Analys Skolon
Skolon: Blandade betyg

Skolon | |
Börskurs: 30,50 kr | Antal aktier: 26,5 m |
Börsvärde: 816 Mkr | Nettokassa: 23 Mkr |
VD: Oliver Lundgren | Ordförande: Peter Mattisson |
Skolon (30,50 kr) tillhandahåller en digital plattform för läromedel. Lärare och elever får via plattformen tillgång till över 5 500 olika verktyg och läromedel från 190 olika leverantörer. Plattformen lanserades 2015. Idag har den över 860 000 användare på drygt 4 000 olika lärosäten.
Mer om CIMON
Skolon grundades inom CIMON och VD Oliver Lundgren var anställd via CIMON tills noteringen 2022. CIMON startades 1988 av Per-Anders Johansson. Huvudfokus är investeringar i olika teknik- och innovationsföretag i Norden. Johansson har tidigare haft operationella positioner inom bland annat e-handelsföretaget Ellos.
Johansson är idag majoritetsägare i CIMON och äger även aktier privat i Skolon för 49 Mkr. Det gör honom till klart största ägare via de kombinerade innehaven. Även styrelsens ordförande, Peter Mattison, representerar CIMON.
CIMON och Johansson är bland annat även ordförande och tredje största ägare i medicinteknikbolaget Paxman. Bland annat är Paxmans CFO Emelie Gustafsson IR-ansvarig för Skolon.
Huvudkontoret finns i Karlshamn med ytterligare två kontor i Sverige, ett i Oslo samt ett i London. Totalt sysselsätter bolaget knappt 40 personer och omsatte 145 Mkr 2024.
Huvudägare är CIMON Innovation med 36% av aktierna. VD Oliver Lundgren var med och grundade Skolon inom CIMON-koncernen. Idag äger Lundgren aktier för 27 Mkr motsvarande drygt 3% av bolaget.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 145 | 189 | 236 | 283 |
– Tillväxt | 40,4% | 30,0% | 25,0% | 20,0% |
Rörelseresultat | -5 | 0 | 9 | 20 |
– Rörelsemarginal | -3,7% | 0,0% | 4,0% | 7,0% |
Resultat efter skatt | -5 | 0 | 9 | 19 |
Vinst per aktie | -0,20 | 0,00 | 0,35 | 0,73 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -24% | 0% | 56% | 63% |
Kapitalbindning | -18% | -14% | -14% | -14% |
Nettoskuld/Ebit | e.m. | e.m. | -4,1x | -3,2x |
P/E | neg. | e.m. | 88,0x | 42,2x |
EV/Ebit | neg. | e.m. | 84,0x | 40,0x |
EV/Sales | 5,5x | 4,2x | 3,4x | 2,8x |
Grundproblemet Skolon vill adressera via sin plattform är ineffektivitet vid digital undervisning. Ett problem har varit att elever fått ägna betydande del av lektionerna till att hitta rätt inlogg och lämpligt material från olika leverantörer. Genom att samla alla verktyg, läroböcker och andra tjänster på en och samma plattform effektiviseras lektionerna för både elever och lärare.
Kunderna är i regel kommuner eller privata utbildningsaktörer. I huvudsak riktas erbjudandet till grundskolor och gymnasium. Hemmamarknaden Sverige är bolagets största och står idag för 60% av intäkterna. 2018 lanserades plattformen i Norge och 2022 i Danmark, Storbritannien och Finland.
Intäktsmodell
Skolon genererar intäkter via sin plattform på tre olika sätt:
- Abonnemangsavgifter från användare. Skolor betalar en fast årlig summa för att få tillgång till Skolons plattform. Avgiften baseras i regel på antal användare. I grunden finns två nivåer – en basnivå och en plusnivå. Med plusnivån får användare tillgång till mer funktionalitet och extratjänster. Skolon kommunicerar inte priset, men att plusnivån ungefär är dubbelt så dyr som basnivån.
- Abonnemangsavgifter från leverantörer. Partners (olika leverantörer av läromedel) betalar en fast avgift till Skolon för att synas på plattformen. Avgiften skiljer sig åt beroende på leverantör och hur mycket innehåll de distribuerar via plattformen.
- Agera återförsäljare av läromedel via plattformen. Här agerar Skolon mellanhand för köp av diverse material från leverantörerna till skolorna. Skolon tar sedan en andel av försäljningspriset. Hur stor andelen är anges inte, men av siffrorna att döma är den låg.
Mer om plattformen
Idag är merparten av de större traditionella svenska leverantörerna av läromedel anslutna till plattformen. Det innefattar exempelvis Gleerups, Natur & Kultur samt Liber. Även nyare och enbart digitala leverantörer likt Dugga och Kahoot är anslutna till plattformen.
Utöver material från leverantörer får skolor tillgång till verktyg för att hantera material. Det innefattar exempelvis analysverktyg av en skolas olika läromedel. På så sätt kan material som inte används identifieras och på så vis minska kostnaderna. Skolons plattform kan även integreras med Microsoft, Google och Itslearning. Dessa används av skolor som kommunikations- och arbetsverktyg. Integrationen med dessa plattformar framhäver Skolon som viktigt och underlättar införsäljning av plattformen.
I slutet av januari lanserades även en funktion för vårdnadshavare. Funktionen möjliggör för vårdnadshavare att följa med i barnets skolarbete och agera stöd vid exempelvis läxor.
Skolon redovisar inte fördelningen mellan dessa intäktstyper. Samtliga klassas dock som “digitala licensintäkter”, vilket står för över 98% av omsättningen (resterande 2% utgörs av exempelvis utbildningar av personal och uppstartsavgifter). Bolaget redovisar även “ARPPU” som utgör den årliga digitala licensintäkten per betalande användare. Således inkluderas även återförsäljning av läromedel i ARPPU.
Skolon har uppvisat en stark omsättningstillväxt sedan start. Från 1 Mkr 2017 till 145 Mkr 2024. Churnen är även under 2%, vilket tyder på en uppskattad produkt. Men trots senaste årens starka tillväxt har inte bruttoresultatet följt med i samma takt (se tabell).
Skolon (tillväxt) | Omsättning | Bruttoresultat |
2024 | 40% | 32% |
2023 | 67% | 17% |
2022 | 69% | 26% |
En anledning är ökande återförsäljning av läromedel. Skolon tar upp hela försäljningspriset som intäkt, men i den här affären är bruttomarginalen väsentligt lägre än för övriga intäkter. Vi uppskattar att bruttomarginalen på återförsäljning kan ligga omkring 10%.
Avyttrad verksamhet
I april 2023 avyttrade Skolon sitt dotterbolag Svensk Talteknik till Texthelp. Skolon köpte i sin tur Svensk Talteknik sommaren 2019 som är en återförsäljare av digitala och fysiska hjälpmedelsverktyg inom tal och skrift.
Svensk Talteknik omsatte vid avyttringen cirka 13 Mkr. Köpeskillingen uppgick till 16 Mkr. I samband med avyttringen tecknades även ett internationellt samarbete med Texthelp för distribution av tjänsterna.
Reavinsten om cirka 15 Mkr redovisas under finansnetto och påverkar ej rörelseresultatet. Omsättningen från Svensk Talteknik ingår i jämförelsesiffror innan avyttringen.
Även ökade intäkter utanför Sverige påverkar. Under Q4 bröts bruttomarginalen för första gången ut mellan marknaderna. Under 2024 uppgick den till 37,7% i Sverige och 12,8% på övriga marknader. För att vara relevant för skolor krävs relevanta leverantörer av läromedel. För att vara relevant för leverantörer krävs en viss mängd skolor. Som följd tvingas Skolon pressa priserna hårdare för att slå sig in på nya marknader.
Dessutom kommer nya kunder i regel in på basnivån i avgiftsmodellen. Skolor som varit anslutna ett år eller mer uppgraderar i betydligt högre utsträckning till plusnivån än nya kunder. Det bidrar även till en högre marginal i Sverige.
I kontakt med Afv förväntar sig Skolon att bruttomarginalen ska stärkas framöver. I takt med att bolaget nu etablerat sig på marknader ökar dels deras prissättningsförmåga i takt med större marknadsandel. Dels förnyar befintliga kunder abonnemang till den dyrare nivån i högre utsträckning. Utvecklingen för bruttomarginalen blir en central del att följa framöver.
Inga svarta siffror
Verksamheten präglas även av en del säsongsvariation. Under Q2 och Q3 fastställs skolbudgetar och inköp för kommande skolårs görs. Det medför starkare efterfrågan, framför allt inom återförsäljaraffären.
Under 2024 visade Sverige svarta siffror på Ebitda-nivå med 4,9 Mkr. Den internationella verksamheten går dock fortsatt med förlust, -5,7 Mkr. På koncernnivå uppgick rörelseresultatet (Ebit) till -5,4 Mkr under året. Dessutom nettoaktiverar Skolon cirka 3,5 Mkr per år i utvecklingskostnader. Ser vi till det fria kassaflödet uppgick det till -7,3 Mkr. Skolon är tydliga med att tillväxt är prioriterat framför maximerad lönsamhet i dagsläget. Ambitionen är dock att uppnå positiva siffror inom relativt snar framtid.
Samtidigt tillåter den finansiella ställning satsningar. Skolon har inga räntebärande skulder och en kassa på 22,8 Mkr. Dessutom gjordes en extrautdelning på 14 Mkr 2024 från likviden vid avyttringen av Svensk Talteknik. Vi sätter ett litet frågetecken kring om inte detta kapital kunde fått bättre nytta i bolagets stora tillväxtambitioner.
Siktar på hela Europa
Skolons första internationella expansion till Norge tog längre tid än planerat. Trots att plattformen lanserades 2018 omsatte verksamheten enbart 0,7 Mkr 2021. Sedan dess har dock utlandssatsningarna fått bättre fart. 2024 uppgick omsättning utanför Sverige till 58 Mkr.
Skolon drog lärdom av sin första expansion till Norge. Bland annat saknades funktionalitet i plattformen och säljorganisation i landet för att lyckas. Båda dessa bitar finns nu tydligare på plats. Att Skolon även lyckats knyta till sig flera internationella leverantörer underlättar också.
Globala konkurrenter
I Norden finns inga andra aktörer med en plattformslösning likt Skolon. Globalt finns två större aktörer med ett liknande erbjudande:
- Wonde. Ett brittiskt bolag verksamt i över 60 olika länder på drygt 28 000 skolor. Största marknaderna är Storbritannien, Sydafrika och Australien. Bolaget är inte aktivt i något annat europeiskt land än Storbritannien.
- Clever. Ett amerikanskt bolag som förvärvades av norska Kahoot 2021. Vid förvärvstillfället omsatte Clever 46 miljoner dollar. Prislappet uppgick till omkring 450 miljoner dollar, motsvarande 10x omsättningen. Bolaget är främst verksamma i USA och har över 95 000 skolor anslutna till plattformen. Clever har uttryckt ambitioner om att expandera till andra marknader, främst Australien och Storbritannien.
Enligt bolaget är det viktigt med en säljorganisation i respektive land som förstår hur marknaden fungerar. En hel del av grundstrukturen inom den digitala undervisning är harmoniserad inom Europa. Dock är det viktigt att förstå dynamiken kring respektive lands skolfinansiering.
På den svenska marknaden finns inga direkta konkurrenter. Istället är en del av leverantörerna till plattformen indirekta konkurrenter. Snarare än att sälja via Skolons plattform kan leverantörerna sälja sina digitala lösningar direkt till skolor. Enligt Skolon är problemet för enskilda leverantörer att få igång användandet hos skolor. Att gå via bolagets plattform blir i regel betydligt mer kostnadseffektivt och ökar möjligheterna att nå ut till skolor.
På sikt är ambitionen att bli en ledande plattform över hela Europa. Flertalet länder står inför den digitaliseringsresa Sverige redan genomgått. Exempelvis är den brittiska marknaden 7-8 gånger så stor som den svenska. Den tyska nästan 10 gånger.
Utveckling framåt
Idag finns Skolons plattform på omkring 50% av alla svenska skolor. Skulle en liknande andel uppnås i större länder är potentialen väldigt stor. Samtidigt finns risken att de globala ledarna Clever och Wonde också satsar inom Europa. Då blir konkurrensen betydligt tuffare.
För oss blir dock relationen mellan omsättning och bruttoresultat det viktigaste framöver. Skillnaden i bruttomarginal mellan de olika intäktstyperna är väldigt stor. Att enbart fokusera på omsättningsökningen blir fel tycker vi, vilket senaste årens utveckling bekräftar. Att Skolon inte heller redovisar fördelningen mellan intäkterna gör utvecklingen mer svårgreppad.
Ambitiöst tillväxtmål
I samband med noteringen satte Skolon upp ett tillväxtmål om minst 50% per år. Det uppnåddes 2022 (69%) och 2023 (67%) men inte 2024 (40%). Målet kvarstår framöver.
Utöver tillväxtmålet finns i dagsläget inga andra finansiella mål kommunicerade.
Vi kan ändå se saker som talar för att bruttomarginalen inte försvagas framöver, utan snarare stiger något. Det gör att vi tror bruttoresultatet bör växa minst lika mycket som omsättningen framöver. Bolaget själva ser framförallt stor potential på den brittiska marknaden. Vi räknar med 30% omsättningstillväxt 2025 för att falla mot 20% i slutet av prognosperioden.
Givet att bruttoresultatet följer med tror vi Skolon kan uppnå svarta siffror kommande år. Det trots att rörelsekostnaderna lär öka med fortsatta tillväxtsatsningar. För 2025 skissar vi på nollresultat. Mot slutet av prognosperioden tror vi på 7% rörelsemarginal.
Då Skolon ännu inte är lönsamma väljer vi att värdera bolaget baserat på omsättning. På 2024 års omsättning är värderingen cirka 5,5x. Sett till bruttoresultatet är siffran knappt 20x. I tabellen finns några andra mindre mjukvarubolag. Dessa värderas runt 3-4x omsättningen. Samtidigt skiljer sig affärsmodellerna bland bolagen ganska mycket. Skolons olika intäktsben det svårt att säga vad som är en lämplig multipel. Vi väljer att använda 3x. Då blir uppsidan drygt 10%.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Skolon (Afv) | 24% | 88,0 | 84,0 | 3,4 | 4,0% | 20% |
Freja eID (Afv) | 21% | neg | neg | 4,6 | 0,0% | 20% |
Litium | -6% | 17,5 | 34,6 | 1,6 | 4,7% | 7% |
Oneflow | 24% | neg | neg | 3,4 | neg | 32% |
Carasent | 133% | 35,8 | 30,3 | 3,5 | 11,7% | 15% |
Snitt | 43% | 47,1 | 49,6 | 3,3 | 5,5% | 18% |
Källa: Afv/Factset |
Slutsats
Så agerar insiders
Senaste året har insiders köpt aktier för 6,4 Mkr och sålt för 9,5 Mkr. Samtliga affärer har skett till priser runt 22 kr.
Köpen står ordförande Petter Mattison och huvudägare Per-Anders Johansson för. Försäljningen kommer från IR-ansvarig Emelie Gustafsson och hennes bolag Joesli Sweden.
Skolons plattform löser ett tydligt problem inom skolan och vi förstår värdet i erbjudandet. Med en churn under 2% tycks även lösningen vara uppskattad. Vågar man lyfta blicken och tror på den europeiska expansionen kan Skolon vara intressant.
Osäkerheten kring fördelningen av intäkter gör oss dock tveksamma. Framför allt är det återförsäljarintäkterna som verkar växt allra mest vilket pressat bruttomarginalerna. Att följa utvecklingen av bruttoresultatet och att bolaget lyckas växa det blir centralt framöver. Vi ställer oss neutrala för stunden.
Tio största ägare i Skolon | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
CIMON Innovation AB | 308,9 | 36,3% | 36,3% |
A/S AF 26.10.1983 | 170,4 | 20,0% | 20,0% |
Länsförsäkringar | 124,1 | 14,6% | 14,6% |
Per-Anders Johansson | 48,9 | 5,7% | 5,7% |
Swedbank Robur Fonder | 40,1 | 4,7% | 4,7% |
Proweden AB | 37,5 | 4,4% | 4,4% |
Entreprenörinvest Sverige AB | 28,1 | 3,3% | 3,3% |
Oliver Lundgren | 27,5 | 3,2% | 3,2% |
Joesli Sweden Holding AB | 20,3 | 2,4% | 2,4% |
Max Lönner | 14,0 | 1,6% | 1,6% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Sebastian Matuska | 2,2 | 0,3% | 0,3% |
Marcus Alvarsson | 0,4 | 0,0% | 0,0% |
Gabriel Wallén | 0,4 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 49,0% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser