Analys Söder Sportfiske
Söder Sportfiske: Bättre drag 2025?

Söder Sportfiske | |
Börskurs: 30,00 kr | Antal aktier: 8,4 m |
Börsvärde: 253 Mkr | Nettokassa: 34 Mkr |
tf VD: Erik Nordén | Ordförande: Josephine Salenstedt |
Söder Sportfiske (30 kr) är ett e-handelsbolag som säljer sportfiskeprylar genom sajter som Sportfiskeprylar.se samt fysisk butik. Exempelvis fiskespön, rullar, linor och andra tillbehör. E-handeln står för 90% av omsättningen. Den svenska marknaden utgör 63% av intäkterna och övriga marknader 37%.
Sedan våren 2024 har Söder ett nytt lager i Järfälla utanför Stockholm, som till ytan är 70% större än tidigare lager. Koncernen har idag 43 anställda.
Rite största ägare
Största ägare är Rite Ventures med 39% av aktierna (Rite är även största ägare i Qliro och Nelly). Näst största ägare är Nicklas Jonsson (arbetar med produktutveckling och marknadsföring) samt grundaren Henrik Sandahl som vardera äger knappt 11% av aktierna.
Fjärde största ägare (med runt 7% av aktierna) är styrelseledamot Petter Hedborg (VD och en av grundarna till fintechbolaget Modular Finance).
CFO Erik Nordén är tillförordnad VD sedan september 2024 då tidigare VD Jonas Franzén på eget initiativ lämnade bolaget. Franzén var grundare och tidigare VD för bolaget Fishline som Söder Sportfiske förvärvade i november 2021. Erik Nordén har varit CFO på Söder sedan sommaren 2019.
Daniel Hörnqvist som suttit i Söders styrelse sedan 2024 kommer tillträda som ny VD senast i mitten på mars i år (och då lämna styrelsen i Söder). Hörnqvist kommer närmast från rollen som VD för Frank Dandy (som säljer underkläder och ägs av Rite) och har tidigare varit VD för handelsbolaget Addnature (säljer friluftskläder). Hörnqvist äger inga aktier.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 232 | 256 | 279 | 301 |
– Tillväxt | 4,4% | 10,0% | 9,0% | 8,0% |
Rörelseresultat | 9 | 15 | 20 | 24 |
– Rörelsemarginal | 4,0% | 6,0% | 7,0% | 8,0% |
Resultat efter skatt | 7 | 12 | 15 | 18 |
Vinst per aktie | 0,85 | 1,38 | 1,75 | 2,16 |
Utdelning per aktie | 0,80 | 1,00 | 1,20 | 1,40 |
Direktavkastning | 2,7% | 3,3% | 4,0% | 4,7% |
Avkastning på eget kapital | 8% | 12% | 14% | 16% |
Kapitalbindning | 9% | 10% | 10% | 10% |
Nettoskuld/Ebit | -3,7x | -2,7x | -2,4x | -2,2x |
P/E | 35,1x | 21,7x | 17,1x | 13,9x |
EV/Ebit | 23,5x | 14,3x | 11,2x | 9,1x |
EV/Sales | 0,9x | 0,9x | 0,8x | 0,7x |
När Söder Sportfiske noterades under IPO-boomen 2021 (teckningskurs 47 kr) kom bolaget till börsen med stark tillväxt i ryggen och stabilt höga marginaler. Från 2013 till 2020 tiofaldigades omsättningen till drygt 165 Mkr.
Organisk tillväxt | |
2024 | +4% |
2023 | +2% |
2022 | -2% |
2021 | +15% |
2020 | +57% |
Snitt: | +15% |
Stark tillväxt innan noteringen
Intresset för friluftsaktiviteter som exempelvis fiske accelererade under pandemin. 2020 var den organiska tillväxten hela 57%. Under 2021 började den organiska tillväxten bromsa in och Söder växte 15% organiskt. Därefter har den organiska tillväxten varit mellan -2% och +4% per år.
Bruttomarginalen har varit 38,9% i snitt senaste fem åren (2020-2024). Medan Ebit-marginalen har uppgått till 5,6% i snitt över fem år. Senaste tre åren (2022-2024) har Ebit-marginalen varit 3,0%. Under 2016-2020 hade Söder en rörelsemarginal på 11,3% i genomsnitt jämförelsevis.
Söders förvärv
Bolag | Tidpunkt | Omsättning | Marginal | Köpeskilling | EV/Sales | EV/Ebit |
Eastfield AB | Maj 2021 | 2,1 Mkr | Okänt | 1,1 Mkr | 0,5x | Okänt |
Fishline | November 2021 | 35,6 Mkr | 15,1% | 55 Mkr | 1,5x | 10,2x |
Söders målsättning är att uppvisa god tillväxt under lönsamhet. De har däremot inga explicita tillväxt- eller marginalmål.
Egna varumärken | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Omsättning | 9,1 Mkr | 15,1 Mkr | 9,6 Mkr | 11,8 Mkr |
Tillväxt | Okänt | 66,0% | – | 23,0% |
Andel av totalen | 5,5% | 7,8% | 4,4% | 5,3% |
Söder Sportfiske säljer främst produkter från externa varumärken. Till exempel fiskespön, rullar, flugor, marinelektronik och kläder. Totalt lagerhåller Söder över 40 000 produkter.
Andelen egna varumärken uppgick till 5,3% under 2023. Vad andelen var under 2024 är okänt (redovisas i årsredovisningen). Bolaget lyfter dock fram att egna varumärken uppvisade tillväxt under 2024.
Lönsamheten på egna produkter är högre. 2022 och 2023 avser Söders renodlade egna produkter, tidigare (2020-2021) ingick även “customserier” baserade på andra varumärkes produkter under egna varumärken.
2024 steg omsättningen 4,3% (i sin helhet organiskt) till 232 Mkr (223). Inledningen på 2024 var svag med 7% minskning. Därefter har tillväxten varit mellan 5 och 9%.
Bruttomarginalen landade på 39,7% (40,7) under året. Isolerat i fjärde kvartalet var bruttomarginalen 37,3% (40,7).
VD Erik Nordén framhäver att många aktörer sänkte priset i kvartalet och att “reatrycket var generellt sett hårt” och att Söder tvingades följa med vilket påverkade bruttomarginalen negativt. Dessutom belastades bruttomarginalen negativt av en reservering för en engångspost avseende en retroaktiv momseffekt som påverkade bruttomarginalen negativt med en procentenhet i Q4 2024. Ebit-marginalen under helåret 2024 landade på 4,0% (3,4).
Miljardmarknad
Den svenska marknaden för sportfiskeutrustning (fiskespö, rullar, beten och kringutrustning) uppgår till cirka 800-900 Mkr per år enligt bolagets bedömning. Kringutrustning i form av marinelektronik, båttillbehör och konfektion är en mer svårbedömd marknad och är inte inräknade i dessa siffror.
Finland, Norge och Danmark har en likande sportfiskekultur som i Sverige. Marknadspotentialen för sportfiskeutrustning i våra tre grannländer bedöms sammantaget överstiga 1 miljard kronor.
Den adresserbara marknaden i Europa är värd 2-3 miljarder euro. Den europeiska marknaden skiljer sig främst på två sätt från Norden. Dels genom vilka fiskearter som sportfiske bedrivs efter, dels att den traditionella fysiska handeln står för större andel av försäljningen jämfört med i Norden.
Negativ tillväxt i Sverige
Söder Sportfiske redovisar försäljningen i två segment.
Den svenska hemmamarknaden utgjorde som sagt 63% av omsättningen 2024. Försäljningen toppade på 170 Mkr i Sverige år 2022. De två senaste åren har försäljningen minskat med 13% respektive 1%. Under 2024 landade omsättningen på 146 Mkr vilket är ungefär i linje med 2020 (146 Mkr). Innan pandemin omsatte Söder knappt 100 Mkr i Sverige. I slutet av 2021 förvärvades bolaget Fishline som vid det tillfället omsatte cirka 36 Mkr.
E-handelsandelen av den totala marknaden för sportfiskeutrustning är cirka 25-35%. Den absoluta majoriteten av försäljningen sker alltså fortfarande i fysiska butiker. Marknaden för fiskeprylar på nätet väntas växa med 10% årligen över tid. Söder Sportfiske bedömer att de har en marknadsandel på cirka 10-15% av den svenska marknaden.
Tillväxten i segmentet Utland har varit stark senaste åren. 2020 stod segmentet för 11% av försäljningen och under 2024 var andelen 27%.
Tyskland är en viktig marknad där Söder lanserade lokal sajt (sportfishtackle.de) under våren 2021. Under hösten 2023 lanserade Söder fem lokala utlandssajter för Finland, Nederländerna, Frankrike, Danmark och Norge. Produkterna lagerhålls och skickas från Sverige.
Under 2024 bromsade tillväxttakten in i segment Utland och landade på 15%. I fjärde kvartalet 2024 var tillväxttakten i Sverige (+6,7%) högre relativt segment Utland (+6,1%).
Söder Sportfiske främsta konkurrenter i Sverige är Dogger, Olssons Fiske och Fiskejournalen (ägs för övrigt av Byggfakta, som var noterade 2021-2024).
En utländsk konkurrent är brittiska bolaget Angling Direct som är noterade i Storbritannien. Under räkenskapsåret 2023/24 omsatte de 82 miljoner pund (motsvarande 1,1 Mdkr) med en rörelsemarginal på 3,3% (Ebitda före IFRS16-effekter). Bruttomarginalen var cirka 35%. Första halvan av räkenskapsåret 2024/25 var tillväxten 5-6% och rörelsemarginalen drygt 6%.
Finska Rapala är en tillverkare av fiskeutrustning (som drag, fiskelinor etc) är noterade i Finland och en leverantör till Söder. Första halvåret 2024 steg omsättningen 3% organiskt till 120 miljoner euro (1,3 Mdkr). Ebit-marginalen var 9,3%. De senaste åren har varit utmanande för Rapala med höga lagernivåer hos distributörer, utmanade makroekonomisk miljö och en generell baksmälla efter den höga efterfrågan under pandemiåren.
Stabila kassaflöden
Söders kassaflöde från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 13,5 Mkr (11,7) under 2024. Efter förändringar av rörelsekapital var kassaflödet 18,5 Mkr (9,5). Det nya mer effektiva lagret bidrog positivt enligt ledningen. Vid årsskiftet uppgick Söders nettokassa till drygt 34 Mkr. I samband med bokslutet föreslog styrelsen en utdelning på 0,80 kr per aktie motsvarande 6,7 Mkr.
Idag (18/2) presenterade Postnord e-handelsbarometern med statistik över den svenska näthandeln år 2024.
I tabellen nedan visas tillväxttakt och marginaler för en rad andra noterade e-handlare.
Prognoser och värdering
2025 skissar vi på att 10% tillväxt drivet av återhämtning på den svenska marknaden samtidigt som exportförsäljningen fortsätter växa. Kommande år räknar vi med 8-9% årlig tillväxt.
Värdering R12M | |
EV/Sales | 0,9x |
EV/Ebitda | 14,4x |
EV/Ebit | 23,5x |
P/E | 21,0x |
Vi räknar med 6% Ebit-marginal 2025 och 8% år 2027. Innan pandemin tjänade Söder över 11% i snitt jämförelsevis. Använder vi en multipel på 11 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) finns 30% uppsida.
Bakåtblickande värderas Söder till 0,9x omsättningen (EV/Sales) och 23,5x rörelsevinsten (EV/Ebit).
Kan Söder öka tillväxten och nå historiska marginalnivåer finns stor uppsida (se optimistiskt scenario). Risken är ökad konkurrens och prispress (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Söder Sportfiske | 13% | 21,7x | 14,3x | 0,9x | 6,0% | 9,5% |
BHG Group | 56% | 24,7x | 18,6x | 0,7x | 3,6% | 6,2% |
Boozt | -1% | 23,6x | 17,2x | 1,0x | 5,8% | 7,4% |
Rugvista | -16% | 13,9x | 9,3x | 1,1x | 12,1% | 8,8% |
Rapala | -35% | 19,5x | 10,8x | 0,7x | 6,4% | 3,9% |
Angling Direct | 3% | 19,0x | – | 0,3x | – | – |
Genomsnitt | 3% | 20,4x | 14,0x | 0,8x | 6,8% | 7,2% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Söder Sportfiske uppvisade riktigt stark tillväxt fram till pandemin. Därefter har det varit tuffare. Konkurrensen i Sverige är hård och försäljningen har minskat två år i rad på den svenska hemmamarknaden. Tillväxten i Utlandssegmentet har varit stark.
Sportfiskekunderna är i regel en engagerad kundgrupp samtidigt som returgraderna generellt är låga (omkring 2%).
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 0,065 Mkr. Köpen är gjorda av Fredrik Otterstål som är digital marknadschef. I övrigt finns inga andra transaktioner registrerade, varken köp eller sälj.
Balansräkningen är i bra skick med en nettokassa på 34 Mkr vid årsskiftet. Insynspersoner äger drygt två tredjedelar av aktierna. Baksidan av myntet är att likviditeten i aktien är klen.
Verksamheten är i hög grad säsongsbetonad. Sportfiskeprylar är en intressant nisch. Jämförelsetalen för Q1 är rätt enkla. Under våren tillträder bolagets nya VD Daniel Hörnqvist. Kan det bli bättre drag på den svenska hemmamarknaden under 2025 så finns chans till revansch för Söder.
Sammantaget landar vi i ett neutralt råd. Vår favorit bland e-handlarna är Rugvista.
Tio största ägare i Söder Sportfiske | Värde (Mkr) | Andel |
Rite Ventures | 96,5 | 38,9% |
Nicklas Jonsson | 26,7 | 10,8% |
Henrik Sandahl | 26,7 | 10,8% |
Petter Hedborg | 16,9 | 6,8% |
Martin Gren (Grenspecialisten) | 12,1 | 4,9% |
Cervantes Capital | 11,5 | 4,7% |
Cliens Fonder | 10,4 | 4,2% |
Göran Nordlund (Fore C Investments) | 10,0 | 4,0% |
Jonas Franzén | 4,6 | 1,9% |
Peter Koark | 4,6 | 1,9% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Erik Nordén | 0,6 | 0,3% |
David Granath | 0,3 | 0,1% |
Fredrik Otterstål | 0,1 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 67,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser