SaltX: Allt sämre saltomortaler

Utvecklingsbolaget SaltX vill ha in 105 Mkr i en nyemission. Börsplus har sedan länge dömt ut aktien och förstår inte varför miljardärfamiljen Nordström (Sweco och Besqab) fortsätter backa upp SaltX. Men att vi skattebetalare via Industrifonden ska bekosta eländet är direkt förargelseväckande.
SaltX: Allt sämre saltomortaler - 1ddb3f06-5266-42af-9151-b6090102ca5dfitcroph450q80upscaletruew800sec4ebf92edf65de3f40c34b543aaec1bf96616fb

Så här motiveras den nu aktuella nyemissionen:

”Marknaden för storskalig energilagring ökar kraftigt. SaltX Technology accelererar därför satsningen på verksamhetsvertikalen EnerStore baserat på projektet med Vattenfall. Styrelsen föreslår därför en företrädesemission om högst 105,5 Mkr” , inleder SaltX sitt pressmeddelande den 25 oktober 2018.

Likheten är slående med när SaltX (8,80 kr) tog in 100 Mkr för 1,5 år sedan.

”Intresset på marknaden för vårt nystartade affärsområde – EnerStore – har varit mycket starkare än vad vi räknade med. Vi bedömer därför att tidpunkten för SaltX att växla upp är rätt. För att möta det snabbt växande behovet för energilagring måste vi utöka och förstärka organisationen tidigare än planerat”, sa vd Karl Bohman i pressreleasen från den 17 mars 2017.

Väldigt likt. Men trots att SaltX redan i början av 2017 påstod sig se ett mycket starkare intresse än väntat och såg behov av mer pengar för att ”möta det snabbt växande behovet” så har SaltX 1,5 år senare egentligen inte uppnått någonting alls. Om vi med någonting menar intäkter.

En sak har ändrats. Nyemissionen 2017 motiverades med att SaltX ville ha resurser att satsa på Enerstore trots att SaltX andra produkter stod på randen till kommersiella genombrott och väsentliga intäkter. Här är avslutningen på nyckelcitatet ovan från 2017:

”Samtidigt vill vi säkerställa att nuvarande resurser behåller fullt fokus på våra övriga områden som ligger närmare kommersialisering”, sa Karl Bohman den 17 mars 2017.

Sedan dess har det gått 1,5 år men inget tyder nu på att övriga ”applikationsområden” ligger nära kommersialisering.

”Den fortsatta utvecklingen av våra andra applikationsområden – SunCool, HeatBoost och VerdAcc – kommer att förändras en del och vi väljer att lägga det fortsatta utvecklingsarbetet för dessa applikationsområden inom det vi kallar SaltX Labs”, säger vd Karl Bohman i ett pressmeddelande.

Nu hösten 2018 är det alltså ”fortsatt utvecklingsarbete” som gäller och inte ”nära kommersialisering” som var beskedet i mars 2017. Det verkar alltså gå bakåt och inte framåt även för SaltX förra älsklingsprodukt SunCool. Men så sent som våren 2018 skrev vd Karl Bohman i årsredovisningen:

”Inom SunCool har serieproduktionen i Kina startat och kommersialiseringen är i gång.”

Ett aggressivt påstående med tanke på vad Börsplus tidigare kunnat visa. Nämligen fakta som tydligt pekar mot att SunCools båda paradprojekt, i Karlstad och turkiska Ankara, är fiaskon.

Trots det utlovades i årsredovisningen att:

Global lansering pågår i Kina och Afrika, Indien och Australien. De första solfångarna har levererats till kunder och kommer att installeras under andra kvartalet 2018.”

Men i Q2-rapporten ser vi ingen skymt av några installerade SunCool-solfångare hos kunder. Hur är det möjligt att under våren påstå att solfångare är levererade, och ska installeras under Q2 utan att det i halvårsrapporten syns en skymt av motsvarande varukostnader eller intäkter?

Vi skulle kunna fortsätta länge till och rada upp faktorer som alla tydligt talar för att man inte bör lita på SaltX. (Till exempel frågan om personkopplingar mellan SaltX nyckelpersoner och viktiga affärspartners som tas upp bland annat här och här.)

Slutsats

Fakta i målet är att SaltX bränner pengar i snabb takt och inte verkar komma närmare en kommersiell produkt. Fakta är också att det finns massvis med indicier som tyder på att man inte kan lita på ledningen.

Använder vi den logiska principen Ockhams rakkniv så blir den mest troliga förklaringen att SaltX ledning under lång tid givit investerarna en felaktig bild av läget och att verkligheten är att SaltX prylar inte funkar särskilt bra. Sälj.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Group