Analys Apple
Så länge kunderna gillar Apple så gillar vi aktien

Apples sexmånadersrapport visade på sjunkande omsättning och särskilt Kina var i fokus eftersom det länge varit dragloket. Omsättningen backade 7 procent i lokal valuta i Kina. Koncernens bruttomarginal gick ner något till 39 procent och rörelsemarginalen blev 28 procent. Apple fortsätter alltså att tjäna grova pengar och nu sitter Apple på en kassa på 233 miljarder dollar varav 90 procent ligger utanför USA.
Vi skrev en djupare analys av Apple för ett antal veckor sedan och slutsatsen då var:
_”Vårt mycket modesta antagande i huvudscenariot är att Apple kan värderas till 8 gånger rörelseresultatet utan avdrag för latent skatt på kassan. Det skulle ge en börskurs på nära 150 dollar inom ett par år. Det ser ut som ett kap så länge Apple är den mest populära telefonen bland kräsna och relativt prisokänsliga konsumenter.”
_
Då räknade vi med ett rörelseresultat för 2018 på cirka 70 miljarder dollar. Efter den dåliga halvårsrapporten har vi stresstestat våra förväntningar på Apple ytterligare och sänkt vår bedömning till cirka 60 miljarder dollar i rörelseresultat 2018. Värderar vi aktien på samma sätt som tidigare, till åtta gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) så bör aktien stå i 130 dollar om 1-2 år att jämföra med dagsnivån 98 dollar. Det är en bra avkastning och det råkar vara nästa exakt samma uppsida i procent som förra gången vi skrev om Apple. Aktien har alltså fallit ungefär lika mycket som vi har justerat ned vår vinstförväntning. Men två saker gnager oss:
Ingen dans på rosor när analytikerna sänker sina prognoser
Marknaden verkar ligga väldigt högt i sina vinstförväntningar på Apple och det skulle inte förvåna oss om analytikerna justerar ner prognoserna nedåt samma härad som vi, alltså från 70 miljarder dollar till 60 miljarder dollar i resultat 2018. Den processen är sällan kul för aktien.
Vad är risken att Apple kör full fart in i väggen?
Apple planerar för fortsatt tillväxt trots allt och man ska nog räkna med att rörelsekostnaderna ökar ett par procent per kvartal.
Apple är ju inga smålänningar när det kommer till kostnader. Vad händer om tillväxten tar stopp helt och bruttomarginalerna pressas ytterligare från dagens höga nivåer? Svaret är att rörelseresultatet kan halveras från nuvarande nivåer. I det läget kommer Apple handlas till en riktig krisvärdering. Vi skissar på EV/Ebit 4 vilket indikerar att ägarna kan tappa 35 procent av värdet från dessa nivåer. Så ser vårt pessimistiska scenario för Apple ut.
Det är tack vare den ofantliga kassan det ändå inte blir värre än 35 procent ner. En stor kassa är en trygghet som man lätt underskattar.
SvD:s förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 233 715 | 222 029 | 222 029 | 222 029 |
– Tillväxt | 27,9% | -5,0% | 0,0% | 0,0% |
Rörelseresultat | 71 230 | 63 278 | 62 168 | 59 948 |
– Rörelsemarginal | 30,5% | 28,5% | 28,0% | 27,0% |
Resultat efter skatt | 53 394 | 47 277 | 46 764 | 45 414 |
Vinst per aktie | 9,28 | 8,50 | 8,40 | 8,10 |
Utdelning per aktie | 1,98 | 2,14 | 2,32 | 2,50 |
P/E | 10,5 | 11,5 | 11,6 | 12,1 |
EV/EBIT | 5,3 | 6,0 | 6,1 | 6,3 |
EV/Sales | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,7 |
Givetvis finns det också ett optimistiskt scenario och några av argumenten för det följer här.
- I fasta valutor var kvartalets nedgång bara 9 procent och det mot ett extremt starkt jämförelsekvartal och i ett läge där Kina bromsar in och Apple ligger tillfälligt snett mellan lanseringar. Det är faktiskt ingen katastrof.
- Apple pekar på en studie som visar på 95 procents varumärkeslojalitet.
- Den installerade basen av över 1 miljard aktiva Apple-produkter fortsätter att växa kraftigt.
- Fler nya användare än någonsin gick över till Apple från Android och andra plattformer det senaste halvåret.
- Förstagångsköparna i tillväxtländer strömmar till. I Indien ökade Iphone-försäljningen med 56 procent på ett år.
- De högintressanta tjänsteintäkterna växer med 20 procent årligen med Appstore och Apple Music som draglok.
- Appstore ökar försprånget mot Androids motsvarighet Google Play och genererar nu 90 procent mer intäkter än Google Play. Med tanke på att Android har mångfalt fler användare så visar detta på den enorma köpkraft som finns hos Apples (hyperlojala) kunder.
- Lanseringen av den nya och billigare telefonen Iphone SE gick bättre än väntat i termer av efterfrågan men sämre än väntat eftersom Apple nu upplever stora leveransproblem för att möta efterfrågan. Möjligen har detta fått kunder att vänta med köp och kanske innebär det att det finns en uppdämd efterfrågan när Apple får ordning på leveranserna.
Av allt detta är det den enorma kundlojaliteten från hundratals miljoner köpstarka konsumenter som vi ser som Apples viktigaste tillgång. Så länge kunderna är positiva till Apple så är vi positiva till aktien.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.