Analys IPO-guiden SignUP Software
SignUp Software: IT-veteran med fin tillväxt
SignUp Software | |
Teckningskurs: 80 kr | Antal aktier: 22,2 m |
Börsvärde: 1 775 Mkr | Nettokassa: 209 Mkr efter IPO |
VD: Olof Hedin | Ordförande: Göran Garvner |
SignUp Software (teckningskurs 80 kr) är ett mjukvaruföretag med knappt 90 anställda och huvudkontor i Sundbyberg. Företagets främsta produkt kallas ExFlow och automatiserar hanteringen av leverantörsfakturor – vilket sparar tid och pengar åt kunderna. Den säljs som ett tillägg för Microsofts affärssystem Dynamics.
Bolaget startade 1999 av Göran och Henrik Garvner. Göran Garvner är en veteran inom IT-branschen och startade bland annat Modulföretagen på 90-talet. Han är numera styrelseordförande i SignUP. Sonen Henrik Garvner har varit VD till alldeles nyligen.
Grundarna äger 67% av bolaget som nu siktar på en IPO i syfte att öka tillväxttempot.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 150 | 185 | 225 | 270 |
– Tillväxt | +25,4% | +23,0% | +22,0% | +20,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 22 | 41 | 41 | 54 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 14,5% | 22,0% | 18,0% | 20,0% |
Resultat efter skatt | 17 | 31 | 31 | 41 |
Vinst per aktie | 0,85 | 1,39 | 1,39 | 1,84 |
Utdelning per aktie | 2,48 | 0,35 | 0,40 | 0,45 |
Direktavkastning | 3,1% | 0,4% | 0,5% | 0,6% |
Avkastning på eget kapital | 57% | 146% | 77% | 61% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | -1,8 | -5,1 | -5,5 | -4,4 |
P/E | 94,1 | 57,6 | 57,6 | 43,5 |
EV/EBIT | 71,8 | 38,6 | 38,7 | 29,0 |
EV/Sales | 10,4 | 8,5 | 7,0 | 5,8 |
Kommentar: För prognosåren 2021-23E avses Ebita. Motsvarande resultat för 2020 var 31 Mkr (20,7% marginal). |
Avsikten är att sälja drygt 2,1 miljoner nytryckta aktier vilket inbringar drygt 160 Mkr efter kostnader. Ingen utförsäljning sker. Creades och andra teckningsåtagare har paxat lite drygt hälften av erbjudandet.
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | SignUp Software |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 176 Mkr |
Antal anställda | 86 |
Teckningskurs | 80,00 kr |
Rådgivare | Pareto |
Storlek på erbjudande | 175 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 1 775 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 13 Mkr (7,1% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 60% |
Investerare som ska teckna i IPO | Creades , Joh. Berenberg Gossler & Co, Nordea Asset Management (60% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2021-11-22 |
Beräknad första handelsdag | 2021-11-24 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 391 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i SignUp Software
# Hög emissionskostnad
För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
SignUp Software betalar cirka 13 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 7,1 procent av erbjudandet.
# Täta personkopplingar
Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten. IPO-guiden avstår ofta från att dela ut en flagga om vi bedömer att de positiva aspekterna av täta personkopplingar kraftigt överstiger riskerna.
Grundarna till SignUp är Göran Garvner och hans son Henrik Garvner. Fadern är styrelseordförande i bolaget och sonen är styrelseledamot och operativt verksam. IPO-guiden avstår ofta från att dela ut en flagga om vi bedömer att de positiva aspekterna av täta personkopplingar kraftigt överstiger riskerna. IPO-guiden hissar mot den bakgrunden ingen flagga.
All in på Microsoft
Den produktkategori som SignUp verkar inom kallas Accounts payable automation eller AP Automation. Digital och automatiserad hantering av leverantörsfakturor, kort sagt. Det finns ett flertal företag som erbjuder den typen av funktioner. Några nordiska exempel är Basware (noterat i Finland) och onoterade Medius och Palette Software från Sverige.
En sak som skiljer SignUp från konkurrenterna är att deras ExFlow uteslutande är utvecklat för att fungera ihop med Microsofts affärssystem Dynamics. Produkten är alltså ett tillägg till detta. Konkurrenterna stöder i stället flera plattformar som Netsuite, SAP, Oracle, Visma med mera. Basware, till exempel, uppger att deras programvaror fungerar ihop med 350 olika typer av affärssystem.
Microsoft Dynamics har ungefär 11% av ERP-marknaden och har vunnit andelar under senare år. Mycket av produkten är för övrigt baserat på danska Navision Softwares mjukvara, ett bolag Microsoft köpte 2002.
Så fungerar produkten
ExFlow används av ekonomiavdelningen på små, medelstora men även större företag som hantera många leverantörsfakturor. Dessa läses in och digitaliseras varpå ExFlow tolkar fakturorna, matchar mot inköpsorder och (om kunden önskar) godkänner för betalning. Antalet felkällor minskar liksom risken för att fakturor glöms bort, betalas felaktigt eller inte når rätt person för attest. Leverantörerna talar om kostnadsbesparingar på 40-80% per faktura när AP Automation-lösningar ersätter manuell hantering. En annan fördel är att digitaliseringen gör det enklare att arbeta på distans – något som stimulerat investeringar under pandemin.
Affärsmodell
Intäktsmodellen ser i Afv:s ögon ut som en hybrid mellan den gamla licensbaserade och nya SaaS-modellen. Kunderna betalar en fast årsavgift i förskott för tillgång till ExFlow. Löpande uppdateringar ingår. Oftast är avtalen på tre år. Prislappen beror på vilka fakturavolymer kunden har och antalet användare. Ju fler, desto dyrare.
ExFlow erbjuds både som lokalt installerad produkt och via molnet i Microsofts Azur.
För försäljning och implementation förlitar sig SignUp i hög grad på sina 90 partners. Det är bolag som TietoEvry, CGI och Columbus. Det finns ett stort antal IT-konsulter och återförsäljare som jobbar med kringtjänster, utbildning och implementation kring Microsofts produkter som också är intresserade av att erbjuda tilläggsprogram från aktörer som SignUp.
Den indirekta försäljningsmodellen innebär att kostnaderna är något mer rörliga än i mjukvarubolag med direktförsäljning. Skalbarheten blir dock mycket god då bolaget slipper bygga upp egen försäljningsorganisation för att expandera internationellt.
Internationellt gångbar
Av mjukvaruintäkterna kommer endast en tredjedel från Sverige och SignUp har kunder i mer än 60 länder. Större marknader är USA (16%), Australien (11%) och Norge (7%). Totalt finns 1 100 kunder. Genuine Parts (USA), Apoteksgruppen (Sve), Orkla (No) och Dobbie Garden Centers (UK) är några exempel.
Bolaget har sedan ett drygt år ökat sin internationella satsning och bland annat startat nya dotterbolag i USA och Nederländerna.
SignUp har få kundavhopp. Det rör sig om mindre än 3% av kundbasen per år. Det är en låg siffra och bolagets nykundsintag är väsentligt högre – runt 28% per år sedan 2017. Troligen är det så att personal som vänjer sig vid en lösning inte är så pigga på att byta den. Samtidigt representerar SignUp:s produkt ingen stor löpande kostnad för kunderna. Snittintäkten per kund ligger på 38 000 kr/år.
Historik och framtida lönsamhet
SignUp har imponerande siffror. En tillväxttakt på 25% per år i snitt sedan 2013 parat med en snittmarginal på 22% (Ebitda) under samma period. För de senaste 12 månaderna ligger omsättningen på 179 Mkr, tillväxten är 24% (9 mån 2021) och rörelsevinsten (Ebita) 42 Mkr. Det ger en marginal på 22%.
Redovisningsrockader
SignUp har stabilt fin tillväxt – men ett stort hack i kurvan 2018. Under perioden har redovisningen av nykundsförsäljningen ändrats från att hela avtalsperiodens licensintäkt tas upp direkt, till att den tas upp under avtalets löptid. Det är den förändringen som ligger bakom de negativa tillväxtsiffrorna 2018, enligt bolaget.
Företaget tar kostnader för att vidareutveckla ExFlow löpande över resultatet. Men under 2019 skrevs värdet på ExFlow-produkten upp från noll till 36 Mkr. Detta var mest en manöver för att öka eget kapital och skapa utdelningsutrymme men leder till att SignUP nu har runt 8 Mkr i avskrivningar. Vi bortser från dessa i vår analys och använder Ebita som vinstmått.
Bolaget redovisar även årligt återkommande intäkter, ARR. Det är årsvärdet av tecknade avtal och uppgår till 174 Mkr per sista september – en tillväxt på 31% sedan årsskiftet 2020/21. I det optionsavtal som nya VD Olof Hedin fått finns villkor om att ARR ska öka till 200 Mkr under 2022 respektive till 280 Mkr 2024 för att dessa ska falla ut. Hedin, som varit ordförande i SignUp sedan 2017, äger 2,7% av bolaget.
SignUp:s stabila lönsamhet tror vi beror på den indirekta försäljningsmodellen och skalbarheten denna medger. Att endast underhålla en enda produkt för en plattform är nog också effektivt och en förklaring till goda marginaler jämfört med Basware och deras 350 ERP-kopplingar och breda produktportfölj.
Nackdelen är beroendet av Microsoft konkurrenskraft på EPR-sidan och produktmässiga roadmap. Risken finns att de inkluderar ExFlow-funktionalitet i sitt grunderbjudand. Det finns inget som tyder på det dock.
Finansiella mål
- Öka återkommande intäkter med minst 25% organiskt per år, på medellång sikt
- Rörelsemarginal på cirka 20% (Ebita). Kortsiktigt pressas marginalen av tillväxtsatsningar, heter det.
- Utdelningsandel på minst 25% på medellång sikt
Detta är i linje med historiska prestationer.
Efter noteringen ökar nettokassan till drygt 200 Mkr. Kapitalet ska användas för potentiella selektiva tilläggsförvärv för att ytterligare accelerera tillväxten.
Tillväxtinriktning
Den stabila basen ger utmärkta möjligheter att bygga något större ovanpå. AP Automation är bara en mindre del av de automationsverktyg finansavdelningar använder. Konkurrenterna har typiskt sett mycket bredare produktutbud för inköp, betalningar med mera. Att kopiera framgången med AP Automation-produkten för andra produktgrupper, kanske genom förvärv, är en lockande möjlighet.
Samtidigt innebär det att SignUp delvis byter tillväxtmodell efter att varit helt inriktade på organisk tillväxt. Det är en risk. VD Olof Hedin, med lång bakgrund i IT-branschen, har varit i styrelsen sedan 2017. EX-chefen Henrik Garver är kvar operativt som chef inom affärsutveckling. Så kontinuitet finns.
För att få stöd i en expansionsfas sålde ägarna ca 18% av SignUp till riskkapitalbolaget Standout Capital i mars 2021. De har en person i styrelsen, Erik Wästlund. Standout investerar i mjukvarubolag och har haft stora framgångar med Exsitec som noterades hösten 2020.
Bolag | Kurs-utv 1 år, % | EV/Sales 2022 | Rörelsemarginal 2022 | EV/Ebita 2022 | Tillväxt 2021* | ARR** | BV/ARR |
SignUp | – | 7,0 | 18,0% | 38,0 | 23% | 174 | 10 |
Basware | -13 | 3,2 | 7,2% | 25,9 | 1% | – | – |
FormPipe | 17 | 3,7 | 13,1% | 30,4 | 17% | 291 | 6 |
Fortnox | 112 | 29,4 | 38,3% | 78,1 | 25% | 650 | 57 |
Lime | 21 | 10,2 | 21,3% | 37,5 | 11% | 260 | 18 |
Upsales Technology | 81 | 10,4 | 18,7% | 55,7 | 20% | 104 | 12 |
Medel | 10,7 | 19,5% | 44,3 | 16% | 295,8 | 21 | |
Källa: Factset/Afv (SignUp). *Organisk tillväxt jan-sept 2021. **Annual Recurring Revenue = Årligt återkommande intäkter. |
Huvudscenario
- Tillväxt. Microsoft växer inom ERP, nischen för automation av finansprocesser växer också och SignUp har gedigen historik. Vi räknar med att tillväxten ligger kring målbilden på 25% framöver.
- Lönsamhet. Bolaget flaggar för viss marginalpress kortsiktigt. Givet kostnadsstrukturen bör dock tillväxt på sikt leda till bättre lönsamhet. Vi räknar på 22%.
- Värdering. Växande mjukvarubolag värderas högt tack vare sina höga bruttomarginaler som möjliggör stark vinstökningstakt. Gruppen ovan snittar på EV/Ebita 38 för nästa år. SignUp värderas i linje med gruppen. Ser man till ARR finns viss rabatt. Vi räknar med 30x Ebita.
Ur det här perspektivet betalar man nästan fullt pris för bolaget redan vid teckning. Intressant nog är inte nedsidan så väldigt stor givet att den finansiella utvecklingen inte avviker markant från historik tillväxt och lönsamhet (se pessimistiskt scenario). Om aktien får lite högre värdering – som kan spegla framgångsrik internationell tillväxt – går det att se bra uppsida (optimistiskt scenario).
Summering
Potentialen i vårt huvudscenario är lite för klen för ett köpråd normalt sett. Här tror vi ändå att oddsen för det mer optimistiska scenariot är bättre än vanligt. Dessutom tar vi ingen höjd för eventuella värdeskapande förvärv – som nog ligger i planen för SignUp. Därför lutar vi åt att aktien ändå är värd att teckna. Afv noterar även att Altor investerade i ett likande bolag, Palette Software, med liknande strategi i somras. Vi känner inte till prislappen. Vårt intryck är att SignUp håller högre kvalitet än det bolaget.
Vårt råd blir att teckna.
Största ägare efter IPO* | Andel | Kommentar |
SignForm International | 57,4% | Grundarna Göran och Henrik Garvner |
Standout Capital | 16,6% | Riskkapitalbolag inom IT. Förvaltar 1 mdr kr. |
NSU Invest | 9,3% | Ägs 50/50 av Hans Fajerson och André Åkerlund |
Olof Hedin | 2,8% | VD i SignUp sedan 2021 |
Creades | 2,3% | Ankarinvesterare. Noterat investmentbolag. |
Berenberg | 2,3% | Ankarinvesterare. Fondbolag. |
*Givet att inte övertilldelningsoption nyttjas |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser