Analys FM Mattsson
Skållhett från FM Mattsson
FM Mattsson | |
Börskurs: 223,00 kr | Antal aktier: 14,1 m |
Börsvärde: 3 144 Mkr | Nettoskuld: 219 Mkr |
VD: Fredrik Skarp | Ordförande: Johnny Alvarsson |
FM Mattsson (223 kr) är en av norra Europas största tillverkare av blandare och tillbehör för kök, badrum och trädgård.
Varumärkesportföljen innehåller de svenska rörmokarfavoriterna FM Mattsson och Mora samt den danska motsvarigheten Damixa. Sedan börsnoteringen 2017 har förvärv expanderat portföljen ytterligare och försäljning utanför Norden står nu för en tredjedel.
För det mesta har såväl lönsamhet som organisk tillväxt varit låg men stabil – liksom värderingen på aktien. Covid-19 har dock ändrat samtliga dessa punkter. 2020 och början av 2021 har bjudit på rekordsiffror.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 1 537 | 1 800 | 1 728 | 1 763 |
– Tillväxt | +17,0% | +17,1% | -4,0% | +2,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 209 | 333 | 259 | 238 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 13,6% | 18,5% | 15,0% | 13,5% |
Resultat efter skatt | 87 | 245 | 191 | 177 |
Vinst per aktie | 6,24 | 17,40 | 13,60 | 12,50 |
Utdelning per aktie | 4,50 | 9,00 | 7,00 | 7,00 |
Direktavkastning | 2,0% | 4,0% | 3,1% | 3,1% |
Avkastning på eget kapital | 15% | 37% | 24% | 20% |
Avkastning på operativt kapital | 70% | 91% | 64% | 57% |
Nettoskuld/EBITA | 0,5 | 0,5 | 0,4 | 0,3 |
P/E | 35,8 | 12,8 | 16,4 | 17,8 |
EV/EBITA | 16,1 | 10,1 | 13,0 | 14,1 |
EV/Sales | 2,2 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
Investeringar i privata badrum och kök är på fortsatt hög nivå. Till stor del gynnat av semestrande på hemmaplan vilket inneburit mer tid och pengar att renovera för. Något som även bolaget påpekar.
Q2 2021 | Q2 2020 | |
Omsättning | 492 Mkr | 365 Mkr |
– tillväxt | +35% | +5% |
– varav organisk | +28% | -1% |
Ebita | 105 Mkr | 38 Mkr |
– Ebitamarginal | 21,4% | 10,3% |
Däremot avslöjar den kraftigt stigande lönsamheten en skalbarhet som inte tidigare synts i FM Mattsson. Rörelsemarginaler norr om 20% imponerar med tanke på modesta bruttomarginaler i storleksordningen 35-40%. Faktum är att rörelseresultatet under första halvåret (186 Mkr) nära på överstiger det för helåret 2020 (209 Mkr).
Mycket är nog drivet av bättre utnyttjande i bolagets produktionsanläggningar. Men förbättringar vid bolagets största fabrik i Mora förklarar också delar av lyftet, tillsammans med en något gynnsammare produktmix. En effekt av covid-19 är också att kostnader för marknadsföring och försäljning varit något lägre.
En förvärvsstory finns också i FM Mattsson. Under 2019 förvärvades Hotbath som säljer italiensk design i framför allt Nederländerna. Köpet blev en riktig lyckträff som redan från start överträffade förväntningarna och gjorde rejält avtryck i siffrorna för 2020.
Nu i februari förvärvades Aqualla Brassware som utöver blandare även säljer badkar under varumärket Adamsez. Det är en ny produktkategori för FM Mattsson och likt Hotbath handlar det främst om designprodukter.
Aquallas försäljning finns främst i Storbritannien och Irland men förhoppningen är att expandera till fler länder. 2020 omsatte bolaget motsvarande cirka 90 Mkr. Hittills i år verkar takten högre än så och lönsamheten mycket hög med rörelsemarginaler kring 35%. För bolaget betalade FM Mattsson 142 Mkr exklusive tillläggsköpeskillingar.
Pessimisten kan oroa sig över konkurrensläget. Det är många år sedan FM Mattsson och Mora helt dominerade den svenska marknaden även om bolaget fortfarande är klart största aktören.
Svedbergs (börsnoterade), Gustavsberg (ägs av Villeroy & Bosch) liksom designblandare från Tapwell är stora konkurrenter. Oras (Finland), Grohe (Tyskland) och Hansgrohe (Tyskland) är andra exempel på varumärken som numer är vanligt förekommande på svenska marknaden. I det lägre prissegmentet förbättrar IKEA successivt kvaliteten och erbjuder dessutom långa garantier. Även produkter utan tydlig märkning växer, om än kanske mest bland gör-det-självare eller mindre nogräknade rörmokare.
Det är ett konkurrensläge som för FM Mattsson inneburit svårigheter att växa, annat än via förvärv. Det lyft vi nu ser verkar primärt drivet av den starka marknaden. Till exempel kan nämnas att även Svedbergs (badrumsinredning) och bolag som Inwido (fönster) och Nobia (kök) liksom bygghandlare som Byggmax och BHG redovisat starka siffror i Q2 (även om inte alla aktier handlats upp på beskeden).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
FM Mattsson (blandare) | 97,4 | 16,4 | 13,0 | 1,9 | 15,0 | -1,0 |
Inwido (fönster) | 104,8 | 15,5 | 12,8 | 1,5 | 11,4 | 2,4 |
Nobia (kök) | 27,2 | 10,5 | 8,7 | 0,9 | 10,2 | 4,5 |
Villeroy & Bosch (äger Gustavsberg) | 89,6 | 11,4 | 5,7 | 0,5 | 8,5 | 3,3 |
Geberit (äger Sanitec) | 43,4 | 35,1 | 30,4 | 7,9 | 26,0 | 3,6 |
Genomsnitt | 72,5 | 17,8 | 14,1 | 2,5 | 14,2 | 2,5 |
Källa: Affärsvärlden (FM Mattsson) och Factset (övriga) |
FM Mattsson ser fortsatt stark efterfrågan under andra halvåret. Vi räknar dock med att tillväxten successivt mattas av och att 2022 får svårt att nå upp till den höga nivå som just nu är.
Vad lönsamheten ska vara på sikt är svårbedömt. Att FM Mattsson köpt bolag med klart högre lönsamhet än övriga koncernen talar för att marginalen kan vara något hack högre framöver jämfört tidigare 8-9%. Det gör även möjliga förvärvssynergier och de produktionsförbättringar som gjorts vid fabriken i Mora.
Å andra sidan verkar merparten av lyftet bero på den just nu rekordheta marknaden och tillfälligt lägre kostnader i spåren av covid-19.
Värderingen på aktien är mest rimlig om man tror att nuvarande rekordmarginaler kommer bestå. För den som vågar extrapolera nuläget finns uppsida (se optimistiskt scenario). Värt att notera är också att Lars-Erik Blom som sitter i styrelsen köpt aktier för närmre 60 Mkr till relativt hög kurs kring 155 kronor.
Ska marginalerna istället tillbaka till något som påminner mer om bolagets historik är aktien idag övervärderad. Vi ser risk att vinsten kommer falla kommande år och då är aktien mer rimligt värderad kring 150 kronor.
Den som är lite taktisk skulle kunna vänta med att sälja aktien tills en tydligare avmattning syns i siffrorna. Vårt råd blir dock redan här och nu att sälja FM Mattsson.
Tio största ägare i FM Mattsson | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Svolder | 438 | 13,9% | 6,1% |
Tibia Konsult AB | 383 | 12,1% | 11,7% |
LK Finans AB | 356 | 11,3% | 11,3% |
Mats Mattsson | 151 | 4,8% | 5,8% |
Anna Mattsson-Svensson | 133 | 4,2% | 5,1% |
Ulla Hermansson | 77 | 2,4% | 1,1% |
Familjen Kamprads stiftelse | 67 | 2,1% | 0,9% |
Nordea Fonder | 57 | 1,8% | 0,8% |
Gunnar Eriksson | 56 | 1,8% | 2,2% |
Agneta Eriksson | 51 | 1,6% | 2,1% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser