Skon klämmer i Footway

Dagens rapport från e-handlaren inom skor och kläder var inget vidare och visar på en betydligt tuffare skomarknad. Det långsiktiga caset är dock intressant och aktien fortsatt billig.
Footways VD Daniel Mühlbach.
Footways VD Daniel Mühlbach. Foto: Johan Paulin/Footway
Footway
Börskurs: 24,00 kr Antal aktier: 87,2 m
Börsvärde: 2 094 Mkr Nettoskuld: 375 Mkr
VD: Daniel Mühlbach Ordförande: Helene Willberg

Fooway (24,00 kr) säljer skor och sportkläder på nätet.

Strategin är att driva flera olika butiker med olika profil men snarlik struktur och byggda på gemensam IT-plattform. I dagsläget har bolaget åtta sådana butiker där Footway och Sportamore (som förvärvades i fjol) är två av de större.

Ambitionsnivån är hög och planen är att lansera fem till tio nya butiker under 2021. I andra kvartalet lanserades exempelvis padelbutiken Belapadel.com på koncernens samtliga 24 marknader.

Hög tillväxt, kostnadseffektiv struktur och en relativt billig aktie är skäl till att vi gillat Footway. Senast i april upprepade vi vårt köpråd. Den analysen finns länkad här bredvid.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 1 750 1 575 1 890 2 079
 – Tillväxt +76,6% -10,0% +20,0% +10,0%
Rörelseresultat -35 0 19 42
 – Rörelsemarginal -2,0% 0,0% 1,0% 2,0%
Resultat efter skatt -17 -12 5 19
Vinst per aktie -0,27 -0,18 0,01 0,17
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital -4% -2% 1% 3%
P/E neg. e.m. e.m. 141,2
EV/EBIT neg. e.m. 130,6 59,4
EV/Sales 1,4 1,6 1,3 1,2
Kommentar: 2020 avser Footway inklusive förvärvade Sportamore. Siffrorna är beräknade av Affärsvärlden och ungefärliga. Vinst per stamaktie är räknat efter avdrag för årliga preferensutdelningar på 4,4 Mkr.

Dagens rapport för andra kvartalet förvånade på flera vis. Å ena sidan var omsättningen 36% lägre jämfört med proformasiffror för Footway och Sportamore tillsammans i fjol. Å andra sidan lyckades bolaget trots det leverera positivt rörelseresultat även om Ebitamarginalen på 0,8% inte är så mycket att skryta med.

För aktien ser vi dock inte vinstkronor här och nu som lika viktigt som tillväxt. Att över en tredjedel av omsättningen försvinner är förstås alarmerande och de viktigaste förklaringarna tror vi är att…:

  • …integrationen av Sportamore har varit tung. Den nya hemsidan fick initialt dåligt mottagande och vissa produktkategorier har också lagts ned vilket sänker omsättningen ytterligare.
  • …coronapandemin har påverkat efterfrågan. Till exempel har försäljning av skor för fest och kontorsarbete minskat med upp till 70%. Enligt VD Daniel Mühlbach är gamla Footway en större förlorare i kvartalet än gamla Sportamore. Skomarknaden, även på nätet, verkar lida hårt just nu.

Det hela hjälps inte av den luddiga kommunikationen från ledningens sida. Bolaget envisas nämligen med att jämföra årets utveckling mot ett fjolår som till stora delar exkluderar Sportamore, vilket gör siffrorna hopplösa att följa.

Motiveringen från bolaget är att man vid ett förvärv stöper om så stora delar av verksamheten att historiska jämförelser blir meningslösa. Vi förstår den synpunkten – men då hade det i stället varit önskvärt om bolaget på förhand kunde gett någon sorts ledtråd kring vad förvärvet av Sportamore faktiskt innebär för koncernen.

Både vi och marknaden verkar ha underskattat hur mycket av omsättningen som i vissa fall skalas bort när Footway tar över en verksamhet. Som extremexempel kan nämnas vårens övertagande av Caliroots – en verksamhet som omsatte 300 Mkr där Footway räknar med att behålla ungefär 30 Mkr av detta. I just detta fall tog man över varumärke och internetdomän från ett konkursmässigt bolag. Men principen är likartad även för köpet av Sportamore även om man där kommer behålla betydligt mer av omsättningen.

Mätt per försäljningskrona är värderingen på aktien fortsatt låg jämfört andra e-handlare. Tillväxttrenden (se grafik ovan) är dock inget vidare och även lönsamheten i Footway är klart lägre än övriga e-handlare (se tabell nedan).

Att höja lönsamheten kommer ta tid och kanske inte ens är särskilt prioriterat i dagsläget. Bolaget har dock visat att man kan driva många olika butiker på kostnadseffektivt sätt. Och för att hantera framtida tillväxt håller bolaget på att bygga ut koncernens robotlager i Eskilstuna vilket beräknas ge kapacitet till en omsättning över 10 miljarder kronor. Det vill säga en bra bit över årets väntade 1,6 miljarder.

Bolag Börsvärde (Mkr) Avkastning 1 år % EV/Ebit 2021E EV/Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Footway 1 898 45,5 130,6 1,3 1,0 17,5
Boozt 11 482 100,5 32,3 2,0 6,2 15,3
Zalando 26 425 53,3 60,6 2,5 4,1 19,7
Lyko 4 294 24,7 42,8 2,2 5,1 23,6
BHG 17 085 76,4 20,4 1,5 7,5 10,6
Genomsnitt 60,1 57,3 1,9 4,8 17,3
Källa: Factset

Årets första kvartal var svagt men då anade vi en vändning. I andra kvartalet blev utvecklingen istället sämre. Skomarknaden verkar mycket tuff på kort sikt. Frågan är om det lossnar till hösten? Vi är inte så säkra på det utan tror man får vänta till nästa år för ett tydligt uppsving.

Det långsiktiga caset är fortfarande intressant. I juni kom bolaget med nya finansiella mål med ambitioner om att växa 30-40% årligen. Vi vågar inte räkna med någon sådan utveckling men tror ändå nästa år kan bli bra om ett mer normaliserat läge i samhället får det att lossna för skobranschen. Vi ser uppsida i aktien för den som tror på den långsiktiga visionen och vågar syna ytterligare några kvartal där det finns risk för svaga siffror.

Sedan vårt första köpråd på aktien i december 2020 är aktien upp knappt 30%. Här och nu är vi nöjda med det och väljer att syna det lite extra svårbedömda läget just nu från sidlinjen. Rådet blir neutral.

Tio största ägare i Footway Värde (Mkr) Kapital Röster
Rutger Arnhult 566 25,6% 22,5%
eEquity AB 295 13,7% 12,4%
Stiftelsen Industrifonden 237 11,0% 4,8%
Northzone Ventures 219 10,2% 11,1%
Daniel Mühlbach 200 9,3% 26,7%
Axel Johnson Gruppen 155 7,2% 3,1%
Sune Svedberg 49 2,1% 0,9%
Avanza Pension 31 1,4% 0,6%
Jan Lombach 24 1,1% 1,4%
Louise Liljedahl 23 1,0% 2,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser