SKF: Fortsatt rull krävs för köpläge

Verkstadskoncernen SKF handlas ovanligt billigt på börsen. Om aktien ska ge bra avkastning krävs nog att aktiemarknaden tillskriver bolagets vinster en högre multipel än i dagsläget. Vågar man räkna med det efter åratal av stark konjunktur i ryggen?
SKF: Fortsatt rull krävs för köpläge - d951eba4-c146-4e69-a41a-e911225fa522fitcroph450q80upscaletruew800s58cffcc9fb7ebecf2e2d39f61cea4142cd4c9087

Senaste åren har SKF (173,50 kr) underpresterat rejält jämfört med de flesta andra verkstadsbolagen på Stockholmsbörsen.

Aktien handlas på samma nivå som 2010 och värderas i dag till kring 9 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Den som letar ”billiga aktier” har säkert fått upp SKF på radarn.

Bolaget tillverkar bland annat rullningslager med tillhörande lösningar och tjänster som används inom nästan all typ av industri.

I dagsläget omsätter SKF drygt 80 miljarder kronor vilket också råkar vara ungefär detsamma som bolagets prislapp på börsen. Totalt har koncernen ca 46 000 anställda och drygt hundra tillverkningsenheter utspridda över hela världen. Huvudkontoret finns i Göteborg. Faktarutan nedan ger mer information för den särskilt intresserade.

Om SKF

SKF är en av världens ledande leverantörer av produkter, lösningar och tjänster inom bland annat kul- och rullager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och service. Serviceerbjudandet omfattar tjänster som teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning.

Bolaget grundades 1907 och finns i dag representerat hos mer än 17 000 återförsäljare i 130 länder. Försäljningen är koncentrerad till Europa (ca 40 procent), Amerika (ca 30 procent) och Asien (drygt 25 procent). Tillverkning finns särskilt i länder som USA, Tyskland, Italien, Frankrike, Kina och Indien.

Verksamheten delas in i två affärsområden – Industri och Fordon.

Affärsområde Industri

SKF förser närmare 40 globala industrier med produkter och tjänster. Produktutbudet inkluderar utveckling och tillverkning av lager, tätningar och smörjsystem samt tjänster för roterande axlar och lösningar för utvärdering av maskiners tillstånd, driftsäkerhet och återtillverkning.

SKF har en ledande position inom vissa industrier som järnväg och energi. Inom andra industrier delar SKF den ledande positionen med andra företag. SKF har också en klart ledande position inom marknaden för industriella återförsäljare, vilka främst betjänar eftermarknaden.

Affärsområdet stod 2017 för 69 procent av omsättningen och 85 procent av rörelseresultatet.

Affärsområde Fordon

SKF förser tillverkare av bilar, lätta och tunga lastbilar, släp, bussar och tvåhjulingar med kundanpassade lager, tätningar och relaterade produkter för hjullager, drivlinor, motorer, e-drivlinor, hjulupphängning och styrning.

SKF är marknadsledande inom hjullagerlösningar och har en stark position inom applikationsdrivna lösningar för drivlinor, som fordrar specifik prestanda vad gäller friktion, vikt och tätningslösningar. På eftermarknaden har SKF byggt upp en stark global position med sitt omfattande distributionsnätverk.

Affärsområdet stod 2017 för 31 procent av omsättningen och 15 procent av rörelseresultatet.

SKF har följande finansiella mål:

  • Organisk försäljningstillväxt om 5 procent.
  • En rörelsemarginal på 12 procent.
  • Avkastning på sysselsatt kapital om 16 procent.
  • Ett nettorörelsekapital som är mindre än 25 procent av omsättningen.
  • En nettoskuld som är mindre än 80 procent av eget kapital.

Det handlar alltså om en klassisk verkstadsaffär som är starkt beroende av industrikonjunkturen, binder mycket kapital och gynnas något av den just nu svaga svenska kronan.

Det finns ett visst inslag av exponering mot fordonsindustrin som många investerare nu tycks undvika – dels för oro över att fordonsmarknaden kanske allt mer närmar sig toppen. Men också för utvecklingen med elbilar vilket för SKF:s del väntas vara negativt eftersom antalet kullager i elbilar är färre. Däremot är exponeringen kanske mindre än många tänker sig då bara 15 procent av rörelseresultatet kommer från fordonssidan.

På lite sikt kan man nog förenklat tänka sig att marknaden växer ungefär i linje med BNP i världen även om efterfrågan på SKF:s produkter varierar något kraftigare över tid.

Just nu är utvecklingen ovanligt stark. Efter ett svagt 2016 växte omsättningen organiskt med drygt 8 procent under 2017 och det har fortsatt i ungefär samma stil hittills under 2018.

SKF
Börskurs: 173,50
Antal aktier (miljoner): 455,4
Börsvärde: 79 003 Mkr
Nettoskuld: 22 238 Mkr
VD Alrik Danielson
Styrelseordförande Hans Stråberg
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 85 000 87 550 90 177
– Tillväxt 9% 3% 3%
Rörelseresultat 10 625 10 944 11 272
– Rörelsemarginal 12,5% 12,5% 12,5%
Resultat efter skatt 6 682 7 063 7 392
Vinst per aktie 14,68 15,51 16,23
Utdelning per aktie 6,00 6,50 7,00
Direktavkastning 3,5% 3,7% 4,0%
Operativt kapital/omsättning 55% 55% 55%
Nettoskuld/EBIT 1,7 1,3 1,0
P/E 11,8 11,2 10,7
EV/EBIT 9,1 8,6 8,0
EV/Sales 1,1 1,1 1,0

I vårt huvudscenario antar vi att konjunkturläget förblir stabilt till 2020. SKF fortsätter växa ytterligare något och når de högsta rörelsemarginalerna på många års tid.

I ett sådant läge står börsen troligen nära ”all time high” och den starka börscykeln har 2020 hunnit bli hela elva år gammal. Men med ett drygt decennium av goda tider i ryggen ska man nog inte räkna med att cykliska SKF begåvas med en särskilt mycket högre värderingsmultipel än i dagsläget.

Vi antar 9 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) och uppsidan blir klena 20 procent på två till tre års sikt. Det är förstås en låg multipel men på en väldigt fin vinstnivå som förmodligen inte är uthållig på längre sikt.

Faktum är att jämfört med nuvarande multiplar på bolag ungefär som SKF är det till och med lite i överkant.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
SKF 14,1 11,2 8,4 1,0 12,4 2,9
Schaeffler 3,5 6,6 5,5 0,6 11,5 4,7
Timken 10,9 10,3 9,0 1,3 14,0 4,9
NSK -0,3 9,0 7,5 0,7 9,7 1,3
NTN 6,1 9,9 10,9 0,6 5,7 1,7
JTEKT 8,8 9,0 7,6 0,4 5,9 3,7
MinebeaMitsumi 16,9 11,6 9,1 0,9 9,9 0,5
Genomsnitt 8,6 9,7 8,3 0,8 9,9 2,8
Källa: Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2019 EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019 Förväntad rörelsemarginal 2019 Förväntad årlig tillväxt 2018-2020

Många oroar sig också över asiaternas framfart. Bland annat rör det sig om japanska bolag som försöker växa i Europa och kinesiska bolag med utpräglad lågprisstrategi. Idén skulle förstås vara att det drabbar SKF och branschen i form av hårdare konkurrens och prispress.

När Börsplus sammanställer utvecklingen för bolagen i tabellen ovan (som tillsammans står för en betydande andel av marknaden för rullningslager) framstår det dock inte som att SKF tappat marknadsandel. Snarare tycks den ligga stabilt kring dryga 20 procent så som vi räknar på saken. Även bruttomarginalen ligger stadigt kring 25 procent.

Man ska förstås inte avfärda att hårdare konkurrens kan bli ett problem framöver men vi hittar åtminstone inget större stöd i siffrorna för att det drabbat SKF särskilt hårt.

Om konjunkturläget skulle försämras ska man förstås räkna med att SKF går dåligt. Här och nu behöver man inte fördjupa sig särskilt mycket i ett sådant scenario utan vi konstaterar att när det tidigare varit oroligt på börsen (2011, 2015) så har SKF varit en relativ förlorare.

Med medioker utveckling i både huvudscenariot och det pessimistiska scenariot lämnas man alltså lite att tro på ett läge där SKF både växer och gör toppvinster samtidigt som aktien (trots cykliska resultat) ska värderas till ännu högre multiplar. Detta är vårt optimistiska scenario och då kan aktien närma sig 300 kronor.

Värderingen på aktien är lägre än snittet historiskt så en sådan utveckling är förstås inte omöjlig att föreställa sig. Men vi vågar inte räkna med det i dagsläget.

SKF:s 10 största ägare Kapital Röster
FAM AB 13,60% 29,22%
Harris Associates 7,04% 4,20%
Swedbank Robur Fonder 2,85% 1,70%
Didner & Gerge Fonder 2,67% 1,60%
SEB Fonder 2,55% 1,53%
Alecta Pensionsförsäkring 2,30% 3,96%
Vanguard 2,18% 1,38%
BlackRock 2,07% 1,24%
Baillie Gifford & Co 1,67% 0,99%
Carnegie Fonder 1,59% 0,95%
Källa: Holdings

___________________________

  • Mejla oss gärna på borsplus@svd.se om du har förslag eller frågor.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.