Självkörande förhoppningar

Efter 30 år av forskning är mjukvarubolaget Klimator redo att ta sig an marknaden. Frågan är om kommersialiseringen av produkten kan nå dit bolaget vill.
Självkörande förhoppningar - skog-vag-900
Klimator verksamma inom vägklimatologi och utvecklar mjukvara som kan förutse vägväderförhållanden. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Klimator
Teckningskurs: 8,50 kr Antal aktier: 12,5 m
Börsvärde: 106 miljoner Nettokassa: 160 000 kr
VD: Torbjörn Gustafsson Ordförande: Per Danielsson

Mjukvarubolaget Klimator (teckningskurs 8,50 kr) grundades 2001 för att kommersialisera den forskning som Torbjörn Gustavsson och Jörgen Bogren bedrivit vid Göteborgs universitet. Grundarduon har sedan 1980-talet bedrivit forskning inom klimatologi med fokus på väghalka. Båda kvarstår som ägare i bolaget och Torbjörn Gustavsson är idag VD.

Huvudkontoret finns i Göteborg och bolaget har 16 anställda. Bolaget hade en nettoomsättning på 8 miljoner kronor under 2019 medan resultatet var 0,9 miljoner kronor.

Klimators största marknad är Sverige, men produkterna har också sålts till en handfull andra europeiska länder. I samband med börsnoteringen tar bolaget in 19,25 miljoner kronor, där en stor del av kapitaltillskottet ska gå till expansion till nya geografiska marknader.

LÄS MER OM KLIMATOR OCH ANDRA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN

IPO-GUIDE Klimator
Lista Spotlight
Omsättning rullande tolv månader 10 Mkr
Antal anställda 16
Teckningskurs 8,50 kr
Rådgivare InWest Corp.
Storlek på erbjudande 21 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 106 Mkr
Emissionskostnad Cirka 2 Mkr (9,4% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 63%
Investerare som ska teckna i IPO Kommadoran, T-bolaget med dess pensionsstiftelse, Holmenbacken, Strömberg Consulting, Magnus Nyman, m.fl. (63% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2020-10-09
Beräknad första handelsdag 2020-10-23 (14 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 245 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,0 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Klimator

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

“Företrädare för bolagets finansiella rådgivare InWest är en av de större teckningsåtagarna i aktuell IPO.

Klimator har en skuld till huvudägarna på 2,4 MSEK som avser utdelning för verksamhetsåret 2018. Skulden, som löper utan ränta, ska betalas under det kommande året. I praktiken betyder det att emissionslikviden kommer att kunna användas till denna utbetalning.

Vi hissar en flagga.”

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett “bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella “plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

“Bolagets grundare och storägare har varit engagerade i ett bolag som försatts i konkurs. Verksamheten handlade om att kommersialisera delar av dessas forskningsprojekt (som angränsade till områden nära Klimators verksamhet).

Vi uppfattar inte konkursen som ”elakartad”. IPO-guiden brukar avstå från att dela ut en flagga i fall som dessa och så gör vi även i fallet Klimator.”

BOLAGET

Kort beskrivet är Klimator verksamma inom vägklimatologi och utvecklar mjukvara som kan förutse vägväderförhållanden. Bolagets två huvudinnovationer är dataplattformen Road Condition Data som levererar väglagsprognoser, och sensorteknologin Ahead, som gör det möjligt att avläsa rådande vägförhållanden för ett fordon på vägarna. De två innovationerna har två patent vardera. Patenten för Road Condition Data löper ut 2033 respektive 2034. Patenten för Ahead löper ut 2039 respektive 2040.

Klimator har två affärsområden, Winter Maintenance och Automotive. De är ganska olika, men bygger på samma teknik.

Winter Maintenance riktar sig till aktörer som har i uppdrag att underhålla vägarna om vintern. Grundstenen i verksamheten är den egenutvecklade plattformen Road Condition Data.

I Sverige är det Trafikverket som ansvarar för vägunderhållet, men lägger ut driften på entreprenad. Exempel på sådana entreprenörer är stora bolag Peab och Skanska, men det finns också mindre, lokala aktörer. Trafikverket själva tillhandahåller en gratis väglagsprognostjänst.

Trafikverkets prognostjänst täcker dock inte hela vägnätet och enligt Klimator själva är den inte så exakt som den produkt som bolaget tillhandahåller. Klimators egna Road Status Information (RSI) beskrivs av bolaget som ett mer digitaliserat och effektivare alternativ som förenklar för vägunderhållsentreprenörerna. RSI samlar in och bearbetar data från olika källor som presenteras i en sammanvägd väglagsprognos.

Avtalsstrukturen för RSI varierar, men vanligtvis tecknas licens på ett år och löper tills vidare med ett års förlängning. Sedan 2018 har licensintäkter från RSI stått för cirka 40% av bolagets intäkter.

Automotive har störst tillväxtpotential av de två affärsområdena. Här är sensorteknologin Ahead en av byggstenarna i verksamheten. Teknologin gör det möjligt att i realtid avläsa rådande vägförhållanden framför ett fordon i rörelse, vilket kommer behövas i en framtid med alltmer uppkopplade och självkörande bilar. De globala fordonstillverkarna behöver lösningar som kan förse dem med information om väglag för självkörande funktioner under vinterförhållanden.

Klimator har dock ännu inte lyckas kommersialisera produkten, utan intäkterna kommer framförallt från olika förutvecklingsprojekt med icke-namngivna fordonstillverkare. Klimator flaggar för att projektintäkter kommer fortsatt vara en väsentlig del av framtida intäkter inom Automotive under kommande tre till fyra år. Målsättningen är dock att omsättningen inom affärsområdet ska vara drivet av licensintäkter per fordon där Klimators teknologi finns integrerad.

FINANSERNA

Klimators bakgrund som forskningsbolag har gjort att bolaget i hög grad har finansierats via forskningsstöd. De senaste 2,5 åren har ett EU-bidrag utgjort 30% av bolagets totala intäkter. Från och med i höst kommer Klimator inte ta del av detta bidrag längre.

Istället ska bolaget nu stå på egna ben och kommersialisera produkten. Det verkar gå sådär. Nettoomsättningen (exkl. stöd) har dalat de senaste åren, men den verkliga genomklappningen kom 2019. Försäljningen rasade då med 30%, vilket enligt bolaget berodde på ”allokering av personalresurser för produktutveckling”. I klarspråk betyder det att bolaget har prioriterat produktutveckling istället för nyförsäljning och att man har prioriterat vissa strategiska utvecklingsprojekt som haft lägre lönsamhet.

Samtidigt var Klimator enligt egen uppgift varit tvungna att avstå flera projektförfrågningar under 2019 på grund av resursbrist. Det väcker en del frågor angående produktens skalbarhet. Varför måste bolaget prioritera projektutveckling när kunderna står på kö?

Den negativa omsättningsutvecklingen har fortsatt under första halvåret 2020. Tillväxttappet är enligt bolaget corona-relaterad. I våras tog bolaget upp ett lån på 2,5 miljoner kronor från Almi som en finansiering till följd av Covid-19.

Bolaget vill inte uppge antal kunder, men den blygsamma omsättningen skvallrar om att det inte kan vara alltför många. Ett stort beroende av enskilda kunder försvagar affärsmodellen, särskilt då det finns ett betydande antal konkurrenter på marknaden.

MARKNADEN

Väderprognosmarknaden är het och rymmer många aktörer. I fjol köpte prognosjätten DTN upp det europeiska Meteo och blev därmed världens största privata väderbolag. Klimator är inte helt jämförbart med detta bolag, då bolaget exempelvis inte inkluderar fordonsdata i deras prognosmodeller.

Mer jämförbart är det finländska väderprognosföretaget Vaisala. Bolaget är en global leverantör av metereologiska instrument och omsatte under 2019 cirka 400 miljoner euro. I fjol förvärvade Vaisala en B2B-verksamhet från sektorkollegan Foreca. Bolaget har tidigare annonserat ett samarbete med Bosch angående väderbaserad teknologi för självkörande fordon.

Även inom vägunderhållet verkar Klimators möjligheter till priskonkurrens milt sagt begränsade. Trots att bolaget själva inte vill kalla Trafikverket för konkurrent så är det ett faktum att myndigheten tillhandahåller ett gratis väderinformationssystem för vägunderhållare.

OPTIMISTISKT SCENARIO

I det optimistiska scenariot kommer bolaget igång ordentligt på säljsidan och kan kommersialisera produkten. Drygt hälften av pengarna från nyemissionen ska gå till produktutveckling och sälj, vilket bådar gott för framtida tillväxt. Chanserna för ett sådant utfall känns dock begränsade i den närmsta tiden. Coronapandemin har slagit hårt mot den redan sargade bilindustrin, och det är just här som Klimators största tillväxtpotential finns.

Men för att få en rättvis helhetsbild av Klimator måste vi lyfta blicken längre än 2-3 år i framtiden. Bolaget har satt upp ett offensivt mål om en försäljning på 300 miljoner kronor 2027. Vägen till ett sådant scenario bör kantas av värdedrivare som exempelvis design-wins med större fordonstillverkare. Den höga skalbarheten ska enligt bolaget då kunna ge en rörelsemarginal omkring 50 procent. Om målen infrias så är uppsidan stor.

Den finns risker för att marknaden springer ifrån Klimators teknologi, framförallt inom Automotive. Marknaden för självkörande bilar växer snabbt, och Klimator måste vara vassare än både bilproducenternas egna lösningar och de mer nischade konkurrenterna. Om exempelvis samarbetet mellan Vaisala och Bosch skulle lyckas kan det sätta rejäl press på Klimator. Å andra sidan visar samarbetet på efterfrågan på denna typ av teknologi.

SLUTSATS

Klimator är ett förhoppningsbolag för de som tror att bolagets produkter kan bli något för självkörande bilar på lång sikt. Det finns både finansierings- och teknikrisker i bolaget, men uppsidan är stor om bolaget når sina finansiella mål.

Positivt är att flera insynspersoner har valt att teckna sig i noteringen och grundarduon behåller sitt ägande. Vi noterar även Opus-ägarna Magnus Greko och Jörgen Hentschel i ägarlistan. I övrigt lyser det institutionella kapitalet med sin frånvaro, vilket är helt i sin ordning med tanke på bolagets ringa storlek.

Affärsvärlden utfärdar ett neutralt råd för Klimator. För att aktien ska bli intressant vill vi se några kvartal med övertygande tillväxt. Tills dess håller vi oss från köpknappen.

SLUTSATS

Även om Klimator har omsättning så betraktar Afv detta som ett förhoppningsbolag. Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
• 1 eller 2 = Sälj
• 3 eller 4 = Neutral
• 5 eller 6 = Köp

Klimator ägare Innehav (Mkr) Andel
Torbjörn Gustavsson 35,7 33,7%
Jörgen Bogren 35,7 33,7%
Casselgren Innovation 5,1 4,8%
AB Kommandoran 3,995 3,8%
Garnisar AB 3,4 3,2%
T-bolaget AB 3,145 3,0%
Holmenbacken Consulting 2,04 1,9%
Rebecca Lewis-Olsson 1,904 1,8%
PerDan Invest AB 1,7 1,6%
Evenstar AB 1,7 1,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF
Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF