Analys IPO-guiden Checkin
Ska man teckna Checkin.com?
Checkin.com | |
Börskurs: 15,50 kr | Antal aktier: 26,1 m |
Börsvärde: 404 Mkr | Nettokassa: 61 Mkr |
VD: Kristoffer Cassel | Ordförande: Anders Borg |
Checkin.com (teckningskurs 15,50 kr) är ett mjukvaruföretag med bas i Stockholm. Företaget säljer en produkt mot nätbaserade bolag som gör det maximalt smidigt för deras besökare att registrera sig som nya kunder på sajten. Checkins största kundgrupp finns bland spelbolagen, exempelvis Kindred.
Företaget har knappt 40 anställda och startade 2017. Största ägare är Kristoffer Cassel med 28% av aktierna. Han är en av två grundare och även VD i bolaget. Medgrundaren Alexey Kuznetsov, äger 15%. Duon har bakgrund från Klarna och finansbolagets checkout-lösningar.
Checkin.com söker nu notering på First North och vill ta in 45 Mkr i en nyemission.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 22 | 37 | 61 | 100 |
– Tillväxt | +78,4% | +65,0% | +65,0% | +65,0% |
Rörelseresultat | 0 | 2 | 9 | 20 |
– Rörelsemarginal | -0,8% | 5,0% | 15,0% | 20,0% |
Resultat efter skatt | 0 | 1 | 7 | 15 |
Vinst per aktie | -0,01 | 0,05 | 0,26 | 0,58 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -2% | 4% | 11% | 21% |
Avkastning på operativt kapital | Neg. | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | 12,3 | -23,2 | -5,9 | -3,2 |
P/E | -1345,1 | 310,0 | 59,6 | 26,7 |
EV/EBIT | -1838,4 | 186,9 | 37,8 | 17,2 |
EV/Sales | 15,4 | 9,3 | 5,7 | 3,4 |
Teckningskursen är fast, 15,50 kr. Det ger bolaget ett börsvärde på drygt 400 Mkr. Inför noteringen gjordes en nyemission i mars på 20 Mkr där TIN Fonder, Norron Fonder, Knutsson Holdings och Erik Selin tecknade.
Dessa fyra ägare agerar nu ankarinvesterare och avser teckna aktier för 27 Mkr eller 60% av erbjudandet.
LÄS OM AKTUELLA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN
IPO-GUIDE | Checkin Group |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 25 Mkr |
Antal anställda | 37 |
Teckningskurs | 15,50 kr |
Rådgivare | Erik Penser Bank |
Storlek på erbjudande | 45 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 404 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 5 Mkr (10,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 60% |
Investerare som ska teckna i IPO | TIN Fonder, Knutsson Holdings, Norron Select, Erik Selin via bolag (60% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-05-12 |
Beräknad första handelsdag | 2021-05-20 (8 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 299 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,9 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Checkin Group
# Hög emissionskostnad
För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar flagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Checkin Group betalar cirka 5 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 10,0 procent av erbjudandet.
# Täta personkopplingar
Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.
Bolagets VD tillika styrelseledamot och bolagets CTO är bröder. Vi hissar en flagga.
Checkin Groups VD Kristoffer Cassel kommenterar:
– Jag och Joel som är vår CTO är hyfsat olika som personer, men det är väldigt svårt att hävda att vi inte är bröder. Joels erfarenhet och höga ambition hjälper oss att bygga ledande mjukvara så att vi kan fortsätta ligga i framkant inom vårt område. För oss är det kompetens och talang som styr vilka vi rekryterar, inte var man bor eller eventuella personliga relationer.
Företagets produkt är en mjukvaruplattform för optimering av processen när potentiella kunder registrerar sig, identifierar sig och loggar in hos webbaserade företag. Checkins uppfattning är att detta är en försummad del av kundanskaffningsprocessen. Många besökare som börjar att registrera sig avbryter processen. VD Kristoffer Cassel talar om att det kan vara så mycket som 50%.
Bolagets lösning är att så långt det går skräddarsy processen efter den enskilda besökaren. Detta gör plattformen automatiskt i realtid baserat på bland annat besökarens hemvist, var hans eller hennes enhet befinner sig, exakt vilken telefonmodell eller webbläsare som används och en rad andra beteendedata som Checkin samlar in.
Det finns till exempel lokala variationer när det gäller föredragna sätta att identifiera sig. I Sverige är Bank ID vanligt. Men så finns även Apple ID, lösningar från Facebook, Linkedin, Telegram, Google och en rad lokala varianter ute i världen. Checkins plattform har kopplingar till alla dessa och anpassar registreringsprocessen efter det mest lämpliga i det aktuella fallet.
Andra anpassningar sker bland annat kring flödet för adresshämtning, lösenordsgenerering, inhämtning av inkomstdata (relevant för banker), ålderskontroll med mera.
Checkin uppger att man inte har någon direkt konkurrent som jobbar på detta vis. Det vanliga är snarare att kunden självt byggt en registreringsprocess. Det är en utmaning att få till bra – särskilt för ett bolag som är verksamt på många marknader.
Intäktsmodellen är helt abonnemangsbaserad. Kunderna betalar en månadsavgift som ger rätt till ett visst antal sessioner. Inga fasta avgifter för installation eller liknande tas ut. Avtalen löper vanligen på 1-3 månader.
Totalt hade bolaget 37 betalande kunder år 2020. Det är framför allt nätspelbolag. Ungefär hälften av omsättningen år 2020 kom från den branschen. Andra vertikaler som bolaget fokuserar på är finans och prenumerationstjänster. I början av 2021 har även kunder inom välgörenhet och e-sport tillkommit. Den enskilt största kunden svarade för 17% av intäkter i fjol.
Bolaget säger inte mycket om exakt vilka kunder man har. Det är känt att Kindred i början av 2021 anlitat Checkin. De kör nu med Checkins plattform på två av sina marknader. Operatören Hero Gaming har förekommit i reklamsammanhang som en nöjd kund. Checkins lösning integreras i kundernas registreringsprocess utan att det syns för användaren. Det är hela tiden kundens varumärke som frontas.
Under 2020 hanterade bolaget 18 miljoner sessioner. Att endast 10% var från Norden indikerar att nyttan av lösningen är extra stor hos kunder med internationell trafik.
(Mkr) | RTM – 31/3 | 2020 | 2019 |
Nettoomsättning | 25,3 | 22,3 | 12,5 |
Aktiverat arbete | 7,8 | 6,9 | 6 |
Övriga intäkter | 1,3 | 1,3 | 0,1 |
Intäkter | 34,4 | 30,5 | 18,6 |
Externa kostnader | 10,7 | 9,8 | 8,2 |
Personalkostnader | 20,5 | 18,6 | 17,6 |
Avskrivningar | 2,0 | 1,9 | 0,7 |
Övriga kostnader | 0,4 | 0,3 | 0,2 |
Rörelseresultat | 0,7 | -0,2 | -8,1 |
Kassaflöde efter investeringar | -7,9 | -6,7 | -14,7 |
Företaget startade 2017. I prospektet finns siffror för 2019 och 2020. Under dessa år har tillväxten varit hög. Se tabellen här intill. Checkin var snudd på lönsamt under 2020. På rullande 12 månader, inklusive Q1 i år, blev det svarta siffror, plus 0,65 Mkr i rörelsevinst.
Det kan nämnas att bolaget fick 0,7 Mkr i statsbidrag under 2020. Och att relativt stora utgifter för produktutveckling tas upp som intäkt (dock ej i nettoomsättning) för att skrivas av över tid, vilket lyfter redovisat resultat här och nu. Kassaflödet inklusive investeringar är därför klart sämre än resultatet. Under första kvartalet 2021 växte företaget 65% till 7,6 Mkr i nettoomsättning (4,6) medan rörelsevinsten var 0,6 Mkr (-0,3).
Strategin är inte att optimera lönsamheten för närvarande utan att investera i produktutveckling och försäljningsresurser. Målet är att växa i samma takt kommande år som hittills under bolagets historia (86% per år) och nå 500 Mkr i nettoomsättning 2025. Då räknar företaget in att förvärv kan bidra med en del av tillväxten.
Efter noteringen kommer bolaget ha en nettokassa på 60 Mkr. Kapitalet ska finansiera en större satsning på försäljning. Hittills har man endast haft en säljare. Bolaget tror att en lokal närvaro i USA kan öka försäljning där, varför rekryteringar planeras. Produktutveckling är också ett prioriterat område. Bolaget nämner även förvärv.
Ett noterat bolag som i vissa avseenden påminner om Checkin är ZignSec. De omsatte 14 Mkr år 2020, hade en rörelseförlust på 14 Mkr och värderas till 410 Mkr på First North. ZignSec aggregerar olika metoder för ID-verifiering åt kunder med verksamhet i många länder. De har dock ingen produkt vad Afv vet för optimering av registrering och är då ingen konkurrent.
Det finns flera lovande inslag i den här noteringen.
- Grundarna är operativa och anses varit nyckelpersoner i utvecklingen av Klarnas produkt för utcheckning. De äger mycket aktier. Detta är plus. Vi noterar att bolaget jobbat mycket med personaloptioner och utspädningen är relativt höga 8,8%.
- Affärsmodellen är attraktiv med 100% återkommande intäkter. Skalbarheten är imponerande god under 2020, även exklusive bidrag. Bruttomarginalen ser ut att vara kring 60%. Bra, då det visar att produkten adderar värde utöver de ID-verifieringstjänster och liknande som ingår i leveransen.
- Kundnyttan är troligen stor. En kund kan rätt lätt utvärdera om produkten ökar konverteringen eller inte. En svag produkt skulle snabbt ratas. Att 25% av omsättningen 2020 kom från merförsäljning när kundernas användning slagit i taket på sina månadspaket är lovande. Användningen har alltså blivit högre än kunderna väntat sig.
Risken är att det kan dyka upp konkurrenter eller att produkten visar sig svår att etablera utanför spel- och finanssektorn. En fördel med att Checkin är först på marknaden är dock att de fått stora mängder data att optimera utifrån. Detta kan vara svårt att replikera för en konkurrent.
Bolag | Omsättnings-takt (Mkr) | Rörelse-marginal** | Tillväxt** | EV/Sales |
Checkin.com | 30,4 | 8% | 65% | 11 x |
SyntheticMR | 63,2 | 20% | 49% | 30 x |
Scout Gaming | 67,6 | Neg | 69% | 9 x |
Zignsec | 16,4 | Neg | 112% | 22 x |
Upsales | 80,4 | 11% | 15% | 17 x |
Litium | 50,0 | Neg | 23% | 5 x |
Ett urval omsättningsmässigt mindre (<100 Mkr) mjukvarubolag och hur de värderas. | ||||
* Senaste redovisade kvartals omsättning x4 | ||||
** Senaste redovisade kvartal. |
Värderingen är hög. Aktien säljs ut till 11 gånger omsättningen i Q1 uppräknad i årstakt. Men det krävs inte så många år av den höga tillväxt Checkin presterat för att multiplarna ska falla. Vårt huvudscenario extrapolerar tillväxten under första kvartalet och visar på en potential om man är redo att betala 6 gånger omsättningen om några år.
Baserat på hur andra tillväxtbolag värderas tror vi det är klart möjligt. I tabellen ovan är snittet knappt 16x omsättningen, till exempel. Detta är alla mjukvarubolag med årsomsättning under 100 Mkr.
Vill det sig väl kommer Checkins mjukvara att få bred spridning bland webbaserade bolag och det går att drömma om miljardvärden. Det är kanske lite tidigt just nu men vi anser att detta är en IPO värd att teckna. Gissningsvis blir det trångt i dörren men Afv hoppas på tur och anmäler oss för en post till Afv-portföljen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser