Analys Skistar
Skistar: Risk för utförsbacke för aktien
Skistar | |
Börskurs: 112,20 kr | Antal aktier: 78,4 m |
Börsvärde: 8 794 Mkr | Nettoskuld: 1 687 Mkr |
VD: Mats Årjes | Styrelseordförande: Eivor Andersson |
Skistar (112 kr) är Skandinaviens ledande aktör inom skidanläggningar. Bolaget bedriver idag verksamhet i bland annat Åre, Sälen, Vemdalen och Trysil.
Huvudkontoret ligger i Sälen. Största ägare i bolaget är Peab-grundarna Mats och Erik Paulsson med familj. Där den förstnämnda brodern kontrollerar stor del av rösterna i bolaget. Koncernen är organiserad i två segment. Drift av skidanläggningar samt Fastighetsutveckling & exploatering.
Börsplus huvudscenario | 2018/19 | 2019/20 | 2020/21 | 2021/22 |
Omsättning | 2 688 | 2 822 | 2 964 | 3 112 |
– Tillväxt | +5,5% | +5,0% | +5,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 604 | 621 | 652 | 685 |
– Rörelsemarginal | 22,5% | 22,0% | 22,0% | 22,0% |
Resultat efter skatt | 466 | 425 | 455 | 479 |
Vinst per aktie | 5,95 | 5,40 | 5,80 | 6,10 |
Utdelning per aktie | 3,50 | 3,50 | 3,50 | 3,50 |
Direktavkastning | 3,1% | 3,1% | 3,1% | 3,1% |
Avkastning på eget kapital | 19% | 15% | 15% | 14% |
Operativt kapital/omsättning | 152% | 152% | 152% | 152% |
Nettoskuld/EBIT | 2,8 | 2,4 | 2,3 | 2,2 |
P/E | 18,9 | 20,8 | 19,3 | 18,4 |
EV/EBIT | 17,4 | 16,9 | 16,1 | 15,3 |
EV/Sales | 3,9 | 3,7 | 3,5 | 3,4 |
Största delen av intäkterna kommer från liftkort (skipass). Denna intäktstyp är även den mest lönsamma. Andra huvudsakliga intäktskällor är logiförmedling, skidskola och uthyrning av skidutrustning.
Inför den kommande vintersäsongen har Skistar höjt liftkortspriserna med cirka 6 procent. Det är en bra bit högre än inflationstakten. En veckas liftkort i Sälen under högsäsong kostar nu 2 230 kronor för en vuxen.
Utöver driften av de olika destinationerna så arbetar Skistar även med att stycka av mark där man sedan kan bygga bostadsrätter eller fjällstugor. Kort och gott exploatering av marken.
Skistar försöker även ständigt att förädla skidsystemen genom att bygga nya liftar som ökar kapaciteten så att liftköerna minskar. Bolaget har även en så kallad snögaranti på vissa orter.
Skistar har idag anläggningar på sju orter. Nämligen Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, Hammarbybacken i Stockholm samt St. Johann i Österrike. Det finns en del synergier som kan utvinnas. Bland annat genom ett gemensamt bokningssystem. Skistar har en marknadsandel på 50 procent i Sverige och 30 procent i Norge. I Skandinavien är bolagets totala marknadsandel 41 procent.
Några konkurrerande skidanläggningar i Sverige är Idre Fjäll, Branäs (Branäsgruppen) och Grönklittgruppen. För den som är extra intresserad finns här en branschrapport att läsa från SLAO om vintersäsongen 2018/2019.
Mer om skidåkning som turism
Turismnäringen i världen är en viktig intäktskälla för många länder. Sverige är kanske inte det första landet man tänker på i detta fall. Men nära 3 procent av Sveriges samlade BNP kommer från just turism och sysselsätter cirka 176 000 personer i Sverige.
Globalt sett finns det drygt 2 000 alpina skidområden i världen. Antalet skiddagar (en dags utförsåkning med Skipass räknas som en skiddag) ligger relativt stabilt på cirka 400 miljoner per år.
Cirka 43 procent av alla skiddagar i världen kan hänföras till Alperna. Europa är därmed störst med omkring 200 miljoner skiddagar per år. Amerika är den näst största marknaden med cirka 75 miljoner skiddagar per år. De största enskilda länderna utgörs av Frankrike, USA och Österrike med omkring 50-55 miljoner skiddagar vardera per år. Sverige, Norge och Finland har tillsammans ungefär 17 miljoner skiddagar per år.
Under vintersäsongen 2017/18 uppgick antalet skiddagar på Sveriges 50 största skidanläggningar till 8,8 miljoner och det såldes liftkort för över 1,7 miljarder kronor.
Till följd av verksamhetens natur så är försäljningen väldigt säsongsbetonad. Räkenskapsåret första kvartal (omfattar september – november) är lågsäsong. Högsäsongen inträder under december – maj, alltså under årets andra och tredje kvartal. Även sommarkvartalet juni – augusti präglas av låga intäkter och kraftiga förluster.
Förra veckan redovisade Skistar rapporten för de avslutade kvartalet 2018/19. Omsättningen föll 40 procent jämfört med samma kvartal föregående år. De minskade intäkterna var främst ett resultat av att intäkterna från fastighetsutveckling och exploatering sjönk till 35 Mkr jämfört 99 Mkr föregående år. Dessa kan naturligt variera en del från år till år. De lägre intäkterna påverkade även marginalen negativt.
Bokningsläget inför säsongen (alltså genom Skistars logiförmedling) inför vintersäsongen var 0,4 procent högre jämfört med fjolåret. Alltså i stort sett oförändrat. Med tanke på den nya flygplatsen (bokningsläget borde vara ännu bättre) är detta säkerligen en stor anledning till att aktien föll på rapportdagen.
På helårsbasis steg dock försäljningen med 5 procent till knappt 2,7 miljarder kronor. Medan rörelseresultatet minskade något till 604 Mkr (611).
I våras meddelade Mats Årjes att han slutar som VD på Skistar. Årjes har varit verkställande direktör i 17 år och är även ordförande i Sverige Olympiska Kommitté (SOK). Vem som ersätter Mats Årjes är ännu inte officiellt.
Hur ska man se på Skistar framöver?
Det finns en del faktorer som talar för bolaget. En stor sak är att den svenska kronan är svag. Det innebär att semesterresorna till exempel alperna blir ännu dyrare. Många kanske därför föredrar en semester i de svenska fjällen istället? Eller så stannar man helt enkelt hemma. En annan sak är att den svenska kronan lockar fler utländska turister som då får mer valuta för pengarna i Sverige.
I februari 2019 anordnade Åre alpina VM i skidor. Det var 12 år sedan Åre arrangerade VM (2007). I samband med detta ökade besökstrafiken till Skistars hemsida från Storbritannien med över 70 procent. Kanske är detta något som kan få genomslag under kommande säsong?
En annan stor sak är invigningen av den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Flygplatsen ligger endast 10 minuters bilfärd från Hundfjället i Sälen. En annan konkurrensfördel som framhävs är att Sälen som skidområde är familjevänligt. Den svenska staten har investerat 250 Mkr i flygplatsen i form av investeringsstöd.
Skistar har en kundklubb som heter MySkiStar. Denna lanserades år 2011 och har i dagsläget omkring 890 000 användare. Genom denna kan man se vilka bokningar man gjort samt hur många gånger man åkt i backen och vilka liftar och dylikt. Om man äger mer än 200 aktier i Skistar så får man dessutom en aktieägarrabatt.
Vi skissar på att intäkterna stiger med ungefär 5 procent innevarande och att Skistar sedan även kan behålla denna tillväxttakt framöver. Både drivet av justerade liftkortspriser samt högre beläggning på anläggningarna i och med etableringen av flygplatsen i Sälen/Trysil. En multipel på 15 gånger rörelsevinsten ger en avkastningspotential på 6 procent. Det är klent.
Tror man Skistar kan accelerera tillväxten och kanske samtidigt förvärva några fler anläggningar finns sannolikt en bra potential i aktien (optimistiskt scenario). Därutöver finns potential att Skistar kan realisera tillgångar ur den mark som man håller på att exploatera. Är man rädd för konjunkturen och inte tror att flygplatsen i Sälen blir den succé som många hoppats på så finns en ganska betydande nedsida (pessimistiskt scenario).
I tabellen nedan följer hur två andra börsnoterade bolag som också driver skidanläggningar värderas. Skistar värderas närmare amerikanska Vail Resorts men betydligt högre än franska Compagnie des Alpes.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
Skistar | -7,8 | 17,7 | 17,3 | 3,8 | 21,8 | 2,2 |
Compagnie des Alpes | -13,3 | 9,8 | 9,6 | 1,2 | 12,0 | 3,6 |
Vail Resorts | -6,5 | 28,6 | 20,5 | 4,4 | 21,4 | 8,0 |
Genomsnitt | -9,2 | 18,7 | 15,8 | 3,1 | 18,4 | 4,6 |
Källa: Factset | ||||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E | Förväntad rörelsemarginal 2020E | Förväntad årlig tillväxt 2019-2021 |
Börsplus slutsats
Skistar har en stark position i Skandinavien med en marknadsandel på över 40 procent. Även inträdesbarriärerna på marknaden är höga och lönsamheten god. Att den långväga VD:n Mats Årjes lämnar skapar en del osäkerhet. Likaså att bokningsläget inte imponerar kortsiktigt. Huruvida man ser aktien som en köp- eller säljkandidat beror i hög grad på vad man tror både om den underliggande konjunkturen, förmågan att realisera värden ur den mark man exploaterar samt om flygplatsen i Sälen/Trysil blir den succé som många hoppats på. Vi intar en neutral hållning även om vi är mer negativa än positiva.
Skistar tio största ägare | Kapital | Röster |
Ekhaga Utveckling AB | 24,1% | 46,5% |
Erik Paulsson & Bolag | 21,3% | 15,0% |
Swedbank Robur Fonder | 4,59% | 3,24% |
Lima Besparingsskog | 2,30% | 1,62% |
Nordea Fonder | 1,97% | 1,39% |
Sara Karlsson | 1,81% | 1,27% |
Pensionskassan SHB Försäkringsförening | 1,54% | 1,08% |
Handelsbanken Fonder | 1,52% | 1,07% |
Invesco | 1,44% | 1,02% |
Vanguard | 1,40% | 0,98% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser