | 153 | 156 |
Vinst per aktie | 5,54 | 8,00 | 8,10 | 8,30 |
Utdelning per aktie | 2,85 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
Direktavkastning | 4,6% | 4,8% | 4,8% | 4,8% |
Avkastning på eget kapital | 30% | 44% | 54% | 51% |
Avkastning på operativt kapital | 40% | 41% | 52% | 49% |
P/E | 11,2 | 7,8 | 7,7 | 7,5 |
I grafiken nedan framgår hur Solids premieinkomst 2022 fördelade sig per segment och geografiskt.
- Trygghet – Det viktigaste benet för Solid är affärsområdet Trygghet som består av inkomstförsäkring, betalskyddsförsäkring, och olycksfallsförsäkring. I prospektet inför bolagets listning för knappt två år sedan framgick att intäkterna här främst kom från betalskyddsförsäkringar som Resurs Bank säljer till sina kunder. Mot en premie kan då Resurs kunder försäkra sig mot att få problem att betala ränta och amorteringar på sina lån som istället betalas av Solid i fall av sjukdom eller arbetslöshet.
- Produkt – Solid är särskilt stora inom produktförsäkringar till hemelektronik och cyklar i Sverige. Bolaget har ett nära samarbete med Netonnet som tidigare helägdes av huvudägaren Bengtssons. Inom segmentet ingår även produktförsäkringar av vitvaror, trädgårdsredskap, glasögon, klockor och smycken.
- Assistans – Här återfinns reseförsäkringar (som främst säljs via resebokningssajter), vägassistansförsäkringar och fordonsgarantier för begagnade bilar.
Helt centralt för Solids affärsmodell är att det är samarbetspartners som säljer in försäkringarna till sina kunder och sedan förmedlar försäkringsaffären till Solid. I fjol förmedlades 88% av försäljningen av bolagets samarbetspartners och endast 12% såldes in av Solid direkt till kunder.
Ersättningar till förmedlarna utgör en mycket stor del av Solids kostnader. 53% av bolagets premieintäkter gick i fjol till kundanskaffning varav förmedlarprovisioner sannolikt står för den absoluta merparten och direktförsäljningskostnader resten.
Normalt är försäkringsbolags stora kostnad skadeutbetalningar till kunderna. Normalt inom skadeförsäkring är skadeprocenten mellan 65 och 75%. I Solids fall går mycket lite av premieintäkterna tillbaka till kunderna. Bolagets skadeprocent uppgick i fjol endast till 22%. Det är förmodligen förklaringen till att Solids partners vill ha så höga provisioner för att förmedla Solids försäkringar.
HUR STABILT ÄR SOLID?
Sakförsäkring brukar generellt anses vara en av börsens mer defensiva branscher.
Med tanke på att en stor del av Solids försäkringar är produktförsäkringar av hemelektronik och andra kapitalvaror, betalskydd för konsumentkrediter samt reseförsäkringar så borde ett sämre konjunkturläge slå mot Solids försäljning.
Vi har inte mycket relevant historik om hur Solid presterar i lågkonjunktur att hålla oss i men kan i alla fall kolla på Covid-året 2020. Då såg bolaget av naturliga skäl ett stort tapp inom reseförsäkringar medan andra affärsområden tuffade på.
Under årets nio första månader har Solids premieinkomst (ungefär nyteckningar) fallit med 4% jämfört mot i fjol. I senaste kvartalet var fallet 8% mot i fjol. Det verkar främst vara reseförsäkringar och produktförsäkringar som gått svagt samtidigt som tillväxt inom betalskyddsförsäkringar delvis kompenserat.
Vår samlade bedömning är att det finns en viss konjunkturrisk i Solid. Den är kanske inte jättehög men man bör nog förvänta sig att Solids affär kommer att svänga betydligt mer än de stora sakförsäkrarna.
LÖNSAMHET
Solids totalkostnadsprocent har under en längre tid trendat nedåt. Sedan 2017 har totalkostnadsprocenten sjunkit från 91,8% till 86,7% i fjol. Främst verkar det vara skadeprocenten som på sikt sjunkit samtidigt som förmedlingskostnaderna ökat men om än inte i samma utsträckning. 2012 var Solids skadeprocent 48% mot 22% i fjol.
På rullande tolv månader har totalkostnadsprocenten stigit till 87,7% jämfört mot 86,7% 2022. Att lönsamheten försämrats något förklarar bolaget med att skadeprocenten ökat något på grund av högre skadeutfall inom Trygghet. Även IT-investeringar samt integrationskostnader av ett mindre norskt förvärv ska ha bidragit till ökade kostnader.
Vi räknar med att totalkostnadsprocenten ligger kvar runt 88% de närmsta åren. Det återspeglar ett något högre skadeutfall inom Trygghet relaterat till högre arbetslöshet.
På lång sikt tror vi att totalkostnadsprocenten kommer att ligga kvar någonstans i spannet 85 till 90% givet att inte konkurrensen av någon anledning skulle börja tillta.
Solids mål är att totalkostnadsprocenten ska hålla sig under 90%.
TILLVÄXTSATSNINGAR
Sedan bottenåret 2017 har Solids omsättning vuxit med 6,6% per år. Vi uppfattar det som att mycket av Solids tillväxt drivs av nya samarbeten med nya förmedlare snarare än volymtillväxt hos existerande partners.
Bolaget har historiskt även vuxit genom mindre tilläggsförvärv. I fjol förvärvades norska bilgarantiförmedlaren Car Protect. Den verksamheten förväntas bidra med 20 Mkr i premieintäkter i år.
Solid har tecknat ett avtal med Collector Bank vars konsumentkreditkunder efter årsskiftet ska börja erbjudas betalskyddsförsäkringar från Solid. Tidigare har denna affär gått till BNP Paribas. Solid tecknade i Q3 även avtal med bilhandlaren Aftén Bil som ska börja förmedla Solids begagnatbilgarantier.
Vi vet att Netonnet historiskt har varit en viktig partner inom Solids produktförsäkringsaffär. I fjol sålde dock Solids huvudägare Bengtssons Netonnet till Komplett. Norska Komplett säljer i Sverige produktförsäkringar från Moderna Försäkringar. Vi ser en inte obefintlig risk för att även Netonnet går över till Moderna framöver. Moderna Försäkringar verkar för övrigt vara Solids huvudkonkurrent. Å andra sidan äger Bengtssons 32% av Komplett och man skulle kunna tänka sig en omvänd utveckling där Komplett istället går över till Solid.
Solid har även samarbete med norska hemelektronikhandlaren Power som förmedlar bolagets försäkringar i Norge och Danmark. Power har nyligen tagit över Media Markt i Sverige. Det återstår att se om svenska Power även går över till Solid.
Den största risken som vi ser i Solid Försäkring är just tappade avtal med förmedlare. Tapp av samarbetspartners verkar dock inte ha varit något stort problem de senaste åren.
Försäkring är en väldigt reglerad bransch. Vi ser risken som ganska låg för att det ska komma in många fler bolag som konkurrerar med Solid om avtalen med förmedlarna och därmed driva upp provisionerna.
Störst potential att hitta helt nya aktörer som idag inte redan förmedlar några tilläggsförsäkringar verkar finnas inom begagnade bilar. Inom de övriga segmenten verkar marknaden redan vara ganska trång.
Vi tror att tillväxten för Solid på medellång sikt är 3 till 5% per år. Solids eget mål är tillväxt mellan 4 och 7% per år.
INVESTERINGSVERKSAMHETEN
En attraktiv egenskap med försäkringsbranschen är att försäkringsbolag drivs med negativt rörelsekapital. Kunderna betalar in premierna i förskott och sedan kommer skadeutbetalningar i efterskott.
Den stora pool av likviditet som hamnar i knät hos försäkringsbolagen kallas för float. Bolagen investerar ofta floaten för att generera ytterligare en ström med intjäning. Av flera skäl, bland annat regulatoriska krav vill försäkringsbolagen inte ta särskilt hög risk gällande hur floaten investeras.
Solid har en investeringsportfölj som uppgår till 1 434 Mkr. 52% är placerade i räntebärande tillgångar som obligationer och 6% i aktier. Resten ligger som kassa.
Vi räknar med att investeringsportföljen genererar 4% avkastning per år framöver. Det blir en vinst för Solid om 57 Mkr per år.
SUBSTANSVÄRDE
Man skulle kunna leka med tanken att Solid skulle likvideras. Substansvärdet som då skulle komma aktieägarna till del skulle då konservativt räknat kunna vara de finansiella tillgångarna om 1 434 Mkr minus de försäkringstekniska åtagandena om 659 Mkr (efter avdrag av återförsäkringar). Till detta tillkommer en förväntad vinst runt 80 Mkr på de idag redan tecknade men ännu ej intjänade premierna.
Med denna metod får vi ett substansvärde om 855 Mkr eller 46 kronor per aktie.
Det här är en väldigt teoretisk övning som bygger på att styrelsen i ett läge där aktiekursen långsiktigt parkerat sig på en ännu lägre nivå är beredda att avveckla verksamheten för att utvinna aktieägarvärde.
ÖVERKAPITALISING
Försäkringsbolag har ett kapitalkrav på sig. Solids interna mål är att hålla 150% av sitt solvenskapitalkrav. Vilka tillgångar som får räknas in i ett försäkringsbolag solvenskapital är strikt reglerat från myndighetshåll.
Solids solvenskapitalkvot är för närvarande 181% vilket innebär överkapitalisering mot det målet 150%. Det innebär att Solid är överkapitaliserade med 128 Mkr.
Bolaget vill återföra överskottskapital till aktieägarna. Dels har bolaget börjat dela ut pengar och dels har återköpsprogram sjösatts. Efter årets bolagsstämma makulerade Solid de aktier som bolaget då hade hunnit återköpa, ungefär 4% av bolagets då utestående aktier. Sedan dess har 3% av bolagets nuvarande antal aktier återköpts. Bolaget har nu nyttjat drygt halva mandatet för återköp från senaste bolagstämman.
SLUTSATS
Solid är ett ganska litet bolag med en affär som inte växer särskilt snabbt och som dessutom verkar ha en viss konjunkturrisk. Detta sammantaget landar vi i att P/E 8 är en rimlig värdering.
Insiderägandet i Solid inspirerar inte.
Det är värt att hålla koll på vad som händer med Netonnet och Kompletts produktförsäkringsaffär.
Vi stannar vid ett neutralt råd för Solid Försäkring.
Tio största ägare i Solid Försäkring | Värde (Mkr) | Andel |
Waldakt AB | 356,6 | 30,0% |
Investment AB Spiltan | 121,5 | 10,2% |
Avanza Pension | 57,0 | 4,8% |
Swedbank Robur Fonder | 51,4 | 4,3% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 41,5 | 3,5% |
Erik Selin | 38,5 | 3,2% |
Protector Forsikring ASA | 35,0 | 2,9% |
Solid Försäkringsaktiebolag | 31,6 | 2,7% |
Traction | 22,0 | 1,9% |
Catea Group AB | 20,9 | 1,8% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Johan Hähnel | 1,0 | 0,1% |
Lars Nordstrand | 1,0 | 0,1% |
Marcus Tillberg | 0,8 | 0,1% |
Anneli Liljeros | 0,2 | 0,0% |
Sofia Andersson | 0,2 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser