Sibek: Lockande tillväxtmöjligheter

Järnvägsinriktade teknikkonsulten Sibek har en stor tillväxtmöjlighet framför sig då Sverige ska gå över till det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS. Frågan är om det lockar oss att teckna.
Sibek: Lockande tillväxtmöjligheter - Sibek
Sibek jobbar bland annat med ett uppdrag från Trafikverket där Malmbanan ska byta signalsystem till den europeiska standarden ERTMS. Foto: David Gubler
Sibek
Teckningskurs: 16,00 kr Antal aktier efter IPO: 10,3 m
Börsvärde efter IPO: 164 Mkr Nettokassa efter IPO: 18 Mkr
VD: David Berg Ordförande: Björn Östlund

Sibek (teckningskurs 16 kr) är en teknikkonsult med fokus på signalsystem för järnväg. Sibek startades 2007 då fyra enmanskonsulter inom signalteknik gick samman för att gemensamt kunna ta sig an lite större uppdrag än ensamma. Sedan dess har bolaget vuxit organiskt till att idag ha 65 anställda.

Sibek ska nu notera sig på First North. Syftet med noteringen är att en noterad aktie ger personalen bättre möjligheter att bli delägare. Inget kapitalbehov finns. Erbjudandet består av en blandning av nya aktier och att storägarna säljer en del befintliga aktier. Sibek avser att undersöka om pengarna kan användas till ett förvärv. Om ingen intressant affär identifieras avser bolaget att dela ut pengarna till aktieägarna.

Affärsvärldens huvudscenario 2022/2023 2023/2024E 2024/2025E 2025/2026E
Omsättning 118 124 130 137
 – Tillväxt 10% 0% 5% 5%
Rörelseresultat 15,0 15,5 14,3 15,0
 – Rörelsemarginal 12,7% 12,5% 11,0% 11,0%
Resultat efter skatt 12,0 12,3 11,4 11,9
Vinst per aktie 1,25 1,20 1,11 1,16
Utdelning per aktie 1 0,75 0,75 0,75
Direktavkastning 6,3% 4,7% 4,7% 4,7%
Operativt kapital/omsättning 17% 17% 17% 17%
Nettoskuld/EBIT i.u. -1,9 -2,2 -2,3
P/E 12,8 13,4 14,4 13,8
EV/EBIT 9,0 8,7 9,2 8,6
EV/Sales 1,1 1,1 1,0 0,9

Sibek gör idag uteslutande uppdrag inom signalsystem för järnväg. Hela omsättningen kommer från Sverige. Bolagets tjänster kan delas in i följande segment:

  • Segmentet Driftsättning utgör ungefär hälften av Sibeks omsättning. Tjänsterna här handlar om den verifiering och validering som behöver göras av signalsystem efter nybyggnad eller ombyggnad innan järnvägen kan börja trafikeras. Viktiga konkurrenter är teknikkonsulterna Sweco och Tyréns.
  • Ungefär en fjärdedel av intäkterna kommer från segmentet Projekt- och byggledning. Segmentets tjänster handlar om bygg- och projektledning för installation av signalsystem. Entreprenadsbolagen Skanska, NCC, Peab, NRC, Inkraft, Strukton och Infranord nämns som viktiga konkurrenter.
  • Segmentet Projektering handlar om att planera och ta fram underlag för ny järnväg eller ändringar i befintlig. Här konkurrerar man främst med Sweco, Afry och Tyréns.

En sak som sticker ut med just Sibek är det stora beroendet av bolagets två största kunder. Trafikverket står för 50% av intäkterna och SL för 12%.

Det verkar råda generell brist på kunnig personal inom Sibeks kärnverksamhet driftsättning av signalsystem i Sverige. Svårigheten i den här branschen verkar inte vara att vinna uppdrag utan att attrahera och behålla rätt personal. Sibek beskriver att deras sunda företagskultur och att personalen får goda möjligheter att bredda och fördjupa sin tekniska kompetens inom företaget som viktiga faktorer till att man lyckats bra med att behålla sin personal.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Sibek
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 125 Mkr
Antal anställda 65
Teckningskurs 16,00 kr
Rådgivare Eminova
Storlek på erbjudande 15 Mkr (varav 71% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 164 Mkr
Emissionskostnad Cirka 2 Mkr (13,3% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 61%
Investerare som ska teckna i IPO Pontus Herrlin, Sune Lantz, Karl Ehn, Anna Benjamin, Petter Fägersten, m.fl. (61% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2023-10-26
Beräknad första handelsdag 2023-11-06 (11 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 450 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Sibek

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Sibek betalar cirka 2 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 13,3 procent av erbjudandet.

Sibeks VD David Berg kommenterar:

– Erbjudandet är ju ganska litet och en hög andel av kostnaderna är fasta och sammantaget leder det till en hög kostnad relativt erbjudandets storlek. Detta ska absolut inte tolkas (som det står i den generella förklaringen till flaggan) som att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel.
Sibek är inte och har inte varit i penningknipa och det råder ingen oordning i bolaget.

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

Flera av Sibeks storägare har konsultuppdrag för Sibek, dock främst som avser kundarbete. Vi tycker att det är en udda struktur som skapar osäkerhet och frågetecken. Vi hissar en flagga.

Sibeks VD David Berg kommenterar:

– Det stämmer att grundarna både äger och fakturerar genom sina respektive bolag. Det faktum att de var och en (även efter IPO:n) äger så stor andel av Sibek, bör dock göra det uppenbart att de har väldigt goda incitament att se till Sibeks bästa.

# Kort finansiell historik

Bra information gör att investerare fattar klokare beslut. IPO-bolag som uppvisar enstaka år av finansiell historik är ofta nystartade, omstrukturerade eller har andra skäl att inte visa hela bilden.

Sibek har funnits sedan 2007. I prospektet finns bara finansiell historik två år tillbaka. Vi hade gärna sett en längre historik. Vi stannar vid en upplysning.

Sibeks VD David Berg kommenterar:

– Sibek har inte tidigare publicerat kvartalsvisa rapporter, men genom att studera offentliga årsredovisningar går det åtminstone att konstatera att företaget har en fin historik avseende lönsamhet och tillväxt.

Sibeks lönsamhet har varit väldigt volatil över tid. 2014 gick bolaget back för att 2015 prestera en rörelsemarginal om 18%. Sedan dess har lönsamheten pendlat mellan 8 och 19%. Vi har inte helt lätt att förstå varför lönsamheten varierat så kraftigt. Sibeks kostnader består i princip av personal och underkonsulter. I merparten av uppdragen fakturerar Sibek på löpande räkning men i vissa uppdrag är betalningarna istället kopplade till milstolpar istället för arbetade timmar. En risksänkande faktor är att Sibeks uppdrag är inflationsindexerade.

Sedan räkenskapsåret 2013/2014 har Sibek vuxit med 16% per år i snitt. Tillväxten har dock avtagit något med tiden.

NYA EUROPEISKA SIGNALSYSTEMET

En stor möjlighet för Sibek är övergången till det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS. Sverige håller för närvarande på att helt gå över till det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS. Först ut är Malmbanan där Sibek för närvarande utför driftsättningstjänster. Trafikverkets bedömning är att övergången kommer att ta minst 20 år och kosta 30 miljarder kronor. Detta borde innebära goda möjligheter för Sibek att växa med nya uppdrag, så länge man lyckas hitta tillräckligt med personal.

De befintliga signalsystemen i Sverige är slitna och omoderna. Bytet till ERTMS kommer att bidra till smidigare drift men bidrar även till ett harmoniserat system med andra EU-länder vilket på sikt kommer att förenkla samintegrering av de nationella järnvägssystemen.

Ett annat tillväxtspår är förvärv. Sibek kommer att leta efter bolag att förvärva som är verksamma inom samma eller närliggande teknikområden.

FLAGGA FÖR TVEKSAMMA INCITAMENT

Ett lite udda upplägg i Sibek är att de fyra huvudägarna alla har konsultuppdrag för Sibek, dock främst som avser kundarbete. Detta behöver inte vara ett problem men skapar frågetecken.

SÅ VÄRDERAS LIKNANDE BOLAG

Det saknas klockrena jämförelseobjekt för Sibek. I tabellen nedan jämför vi hur Sibek värderas mot några andra konsultbolag av varierande storlek samt Railcare och NRC som håller på med anläggning och underhåll av järnväg.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Sibek (Afv) IPO 13,8 8,6 0,9 11,0 5,0
Sweco 20,1 17,2 15,0 1,4 9,7 5,3
Projektengagemang -24,1 8,6 11,5 0,5 4,3 5,7
Railcare -0,2 9,1 8,9 1,0 11,4 10,9
Rejlers -3,4 10,0 9,9 0,7 7,1 5,7
AFRY -4,9 9,9 9,3 0,7 7,8 4,4
NRC -33,6 6,1 7,8 0,3 3,2 3,8
Genomsnitt -7,7 10,7 10,1 0,8 7,8 5,8
Källa: Affärsvärlden / Factset
Definition Inkl. utdelningar Börskurs delat med vinst per aktie 2024E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2024E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2024E Förväntad rörelsemarginal 2024E Årlig tillväxt omsättning 2024–202

Sibeks lönsamhet sticker ut som hög i jämförelsegruppen.

HUVUDSCENARIO

Vi har baserat vårt huvudscenario på följande antaganden:

  • Tillväxt – Vi räknar med att Sibek växer med 5% per år inom vår prognoshorisont. Det är förvisso något lägre än historiken men beaktar då att det är svårare att växa nu när man kommit upp en del i storlek.
  • Lönsamhet – I vårt huvudscenario så räknar vi för att vara försiktiga med att lönsamheten kommer ner lite i takt med att bolaget blir större och det krävs mer overhead. Vi räknar med 11% marginal vilket är helt godkänt för en konsultverksamhet.
  • Värdering – Vi tycker att 7x EV/Ebit är en rimlig värdering för en mindre konsultfirma med storkundsberoende som Sibek.

SLUTSATS

En uppenbar risk i Sibek är storkundsberoende då en majoritet av omsättningen kommer från Trafikverket och SL. Frågan är hur stor den här risken är i praktiken. Det verkar råda stor brist på kompetent personal inom signalsystem och det verkar som att det även framöver kommer att finnas bra med jobb för de bolag som besitter rätt personal. Kanske är den största risken i Sibek snarare hur bra man kommer att vara på att behålla sin personal?

Möjligheterna som svenska övergången till ERTMS medger är klart lockande. Frågan är om Sibek kommer att kunna rekrytera tillräckligt för att tillvarata dessa möjligheter.

Även om möjligheterna till tillväxt känns lockande är prislappen för hög för att vi ska känna oss lockade att teckna aktien. Vi landar i ett neutralt råd för Sibek.

Ägare Innehav Mkr Andel %
Aner Teknik & Konsult AB 35 21,2
DalaInfratek AB 35 21,2
Angarn Signal & Ekonomi AB 35 21,2
ME Signalteknik AB 35 21,2
David Berg (VD) 3 1,9
Övriga befintliga ägare 7 4
Erbjudandet 15 9,1
Kommentar: Direkt efter IPO. Summor baserade på teckningskurs 16 kr.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold