Analys Sensys Gatso
Sensys Gatso: Full fart 2024
SAMMANFATTNING INVESTERINGSCASET (LÄSTID <1 MINUT)
- Sensys säljer trafiksäkerhetssystem för till exempel rödljusbevakning och hastighetsbevakning. Kunderna är myndigheter som Trafikverket.
- ~8 marknadsandel globalt. Marknaden är värd 12,5 miljarder och växer 10% per år.
- Säljer system samt erhåller löpande intäkter från service/underhåll samt trafikövervakning som tjänst (kallat TRaaS)
- CAGR 2018-2022 11% omsättningstillväxt.
- Stark orderingång senaste åren och rekordhög orderbok (>2 Mdkr) som nu börjar levereras ut.
- Nettoskuld 73 Mkr per Q3 2023.
- EV/S 0,8x samt EV/Ebit ~7-8x 2025E givet att finansiella mål nås (omsättning 1000 Mkr, >15% Ebitda-marginal)
- Grundarfamiljen Gatso storägare med 18% av aktierna. Insynsägandet bland ledning och styrelse är däremot klent.
Sensys Gatso | |
Börskurs: 67,80 kr | Antal aktier: 11,5 m |
Börsvärde: 781 Mkr | Nettoskuld: 73 Mkr |
VD: Ivo Mönnink | Ordförande: Claes Ödman |
Trafiksäkerhetsbolaget Sensys Gatso Group (67,8 kr) säljer lösningar för automatiserad rödljusbevakning, hastighetsbevakning eller olika typer av varningssystem. Bolagets system för hastighetsbevakning används globalt och den som kört bil längs våra svenska landsvägar känner säkerligen igen fartkamerorna.
Koncernen är en sammanslagning av Jönköpingsbolaget Sensys (grundades 1982) som år 2015 gick ihop med nederländska Gatso (startade 1958). Koncernen har cirka 300 anställda.
Största ägare med cirka 18% av aktierna är holdingbolaget Gatso Special Products B.V som ägs av grundarfamiljen till Gatso. Ägarlistan domineras i övrigt av privata investerare (bland annat AQ-grundaren Claes Mellgren som är nionde största ägare med 1% av aktierna). Fondägandet är lågt och ligger på drygt 4,8%. Ivo Mönnink är VD sedan oktober 2017 och äger 0,2% av aktierna (värda 1,4 Mkr).
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 495 | 593 | 772 | 926 |
– Tillväxt | -2,4% | +20,0% | +30,0% | +20,0% |
Rörelseresultat | 31 | 30 | 62 | 93 |
– Rörelsemarginal | 6,2% | 5,0% | 8,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 19 | 19 | 42 | 66 |
Vinst per aktie | 1,61 | 1,63 | 3,60 | 5,80 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 3% | 3% | 6% | 9% |
Avkastning på operativt kapital | 11% | 10% | 18% | 26% |
Nettoskuld/Ebit | -0,8 | 2,1 | 0,4 | -0,1 |
P/E | 42,1 | 41,6 | 18,8 | 11,7 |
EV/Ebit | 27,7 | 28,8 | 13,8 | 9,2 |
EV/Sales | 1,7 | 1,4 | 1,1 | 0,9 |
Kommentar: Sensys guidar för 550-650 Mkr i omsättning med 10-15% Ebitda-marginal år 2023. Historiskt har det skiljt 8 procentenheter mellan Ebitda och Ebit. |
System och mjukvara
Sensys säljer trafikövervakningssystem med hårdvara och mjukvara till kunderna. Systemförsäljning är en viktig intäktskälla (33% av omsättningen R12M). Försäljning av systemkontrakt kan kombineras med service- och underhållsavtal, där marginalen är högre.
De senaste åren har Sensys satsat allt mer på att öka basen av återkommande tjänsteintäkter vilka bolaget kallar för TRaaS (trafikövervakning som tjänst). Dessa står nu för 39% av intäkterna. Dels innefattar det service och underhåll. Det vill säga att Sensys underhåller trafikövervakningssystem under kontrakt eller adhoc då servicebehov uppstår hos bolagets kunder. Dels erbjuder Sensys operatörstjänster vilket innebär att bolaget levererar teknik, behandlar överträdelser, utfärdar böter, som sedermera samlas in.
Den adresserbara fokusmarknaden uppgår enligt Sensys bedömningar till cirka 12,5 miljarder kronor per år och växer 10% årligen. Under 2018-2022 ökade Sensys omsättningen med 11% i snitt per år vilket är ungefär i linje med marknadstillväxten.
2022 föll omsättningen med drygt 2%. Rörelsemarginalen landade på 6,2% (9,1). Mellan 2018 och 2022 var bruttomarginalen 40,0% i snitt. Sett över tre senaste åren var rörelsemarginal 5,9% jämförelsevis.
Det stora glädjeämnet under 2022 var den starka orderingången som landade på hela 1456 Mkr jämfört med 386 Mkr år 2021. Sensys vann bolagets största upphandling hitintills från svenska Trafikverket som var värd 850 Mkr sett över 12 år.
Sensys | Q1-Q3 2023 | Q1-Q3 2022 |
Omsättning | 403 Mkr | 333 Mkr |
Tillväxt y/y | 20,9% | -0,3% |
Orderingång | 405 Mkr | 377 Mkr |
Tillväxt y/y | 7,4% | 118,0% |
Bruttomarginal | 39,9% | 44,0% |
Rörelsekostnader | 155 Mkr | 138 Mkr |
Ebitda | 39,9 Mkr | 39,7 Mkr |
Ebitda-marginal | 9,9% | 11,9% |
Ebit | 5,3 Mkr | 8,6 Mkr |
Ebit-marginal | 1,3% | 2,6% |
Upprepar guidning
Under de tre första kvartalen 2023 ökade Sensys omsättningen med knappt 21%. Orderingången steg drygt 7% och var i stort sett i paritet med försäljningen.
Bruttomarginalen försämrades på grund av högre andel systemförsäljning där marginalen är strukturellt lägre. Över tid har Sensys haft en bruttomarginal på omkring 40%.
Rörelsekostnaderna var upp drygt 12% medan Ebitda-marginalen landade på 9,9% (11,9). Sensys har guidat för intäkter mellan 550-650 Mkr och en Ebitda-marginal på 10-15% för helåret 2023. År 2025 är bolagets ambition att nå mer än 15% på Ebitda-nivå.
Rekordstor orderbok
Vid utgången av det tredje kvartalet uppgick orderboken till över 2 miljarder kronor. Kommande år kommer Sensys börja leverera ut stora kontrakt i Nederländerna (400 Mkr över 6 år) och Sverige (850 Mkr över 12 år) Ledningen i Sensys lyfter fram att bolaget är kostnadsmässigt framtungt med en del uppstartskostnader i form av projektledning och specifik utveckling initialt.
Kontraktet i Nederländerna utökades under tredje kvartalet från 250 Mkr till 400 Mkr. Leveranser och intäktsavräkning för denna order startade under Q4 2023. 200 Mkr av totalt 400 Mkr väntas realiseras som systemförsäljning innan slutet av 2025 medan resterande del utgörs av återkommande intäkter (service och underhåll) som väntas intäktsföras under den 6-åriga kontraktsperioden. Kontraktet med Trafikverket börjar levereras under första kvartalet 2024.
Under de senaste åren har Sensys utvecklat och lanserat en ny mjukvaruplattform för trafikövervakning som kallas Flux. År 2025 siktar koncernen på att omsätta över 1 miljard kronor där bolagets TRaaS-intäkter (trafikövervakning som tjänst) skall utgöra mer än 600 Mkr. Målsättningen upprepades i samband med Q3-rapporten.
Under fjärde kvartalet har ett av Sensys avtal i Australien förlängts ett år. Det innefattar leverans av TRaaS fram till slutet av 2024 med ett ordervärde på 21 Mkr. I mitten av december tog Sensys en order i Kroatien värd 13,5 Mkr. Leverans väntas ske 2023-2026 med ett serviceavtal på 6 år.
Konkurrenter är bolag som exempelvis Vitronic, tyska Jenoptik, österrikiska Kapsch TrafficCom australiensiska Redflex samt Transcore från USA. Dessutom finns en rad större lokala spelare.
Sverige i topp
I USA är trafikolyckor faktiskt den främsta dödsorsaken bland personer mellan 1 och 54 år. År 1997 infördes den svenska nollvisionen som strävar efter att ingen skall omkomma i trafikolyckor i Sverige. Trafiksäkerhetskamerorna som sitter monterade längs våra svenska vägar sägs rädda omkring 20 liv per år.
År 2018 hade Sverige det lägsta antalet trafikdöda (2,4 st) per 100 000 invånare. USA hade en siffra på 12,4 jämförelsevis. Det är högre än i de flesta andra länder i västvärlden. Enligt organisationen Association for Safe International Road Travel dör 1,35 miljoner människor i trafikolyckor varje år, det motsvarar cirka 3 700 personer om dagen.
Prognoser och värdering
För 2023 räknar vi med att Sensys omsätter omkring 600 Mkr vilket är i mitten av det guidade intervallet (550-650 Mkr). Det innebär en försäljning på runt 200 Mkr i fjärde kvartalet. Vi räknar med 5% rörelsemarginal år 2023. Kommande år räknar vi med 30% respektive 25% tillväxt i takt med utrullningarna av kontrakten i Sverige och Nederländerna.
Att den globala komponentbristen har normaliserats är positivt är för Sensys. 2024 skissar vi på 8% rörelsemarginal samt 10% år 2025. Konkurrenten Jenoptik väntas tjäna 13,5% på Ebit-nivå nästa år. Använder vi en multipel på 11 gånger rörelsevinsten finns 30% uppsida på radarn. Kanske kommer Sensys värderas högre än så.
Skulle Sensys nå bolagets finansiella mål 2025 är uppsidan troligen stor (se optimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Sensys Gatso | -6,5 | 18,8 | 13,8 | 1,1 | 8,0 | 25,0 |
Jenoptik | 11,7 | 15,2 | 13,7 | 1,9 | 13,5 | 6,7 |
Kapsch TrafficCom | -25,4 | 16,7 | 13,7 | 0,4 | 3,1 | 1,3 |
Genomsnitt | -6,7 | 16,9 | 13,7 | 1,1 | 8,2 | 11,0 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Marknaden för trafiksäkerhet uppvisar en god underliggande tillväxt och är relativt konjunkturoberoende. Orderingången har varit stark senaste åren och Sensys ruvar nu på en stark orderstock som skall levereras ut kommande år.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 50 000 kronor i Sensys. Samtliga köp är gjorda av Pär Degerman som är teknisk chef (CTO). Inga försäljningar finns registrerade.
Att ledningen håller kostnaderna i schack och att marginalerna skalar i takt med tillväxten är den centrala värdedrivare för aktien. Balansräkningen är i hyfsat skick och förhoppningsvis stärks kassaflödet kommande år.
Ett minus är att insynsägandet i bolaget är rätt klent. Aktien är ned knappt 20% sedan vi satte ett neutralt råd i somras. Troligen blir det full fart med leveranser 2024. Vinsttillväxten kommande år ser ut att bli stark. Vi höjer Sensys till köp.
Tio största ägare i Sensys Gatso | Värde (Mkr) | Andel |
Gatso Special Products B.V. | 139,4 | 17,7% |
Avanza Pension | 34,2 | 4,3% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 34,1 | 4,3% |
Per Wall | 19,6 | 2,5% |
Inger Bergstrand | 17,6 | 2,2% |
Futur Pension | 16,3 | 2,1% |
Handelsbanken Fonder | 15,1 | 1,9% |
Dimensional Fund Advisors | 10,6 | 1,4% |
Claes Mellgren | 8,0 | 1,0% |
Peter Hamberg | 7,5 | 1,0% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Ivo Mönnink | 1,4 | 0,2% |
Claes Ödman | 0,6 | 0,1% |
Pia Hofstedt | 0,3 | 0,0% |
Kerstin Sjöstrand | 0,3 | 0,0% |
Francis Schmeer | 0,2 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,4% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser