Scandi Standard: Luft under vingarna

Kycklingbolaget Scandi Standard har stärkt marginalerna de senaste åren och dessutom gjort en del kompletterande förvärv för att utöka sin position i värdekedjan. Når bolaget sitt marginalmål är uppsidan i aktien attraktiv.
Scandi Standard: Luft under vingarna - Scandi Standard Rydell
Scandi Standard säljer kycklingprodukter. Kronfågel är ett av koncernens mest välkända varumärken. Foto: Scandi Standard
Scandi Standard
Börskurs: 83,40 kr Antal aktier: 66,1 m
Börsvärde: 5 509 Mkr Nettoskuld: 1 935 Mkr
VD: Jonas Tunestål Ordförande: Johan Bygge

Scandi Standard (83,40 kr) är en producent av kycklingprodukter med verksamhet inom stora delar av värdekedjan. Från foderproduktion till uppfödning av värphöns och kläckning. Koncernen har också anläggningar för slakt och förädling.

Produkterna säljs under ett antal välkända varumärken som Kronfågel och likartade motsvarigheter i Danmark, Norge, Finland samt Irland. Koncernen bildades 2013 då svenska Kronfågel och danska Danpo gick ihop. Samtidigt förvärvades norska bolaget Den Stolte Hane.

Största ägare med 19,9% av aktierna är portugisiska Grupo Lusiaves, som också har representation i styrelsen. Grupo Lusiaves driver majs- och kycklingproduktion i Portugal som omsätter runt 5 miljarder kronor. Näst störst är investmentbolaget Öresund med 15,5%. Familjen Qviberg äger tillsammans även 13,9% av aktierna privat. Tredje största ägare är Lantmännen med 10,7%.

Jonas Tunestål är VD sedan våren 2022 och äger aktier för 8 Mkr. Tunestål var tidigare VD för köttproducenten KLS Ugglarps där han arbetade i 15 år.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 13 024 13 805 14 496 15 076
 – Tillväxt 0,1% 6,0% 5,0% 4,0%
Rörelseresultat 509 552 652 754
 – Rörelsemarginal 3,9% 4,0% 4,5% 5,0%
Resultat efter skatt 275 322 397 480
Vinst per aktie 4,20 4,90 6,00 7,30
Utdelning per aktie 2,50 3,00 3,50 4,00
Direktavkastning 3,0% 3,6% 4,2% 4,8%
Avkastning på eget kapital 11% 12% 13% 15%
Kapitalbindning 20% 22% 22% 22%
Nettoskuld/Ebit 3,8x 3,7x 3,0x 2,4x
P/E 19,9x 17,0x 13,9x 11,4x
EV/Ebit 14,6x 13,5x 11,4x 9,9x
EV/Sales 0,6x 0,5x 0,5x 0,5x

Sedan Tunestål kom in som ny VD har fokus varit på att öka effektiviteten och stärka marginalerna. Senaste fem åren (2020-2024) har Scandi Standard ökat försäljningen med knappt 6% per år i snitt. Bolagets mål är att växa organiskt med 5-7% per år i snitt.

Lägre klimatpåverkan

Kyckling uppfattas av många som en prisvärd proteinkälla. Uppfödningstiden för kyckling är relativt kort vilket innebär lägre foder- och energiåtgång än andra typer av animaliskt protein. Detta innebär i sin tur lägre produktionskostnader och pris till slutkonsument.

Vidare har kyckling ett relativt lågt kaloriinnehåll och anses vara nyttigare än rött kött. Klimatpåverkan för kyckling sägs vara tio gånger lägre jämfört med nötkött samt betydligt lägre jämfört med norsk lax.

Under 2021 och 2022 var marginalerna pressade och var drygt 2%. Koncernens danska rörelse inom Ready-to-cook (ej tillagade produkter) hade lönsamhetsproblem, delar av verksamheten avyttrades 2023.

Målsättningen är att nå en rörelsemarginal på över 6% (Ebit). Under perioden 2020-2024 var marginalen 3,1% i snitt. Senaste två åren har marginalen varit 3,5-3,9%.

Scandi Standards målsättning är att gradvis öka Ebit/kg (Grill vikt) till en nivå på 3 kronor eller högre. Det motsvarar en Ebit-marginal på mer än 6% och en avkastning på sysselsatt kapital på över 15%. Under 2024 var Ebit/kg 1,82 kronor (1,69) medan avkastningen på sysselsatt kapital var 11,8% (11,0).

Vidare är målsättningen att dela ut 60% av resultatet samt att nettoskuld/Ebitda skall understiga 2,5 gånger. Vid årsskiftet var kvoten 2,1x.

2024 var omsättningen i stort sett oförändrad på drygt 13 Mdkr. I konstanta valutor var tillväxten +1%. Kycklingvolymen (grillvikt) uppgick till 280 (270) tusen ton vilket var en ökning på 4%. Rörelsemarginalen stärktes till 3,9% (3,5) på koncernnivå.

Ser vi till utvecklingen per segment så växte det största segmentet Ready-to-cook, RTC (ej tillagade produkter) med knappt 4% till 9,9 Mdkr (9,6) och stod således för knappt 80% av koncernens intäkter. Ebit-marginalen stärktes till 3,7% (2,7) på helårsbasis.

Redo att tillagas

Segment Ready-to-cook (RTC) – Är det största segmentet och omfattar produkter som är kylda eller frysta, som inte har tillagats. Det kan vara helfågel, styckade produktdetaljer, urbenade och kryddade eller marinerade produkter. Försäljning sker främst via säljkanalerna Dagligvaruhandeln samt Restaurang och Storhushåll, på både inhemska marknader och exportmarknader.

I segmentet ingår produktionsanläggningar för RTC i alla sex länder, foderverksamheten på Irland, produktion av konsumentägg i Norge och kläckeriverksamhet i Sverige.

Under fjärde kvartalet var tillväxten 5% och drevs av en stark efterfrågan och tillväxt i samtliga försäljningskanaler. I Q4 sjönk rörelsemarginalen till 2,6% (3,4). Resultatet belastades negativt av uppstartskostnader relaterat till bolagets driftsättning av verksamheten i Litauen.

Förvärv i Litauen

Under sensommaren 2024 tecknade Scandi Standard avtal om att förvärva en kycklingförädlare i Litauen från en grupp lokala entreprenörer. Köpeskillingen var cirka 270 Mkr (23,5 miljoner euro) och affären slutfördes i början av oktober. Förvärvet omfattar “en avancerad förädlingsanläggning, kycklingfarmar och markområden som samtliga är belägna i ett gynnsamt geografiskt läge”.

Scandi Standard väntar sig att producera 20-25 tusen ton (grillvikt) “till en mycket konkurrenskraftig kostnad från 2025”. År 2024 uppgick kycklingvolymer till 280 tusen ton på koncernnivå jämförelsevis för Scandi Standard.

Utöver köpeskillingen kommer Scandi Standard att investera 5-7 miljoner euro i rörelsekapital samt utrustning i anläggningen. Vidare omfattar transaktionen kycklingfarmar med en årlig kapacitet motsvarande 6-8 tusen ton (grillvikt) och markområden som lämpar sig för uppförande av kycklingproduktion med ytterligare årlig kapacitet motsvarande cirka 20-25 tusen ton (grillvikt). Scandi Standard uppger att “ambition är att successivt bygga ut kapaciteten för kycklinguppfödning för att öka självförsörjningen av förädlingsanläggningen. Under tiden kommer råvaror att köpas på den öppna marknaden från ett fåtal oberoende litauiska bönder”.

Bakgrunden till förvärvet är att accelerera utvecklingen i koncernen och ha kontroll över en större del av värdekedjan. Detta för att driva marginalerna och nå de finansiella målen.

Produktionen i den nya anläggningen i Litauen startade under fjärde kvartalet och det operativa arbetet uppges ha gått som planerat. Planen är nu att successivt öka produktionen de kommande kvartalen. I det fjärde kvartalet har Scandi Standard även gjort en betydande investering i den svenska kläckeriverksamheten vilket bidrar till en ökad kontroll och en högre produktkvalitet.

Segment Ready-to-eat (tillagade produkter som kan konsumeras efter uppvärmning) utgör cirka 20% av koncernens försäljning.

Redo att äta (RTE)

Segment Ready-to-eat (RTE) utgörs av produkter som har tillagats vilket innebär att de kan konsumeras direkt eller efter uppvärmning. Produkterna inkluderar allt ifrån grillade och styckade kycklingfiléer med olika kryddningar till nuggets. Försäljningen sker främst inom säljkanalerna Dagligvaruhandeln och Restaurang och Storhushåll, och en del av produktionen exporteras.

I segmentet ingår fyra egna produktionsanläggningar för RTE i Sverige, Danmark, Norge och Finland, kombinerat med tredjepartsproduktion.

På helårsbasis 2024 uppgick omsättningen till 2,6 Mdkr (2,9) vilket var en minskning på nästan 10%. Under 2024 har ledningen arbetat med att öka kapaciteten i den norska verksamheten, vilket färdigställdes i slutet av fjärde kvartalet.

Ledningen är positiv avseende utvecklingen under 2025 och väntar sig att bolagets breddade produkterbjudande kommer bidra till ökad tillväxt och lönsamhet för segmentet. 2024 var rörelsemarginalen 5,7% (5,5).

Därutöver har Scandi Standard ett segment kallat Övrigt/Ingredienser som omsatte 499 Mkr år 2024 (564). Segmentet utgörs av ingredienser som utgör produkter främst avsedda för andra ändamål än livsmedelsanvändning, och används i industriell produktion av djurfoder och till andra tillämpningar. Ingen enskild del av Övrigt är tillräckligt stor för att utgöra ett eget segment. I detta segment ingår även koncerngemensamma kostnader.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingprodukter i Sverige, Norge och Irland. I Danmark är bolaget näst störst spelare samt tredje störst i Finland.

Mer förvärv

Förvärv Tidpunkt Köpeskilling EV/Sales
Sex stycken kycklinggårdar i Litauen Februari 2025 18 Meuro (200 Mkr) e.m
Kycklingförädlare i Litauen Oktober 2024 23,4 Meuro e.m
Stycknings- och förpackningsanläggning i Norge April 2024 188 Mkr (NOK) e.m
Landeli Group Oys Ready-to-eat December 2023 46 Mkr 0,6x

I slutet av februari 2025 ingick Scandi Standard avtal om att förvärva sex stycken “mycket lönsamma kycklinggårdar i Litauen”. Genom köpet blir Scandi Standards litauiska verksamhet självförsörjande vad gäller tillgång på fåglar. Var och en av de sex gårdarna förvärvas separat. Den kontanta köpeskillingen är cirka 200 Mkr (18 miljoner euro) på skuldfri basis.

I den ursprungliga transaktionen i oktober 2024 köpte Scandi Standard en produktionsanläggning och markområden lämpliga för byggnation av gårdar för kycklinguppfödning. Förvärvet nu i februari av de sex nya kycklinggårdarna snabbar på integrationen.

Vid bokslutet i mitten av februari flaggade ledningen i Scandi Standard för att de kommer investera cirka 550 Mkr i ökad kapacitet under 2025. År 2024 uppgick investeringarna till 367 Mkr jämförelsevis. Nettoskulden var som sagt 1,9 Mdkr vid årsskiftet. Styrelsen har föreslagit en utdelning på 2,50 kronor per aktie (2,30) motsvarande 165 Mkr (152).

Så går det för andra livsmedelsproducenter

Bolag HK Scan Guldfågeln KLM Ugglarp Ingelsta Kalkon Atria
Omsättning 8785 Mkr 2714 Mkr 8009 Mkr 402 Mkr 3634 Mkr
Tillväxt 6,1% 2,5% 10,1% 6,9% 3,1%
Rörelseresultat 0 Mkr 84 Mkr 206 Mkr 4 Mkr -117 Mkr
Ebit-marginal 0% 3,1% 2,6% 1,0% -3,2%

Tabellen intill visar några livsmedelsproducenter.

  • Lantmännen förvärvade HK Scans svenska verksamhet med varumärken som Scan, Bullens och Pärsons i december 2023. Scan Sverige hade en omsättning på omkring 8,8 Mdkr med en Ebit-marginal på 0% (+2,1) år 2023.
  • Guldfågeln är kanske den mest välkända konkurrenten till Scandi Standard i Sverige. De omsatte cirka 2,7 Mdkr med 3,1% rörelsemarginal
  • KLS Ugglarps där Scandi Standards VD Jonas Tunestål tidigare arbetade omsätter kring 8 Mdkr och hade 1,0% Ebit-marginal (2,4) senaste räkenskapsåret. 
  • Ingelsta Kalkon hade en marginal på knappt 8%.
  • Matföretaget Atria (noterat i Norge) har varumärken som LönnebergaLithellsRidderheims och omsatte cirka 3,6 miljarder med en negativ marginal. Andra viktiga konkurrenter är norska Nortura och Norsk Kylling. Marginalerna bland livsmedelsproducenterna är generellt sett rätt låga, kring 2-5%.

Prognoser och värdering

För 2025 skissar vi på att tillväxten stiger till 6%. Det är ungefär i linje med analytikerkonsensus som räknar med 6,2%. Kommande år penslar vi in 4-5% årlig tillväxt vilket är ungefär i linje med den historiska tillväxttakten och något lägre än bolagets finansiella mål.

Marginalmässigt räknar vi med 4% i år och 5% i slutet av prognoshorisonten. Det är också ungefär i linje med analytikerna som spår 3,9% i år och 4,9% år 2027.

De senaste fem åren har Scandi Standard värderats till runt 12x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. Använder vi en multipel på 11x finns 25% uppsida på radarn.

Kan Scandi Standard nå sitt marginalmål och samtidigt växa i linje med historiken så är uppsidan stor (se optimistiskt scenario). Storägarna i form av Grupo Lusiaves fortsätter att köpa aktier. Optimisten kan se en uppköpschans på sikt. Risken är ökad prispress och marginalerna förblir runt 3% (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Scandi Standard 26% 13,9x 11,4x 0,5x 4,5% 4,5%
HK Foods 55% 10,2x 9,7x 0,3x 2,9% 2,1%
Atria 24% 7,9x 9,1x 0,3x 3,7% 2,1%
Midsona 19% 11,7x 9,2x 0,4x 4,7% 2,5%
Orkla 40% 15,9x 16,1x 1,7x 10,9% 2,7%
Genomsnitt 33% 11,9x 11,1x 0,7x 5,3% 2,8%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Scandi Standard har under ledning av VD Jonas Tunestål stärkt sina marginaler.

Under de senaste åren har bolaget också gjort en del kompletterande förvärv som utökar Scandi Standard position i värdekedjan, vilket är en viktig ingrediens för att kunna nå målet om 6% rörelsemarginal på sikt.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 373 Mkr i Scandi Standard. Portugisiska huvudägarna Grupo Lusiaves står för merparten och har ökat sitt innehav från 11,6% av aktierna till 19,9%. Även en rad andra insynspersoner har köpt aktier. Insynsförsäljningarna uppgår till 1 Mkr jämförelsevis.

Ledningen flaggar för att de nya anläggningarna kortsiktigt kan ha en viss resultatpåverkan men att bolaget säkerställer “en robust och effektiv plattform för hållbar tillväxt”. En viktig värdedrivare är att nyckeltalet Ebit per kg stärks. Kyckling uppfattas av många som en prisvärd proteinkälla. Diskussioner kring djurhållning blossar då och då upp. Fågelinfluensan är en annan återkommande osäkerhetsfaktor.

Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Samtidigt kommer 2025 delvis vara ett investeringsår med fokus på de nya anläggningarna. Vinsttillväxten väntas accelerera under 2026 och framåt. Scandi Standard är i bättre form än på länge. Sammantaget är vi neutrala till aktien men aktien är värd att ha koll på. Kanske en aktie för den tålmodige.

Midsona kan möjligen vara ett alternativ för investerare som vill ha exponering mot livsmedelsbolag.

Tio största ägare i Scandi Standard Värde (Mkr) Andel
Grupo Lusiaves – SGPS SA 1 083,7 19,9%
Investment AB Öresund 842,3 15,5%
Lantmännen 582,6 10,7%
Eva Qviberg 320,5 5,9%
Nordea Funds 313,5 5,8%
Mats Qviberg 302,7 5,6%
Cervantes Capital 147,6 2,7%
Anna Engebretsen 135,2 2,5%
Fidelity International (FIL) 114,1 2,1%
Avanza Pension 104,5 1,9%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Johan Lannebo 41,7 0,8%
Jonas Tunestål 8,0 0,1%
Magnus Lagergren 7,3 0,1%
Johan Bygge 7,2 0,1%
Fredrik Strömmen 5,5 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  47,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser