Analys Skistar
Skistar: Se upp i backen

Skistar | |
Börskurs: 165,00 kr | Antal aktier: 78,4 m |
Börsvärde: 12 932 Mkr | Nettoskuld: 2 737 Mkr |
VD: Stefan Sjöstrand | Ordförande: Anders Sundström |
Skistar (165 kr) är Skandinaviens ledande aktör inom skidanläggningar, eller fjällturism som bolaget numera själva benämner det. Koncernen har idag anläggningar på sex orter, nämligen Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal, Trysil och Stockholm (Hammarbybacken).
I Skandinavien är bolagets totala marknadsandel 41% avseende liftkort (Skipass). Skistar har 49% marknadsandel i Sverige samt 31% i Norge.
Peab-bröderna
Grunden till bolaget var när Peab-grundarna Erik och Mats Paulsson år 1975 köpte rekreationsboende till sina anställda i Sälen. Aktien har varit noterad sedan 1994 (hette då Lindvallen i Sälen AB). Tandådalen och Hundfjället förvärvades 1997, två år senare köpes anläggningarna i Åre och Vemdalen. Norska anläggningarna Hemsedal förvärvades 2000 och Trysil år 2005.
Största ägare är Mats Paulsson med sin familj som har 24% av kapitalet och knappt 47% av rösterna. Näst största ägare är Aeternum Capital med 19% av kapitalet samt knappt 14% av rösterna. Aeternum kontrolleras av norska redarmiljardären John Fredriksen. VD Stefan Sjöstrand tillträdde våren 2020 och har aktier värda 6,5 Mkr. Sjöstrand har tidigare haft ledande roller på IKEA.
Affärsvärldens huvudscenario | 23/24 | 24/25E | 25/26E | 26/27E |
Omsättning | 4 679 | 4 890 | 5 232 | 5 494 |
– Tillväxt | 9,3% | 4,5% | 7,0% | 5,0% |
Rörelseresultat | 740 | 905 | 1 007 | 1 099 |
– Rörelsemarginal | 15,8% | 18,5% | 19,3% | 20,0% |
Resultat efter skatt | 473 | 602 | 701 | 779 |
Vinst per aktie | 6,04 | 7,70 | 8,90 | 9,90 |
Utdelning per aktie | 2,80 | 3,30 | 3,80 | 4,15 |
Direktavkastning | 1,7% | 2,0% | 2,3% | 2,5% |
Avkastning på eget kapital | 13% | 15% | 16% | 16% |
Kapitalbindning | 158% | 140% | 130% | 125% |
Nettoskuld/Ebit | 5,4x | 3,1x | 2,3x | 1,8x |
P/E | 27,3x | 21,4x | 18,5x | 16,7x |
EV/Ebit | 21,2x | 17,3x | 15,6x | 14,3x |
EV/Sales | 3,3x | 3,2x | 3,0x | 2,9x |
Kommentar: Skistar har brutet räkenskapsår som löper 1 september – 31 augusti. |
Idag 19 mars presenterar Skistar räkenskaperna för Q2 i bolagets brutna räkenskapsår 2024/25 som omfattar högsäsongsperioden december – februari. Aktien var initialt upp över 5% på beskedet men är i skrivande stund i stort sett oförändrad.
Skistar | Q2 24/25 | Q2 23/24 |
Omsättning | 2787 Mkr | 2630 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 6,0% | 11,9% |
Tillväxt Q/Q | 1215% | 1095% |
Rörelsekostnader | 1587 Mkr | 1565 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 1,4% | 10,4% |
Ebit | 1200 Mkr | 1065 Mkr |
Ebit-marginal | 43,1% | 40,5% |
Resultat per aktie | 11,84 kr | 10,43 kr |
Omsättningen steg 6% jämfört med motsvarande kvartal ifjol och landade på 2,8 Mdkr (2,6). Den organiska tillväxten var +7% och drevs bland annat av en gynnsam kalendereffekt med många röda dagar i samband med jul- och nyårshelgen. Beläggningen vara nära 100% på flera av bolagets anläggningar under julhelgen. Väderförhållandena var utmanande under januari och februari vilket innebar att nedfarterna behöver prepareras mer, vilket driver kostnader. Totalt sett ökade rörelsekostnaderna enbart drygt 1% i kvartalet. Rörelseresultatet var 1200 Mkr (1065) medan marginalen uppgick till 43,1% (40,5).
Koncernen är organiserad i tre segment. Dessa är Drift av skidanläggningar som utgör merparten av omsättningen (runt 83%), Drift av hotellverksamhet (11%) och Fastighetsutveckling & exploatering (6%)
Ungefär 40% av intäkterna härrör försäljning av liftkort (Skipass). Denna intäktstyp är även den mest lönsamma med en väldigt hög marginalintäkt. Andra huvudsakliga intäktskällor är logiförmedling, skidskola samt uthyrning av skidutrustning. Skistar har ett gemensamt bokningssystem för koncernens anläggningar. Bolaget har årligen över 28 miljoner besökare på sin bokningssajt. Det finns totalt 40 000 tillgängliga bäddar varav bolaget själva äger 10 000 och resten förmedlas. Över hälften av intäkterna förskottsbetalas.
Under kvartalet hade Skistar hela 27 dagar med högsta aktiviteten någonsin jämfört med tidigare. Den 30 december 2024 hade Skistar 73 000 gäster i liftsystemet vilket är en rekordhög nivå under en enskild dag. Pandemin har ökat digitaliseringen. Numera säljs över 75% av alla Skipass digitalt.
I kvartalet stod svenska gäster för 63% av intäkterna (66), danska gäster utgjorde 25% (22) och utländska gäster från Storbritannien, Tyskland och Nederländerna stod för 7% (6). Under perioden hade Skistar 4,6 miljoner skiddagar vilket också är en rekordhög nivå (+3%).
Skistars e-handel av skidkläder och liknande utrustning växte 8% i kvartalet. Bolagets egna varumärke EQPE växte 24% jämförelsevis.
I snitt spenderade varje gäst 20 567 kronor inklusive boende. Snittet för svenska gäster låg på 18 000 kronor medan danskarna och britterna i snitt spenderade 31 000 kronor. Att den svenska kronan är svag är ett viktigt skäl samt att utländska gäster i högre utsträckning köper utrustning på plats i Sverige.
Sommarsäsong väntar
Intresset för fjällaktiviteter i form av vandring, cykling och liknande har ökat senaste åren. Pandemin fungerade säkerligen som en katalysator då människor inte hade möjlighet att semestra utomlands på samma sätt på grund av restriktioner av olika slag. Skistar har etablerat en alpin skidarena på konstgräs vid Hammarbybacken i Stockholm. I maj 2021 sålde företaget sina aktier i av den österrikiska skidanläggningen i St. Johann för runt 200 Mkr (resultateffekten var -116 Mkr).
Att intäkterna under sommarhalvåret ökat över tid är positivt även om de alltjämt står för en liten del av koncernens totala omsättning.
Starkt kassaflöde
Kassaflödet från löpande verksamheten i kvartalet var starkt och uppgick till 1422 Mkr (1356). Vid utgången av februari var nettoskulden (exklusive leasing) 704 Mkr (1241). Inklusive leasing var skulden 2737 Mkr (3203). Investeringsnivån (Capex) var låg i kvartalet och landade på 72 Mkr (149).
I januari togs beslut om att investera 200 MNOK i en ny gondollift i bolagets norska anläggning i Trysil. Totalt sett under räkenskapsåret 2024/25 väntas investeringarna landa på runt 550 Mkr (inklusive investeringen i Trysil). På förmiddagens telefonkonferens lyfte ledningen fram att investeringarna för olika typer av underhåll typiskt sett ligger på 300 Mkr per år.
I slutet av februari låg nettoskuld/Ebitda-kvoten på låga 0,6x. (1,2). Givet den högre investeringsnivån framöver kommer kvoten att öka kommande kvartal.
Bokningsläget för kommande kvartal (mars-maj) var 5% lägre jämfört med fjolåret. I år infaller påskhelgen 18-21 april jämfört med 29 mars – 1 april 2024. Bokningsläget för kommande vintersäsong var däremot 5% högre vilket innebär att cirka 15% av beläggningen redan är säkrad.
Visste du att..?
Ägare som har mer än 200 aktier i Skistar får 15% aktieägarrabatt på exempelvis skidhyra och liftkort.
Differentierad prissättning
Sedan några år tillämpar Skistar en mer differentierad prissättning med dyrare Skipass under högsäsong (bland annat sport- och påsklov) och billigare under lågsäsong.
Inför säsongen 2024/25 uppgav Skistar att de skulle höja priserna med runt 6%. I en undersökning som Nyhetsbyrån Direkt gjorde så har den faktiska prishöjningen varit högre än så.
Prognoser och värdering
Bolag år 2023/24 | Omsättning | Tillväxt | Rörelsemarginal |
Skistar | 4679 Mkr | 9,3% | 15,8% |
Branäsgruppen AB | 483 Mkr | -1,4% | 6,9% |
Grönklittsgruppen (numera Velitactivities AB) | 382 Mkr | 16,3% | 32,3% |
Romme Alpin | 263 Mkr | 12,1% | 20,0% |
Kläppen Ski Resort AB | 212 Mkr | 5,0% | 25,4% |
Stöten i Sälen AB | 191 Mkr | 8,6% | 17,4% |
Källa: Allabolag.se | Snitt: | 8,3% | 19,6% |
Under hösten 2023 presenterade Skistar nya finansiella mål. Ambitionen är att öka intäkterna med 6% per år i snitt. Det avser organisk tillväxt (ej förvärv eller valutaeffekter). Tidigare var målet att växa 4% organiskt utöver inflationen. Under 2023/24 växte Skistar 10% organiskt och första halvåret 2024/25 var den organiska tillväxten 6%.
Målsättningen är att nå en rörelsemarginal på 18% (tidigare 22% på Ebit-nivå). Att marginalmålet sänkts beror på att Skistar ändrat redovisningen av förmedlade logiintäkter vilket påverkar marginalen negativt (redovisningsmässigt). 2023/24 var utfallet 15,8% och på rullande tolv månader ligger marginalen på knappt 18%.
Vidare är målsättningen att kvoten av räntebärande nettoskuld och Ebitda skall understiga 2,5x exklusive IFRS-16-effekter. Vid utgången av februari var kvoten som sagt låga 0,6x men den kommer öka igen framöver. Ambitionen är att dela ut 40-60% av resultatet.
Innevarande räkenskapsår (2024/25) skissar vi på 4-5% tillväxt. Kommande år räknar vi också 5-7% årlig tillväxt, vilket är i linje med analytikerkollektivet. En central sak är att Skistar fortsätter bygga ut kapacitet i liftsystemen och vidareutveckla orterna framöver.
Marginalmässigt räknar vi med 18,5% 2024/25 och 20% i slutet av prognoshorisonten. Verksamheten är generellt investeringstung.
Tabellen intill visar omsättning, tillväxt och marginal för ett antal svenska skidanläggningar. I snitt tjänar bolagen nästan 20% på Ebit-nivå. Använder vi en multipel på 16 gånger rörelsevinsten finns 25% uppsida på sikt.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Skistar | 16% | 18,4x | 16,6x | 3,2x | 19,5% | 6,2% |
Compagnie des Alpes | 18% | 6,9x | 10,5x | 1,5x | 14,2% | 2,9% |
Vail Resorts | -29% | 19,7x | 14,6x | 2,8x | 19,3% | 3,9% |
Genomsnitt | 2% | 15,0x | 13,9x | 2,5x | 17,7% | 4,3% |
Källa: Factset |
Skistar har en stark marknadsposition i Skandinavien och bolaget gynnas säkerligen en hel del av den svaga svenska kronan och utländsk turism. Även friluftstrenden med ökat intresse för såväl skidåkning som fjällaktiviteter och vandring, bidrar positivt.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 0,8 Mkr. Anna Hallberg, närstående till ordförande Anders Sundström köpte aktier för 0,3 Mkr (kurs 172 kr) i november. VD Stefan Sjöstrand köpte också aktier i november, närmare bestämt för 0,17 Mkr (169 kr). Inga insynsförsäljningar finns registrerade.
Uppsidan i huvudscenariot är okej men bygger också på att bolaget fortsätter växa och stärka marginalerna. Höjda priser på liftkort är ett återkommande tema i media.
Bokningsläget för kommande kvartal var som sagt 5% lägre mot fjolåret. Sammantaget landar vi i en neutral hållning. Om inte annat kan aktien fungera som “en hedge” för skidsemestern.
Tio största ägare i Skistar | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Ekhaga Utveckling AB | 3 226,6 | 24,2% | 46,6% |
Aeternum Capital AS | 2 558,7 | 19,2% | 13,5% |
Handelsbanken Fonder | 723,6 | 5,4% | 3,8% |
Swedbank Robur Fonder | 489,7 | 3,7% | 2,6% |
Lima Besparingsskog | 305,8 | 2,3% | 1,6% |
Vanguard | 264,4 | 2,0% | 1,4% |
Sara Karlsson | 240,4 | 1,8% | 1,3% |
Erik Paulsson | 175,9 | 1,3% | 0,9% |
Söderberg & Partners Asset Management SA | 146,9 | 1,1% | 0,8% |
American Century Investment Management | 137,6 | 1,0% | 0,7% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Stefan Sjöstrand | 6,5 | 0,0% | 0,0% |
Niclas Sjögren Berg | 3,8 | 0,0% | 0,0% |
Mathias Lindström | 3,0 | 0,0% | 0,0% |
Lena Apler | 1,7 | 0,0% | 0,0% |
Anders Sundström | 0,8 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 43,6% | 60,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser