Sjöstrand Coffee: Ställer om mot e-handel

Sjöstrand säljer kaffemaskiner och kaffekapslar. Ifjol växte bolaget 19% till drygt 31 Mkr i omsättning. Bolaget kommer under 2024 fokusera på att öka intäkterna från näthandel.
Sjöstrand Coffee: Ställer om mot e-handel - Sjostrand_3
Sjöstrand Coffee
Börskurs: 0,66 kr Antal aktier: 31,9 m
Börsvärde: 21 Mkr Nettokassa: 5 Mkr
VD: John Ekeberg Ordförande: Fredrik Petersson

Sjöstrand Trading (0,66 kr) som grundades 2013 utvecklar och säljer kaffemaskiner och tillbehör under varumärket Sjöstrand Coffee Concept. Produkterna säljs främst via distributörer men även återförsäljare som Cervera, Nordiska Galleriet och Nordiska Kompaniet (NK) samt egen e-handel.

Bolagets espressomaskin för kaffekapslar har Sjöstrand designpatentskydd för. Espressomaskinen är kompatibel med standarden för Nespresso-system som är marknadsledande på de marknader bolaget verkar. Produktsortimentet omfattar även mjölkskummare och kapselkaffe.

Sjöstrand har varit noterat på Spotlight sedan början av 2016 (teckningskurs 3,70 kr). Största ägare är Torrahf Invest med 12,3% av kapitalet samt 21,4% av rösterna. Bolagets ägs av bland andra ordförande Fredrik Petersson. VD sedan augusti 2021 är John Ekeberg som var försäljningschef sedan januari 2021. Sjöstrand har 6 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 31 33 35 37
 – Tillväxt +18,4% +5,0% +6,0% +6,0%
Rörelseresultat 1 1 1 2
 – Rörelsemarginal 2,5% 3,0% 4,0% 5,0%
Resultat efter skatt 1 1 1 2
Vinst per aktie 0,02 0,02 0,04 0,06
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,10
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 15,2%
Avkastning på eget kapital 17% 11% 18% 22%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -6,0 -5,6 -4,9 -4,9
P/E 26,9 33,0 16,5 11,0
EV/Ebit 21,2 16,8 11,9 8,9
EV/Sales 0,5 0,5 0,5 0,4

Sedan noteringen 2016 har omsättningen stigit från 3,5 Mkr till drygt 31 Mkr år 2023. Under fjolåret landade tillväxten på knappt 19%. Rörelseresultatet förbättrades rejält och uppgick till 0,8 Mkr (-4,3) motsvarande en rörelsemarginal på 2,5% (-16,5). Bruttomarginalen är runt 40%. Stor andel av inköpen sker i dollar. Om den svenska kronan stärks så påverkar det således bruttomarginalen positivt.

Sjöstrand har inte kommunicerat några finansiella mål avseende tillväxt eller marginaler.

Kaffemarknaden är generellt väldigt konkurrensutsatt med många större spelare samt en uppsjö av mindre lokala rosterier. Sjöstrands erbjudande består av kaffemaskiner och mjölkskummare vilka tillsammans stod för runt 78% av försäljningen ifjol. En kaffemaskin från Sjöstrand kostar typiskt sett runt 4000 kronor.

Vill växa kaffeaffären med 60%

Bolaget säljer även kaffekapslar som utgjorde resterande 22% av omsättningen. Sjöstrand ser goda tillväxtmöjligheter inom kaffeaffären som är viktig då det är en konsumtionsvara med ett högt antal återkommande kunder. För 2024 har Sjöstrand som mål att öka försäljningen av kaffe med 60%. Tillväxten väntas drivas av nya produktlanseringar.

Giganten Nespresso är Sjöstrands huvudkonkurrent. De ägs av Nestlé och är en av de ledande aktörerna och har också ett liknande koncept med både kaffemaskiner och kaffe. Nespressos kapslar fungerar i Sjöstrands kaffemaskin. Nespressos maskiner kostar ungefär lika mycket som Sjöstrand och deras motsvarande modeller.

Sjöstrand framhäver att den skandinaviska designen av produkterna är en central konkurrensfördel för bolaget. Kaffemaskinerna är tillverkade så att det finns möjlighet att kunna repareras vilket är unikt enligt Sjöstrand. Kaffekapslarna som Sjöstrand säljer är gjorda av växtfiber och helt nedbrytningsbara. En del konkurrenter erbjuder enbart aluminiumkapslar.

Produkterna säljs via fyra olika säljkanaler.

  • Distributörer – till exempel på Island, Tyskland, Nederländerna, Norge och England.
  • Retail – Cervera, Nordiska Galleriet och NK här i Sverige. I Danmark jobbar Sjöstrand med Magasin Du Nord och ILLUM.
  • Hotell: Sjöstrand säljer även till exklusiva hotell runt om i hela Europa. Exempel från Sverige är Grand Hotel Stockholm, Diplomat Hotel med flera.
  • E-handel – direktförsäljning till konsumenter runt om i Europa.

Under 2023 stod distributörerna för 70% av omsättningen. Sjöstrands ambition är att minska beroendet av distributörer och istället växa bolagets egen e-handel, retail samt hotellaffär. För att på så sätt få mycket större kontroll över varumärke, distribution och den totala affären.

Ledningen håller på att se över nuvarande distributörer för att se till att bolaget jobbat med rätt typ av partners som kan hjälpa Sjöstrand att etablera sig ytterligare inom Premium-design-segmentet. Det handlar också om att ge bolagets partners bättre förutsättningar (presentationsmaterial, produktutbildning, butiksinredning etc) för att optimera affären menar Sjöstrand.

Fokus på e-handel

En del distributionsavtal har avslutats. Bolaget satsar numera på en smalare och exklusive distribution. Samt att öka intäkterna från e-handel som i dagsläget står för runt 12% av omsättningen. Sjöstrand ser goda tillväxtmöjligheter och potential i att bygga upp en större e-handel. Dels handlar det om att bolaget äger relationen med slutkunden på ett helt annat sätt och kan bygga upp lojalitet. Dels är det ett sätt för bolaget att öka den egna kaffeförsäljningen.

Under det gångna året har Sjöstrand investerat i en ny e-handelsplattform från Shopify. Bolagets målsättning är att de egna försäljningskanalerna skall stå för merparten av försäljningen år 2025.

Sjöstrand lyfter också upp att samarbetena med återförsäljare som NK Stockholm och Nordiska Galleriet då de är viktiga partners för att bygga upp varumärket inom premiumsegmentet. Under november 2023 inledde Sjöstrand också ett samarbete med ILLUM som är “ett ikoniskt varuhus” inom design och inredning i Köpenhamn.

Byter ordförande

Henrik Henriksson som är finanschef på Eton Shirts och som tidigare haft ledande befattningar på H&M föreslås att väljas in i styrelsen och bli ny ordförande för Sjöstrand vid stämman i maj.

Styrelsen i Sjöstrand har inte förslagit någon utdelning för år 2023. Vid årsskiftet var nettokassan cirka 5 Mkr.

I mitten på varje månad brukar Sjöstrand kommunicera vad omsättning uppgått till under respektive månad. Försäljningen i januari var rätt svag (1 Mkr jämfört med drygt 4 Mkr januari 2023). Sjöstrand förklarar minskningen med att de inte hade några större distributionsorders under januari. Intäkterna kan vara rätt volatila från månad till månad.

Försäljning per månad jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec
2024 1,0 1,4
2023 4,1 1,2 2,1 1,0 3,1 2,7 1,3 1,0 1,5 6,8 3,9 2,3
2022 5,2 0,9 2,8 1,8 1,0 1,2 2,7 1,5 1,2 2,0 4,4 1,3

Prognoser och värdering

2024 skissar vi på 5% tillväxt. Kortsiktigt är en risk att e-handelstillväxten inte kan kompensera för en minskning på grund av de avslutade distributionsavtalen. Kommande år räknar vi med 6% årlig tillväxt.

Marginalmässigt räknar vi med 3% i år samt 5% år 2026. Givet en bruttomarginal på runt 40% kan rörelsemarginalen möjligen nå uppåt 10% på lite längre sikt. Mycket hänger på volymerna. Använder vi en multipel på 8 gånger rörelsevinsten finns 10-15% uppsida på radarn.

Sjöstrand uppvisade stark tillväxt under 2023 och förbättrade även lönsamheten rejält. Försäljningen under inledningen av 2024 har varit svagare så det vill till att försäljningen tar fart kommande kvartal.

Kortsiktigt finns som sagt risk att tillväxten blir sämre i och med förflyttningen avseende försäljningskanaler. Långsiktigt kan det nog vara strategiskt rätt för Sjöstrand som får mer kontroll över försäljningskedjan med mer egen e-handel. Likviditeten i aktien är klen. Ett plus i kanten är högt insynsägande.

Sammantaget landar vi i ett neutralt råd.

Tio största ägare i Sjöstrand Coffee Värde (Mkr) Kapital Röster
Torrahf Invest AB 2,5 12,1% 20,0%
Gunnar Steinn Jónsson 1,7 9,4% 11,7%
Cecilia Hjertzell med bolag 0,9 5,4% 6,5%
Avanza Pension 1,1 5,1% 4,2%
Fredrik Petersson 1,0 4,7% 3,8%
Olof Larsson 0,8 4,0% 3,2%
Swedbank Försäkring 0,7 3,3% 2,7%
Patric Svensson Förvaltnings AB 0,7 3,3% 2,7%
Per Jungkvist 0,7 3,1% 2,6%
Sebastian Dollinger 0,6 2,9% 2,4%
Två största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Max Isaksson 0,2 0,8% 0,6%
Villy Petersson 0,1 0,4% 0,3%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 27,5% 36,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ABAX