Analys Ayima
Sökmotorproffsen Ayima laddar för nödvändigt tillväxtsteg
Brittiska sökmotorspecialisten Ayima står inför en notering på Aktietorget.
Affärsidén går ut på att erbjuda marknadsföringstjänster till bolag som vill bli bättre på att synas på nätet. En stor del av intäkterna har historiskt kommit från konsultverksamhet inom sökmotoroptimering, SEO. Bolaget har en imponerande kundlista med jättar som British Airways, Disney och Pokerstars. Ayima vill dock bredda erbjudandet och diversifiera sig bort från SEO-branschen. Branschen hårdnar och det är ingen dröm att sitta i knät på en jätte som Google.
Samtidigt lyfter bolaget upp SEO-konsultverksamhet som väldigt personalintensiv. Istället vill Ayima fokusera på mer skalbara produkter och tjänster.
Ayima siktar på att nå en vinstmarginal på 20 procent inom 18-24 månader enligt vd och medgrundare Michael Jacobsen. För att nå dit krävs tillväxt.
Omsättningen har dock backat sedan 2012 men trenden bröts i fjol tack vare förvärvet av Quickthink som främst jobbar med annonsering på Facebook.
Ayima har genomgående varit lönsamt sedan starten 2007 men det är tunna marginaler inom SEO och det är mycket långt till lönsamhetsmålet.
Vi ser inte Ayima som ett förhoppningsbolag men väljer ändå den ansatsen eftersom risknivån är hög och bolaget är helt oprövat mot en svensk publik. Vi ser det som lite oklart varför ett brittisk-amerikanskt bolag (där finns över 90 procent av intäkterna) noterar sig i Sverige. Det finns ett kontor i Stockholm men det är helt obetydligt och inga nyckelpersoner är svenskar. Tydligaste kopplingen är att vd Michael Jacobson (Londonbaserad australiensare) har svenska barn samt att svenska börsnoterade New Equity Ventures (Nevi) äger 23 procent av kapitalet och har tillsatt sin vd Thomas Jansson som styrelseordförande i Ayima.
AYIMA | |
VD: | Michael Jacobson |
Styrelseordförande: | Thomas Jansson |
Antal anställda: | 135 pers i fem länder |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 60 % |
Lista: | Aktietorget |
Antal aktier ink. utspädn: | 5,2 miljoner |
Börsvärde: | 109 Mkr |
Nettokassa: | 10 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka 5 Mkr |
Källa: SvD Börsplus /Bolaget | Räknat på max antal aktier. |
BÖRSNOTERINGEN: | Nyemission (100% garanterad) |
Teckningskurs: | 21 kr / aktie |
Erbjudande: | 11,2 Mkr |
Rådgivare: | Capval Corp / Partner FK |
Sista anmälan: | den 5 maj |
Kommentar: | Höga emissionskostnader på totalt 16% inklusive emissionsgaranti. Sedvanligt garantikonsortium. |
Börsplus syn på Ayima
Det här är ett entreprenörsdrivet bolag med hög risk och stora planer. För att göra en investering i Ayima bör man räkna på möjligheten att bolaget lyckas med sina rätt aggressiva framtidsplaner snarare än att förlita sig på att nuvarande verksamhet ska försvara värdet på investeringen.
———
1. Incitament nyckelpersoner
Att tre av fyra grundare samt åtta nyckelpersoner i personalen äger 60 procent av bolaget efter börsnoteringen ser vi som en klar styrka. Det ger starka incitament att bygga vidare på Ayima på lång sikt.
2. Track record nyckelpersoner
Ayima fyller snart tio år och på den tiden har grundarna byggt upp en verksamhet som omsätter 120 Mkr från kontor i fem länder. Det är en bra bedrift som ger viss trygghet även i en tuff bransch som ändras snabbt. Det är också en bedrift att hålla ihop ett bolag som både är litet och utspritt på sju olika kontor i fem länder.
3. Trovärdighet för produkt och strategi
Ayima är uppbyggt kring sökmotoroptimering, SEO. Det var en glödhet bransch för tio år sedan men är nu en mer mogen och hårt konkurrensutsatt marknad. Ayime måste alltså ständigt återuppfinna sin affärsidé för att behålla relevansen och konkurrenskraften. Detta är inte helt lätt vilket märks av att omsättningen toppade 2012 och först med fjolårets förvärv av Quickthink klev man vidare mot nya höjder. Organisk tillväxt kräver alltså innovationer och/eller mycket hårt arbete. Det är inte för oss helt uppenbart vilken ”växtkraft” som finns i Ayima och stora förhoppningar knyts till en färsk oprövad molntjänst som heter Updateable som syftar till att förenkla mindre sajtuppdateringar.
Börsplus intryck är att nyutvecklingen till stor del är driven av tvång eftersom den befintliga SEO-marknaden blir mer svårare. Därför är det lite svårt att förstå hur hela koncernen, inklusive SEO-affären, ska lyfta till 20 procents marginal inom två år.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Om vi bortser från mirakler som att SEO-marknaden skulle bli ett bonanza av vinstmöjligheter så ser vi att Ayima i ett optimistiskt scenario kanske kan uppnå följande:
- Molntjänsten Updateable blir en succé som flera av bolagets 35 kunder börjar använda flitigt och som blir en murbräcka in till nya kunder.
- SEO-affären tuffar på och ökar vinsten åtminstone lite grann.
- Ayima gör ett par förvärv till låga multiplar som ger fin vinsttillväxt.
- Inget annat går åt skogen varken operationellt eller i omvärlden.
Här följer Börsplus syn på potentialen i ett optimistiskt scenario. Värdedrivaren är omsättningen och därefter andelen molntjänsteintäkter samt förvärvsaktivitet.
Ayima | Idag | Tänkbart 2020 |
Värdedrivare (i) | Omsättning och nya kunder, helst inom molntjänsten. | Omsättning, stigande andel molntjänstkunder och lönsamma förvärv. |
Uppnådd nivå Värdedrivare | Omsätter 121 Mkr. | uppåt 200 Mkr |
Värderingsmodell (ii) | EV / Sales = cirka 0,8 | EV / Sales = 1,5x |
Resultatnivå, årstakt | Cirka 5 Mkr | Cirka 10-20 Mkr |
Börsvärde, Mkr (iii) | 109 Mkr | Cirka 300 Mkr |
Optimistisk vinstchans (iv) | 170% |
Tabellförklaring
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för att förstå bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i ”förhoppningsbolag” är genombrottsorder, kundintag, nya marknader, licensavtal, regulatoriska godkännanden eller nya produktlanseringar.
(ii) Värderingsmodell avser börsvärde i förhållande till värdedrivaren. Idag är värderingen implicit, alltså vad börsvärdet ger för värdering jämfört med den uppnådda nivån av värdedrivaren. I en tänkbar framtid bedömer Börsplus vad som kan vara en rimlig värdering givet att värdedrivaren utvecklats till en högre uppnådd nivå.
(iii) Börsvärde idag respektive ett tänkbart framtida börsvärde givet optimistiska antaganden om utvecklingen för värdedrivaren samt en rimlig värdering av bolaget i en sådan framtid.
(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Optimistiskt scenario
Här tänker vi oss att molntjänsten Updateable och kanske flera liknande ger märkbart avtryck i omsättning och vinst samt leder till att Ayima vinner nya kunder. Ovanpå det hoppas vi på att Ayima kan göra ett par mindre förvärv av relaterade bolag till låga multiplar. Helheten borde då kunna omsätta närmare 200 Mkr och få en värdering som både har inslag av ”SaaS” (Software as a Service = programvara via abonnemang) och förvärvstillväxt. Ett börsvärde på 300 Mkr vore då rakt inget konstigt vilket tyder på en uppsida långt mer än en dubbling.
Pessimistiskt scenario
Bortsett från betalanseringen av Updateable och 2016 års förvärv så har det varit tunnsått med tillväxtsignaler från Ayima senaste åren. Skulle stagnationen ta överhanden och lönsamheten ligger och hackar på låg nivå så är det svårt att se varför en pressad SEO-firma ska handlas långt över halva omsättningen. Här finns en tydlig nedsida alltså.
Börsplus slutsats
Utöver de risker vi redan tagit upp är det lätt att tänka sig att Ayima som brittiskt bolag med tunn Sverigekoppling hamnar lite i bakvattnet.
Med det sagt tycker vi nog ändå att bolaget har flera lockelser samtidigt som värderingen inte sticker ut som orimlig. Här finns utrymme för både uppgång och visst kursskydd. Riskvilliga investerare som tecknar en liten chanspost på kort eller kanske lite längre sikt gör inte fel.
Så ser Börsplus på förhoppningsbolag
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Börsplus slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.