Seeing Machines: Ett smartare alternativ?

Smart Eye och australienska Seeing Machinees är bittra konkurrenter. Precis som svenskarna har Seeing Machinees många bilkunder men dessutom en förtroendeingivande stor kassa.
Seeing Machines: Ett smartare alternativ? - Fixed-Wing-Aircraft-fleet_600x400
Seeing Machines har levererat en lösning till förarövervakning till ett ambulansflyg i sitt hemland Australien. Förhoppningen är att flygindustrin i framtiden ska införa förarövervakning på bred front likt bilindustrin.
Seeing Machines (GBP)
Börskurs: 0,06 GBP Antal aktier: 4 042,9 m
Börsvärde: 243 miljoner GBP Nettokassa: 44 miljoner GBP
VD: Paul McGlone Ordförande: Catherine Hill

Seeing Machines (0,06 GBP) är en leverantör av mjukvara till kamerabaserade förarövervakningssystem. Seeing Machines är huvudkonkurrent till First North-listade Smart Eye. Till skillnad från Smart Eye är Seeing Machines helt fokuserade på lösningar för transportsektorn.

VD är sedan 2019 Paul McGlone. Han äger aktier för 0,2 Mkr. Styrelseordförande Kate Hill äger aktier för 2,5 Mkr. Största ägare är kapitalförvaltaren Lombard Odier med 15% av aktierna.

En del begrepp och fenomen som nämns i den här analysen finns närmare förklarade i en analys av Smart Eye. Länk finns intill.

Seeing Machines har brutet räkenskapsår som går från juli till juni.

Seeing Machines grundades år 2000 som en avknoppning från tekniska fakulteten vid Australian National University

Vi har uppfattat det som att två av de fyra ursprungliga grundarna fortfarande jobbar kvar för bolaget inom seniora roller.

Koncensusestimat (GBP) 2021/2022 2022/2023E 2023/2024E 2024/2025E
Omsättning 26 45 52 74
 – Tillväxt +14,8% +75,9% +15,0% +43,0%
Rörelseresultat -9 -22 -15 -8
 – Rörelsemarginal -34,1% -49,4% -28,6% -11,2%
Resultat efter skatt -9 -16 -10 -6
Vinst per aktie -0,01 0,00 0,00 0,00
Nettokassa 33 12 1 0
EV/Sales 7,8 4,4 3,8 2,7

Seeing Machines har tre affärsområden: OEM, after market och aviation.

  • Inom OEM licenserar bolaget sin DMS-mjukvara till biltillverkare för installation i nytillverkade bilar. Affärsområdet stod senaste räkenskapsåret bara för 27% av omsättningen. Det är dock framförallt här tillväxten kommer att komma framöver.
  • Inom after market säljer bolaget kompletta lösningar för förarövervakning till tunga fordon, till exempel bussar och lastbilar. Affärsområdet stod förra räkenskapsåret för 73% av bolagets omsättning.
  • Aviation är Seeing Machines satsning inom flygbranschen. Den enda kunden i dagsläget är en flygambulans i Australien som använder Seeing Machines lösning.

Vårt intryck är att Seeing Machines och Smart Eye har lite olika strategi rörande hur de ser på de mellanhänder som man säljer genom till biltillverkarna. Smart Eyes vision verkar vara att man på sikt ska försöka bli underleverantör direkt till biltillverkarna medan Seeing Machines mer verkar betona långsiktiga partnerskap med Tier-1-leverantörerna. 

MAGNA-PARTNERSKAPET

Under oktober annonserade Seeing Machines ett samarbetsavtal med bilkomponentsjätten Magna. Avtalet går ut på att bolagen exklusivt ska jobba tillsammans med backspeglar med integrerad DMS-kamera fram till juni 2025. Avtalet innebär för Seeing Machines del att finansiering fram till lönsamhet är löst. Magna betalar 17,5 MUSD varav 10 MUSD i förskott för att få använda Seeing Machines mjukvara i sina smarta backspeglar i tre år. 

Magna investerar dessutom 47,5 MUSD i en konvertibel i Seeing Machines. Konvertibeln har förfall i oktober 2026 och kan konverteras till aktier för 0,11 GBP per aktie. Maximal utspädning för Seeing Machines aktieägare är 9,9%. 

KASSAN ETT MINDRE PROBLEM FÖR SEEING MACHINES

Till skillnad från i huvudkonkurrenten Smart Eye är kassan för stunden inte ett problem i Seeing Machines. Efter att avtalet med Magna slöts borde Seeing Machines ha en kassa över en miljard kronor. Förra året uppgick summan av det operativa kassaflödet samt kassaflödet som spenderades på FoU till ungefär en halv miljard kronor. Ledningen uppger att kassan räcker till lönsamhet och mer därtill. Även om Seeing Machines har större säkerhetsmarginal än Smart Eye, så tror vi ändå inte att man helt ska avvisa risken för att kassan ska ta slut innan lönsamhet.

En gemensam risk som vi ser för både Seeing Machines och Smart Eye är att licenspriserna för DMS-mjukvara ska gå ned kraftigt. Vi har svårt att bedöma hur höga inträdesbarriärerna är och hur svårt det därmed blir för nya aktörer att lansera liknande lösningar. Kanske skulle till exempel biltillverkarna själva kunna utveckla liknande mjukvara själva.

SLUTSATS

Köpa aktien?

Seeing Machines aktie är primärnoterad i London. Men för svenska investerare är kanske det enklaste sättet att investera i Seeing Machines att köpa de depåbevis som handlas på amerikanska OTC Markets. Dessa kan handlas hos bland annat Nordnet.

I jämförelse med Smart Eye kommer Seeing Machines att växa mindre de kommande två åren, enligt Factset. Att värderingen är förhållandevis lika i utgångsläget betyder att avkastningspotentialen på kortare sikt är högre i Smart Eye. 

Vi ser ungefär samma huvudsakliga risker i Seeing Machines som i Smart Eye. De tyngsta riskerna är sannolikt att licenspriserna för DMS ska erodera eller att omsättningen blir fördröjd och att likviditeten därmed blir ett problem.

Använder vi samma värderingsmultipel för Seeing Machines som i vår analys av Smart Eye (EV/S 5x) så är uppsidan knappt 40%, räknat på konsensusprognoser. Det går att investera i bolaget via depåbevis hyggligt smidigt för svenska investerare men vi Afv tycker inte det är uppenbart gynnsamt och avstår från ett råd på aktien.

Tio största ägare i Seeing Machines (GBP) Värde (MGBP) Kapital
Lombard Odier Asset Management (Europe) Ltd. 40 15,0%
Federated Global Investment Management Corp. 26 10,0%
V.S. Industry Bhd. 25 9,4%
Herald Investment Management Ltd. 12 4,6%
Richard Griffiths 11 4,0%
Killik & Co. LLP 10 3,7%
The Independent Investment Trust Plc (Investment Management) 7 2,6%
Chelverton Asset Management Ltd. 5 1,8%
TBF Global Asset Management GmbH 3 1,3%
Franklin Templeton SinoAm Securities Investment Mgmt, Inc 2 0,7%
Källa: Factset    
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold