Sleep Cycle: Tillväxtdrömmen lever

Sleep Cycle växer på bra med fina marginaler, men trots det har aktien halverats sedan noteringen sommaren 2021. Ett nytt samarbetsavtal kan ge extra skjuts till tillväxten framöver.
Sleep Cycle
Foto: Sleep Cycle
Sleep Cycle
Börskurs: 32,20 kr Antal aktier: 20,3 m
Börsvärde: 653 Mkr Nettokassa: 219 Mkr
VD: Carl Johan Hederoth Ordförande: Lars Berg

Sleep Cycle är ett teknikbolag som har tagit fram en applikation för sömnanalys. Genom AI-baserad ljudteknik kan produkten analysera hur användaren har sovit under natten samt komma med individanpassade förbättringsprogram. Bolaget startade 2009 och var därmed tidiga in på marknaden för AI-baserad sömnanalys. Sleep Cycle har sedan start hunnit analysera över 500 miljoner nätter. Idag har bolaget 912 000 prenumeranter.

Största ägaren är grundaren Maciek Drejak med 42,1% av bolaget. Även produktchefen Petter Wallin är en av de större ägarna med 3,4% av bolaget. VD Carl Johan Hederoth äger aktier för drygt 1,8 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 183 218 250 300
 – Tillväxt +14,8% +19,0% +15,0% +20,0%
Rörelseresultat 10 49 50 60
 – Rörelsemarginal 5,6% 22,5% 20,0% 20,0%
Resultat efter skatt 8 42 43 52
Vinst per aktie 0,43 2,18 2,23 2,67
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 15% 31% 23% 22%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -15,8 -4,7 -5,8 -6,0
P/E 74,2 14,8 14,4 12,1
EV/Ebit 39,2 8,3 8,1 6,7
EV/Sales 2,2 1,9 1,6 1,3

Sleep Cycles aktier noterades på Stockholmsbörsen i juni 2021 till en teckningskurs på 70 kr. Det blev ett ganska ljummet första noteringsår för bolaget. Tillväxten för helåret landade på 14%, vilket är lägre än snittet på 25% de tre senaste åren. Rörelsemarginalen för helåret 2021 tyngdes dock av noteringskostnader och landade på 5,6%. Justerat för jämförelsestörande poster, som enligt ledningen främst är relaterade till börsnoteringen, landade marginalen för helåret på 19,9%.

OVÄNTAT STARKT 2022

2022 har blivit desto bättre. Trots utmaningar i ekonomin, i synnerhet för snabbväxande teknikföretag, landar tillväxten på 16,8% (valutajusterad 14,7%) och rörelsemarginalen på 24,8% för årets tre första kvartal. Kassagenereringen är stark, och bolaget sitter nu på en betryggande nettokassa på 219 Mkr.

Förbättringarna förklaras främst av en högre ARPU (genomsnittlig intäkt per prenumeration) då bolaget höjt priserna. I det senaste kvartalet låg ARPU:n på 239 kr på årsbasis, att jämföra med 209 kr motsvarande period året innan. Höjningen är främst hänförlig till prishöjningar men också en del valutaeffekter. Prishöjningarna har fortsatt i Q4. Idag ligger priset för standardprenumerationen på 300 kr.

Den organiska prenumerationstillväxten ser inte fullt lika bra ut. Tillväxten i antal användare har det senaste kvartalet dämpats till 3,2% Y-o-Y, att jämföra med fjolårets totala tillväxt på 14,3%. Enligt ledningen är detta mätetal ganska volatilt. Dock visar de totala konsumentköpen på Googleplay och Appstore en nedåtgående trend under sommaren, vilket sannolikt beror på en sämre köpkraft hos användarna. Sleep Cycle hävdar att andelen prenumeranter som förnyar sina prenumerationer är stabila trots prisökningarna. Churnen redovisas inte av bolaget, men vid noteringen 2021 sa bolaget att 45-50% av kunderna förnyar sina prenumerationer. Ledningen säger att det ligger kvar på denna nivå.

NYA TILLVÄXTINITIATIV

För att få fart på den underliggande tillväxten har Sleep Cycle initierat flera nya tillväxtprojekt. Till att börja med vill man bredda bolagets erbjudande. På bolagets plattform finns redan nu över 30 sömnkurser och program som kunderna kan välja mellan. Planen framåt är att investera i ytterligare i produktutbudet. Bolaget har mer än fördubblat personalstyrkan från 23 anställda till 47 Q3 2022, där merparten är utvecklare.

Man vill också nå nya kunder. Som ett steg i detta har bolaget ökat sitt fokus på företagshälsa. Man har bland annat tagit fram ett “Sleep Cycle Boot Camp”, ett fyra veckor långt program för företag med målet att förbättra sömn och hälsa bland anställda.

Inom området företagshälsa har bolaget i Q3 ingått ett partnerskap med Gympass. Det är en slags medlemsklubb där företag och deras anställda får tillgång till flera olika anslutna gym och annan hälsovård där Sleep Cycle är ett av erbjudandena inom sömnhälsa. Gympass har över 2000 företag och 1 miljon anställda i sin kundbas, merparten i Latinamerika och Nordamerika. Bara i september aktiverades Sleep Cycle av fler än 7 000 användare i Latinamerika. Intäktsmodellen är sådan att Sleep Cycle får betalt för varje natt en Gympass-medlem använder plattformen. Efter runt tio nätter nås ett maxtak, motsvarande ett årsabonnemang på Sleep Cycle. Gympass tar även ut en avgift. Hur stor denna är har inte kommunicerats, men den ska vara lägre än Apples 15-30%.

KONKURRENSUTSATT MARKNAD

En nyckelfråga i Sleep Cycle-caset är hur konkurrenskraftigt bolagets erbjudande är. Marknaden för sömnanalysappar är kraftigt fragmenterad. Enligt den marknadsanalys som fanns med i noteringsprospektet så finns det minst 650 utvecklare som erbjuder en sömnapp. Apple Watch lanserade en sömnspårningsapp för ett par år sedan och även träningsappar som Runtastic har med sömnanalys i sitt erbjudande. Några av Sleep Cycles närmaste konkurrenter är SleepWatch, Snorelab och Sleep Tracker.

Enligt marknadsanalysen i prospektet hade Sleep Cycle en marknadsandel på över 50% 2020, och är den app som har högst varumärkeskännedom. Vår uppfattning är att bolagets största konkurrensfördel är att bolaget har lyckats samla in mycket användardata under åren, och därför har kunnat förfina maskininlärningen. AI-algoritmen kan utöver sömnljud även registrera exempelvis hostningar vilket har gjort att bolaget har kunnat upptäcka tydliga covid-samband bland användarna.

LOCKANDE VÄRDERING

Sleep Cycle-aktien har mer än halverats sedan noteringen. Nu handlas aktien till 9,5x rörelsevinsten på rullande tolv månader, att jämföra med 35x vid noteringen 2021. Förmodligen är det marknadens aversion mot tech och tillväxt som har pressat aktien.

Men tror man att Sleep Cycle kan fortsätta leverera tillväxt och hyggliga marginaler kan detta vara ett bra ingångsläge. Vi skissar på en tillväxttakt på 15-20% för prognosåren, vilket känns rimligt givet de olika tillväxtinitiativ som bolaget jobbar med. Lönsamheten är det lite svårare att sia om. Den låga marginalen 2021 är ett bevis på att pendeln kan svänga snabbt. Vi räknar med en rörelsemarginal på 20%, en bra bit från målet på 30%. Applicerar vi en EV/Ebit-multipel på 11 blir uppsidan 58%.

Visst är den annalkande lågkonjunkturen en risk i Sleep Cycle-caset. Bolaget har inte prövats i en sämre världsekonomi ännu, och frågan är hur prishöjningsstrategin kommer fungera framöver. Vi har redan nu sett minskad kundaktivitet i applikationsshopparna och att antalet nedladdningar av Sleep Cycle-appen avtar. Att bolaget nu frångår kärnaffären och expanderar på nya marknader är spännande, men innebär också ett stort risktagande. Om företagssatsningen inte flyger är det risk att tillväxten kommer ned rejält. Kanske till och med blir negativ, med medföljande marginaltapp? Då blir nedsidan -51%.

SLUTSATS

Fin tillväxt, starka finanser och låg värdering gör att vi lockas av Sleep Cycle. Intrycket är att ledningen är kompetent och skickliga på att hitta nya affärsmöjligheter. Visst finns det risker kopplade både till konjunktur och konkurrens, men på dessa kursnivåer verkar det som väl mycket negativt är inprisat. Vi utfärdar ett köpråd.

Tio största ägare i Sleep Cycle Värde (Mkr) Kapital Röster
Maciej Drejak 274,1 42,1% 42,1%
GLA Invest SA 148,2 22,7% 22,7%
Handelsbanken Fonder 48,6 7,5% 7,5%
Skandia Fonder 23,0 3,5% 3,5%
Petter Wallin 22,2 3,4% 3,4%
Nordnet Pensionsförsäkring 18,8 2,9% 2,9%
Avanza Pension 17,8 2,7% 2,7%
SEB Fonder 16,0 2,5% 2,5%
Lancelot Asset Management AB 12,1 1,9% 1,9%
Tredje AP-fonden 11,3 1,7% 1,7%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold