Analys Sensys Gatso
Sensys Gatso: Dags att blixtra till
Sensys Gatso | |
Börskurs: 83,00 kr | Antal aktier: 11,5 m |
Börsvärde: 956 Mkr | Nettoskuld: 11 Mkr |
VD: Ivo Monnink | Ordförande: Claes Ödman |
Sensys Gatso Group (83 kr) säljer produkter inom trafiksäkerhet såsom system för automatiserad rödljusbevakning, hastighetsbevakning eller olika typer av varningssystem. Bolagets system för hastighetsbevakning används globalt och den som kört bil längs våra svenska landsvägar känner säkerligen igen fartkamerorna.
Koncernen är en sammanslagning av Jönköpingsbolaget Sensys (grundades 1982) som år 2015 gick ihop med nederländska Gatso (startade 1958). Största ägare med cirka 18% av aktierna är holdingbolaget Gatso Special Products B.V som ägs av grundarfamiljen till Gatso.
Ivo Mönnink är VD sedan oktober 2017 och äger 0,2% av aktierna (värda 1,7 Mkr). Det är relativt lite i relation till både grundlön (3,1 Mkr) och hans totala ersättning på 6,0 Mkr år 2022. Mönnink äger vidare 68 750 stycken köpoptioner. Ägarlistan domineras i övrigt av privata investerare. Fondägandet är lågt och ligger på knappt 4,5%.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 495 | 600 | 750 | 848 |
– Tillväxt | -2,4% | +21,3% | +25,0% | +13,0% |
Rörelseresultat | 31 | 33 | 60 | 85 |
– Rörelsemarginal | 6,2% | 5,5% | 8,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 19 | 22 | 44 | 63 |
Vinst per aktie | 1,61 | 1,89 | 3,80 | 5,50 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 3% | 3% | 7% | 9% |
Avkastning på operativt kapital | 11% | 13% | 21% | 27% |
Nettoskuld/Ebit | -0,8 | -0,2 | -0,3 | -0,5 |
P/E | 51,6 | 43,9 | 21,8 | 15,1 |
EV/Ebit | 31,4 | 29,3 | 16,1 | 11,4 |
EV/Sales | 2,0 | 1,6 | 1,3 | 1,1 |
Sensys guidning för 2023: 550-650 Mkr omsättning, 10-15% Ebitda-marginal |
Sensys säljer trafikövervakningssystem med hårdvara och mjukvara till kunderna. Systemförsäljning är en viktig intäktskälla (33% av omsättningen R12M). Försäljning av systemkontrakt kan kombineras med service- och underhållsavtal, där marginalen är högre.
Fokus på återkommande intäkter
De senaste åren har Sensys satsat allt mer på att öka basen av återkommande tjänsteintäkter vilka bolaget kallar för TRaaS (trafikövervakning som tjänst). Dessa står nu för 39% av intäkterna. Dels innefattar det service och underhåll. Det vill säga att Sensys underhåller trafikövervakningssystem under kontrakt eller adhoc då servicebehov uppstår hos bolagets kunder. Dels erbjuder Sensys operatörstjänster vilket innebär att bolaget levererar teknik, behandlar överträdelser, utfärdar böter, som sedermera samlas in.
Sensys uppskattar att bolagets adresserbara fokusmarknad uppgår till cirka 12,5 miljarder kronor per år och växer 10% årligen. Enligt organisationen Association for Safe International Road Travel dör 1,35 miljoner människor i trafikolyckor varje år, det motsvarar cirka 3 700 personer om dagen.
I USA är trafikolyckor faktiskt den främsta dödsorsaken bland personer mellan 1 och 54 år. År 1997 infördes den svenska nollvisionen som strävar efter att ingen skall omkomma i trafikolyckor i Sverige. Trafiksäkerhetskamerorna som sitter monterade längs våra svenska vägar sägs rädda omkring 20 liv per år. År 2018 hade Sverige det lägsta antalet trafikdöda (2,4 st) per 100 000 invånare. USA hade en siffra på 12,4 jämförelsevis. Det är högre än i de flesta andra länder i väst.
Rekordhög orderingång 2022
De senaste fem åren (2018-2022) har Sensys ökat omsättningen med 11% per år i snitt vilket är ungefär i linje med marknaden. 2022 sjönk dock intäkterna med 2,4%.
Aktiesplit och guidning
Från och med den 15 juni har Sensys genomfört en omvänd aktiesplit. 80 aktier har lagts samman till en (1) ny aktie. Både den omvända spliten och guidningen för helåret 2023 är enligt Sensys själva ett sätt för att attrahera internationella investerare.
Orderingången var däremot rekordhög och uppgick till 1456 Mkr (386) motsvarande 277% tillväxt jämfört med år 2021. 58% av orderingången utgjordes av återkommande intäkter (TraaS). Sensys vann bolagets största upphandling hitintills från svenska Trafikverket som var värd 850 Mkr sett över 12 år.
Bruttomarginalen stärktes till 45,5% (40,6). Förbättringen beror på mer fördelaktig intäktsmix med högre andel återkommande intäkter. Mellan 2018 och 2022 har bruttomarginalen varit 40,0% i snitt. Rörelsemarginalen landade på 6,2% (9,1). Snittet sett över tre senaste åren är 5,9% jämförelsevis.
Sensys | 2022 | Prognos 2023 | Mål 2025 |
Omsättning | 495 Mkr | 550-650 Mkr | 1000 Mkr |
Tillväxt | -2,4% | 10-30% | – |
Varav återkommande | 312 Mkr | – | 600 Mkr |
Ebitda | 73,3 Mkr | 60-90 Mkr | 150 Mkr |
Ebitda-marginal | 14,8% | 10-15% | >15% |
Prognos för 2023
I tisdags (13/6) meddelade Sensys att de väntar sig att intäkterna stiger mellan 10-30% under 2023 och att omsättningen väntas landa i intervallet 550-650 Mkr. Ebitda-marginalen väntas uppgå till 10-15% för 2023. De senaste åren har det skiljt cirka 8 procentenheter mellan Ebitda och Ebit-marginalen.
Det relativt stora intervallet avseende omsättning och marginal beror dels på osäkerhet gällande den svenska kronan. Sensys fakturerar främst i dollar, euro och kronor. Dels på osäkerhet gällande tidpunkten för leverans och installation av systemen.
År 2025 är Sensys målsättning är att omsätta 1 miljard kronor vilket skulle motsvara 8% marknadsandel inom segmentet. För att nå dit krävs 26,5% årlig tillväxt kommande år. 2025 siktar bolaget också på att nå återkommande intäkter på 600 Mkr samt att Ebitda-marginalen skall överstiga 15%. 2020-2022 var marginalen 14,8% i snitt.
Sensys största marknader är USA (35%), Australien (17%) och Saudiarabien (12%). Sverige och Nederländerna utgjorde 6% vardera av intäkterna under fjolåret.
Att hålla en trafikövervakningslösning uppdaterad kräver en del investeringar. Med hjälp av Sensys upplägg med TRaaS köper kunderna det som en tjänst. Sensys täcker då vissa eller alla initiala kostnader och kunden kan betala av de avtalade tjänster på olika sätt. Exempelvis som en procentsats på intäkterna från böterna för trafiköverträdelser.
Kontrakt USA 2023 | Värde |
Fort Dodge, Iowa | 12 Mkr |
Homewood, Illinois | 10 Mkr |
Parma Heights, Ohio | 13 Mkr |
Webster City, Iowa | 7 Mkr |
Marion, Iowa | 44 Mkr |
Warrington Township, Pennsylvania | 26 Mkr |
Totalt | 112 Mkr |
Fokus på USA
USA är en strategiskt viktig marknad. Sensys har fokuserar en hel del på att öka tillväxten på andra sidan Atlanten under de senaste åren. Bolaget har levererat lösningar via TraaS-upplägg till olika myndigheter i USA i mer än 15 år. Automatisk trafikövervakning är nu tillåten i 24 av landets 50 delstater.
Under 2022 utsågs en ny regionchef och Sensys tecknade också sju nya kontrakt i USA (4 st år 2021). Sensys har nu cirka 40 program för hastighets- och rödljusövervakning i 12 delstater. Ifjol steg de återkommande TraaS-tjänster med 36% till 176 Mkr (129). En proaktiv försäljningsdriven marknadsstrategi är kärnan i en ny strategi som har implementerats, uppger ledningen.
Sensys fokuserar främst på mellanstora städer i USA (med svenska mått mätt stora städer). Flera av konkurrenterna i USA är större bolag som har bredare utbud av tjänster men som i högre utsträckning fokuserar på större städer (t.ex New York). Under 2023 har Sensys tagit en rad kontrakt i USA.
Konkurrenter är bolag som exempelvis Vitronic, tyska Jenoptik, österrikiska Kapsch TrafficCom australiensiska Redflex samt Transcore från USA. Dessutom finns en rad större lokala spelare.
Sensys | Q1 2023 | Q1 2022 |
Orderingång | 90 Mkr | 83,5 Mkr |
Tillväxt y/y | 7,8% | 35,1% |
Omsättning | 113,2 Mkr | 113,4 Mkr |
Tillväxt y/y | -0,15% | 45,2% |
Bruttomarginal | 40,0% | 45,4% |
Ebitda | 1,5 Mkr | 15,7 Mkr |
Ebitda-marginal | 1,3% | 13,8% |
Ebit | -8,6 Mkr | 5,6 Mkr |
Ebit-marginal | -7,6% | 4,9% |
Orderingången i första kvartalet steg 8% medan omsättningen var oförändrad. Både orderingång och försäljning varierar en hel del på kvartalsbasis beroende på större orders och installationer.
Rörelseresultatet föll mot fjolåret och landade på -8,6 Mkr (5,6) med en marginal på -7,6% (4,9). En orsak var lägre bruttomarginal men särskilt en högre kostnadsnivå. Sensys anlitar i högre grad konsulter för att förbereda leverans av större orders framöver. Kostnadsnivån kan alltså beskrivs som extra hög för tillfället.
Prognoser och värdering
För 2023 skissar vi på en omsättning i mitten av bolagets guidade intervall (600 Mkr). Vi räknar också med att marginalen hamnar i mitten av intervallet. Givet den historiska avskrivningsnivån skulle det innebära cirka 5,5% i marginal för helåret 2023.
Sensys har som sagt en stark orderbok med mer än 1,6 miljarder som är i projektutvecklingsfas. Kommande år räknar vi med 25 respektive 13% tillväxt. Hög intäktstillväxt och ökad andel återkommande TraaS-intäkter borde kunna stärka marginalerna. Vi räknar med 8% år 2024 och 10% året därpå. Givet en multipel på 13 gånger rörelsevinsten finns 20% uppsida på radarn.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Sensys | -1,9 | 21,8 | 16,1 | 1,3 | 8,0 | 18,3 |
Jenoptik | 41,8 | 16,4 | 14,7 | 2,0 | 13,6 | 7,6 |
IVU Traffic | 11,6 | 20,6 | 13,3 | 2,0 | 14,8 | 8,8 |
Kapsch TrafficCoM | -12,9 | 17,0 | 14,1 | 0,6 | 4,0 | – |
Genomsnitt | 17,2 | 19,6 | 14,7 | 1,8 | 12,1 | 11,6 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
2022 var ett rekordår för Sensys sett till orderingång. Både omsättning och resultat försämrades däremot. I takt med att Sensys blir ett större bolag borde variationerna minska något över tid vilket säkerligen hade varit positivt.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för knappt en kvarts miljon. Köpen har gjorts av Joris Lampe som är kommersiell chef samt teknikchef Per Degerman. Inga försäljningar finns registrerade.
Marknaden för trafiksäkerhet uppvisar en god underliggande tillväxt. Insynsägandet i Sensys är rätt klent vilket är ett minus.
Att Sensys presenterat en prognos för 2023 är positivt. Likaså den omvända aktiespliten. Samtidigt är progosintervallet stort vilket återspeglar den osäkerheten som finns. 2023 ser ut att bli ett nytt mellanår rent resultatmässigt. Vinsttillväxten ser däremot ut att bli fin åren därpå.
Här och nu blir rådet neutral.
Tio största ägare i Sensys Gatso | Värde (Mkr) | Andel |
Gatso Special Products B.V. | 169,7 | 17,7% |
Avanza Pension | 40,2 | 4,2% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 35,4 | 3,7% |
Per Wall | 23,9 | 2,5% |
Inger Bergstrand | 21,5 | 2,2% |
Futur Pension | 20,2 | 2,1% |
Handelsbanken Fonder | 13,6 | 1,4% |
Dimensional Fund Advisors | 12,7 | 1,3% |
Claes Mellgren | 9,5 | 1,0% |
Peter Hamberg | 9,2 | 1,0% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Ivo Mönnink | 1,7 | 0,2% |
Claes Ödman | 0,7 | 0,1% |
Pia Hofstedt | 0,4 | 0,0% |
Kerstin Sjöstrand | 0,3 | 0,0% |
Joris Lampe | 0,2 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 18,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser